recirculatie climatronic

Sinds ruim 1 maand rijd ik ik in een Yeti ambition 1.2 DSG
en ben daar zeer tevreden over.
Instructieboek/handleiding van te voren gelezen,
voor mij, als oud Fabia rjider was nieuw, de climatronic,
ook niets op aan te merken,
maar wat niet duidelijk is,is de automatische recirculatie-functie, deze zou door een sensor worden aangestuurd, los van de handmatige aansturing.
Bij automatische aansturing (A) zou de sensor in de aanzuiglucht, bij vervuilde lucht (tunnels, parkeergarages, we kennen het wel)
automatisch overschakelen op recirculatie.
Ik heb dat tot nog toe niet kunnen waarnemen(zit die zgn. sensor er nu wel of niet in?)
De dealer wist niet eens van het bestaan van deze sensor.
graag ervaringen van andere levensgenieters .

Helaas heb ik hem niet kunnen ontdekken.
ik heb hem al 3 maanden.
Mijn vraag (nieuwsgierigheid) is eigenlijk,wordt er iets zichtbaar omgeschakeld bij vervuilde omgevingslucht.
Ik heb een tijdje expres achter een tweetakt Oostduitse (?) wartburg gereden, maar toch geen zichtbare omscchakeling naar binnenklimaat.

hemi24

Forumguru
Wel al eens iets gemerkt bij het inschakelen van de achteruit?

Bij mijn O2 merk je er wienig van, hooguit dat je het aanzuiggeruis van de ventailatie hoort veranderen.

MarcoO2

Forumguru
Kan het zijn dat je het lampje van het knopje als indicator gebruikt? Die gaat niet branden volgens mij, alleen als je ;m handmatig op recirculatie zet.

hemi24

Forumguru
Voor zover ik weet krijg je hier geen visuele melding van. Tenminste niet dat ik nog gemerkt heb..!

Er zitten twee lampjes in het knopje: eentje links voor als je handmatig op recirculatie schakeld; eentje rechts onder de "A" voor als de automatische recirculatie ingeschakeld is.

Actuele meldingen/veranderingen worden kortstondig weergegeven op het scherm van je navigatie/radio.

De ervaringen van hemi 24 komen overeen met die van mij,
op het display van de radio/cd, wordt bij de handmatige toetsindrukken een afbeelding zichtbaar van een erg beknopte soort Yeti(sorry) met recirculatiepijl.
Er staat in de automatische instelling een A achter de afbeelding.
De recirculatie werkt hoorbaar bij handmatig activeren.
niks aan de hand tot zover.
Maar..
In het aanzuigplenum zou zich een sensor bevinden ( naast de temperatuur sensor)
die vervuiling (koolwaterstoffen enz.) kan detecteren.
Waarom wordt dit, indien deze situatie zich voordoet, dan niet zichtbaar in het display ?
Of vraag ik nu teveel.
Zou kunnen, want ik ben tenslotte een levengenieter (dankzij de Yeti)

Ik snap (denk ik ) wat je bedoelt, maar de versnelling in R stand, geeft geen veranderingen in get climatronic display,
bedankt voor de tip.

Wat betreft het lampje zijn er bij mij drie mogelijkheden:
- uit
- A (automatisch)
- handmatig

soms gaat het op uit, bij (handmatig ) instellen van ruitontdooing, etc)

hemi24

Forumguru
ik zal er proberen wat meer op te letten, maar behalve het aanzuiggeluid heb ik nog maar weinig gemerkt van de omschakeling...

Even wat anders, ik hoor, sinds ik de Yeti bezit, niet meer wanneer ik te hard rijdt.
Dit komt ook door de , voor mij nieuwe DSG bak, die steeds laag in toeren gaat.
De score van de afgelopen maand is 4 (vier) bekeuringen, daarvoor (10 jaar) niks.
Zou de politie van de flitspalen dit aan de hand van de beelden, extra willen uitbuiten ?
Mijn gevoel voor vrijheid wordt hierdoor aangetast.
De 4 bekeuringen werden uitgedeeld in Ede (Dreeslaan) steeds op dezelfde plek.
Pas na 1 maand kwam de eerste blauwe envelop in de bus,
ondertussen ging het flitsen nietsontziend door.
Ik noem dit onsportief.
Ik denk nu na over de wraak van de Yeti.

The revenge of tthe YETI

MarcoO2

Forumguru
tsja, je hebt toch echt zelf gas gegeven... overigens zijn er een heleboel andere topics waar je kunt spuien over boetes. EVen zoeken maar! ;)

hemi24

Forumguru
Kwestie van de "speed warning" instellen in je Maxidot...
Al gaat de waarschuwing wel erg snel op de zenuwen werken als deze regelmatig verschijnt!

Die blauwe enveloppen (4 !) inmiddels, gaan me ook op de zenuwen werken.
Als ik de speedwarning zou gaan instellen, begrijp ik, dan lijdt dit af van mijn waarnemingen aan belangrijker zaken, zoals het inschakelen van de automatische luchtrecirculatie.
Dit systeem heeft in ieder geval ook de intentie de berijder AKTIEF te beschermen tegen de gevaren op de weg.

MarcoO2

Forumguru
Blauwe enveloppen??? Bij mij weten worden de boetes in een wit met rode envelop verzonden, en gebruikt de fiscus blauwe enveloppen! Enige overeenkomst is dat het beide ongewenste post is! ;)

Ze zijn lichtblauw, (niet Aqua blue, zoals het hoort) en met venster (altijd fout)
Inmiddels 4 op de deurmat, het is offtopic, sorry, maar de overheid graait naar geld, waar het zo gemakkelijk te halen valt.

Mijn collega's zeggen dat ook, maar Cruise Control in Nederland , dat geeft mij een gevoel van niet op tijd kunnen remmen,
niet levensgenieten, maar ik ga het proberen.

EdK

Forumguru
Als je je gebruikshandleiding erbij pakt dan zie je op één van de eerste bladzijde's de uitleg van de componenten in je dasboard.
En als je dan goed kijkt dan zul je zien dat de rechter tellerunit de snelheid aangeeft.
In combinatie met de rechterpendaal en hoe hard je deze indrukt zal je zien dat de lange wijzer op het diplay een steeds hogere snelheid aangeeft.

Asl er nu op de weg een bordje met 80 staat dan houd dat in dat je dat getal op je teller moet opzoeken en dan er voor moet zorgen dat de wijzer niet over die 80 heengaat.
Doe je dit wel dan kun je verwachten dat je witte of blauwe enveloppe's op de mat krijgt.
En het is zeer goed mogelijk dat dit meerdere keren per week of maand gebeurt.

Samengevat, een andere auto heeft een ander rijgedrag, dus indien jij een andere wagen koopt zul je je moeten aanpassen aan dat rijgedrag.
Dat moet elke burger, en als je je niet wil anpassen hieraan dan sta je daar geheel vrij in maarrrrr dan zul je bepaalde consequentie's moeten ervaren. (helaas)

Bovenaan Onderaan