recirculatie climatronic

EdK

Forumguru
Als het goed is dan adem je de lucht ook weer uit die je ingeademt hebt !
Zoniet zou ik toch eens ernstig met een arts gaan praten !
 

corsaar

Senior Member
Als het goed is dan adem je de lucht ook weer uit die je ingeademt hebt !

Jazeker dat is wel zo maar als je dan weer inademt moet de lucht wel ververst zijn
anders gaat het niet goed. Dus er moet opnieuw zuurstof toegevoegd worden !
Ook bij recirculatie
 

EdK

Forumguru
Het is net als met een huis heden ten dagen, alles zit zo potdicht dat er niet meer geventileerd wordt.

Ik rij altijd met het raampje open ( ongeveer 1 cm ) om te ventileren, vandaar ook één van de redenen dat ik de windgeleiders voor heb.

In huizen wordt er door de goede isolatie en dat beide werken ook te weinig geventileerd
met gevolgen van vocht / schimmels en slechte kwaliteit lucht.

Wat ik wil zeggen is dat je nooit blind van alle techniek uit moet gaan en je gezonde verstand ook moet blijven gebruiken.

Jarenlang in klimaatbeheersing gezeten vanuit werk, dit hield in de Luchtbehandelingskasten met CV en Koeling voor grote en kleine panden.
Tevens met warmte terugwinning etc.
Dan worden er contracten aangeboden voor onderhoud, en vaak is dit te duur vinden de klanten.
Wel als ze dan problemen hebben met te koud of te warm en je komt bij de LBK's en de filter compartimenten, wel dan schrik je je te pletter.

En ga je dan de kantoren in en je ziet de aanzuigroosters, vaak zwart of grijs van het vuil, maw er wordt geen lucht meer afgezogen en de toevoer is ook minimaal.
En maar klagen en niet weten waar het vandaan komt.

Dus advies voor de wagen ondanks alle mooie spullen erin, blijf ventileren in dat blikkie
 
EdK, uit oogpunt van klimaatbeheersing, zou er eigenlijk nog een tweede (extra) sensor bij moeten komen.
Deze dan in de recirculerende lucht, deze meet dan de luchtkwaliteit van het binnenklimaat tijdens de situatie in recirculatie, dus ook het binnenklimaat in combinatie met het buitenklimaat.
Als de kwaliteit van het binnenklimaat erger is dan die die van het buitenklimaat, zou dan weer overschakeld moeten worden naar aanzuig van buitenaf, kiezen uit de minst vervuide lucht.
Deze tweede sensor zou dan van een ander type moeten zijn en de CO2 concentratie meten, zoals tegenwoordig wel in klaslokalen gebeurt.
De bron van de vervuiling van het binnenklimaat zijn de inzittenden zelf, die CO2 uitademen.
(om over de rest nu maar even te zwijgen)

Deze tip voor de ontwerpers van de climatronic is geheel gratis, de sensor zelf ,las ik ergens, kost iets van € 120.
 

EdK

Forumguru
Als je de recirculatie neemt in de klimaat techniek dan ga je pas echt recirculeren zonder toevoeging van verse lucht als de aanvoer temperatuur onder de 5 graden komt en er dus kans is op bevriezing van de warmtewisselaar van de CV.
Anders is er ter aller tijden een toevoeging van verse lucht bij.
Maar voor die aanvoer temperatuur gemeten word heb je via de Warmte terug winning al een voorverwarming gehad van de buitenlucht met de restwarmte die uit het pand komt.

Uiteraard zit in een wagen niet zo'n volledig systeem, maar ben er bijna van overtuigd dat ondanks je op recirculatie draait, het systeem toch een deel verse lucht van buiten meepakt.
En deze lucht gaat volgens mij zo en zo door het pollenfilter en bij duurdere wagens ook nog eens langs het koolfilter.

Maar zoals vermeld zijn de aanzuigfilters altijd meer vervuild dan je in eerste instantie denkt,Heb bv bij kantoor panden aan de openbare weg filters gezien die na 3 maanden gewoon roetzwart waren.
En heden ten dagen doe ik bij andere firma ook UVC onderhoud en daar heb je dus ivm legionella bestrijding ook filters in de aanvoerleiding zitten die periodiek vervangen worden
3Maandelijks. En ook als je die filters bij veel watergebruik soms ziet hoe bagger bruin die zijn, wel je verbaast je dat leidingwater nog relatief zo'n vervuiling heeft

Maar goed dat is ter zijde en redelijk off topic. maar is wel leuk soms om te weten
 
Interessant Ed, altijd goed om de basisprincipes te blijven zien.
Maar onze Yeti is geen kantoorgebouw, zoals jezelf zegt.

"ondanks je op recirculatie draait, het systeem toch een deel verse lucht van buiten meepakt."

Daar ben ik niet zo zeker van,
tijdens mijn proef met propaan in het aanzuigplenum, klonk het afsluiten van de aanzuig van buitenaf nogal definitief dicht, echt dicht, met rubbers enzo.

Je kunt toch niet steeds op recirculatiestand blijven rijden, ook niet handmatig.
De CO2 concentratie in het aquarium, waar je zelf, vrijwillig elke dag instapt, neemt dan steeds toe, met 4 inzittenden al helemaal.
Ik ben er van op de hoogte, dat er een tijdslimiet is ingebouwd, wat automatisch recirculeren betreft,
maar handmatig ?


Je hebt CO sensoren in parkeergarages,
CO2 sensoren in klaslokalen,
CxHy sensoren in de climatecontrol (aanzuiglucht)

Is het dan geen idee, om de kwaliteit van lucht die je uiteindelijk inademt,
te bewaken, met een simpele (CO2) sensor.
 

corsaar

Senior Member
@H en B ondanks je op recirculatie draait, het systeem toch een deel verse lucht van buiten meepakt."

Dat zou wel moeten maar het systeem moet de (verse)vuile lucht buiten houden.
Een raampje op een kier lijkt mij ook geen optie.
 
Ik dacht van niet, het is recirculatie , of geen recirculatie, dit als uitgangspunt.
In de handleiding staat niet voor niets de gevarendriehoek bij dit onderwerp.
Om de inzittenden terecht, te wijzen, op de gevaren hiervan.
In de recirculatiestand wordt er geen buitenlucht toegevoerd.
En dat houd je maar een tijdje vol, daarna val je in slaap.
 
Ineens ben ik via de "verdwenen kantine " het bos in gestuurd door een van de moderatoren, met mijn melding over vermeden onterechte parkeerboetes, in voormalig Oost Duitsland, dit is gewoon geschrapt, niet verplaatst.
erg onsportief, het ging nog steeds over de klimaatsensor van de Yeti in ,voorheen Oost Duitsland en mijn ervaringen hiermee,
waarom mag ik dit niet zeggen ?
 

EdK

Forumguru
Ach H de B je hierover niet te druk maken !
Slecht voor de bloeddruk !
En anders nogmaals even neerpennen hier !
Misschien iets te rigoreus opgeruimd door één van de modjes !
 
Dank je wel EDk, we zitten hier met zn allen toch niet meer op de kleuterschool.
Wij reizen comfortabel, als echte levensgenieters in een leuke auto, met aangenaam binnenklimaat naar aangename bestemmingen.
EN daar praten wij gewoon over.
 

ovan

Nieuw lid
Mijn dealer zei me dat in de automatische recirculatiestand 6 minuten gesloten en 1 minuut verse lucht binnenkwam. Volgens mij was dat zijn standaarduitleg voor simpele zielen.

Als het dan toch automatisch werkt dmv een sensor, is er dan een reden waarom je het niet continue zou activeren?
 
Ik ben een simpele ziel, waardoor ik misschien in de standaard Skoda hemel beland.(graag zelfs)
Maar niet door verstikking, als het aan mij ligt.
Mijn betoog is, dat je niet kunt zien, wat de de recirculatiestand is, klep open of klep dicht, dat is eigenlijk alles,
ik wil graag zichtbaar op de hoogte blijven . hoe mijn auto wordt geventileerd.
 
Bovenaan Onderaan