recirculatie climatronic

hemi24

Forumguru
Dat is zo.
Maar, ik heb in die drie weken voor een paar honderd euro extra, wel heel veel extra rijplezier gehad, of gekocht eigenlijk.

Voor minder geld had je bij de opticien langs gekunt en had je de flitsers wellicht op tijd gezien..! :grin:

Misschien moeten we even weer terug naar het onderwerp of deze discussie elders voortzetten?!?

EdK

Forumguru
Hobbel de bobbel was continu on topic, hij had problemen met het gaspedaal en de KM teller !!
Dus wat is het probleem hemi24 ?

hemi24

Forumguru
continu "on-topic" misschien staat er bij jou iets anders, maar bij mij heet dit topic "recirculatie climatronic" en dat is verre van de post van onze vrienden van het CJIB.

EdK

Forumguru
je hebt gelijk ik moet naar hans A toe
had even de vetgedrukte letters niet gezien en alleen de probleemoplossingen.

Lange tenen (alleen rechtervoet) zijn handig bij het bedienen van de DSG automaat.
Het probleem, nou ja , de werking van de recirculatiesensor is,wat mij betreft,
nog steeds niet boven water.
Wat gebeurt er nu in de praktijk, dat is mijn punt, bij mij gebeurt er niets, er schakelt gewoon nooit iets in de recirculatiestand, ook niet naast een vrrachtwagen met grote uitlaatwolk (langdurig)
Gewoon ervaringen van ander forumleden, uit nieuwsgierigheid, mag toch bij een nieuwe auto.

Darkside

Forumguru
In mijn huidige auto moet er ook een automatische recirculatie stand opzitten. Maar ook deze zie/hoor ik nooit overspringen. Ik dacht toen ik de auto kreeg verrek dat is handig.
Maar in de afgelopen 4 jaar moet ik toch regelmatig hem met de hand bedienen.
Toen ik de handleiding las van de Skoda dacht ik mooi, hier zit er iig een lampje die je helpt in welke stand hij zit en dan zal het vast beter werken. Het lijkt dus tegen te vallen.

Constant

Erelid
Bij mijn Golf hoorde ik ook nog eens iets verspringen in de automatische stand bij de climatronic, maar er ging nooit een lampje op het display branden.

corsaar

Senior Member
Sinds ruim 1 maand rijd ik ik in een Yeti ambition 1.2 DSG
automatisch overschakelen op recirculatie.

Sinds 3 maanden een Yeti
De enige controle is dat na het indrukken van toets 4 het lampje
in de toets brand. Vanmorgen achter een stinkende auto gestaan er gebeurd helemaal niets.
Dus moest ik gewoon handmatig toetst 4 van de
climatronic instellen. Automatiche recirculatie instelling werkt bij mij niet.

EdK

Forumguru
Je gaat nu steeds meer het gevoel krijgen dat hij niet in de boordcomputer staat ingeschakeld of dat hij gewoonweg niet werkt zoals het behoort te werken maar dan al van fabriek af.

Bij mijn RR weet ik dat het werkt als ik hem in zijn achteruit zet, en als ik achter een stingbak zit dan moet ik het knoppie op dashboard ff indrukken, maar zit ook geen climatronic in

Een praktisch idee, wat ik haast zelf had kunnen bedenken.
Dit soort expirimenten moet je niet van tevoren met je vrouw bespreken,
beter van niet.
Maar wel de enige manier, om het raadsel te kunnen oplossen.
Ik heb zelf helaas geen garage, maar daarin zou toch aangetoond kunnen worden , of het werkt.
( Off topic : in mijn schuur heb ik op de aanbevolen manier een wespenkolonie met succes weten te verdrijven.)

Captain Hook

Forumguru
Het kan alleen werken (die recirculatie stand afhankelijk van de buitenluchtkwaliteit) als er de desbetreffende sensor is ingebouwd en deze uitgelezen wordt door de climatronic stuurunit.
Hier staat de funktionaliteit beschreven:
www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_208_d2.pdf

Air quality sensor G238 zou dan aanwezig moeten zijn in de Yeti. Iemand enig idee of die er in zit?

Removing and installing air quality sensor.
  • The air quality sensor -G238- is installed on the air intake grille in the front right (from the driver’s perspective) of the plenum chamber.
  • The air quality sensor -G238- is a highly sensitive electronic component which direct contact with solvents, fuels and certain chemical compositions could damage beyond repair.
  • Do not install a sensor that has been kept, for example, in a tool box.
  • Do not place a removed sensor in an area where it can come into contact with solvents, fuels and certain chemical compounds (fluids or vapours).
Removing
  1. Remove plenum chamber cover.
  2. Remove cover -1- from plenium chamber (see picture 1).
  3. Seperate connector on air quality sensor -G238- (see picture 2).
  4. Release air quality sensor -G238- and turn out of retainer on air intake grille (see picture 2).
Installing
  • Installing is a reverse of the removing order.
Hier ergens zou hij moeten zitten.
Bij een Golf dan, maar in principe is dat toch hetzelfde systeem, dacht ik.

Captain Hook

Forumguru
Tja, we weten nou hoe het werkt, hoe je de sensor vervangt (in een Golf). Maar in welke Skoda's (met climatronic) zit nou zo'n sensor ingebouwd?
Of geldt het soms voor alle modellen met climatronic? Beetje vaag... :icon_smile_question

Er zit, denk ik, maar 1 ding op en dat is zelf het plenumdeksel(?) verwijderen en gewoon kijken, of hij er nu wel of niet in zit.
Mijn instructieboek veronderstelt van wel, maar dat kan er ongeacht de uitvoering standaard instaan.
Op dit moment heb ik (nog) geen idee hoe je dat plenum eraf kunt krijgen,
een garage heb ik thuis ook niet.

hemi24

Forumguru
Maar in welke Skoda's (met climatronic) zit nou zo'n sensor ingebouwd?

Mag toch aannemen dat als je een climatronic eenheid in de auto hebt zitten met de automatische recirculatiestand op de bedieningseenheid, dat deze functie ook werkt?!? :ahum:

936791745.jpg

eindelijk beelden, waarvoor dank
zo een heb ik ook,
met recirculatie tiptoets met de A stand, dit wekt toch verwachtingen ?
Het regent, want anders..
met looplamp in het vooronder gaan kijken.

Onder de motorkap blijkt een Yeti er toch heel anders uit te zien als een Golf,op papier, geen aircobestanddelen te ontdekken, behalve de compressor.
maar je moet toch ergens beginnen.
Het interieurfilter moet op gezette tijden toch verwisseld kunnen worden,
kan dit via het interieur, ergens.
Een handboek over het onderhoud aan de Yeti heb ik nog niet kunnen vinden,
ik wil er wel voor betalen, maar ze liggen niet voor het oprapen.
Uit mijn volkswagentijd herinner ik me de vraagbaakboeken.
Zoiets zal er nu toch ook wel digitaal beschikbaar zijn,
of moet een auto eerst een collector's item zijn.

Op een engels forum (link volgt) blijkt het al of niet aanwezig zijn van de sensor ook te leven.(Air quality sensor G238 )
Een forumlid is ermee naar zn dealer gegaan, daar kwam hij te weten, dat zijn sensor wel werkt, hijzelf dacht van niet.
Na enig doorvragen kwam hij erachter, dat de garage met LPG (gas) de sensor in de rcirculatiestand kreeg.
Als referentie werd daarnaast ook een nieuwe auto gebruikt.
Daarna die van hem.
Volgens de garage werkte hij wel.
Hij was zelf niet bij de test.
Deze methode spreekt mij wel aan.
Morgen bij daglicht ga ik met mijn soldeerbrandertje, die op gas werkt, overbrand gas in de aanzuigopening mikken.(met mate)
(update) Ik heb nog een halfvolle gasfles propaan voor de campingkoelbox, dit lijkt meer op LPG en er zit geen ontsteking op.

Bovenaan Onderaan