Caravan trekken

skodahhw

Nieuw lid
@skodahhw ik heb een 2.0TSI 4x4 en een caravan. In een woord: moeiteloos.
Ook nog eens in Rusland gemaakt als ik het forum moet geloven maar nog niets mee gehad dus dat zal ook niet altijd zo zijn dat ze slecht zijn.

Ik rij met een Eriba Nova (ouder model dus luchtweerstand van klein flatgebouw). Lengte caravan met dissel is 6.50 en breedte 2.30. Gewicht theoretisch Max 1.350 maar zal eerder tegen de 1.500 zitten in de praktijk.

Max. Trekgewicht van Kodiaq is 2.200kg
Geloof ik zeker, zat ook eerst naar de 2.0 te kijken, krijgt topcijfers op caravantrekker.nl. Ik heb beladen caravan op de weegbrug gehad en weegt echt 1500.
Maarja is dat extra geld elk jaar het waard voor 1x heen en terug naar frankrijk/oostenrijk/italie per jaar.... dat is natuurlijk persoonlijke afweging

Als de 1.4/1.5 dit soort ritten ook aankan dan wordt het een lastige keuze.

Staat nu wel mooi 2.0 te koop in oosten van het land zie ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDO

hemi24

Forumguru
Als de 1.4/1.5 dit soort ritten ook aankan dan wordt het een lastige keuze.
Ik had de Kodiaq als 1.5TSI voor de caravan (Fendt van 1500kg), nu een Golf 7 met de 1.4TSI met 150pk.

Gaat meer dan prima; afgelopen jaren naar Hongarije en Kroatië geweest; geen centje pijn in de bergen.
Door Duitsland/ Oostenrijk hou ik meestal 110 km/h aan op de GPS.
 

CDO

Forumguru
@skodahhw maar die 2.0 heb ik ook iedere keer plezier van als ik er mee onderweg ben en dat is mij het geld wel waard.

En voor wat betreft die Eriba Nova, die is van 2000 dus dit jaar een oldtimer. Maar ik heb hem al 23 jaar en hij blijft perfect dus wat doe je dan...
 

skodahhw

Nieuw lid
@skodahhw maar die 2.0 heb ik ook iedere keer plezier van als ik er mee onderweg ben en dat is mij het geld wel waard.

En voor wat betreft die Eriba Nova, die is van 2000 dus dit jaar een oldtimer. Maar ik heb hem al 23 jaar en hij blijft perfect dus wat doe je dan...
Weet je trouwens hoeveel km/L je rijdt zonder caravan? (/ L/100km)
 

Frup

Forumguru
Heb ook geen spijt van m’n 2.0. Is ook getuned naar 190 pk en 420 nm.
Hoewel ik denk dat je met de 1.5 en 150 pk prima uit de voeten kan (250nm?).
Het voordeel dat ik zelf ervaar, is dat je met de caravan wat meer armslag hebt. Bijv. als je een vrachtwagen wil inhalen op de autobahn, wil je toch even snel vaart kunnen maken. Ook het rijden met 4x4 is heerlijk, vooral als het gras op de camping drassig is, of bij wegrijden op hellende grindpaden. Succes met je keuze.
 

MacRembrandt

Forumguru
Ik heb een vergelijkbare combi (Tiguan Allspace 1.5 met 1500kg-max-Knaus 500).
Fijne combi, doordat de auto (leeg) zwaarder is dan de (volle) caravan. Ook met deze combi kom je vlot mee op de snelweg. Zeker in het Nederlandse 100-verkeer rijdt je makkelijk met het verkeer mee.
Ik accelereer makkelijk op bij het inhalen van een vrachtwagen, ook met volle bepakking en 6 personen in de auto.

Nu is die van mij een lease-auto. Als ik deze prive zou aanschaffen, zou ik denk ik ook voor een 2.0TSi kijken. Ik zou toch iets meer vertrouwen hebben in dat grotere blok.
Deze 1.5 doet het bij mij al 5 jaar zonder problemen, maar ik had hiervoor twee keer Touran (1.4 en 1.5 TSi) en die hadden toch wel wat aandrijfproblemen (DSG bak en motor).
 

CDO

Forumguru
@skodahhw dat varieert nogal. Solo tussen de 1 op 10 ( meer stadsverkeer en korte afstanden) en 1 op 15 ( lange stukken snelweg met het oersaaie 100/110).
Met de caravan naar de Dordogne gemiddeld 1 op 7/8
 

CDO

Forumguru
En een origineel Nederlands geleverd 2.0 TSI vinden is ook lastig. ik denk dat nog geen 5% van het totaal uitgeleverd is als 2.0 TSI dus het gebruikte aanbod is overeenkomstig ook kleiner. De onze is via een Nederlandse Skoda dealer in het Noorden naar Nederland gehaald vanuit Dld met sluitende kilometerslang en onderhoudshistorie.

Goed onderzoek doen is het devies.
 

skodahhw

Nieuw lid
Tsja en hoe moet ik goed onderzoek doen als een niet-autokenner @CDO?
Ik kan de onderhoudsafschriften natuurlijk bestuderen, maar wat moet je verder doen?
 

CDO

Forumguru
@skodahhw dat is denk ik voor iedereen anders en lastig te adviseren.

Voor mij:

- algehele staat ( en dat zie je snel genoeg als je er meerdere gaat bekijken)
- onderhoudshistorie
- schadeverleden
- en dan rijden ( proefrit) en kijken of alles werkt.
- garantie ( of niet als je het aandurft of de prijs echt laag is)
 
Bovenaan Onderaan