Sinds Oktober 2024 ben ik de eigenaar geworden van een nieuwe Skoda Kodiaq.
Sindsdien heb ik er zo'n 1500 Km in gereden. In zijn algeheel ben ik zeer tevreden over mijn auto.
Het is veel auto voor zijn geld. Desalniettemin heeft hij wel al de nodige bijzonderheden vertoont:
- Dood middenscherm. Vaak na het starten van de auto. Niks aan te doen, behalve opnieuw starten van de auto of de aan/uit knop meerdere seconden ingedrukt houden (Dit laatste werkt niet altijd even soepel).
Laatste weken echter geen last meer van gehad.
- Tijdens het rijden komt er computercodering in het scherm van het middenscherm te staan en moet het opnieuw opstarten.
- Navigatiekaart in het instrumentenpaneel kan niet laden en is niet beschikbaar tijdens de rit. De auto opnieuw starten verhelpt het euvel.
- Melding in het instrumentenpaneel: "De E-mode is momenteel niet beschikbaar. Storing aandrijfsysteem. Werkplaats opzoeken alstublieft."
Een wat serieuzere melding die ervoor zorgde dat de auto ineens motorprestatie verloor, ook het remmen ging ineens heel raar en abrupt. De auto sloeg over van Elektrisch op de bezinemotor, maar deze haalde alleen hele hoge toeren (Boven 4000 rpm). Hierop laten uitrollen naar de zijkant van de weg en de auto opnieuw gestart. Ook toen was het probleem verholpen. Wel meteen een afspraak gemaakt bij de dealer. uitkomst hiervan laat nog op zich wachten.
- Issues met het laden van de auto in combinatie met voorklimatisering/voorverwarmen. De auto laadt zich volledig op, maar zodra de voorklimaterisering in werking treedt, gaat het laadlampje naar rood en geeft hij de melding: "Auto kon niet volledig worden geladen. Raadpleeg instructieboekje." De auto gaat vervolgens wel voorverwarmen, maar dan op de accu in plaats van via de laadpaal (Uitgebreidere melding hiervan staat in een ander topic op dit forum). Ook hiervoor een afspraak met de dealer gemaakt, waarvan de uitkomst nog even op zich laat wachten.
- Voor de rest nog kleine issues met de Skoda app, die vrijwel nooit meldingen op mijn telefoon weergeeft, zoals wanneer het laden klaar is oid. Dit terwijl ik de meest recente android versie heb, de app netjes update en alle meldingen zijn toegestaan in de settings.
Al met al wel tevreden over mijn auto. Uiteindelijk zijn we toch nog een beetje pioniers met dit nieuwe model in zijn eerste jaar. Ik hoop dat Skoda snel met de nodige oplossingen en updates kan komen voor nog meer rijplezier. Ik houd jullie op de hoogte van de uitkomst bij de dealer.