recirculatie climatronic

UPDATE

I dropped the car off today and was called back 4 hours later to say it was they had been able to perform the test this time with advice from head office and the the system appeared to be working correctly. I asked how the system had been tested and was told that the official test procedure involved the use of a small amount of LPG to trip the sensor. I was also told that they had performed the same test on a new vehicle to confirm that it switched to recirculation in the same way. I have no knowledge of the test procedure they used so I don't know if it is able to test the sensitivity of the sensor or whether it only tests for functionality.

The customer service rep had no explanation for why the system doesn't go to recirculation when driving behind badly smoking exhausts (burnt oil and petrol smell) so given they diagnosed a different fault first time round and then concluded on the second visit that it was working correctly I have concluded that they were not familiar with the system and the test procedure.

Is the air quality sensor only useful if I drive through a gas leak!​
 
We zijn er uit.
Zojuist heb ik de proef met de fles propaan uitgevoerd.
Motorkap open, ventilator op stand 5, alleen contact, motor uit, anders hoor je niks.
recirculatieknop op A.
Snuifje propaan bij het plenumaanzuigrooster aan de bestuurderskant..
En ja hoor, je kon hem duidelijk horen overschakelen op recirculatie, vrij snel na 4 seconden ongeveer.
De proef nog een keer herhaald om te zien, of er op het bedieningspaneel iets te zien was, niet dus.
Wel te zien is de sensor, die zit dus inderdaad aan de bestuurderskant onder het aanzuigrooster.
Nog steeds ben ik een tevreden Yeti rijder, maar een indicatie of er nu wel of niet op recriculatiestand wordt gereden ontbreekt.
 

hemi24

Forumguru
fijn om te weten, had er eerlijk gezegd ook niet aan getwijfeld dat het een knopje was zonder functie..!

Kan dit eenzijdige draadje nu op slot, of zijn er nog meer ongelovigen!?! ;)
 
ongelovigheid is trouwens wat anders als nieuwsgierigheid, maar dit is niet zo belangrijk verder, voor mij is het duidelijk geworden, waar ik op moet letten in files, tunnels en parkeergarages.
Beter: waar ik minder op hoef te letten.
 

wimv

Actief lid
Ik heb in mijn Yeti een Climatic airco en geen automatische Climatronic. Recent viel mij echter op dat het geluid van m'n blower verandert op het moment dat ik achteruit rij (ga parkeren of de garage uitrij). Op het moment dat ik dan weer gewoon vooruit rij komt het "normale" geluid weer terug. Op zich viel het me nog niet eens echt op maar vanmiddag reed ik in een langzaam rijdende file en besloot even met de ruitensproeiers de voorruit schoon te vegen. Op dat moment veranderde dat geluid weer. Ook bleef de geur van de sproeivloeistof helemaal weg. Verbeeld ik me nu iets of heeft de Climatic uitvoering ook "iets" dat de zaak op circulatie zet ?
 

hemi24

Forumguru
Het inschakelen van de achteruit versnelling triggert inderdaad een aantal dingen, waaronder:

- inschakelen recirculatie;
- wissen achter, indien wissers voor ook aan staan;
- uitschakelen dimstand van de automatisch dimmende (binnen)spiegel;
- kantelen rechterbuitenspiegel bij memoryseats;'
- inschakelen parkeersensoren;
- ...

Het recirculeren bij het sproeien van de ruiten heb ik dacht ik ook al ergens anders een keer gehoord/gelezen.
 
Dit noem ik een gezonde nieuwsgierigheid, daar hebben wij wat aan,
een nieuwe auto bllijft leuk, je bent op ontdekkingsreis, zo ervaar ik het tenminste.

De Climatic uivoering triggert , zoals hemi 24 zegt , ook bij mij (de Yeti dan) de eerste twee genoemde dingen.
Het sproeien van de ruiten ga ik uitproberen, ditmaal met de opgedane kennis.
 

wimv

Actief lid
Ik heb het vanmiddag nog een keer uitgeprobeerd en ja hoor, bij het sproeien van de voorruit schakelde de Climatic op recirculeren om na een seconde of 10-15 weer "normaal" te werken. Dit nog even "ter lering en vermaak".
Wim
 
Na een korte vakantie in voormalig Oost-Duitsland met de Yeti
(een aanrader, allebei)
mijn ervaringen met de recirculatie.
In het centrum van Dresden,een groot plein met stagnerend verkeer,motor op stationair,
na een minuut of 5 duidelijk hoorbaar , ging de ventilatie over op recirculatie
( niet zichtbaar, helaas)
Maar het werkt wel, ook in de praktijk,
goed gedaan skoda (volkswagen)
Ik heb er nu 8000 km opzitten en geen kwaad woord, alles OK.
 

Melis

Lid
Ook ik heb het nog steeds niet ervaren dat het inschakelt bij een climate controll. Dan mijn tweede vraag moet ik de circulatie op de a staan of maakt dat niets uit. Misschien begrijp ik het niet maar a betekent automatisch dat zou betekenen als deze niet aan staat hij het niet automatisch doet. Dus dan denk ik dat hij niet inschakelt. ten derde in het instructieboekje staat dat je hem niet constant op a mag laten staan dus wat moet je nu doen om te controleren of het werkt.
 

hemi24

Forumguru
Dat laatste mag je me wel eens aanwijzen; volgens mij heb je het wel gelezen, maar was je er met je hoofd niet helemaal 100% bij...

Als we het toch hebben over een verwarrende functie: "DUAL" het lampje gaat branden als de functie NIET actief is..!

Met "dual" actief verstel ik niet beide temperaturen gelijktijdig maar separaat :confused:
 
Volgens mij gaat het er nog steeds om: zit de sensor er wel of niet in.
Bij mij wel, in de Yeti met Climate -control.
Ik heb hem getest en zie hem (met enige moete en met zaklantaarn) onder het aamzuigplenum aan de bestuurderskant zien zitten.
Bij een collega met een twee jaar oude volkswagen Touareg met climatronic,
weer met zaklantaren, enz, was aan de bestuurderskant alleen een LEGE cirkelvormige klemhuls te zien, met NIETS er in.
Wel voorbereid, maar toch niet erin gedaan.
 
Mee eens Melis, de handleiding geeft onvoldoende informatie,
geeft niet, zo komen we er ook wel uit.
Kiijk met zaklantaren onder je aanzuigplenum ( bestuurderskant)
En dan weet je waar we het over hebben.
 

Erkens

Lid
In mijn beleving betekend "DUAL" dat beide gelijktijdig bediend worden, maar als ik deze functie inschakel gaat zijn beide separaat instelbaar... :confused:

Je schakeld de functie in zodat je "dual" kan instellen, anders heb je een "single" setting :)
Overigens is het makkelijker om aan de rechterknop te draaien, dan gaat hij automatisch op dual en met een druk op die knop schakel je terug naar normaal.
 
Bovenaan Onderaan