achterlichten koppelen met dagrijverlichting

Tees

Donateur
@Canon-Eye ongeacht op welk gegeven je je 10 jaar geleden gebaseerd hebt, is de enige correcte en geldige bron de UN/ECE no 48 die ik hierboven aanhaalde. Het hóéft dus niet mogelijk te zijn de achterlichten met de DRLs mee te laten branden...

Pendragon

Donateur
Vraag blijft voor mij wel, waarom zou de dealer dat niet kunnen terwijl de optie wel beschikbaar was met mijn vin nummer op de laptop van de monteur. Het werkte niet omdat hij een niet mogelijk foutmelding kreeg toen hij het erop probeerde te zetten. Ik kan me eigenlijk gewoon niet voorstellen dat het niet kan, maar had er toen de energie niet voor om erover te discussiëren.

Tees

Donateur
De kans is groot dat dat door SFD2.0 komt. SFD staat Schutz Fahrzeug Diagnose en is een beveiligingssysteem dat op VAG autos zit sinds enkele jaren. Dat systeem vereist een communicatie met de VAG servers om toestemming te verkrijgen van VAG om bepaalde aanpassingen te doen. Versie 1 daarvan is door een aantal partijen geïmplementeerd in hun software (o.a. OBDeleven), versie 2 (nog) niet. V2 is (ik dacht) sinds MY 2023 in nieuwe autos verwerkt.

Je zou verwachten dat een officiële VAG dealer die gebruik maakt van ODIS deze aanpassingen zou kunnen doen, maar de signalen zijn dat dealers dat niet kunnen of mogen, of niet weten hoe t moet. Welke van de 3 opties is mij nog onduidelijk.

Pendragon

Donateur
Dank voor de uitleg. Helaas nog geen antwoord van Skoda gekregen. Ik ga het maar eens internationaal proberen

Wullum

Actief lid
Vandaag de nieuwe Karoq gehaald maar ze kunnen het helaas op de auto niet aanzetten. De optie was er wel op de laptop (achterlichten met dagrijverlichting) maar als hij het probeerde te activeren was de reactie dat het niet toegestaan was. Echt heel raar. Ik ga PON aanschrijven en kijken wat ze zeggen.
Kan zijn dat je dit moet activeren met de autoaccu aan de acculader. Zelfde probleem met OBDeleven en de Rapid FL (2019) van mijn ex- destijds. OBDeleven noemt dit "Scandinavian DSLs". Bij mijn O3FL en S3FL kon ik het probleemloos activeren, bij de RapidFL alleen met de accu aan de lader...

Wullum

Actief lid
Per wanneer / met welke modelreeks is FSD2 precies ingevoerd?

Op een Kodiaq 1 van eind 2023 / begin 2024 nog niet volgens mij, ik meen met de Kodiaq 2 wel.

hemi24

Forumguru
Ik dacht dat vrijwel alle 2025 modellen (dus vanaf medio '24) de SFD2 beveiliging hebben meegekregen; sommige modellen al eerder.
SFD staat voor Schutz Fahrzeug Diagnose

Neen 2de generatie. Bevestigd door de garage. Bij de kleinste aanpassing in de BC moeten ze een code aanvragen. Als ze een code aanvragen voor een bepaalde optie te activeren word ze dat geweigerd. Een niet merkgebonden garage kan eigenlijk bijna niet meer aan mijn wagen sleutelen.

Pendragon

Donateur
Bedoel je hiermee te zeggen dat officiële dealers een code aan zouden kunnen vragen om bepaalde aanpassingen te doen zoals achterlichten bij drl?

Pendragon

Donateur
Ik had bij mijn nieuwe Karoq gevraagd het aan te passen, het lukte de monteur niet, maar die zou dan een code aan moeten vragen en dan zou hij het wel moeten kunnen, want officiële Skoda dealer. Ga ik toch eens navragen.

Sjoerdb

Forumguru
Dit soort meldingen bij nieuwe auto's doet me bijna beslissen nooit meer een nieuwe auto te willen nemen, alleen is dat iets wat in de toekomst nooit goed gaat komen helaas. Maar wel goed om te merken dat je echt, maar dan ook echt, alles moet vastleggen in de afspraken......

ertromp

Forumguru
Neen 2de generatie. Bevestigd door de garage. Bij de kleinste aanpassing in de BC moeten ze een code aanvragen. Als ze een code aanvragen voor een bepaalde optie te activeren word ze dat geweigerd. Een niet merkgebonden garage kan eigenlijk bijna niet meer aan mijn wagen sleutelen.
Geen idee wie je garage is maar kennis is er niet erg hoog.
Dit is de lijst SFD2 beveiligde VW's inclusief bouwjaar:

Volkswagen
  • VW Arteon 3H ab Modelljahr 2024
  • VW Crafter SY ab Modelljahr 2025
  • VW Caddy SB ab Modelljahr 2025
  • VW Golf 8 CD, CG ab 01.04.2024
  • VW Polo AE1 ab 12.03.2024
  • VW T-Cross D31
  • VW Touran 5T ab 06.03.2024
  • VW T-Roc D11, AC8 ab 24.03.2024
  • VW Taigo CS ab 18.03.2024
  • VW Tiguan allspace BJ2 ab 19.02.2024