Van een koude kermis......of iets dergelijks.....

gio92

Lid
Hallo allemaal,

Afgelopen zaterdag was het dan zover: Na 1,5 week contact gehad te hebben op naar de dealer om onze eerste nieuwe auto (privé) te gaan kopen. Het zou de Octavia Combi Elegance Business Line 1.4 TSI DSG worden met zo goed als alle opties (elektrische stoelen, panoramadak, lane assist etc etc etc etc). Dit was echt de auto zoals we hem wilde hebben!

Ook zaterdag de definitieve offerte laten opstellen (nadat we nog 3 opties toegevoegd hadden) waarbij we afspraken om maandag even contact te hebben om ook echt de bestelling te plaatsen. Dit kwam omdat we het panoramadak nog voor €199 konden krijgen ipv €1100 maar het moest even nagevraagd worden of dat nog mogelijk was. Maar de actieprijs stond al op de eerste offerte.

Wat ik overigens moet vermelden is dat dit echt een hele fijne dealer is. Totaal niet opdringerig, je wordt heel vriendelijk, netjes maar bovendien ook eerlijk geholpen. Daar creëer je bij mijn vrouw en ik in elk geval de gun factor mee. De moeite werd genomen om een proefrit met een bestaande octavia te mogen maken (niet bijzonder maar toch) en we werden goed geïnformeerd. Slotsom: met een superfijn gevoel naar buiten gegaan met de offerte met toegevoegde opties.
In het weekend nog eens alle opties langs gegaan en als laatste nog even eruit komen welke kleur het nu definitief ging worden. Voorpret was dus al in volle gang!

Maandagochtend:
Mijn vrouw en ik stonden met een smile op want vandaag gaan we onze nieuwe auto definitief bestellen.
Toen: Via email te horen gekregen dat het panoramadak, zoals op de offerte €199, niet meer mogelijk was om dat tegen de actieprijs te bestellen. Wel jammer dat dit zaterdag en de week voorafgaand wel nog mogelijk was. Maar goed, kan gebeuren.

Echter kwam hier bovenop het bericht dat we de auto geleverd zouden krijgen in week 23. Vanaf week 22 gaat de prijs van de Octavia met €800 omhoog omdat het nieuwe modeljaar komt (MY2016). En de aanpassing is voor de klant niet te merken alleen de motoren worden iets aangepast (wellicht interessant voor de zakelijke rijder). Dus de auto zou in 1x €1.700-, duurder uitvallen voor exact dezelfde specificatie en auto...... Dit is voor ons wel een grote domper :( We waren eigenlijk al over ons budget heen dus dit erboven gaat hem niet worden. Bovendien ga ik niet €1.700 meer voor een auto betalen terwijl ik de dag ervoor een andere prijs op de offerte heb staan die een stuk lager is.

Al zal het allemaal kloppen en wellicht ook terecht: Voor ons blijft het een domper dat we blijkbaar niet van de brochure prijzen kunnen uitgaan.....(panoramadak buiten beschouwing gelaten). Geen nieuwe Octavia dus :(

Joske

Forumguru
Geen nieuwe Octavia dus :(
jammer!

...

maar héél erg begrijpelijk dat je deze keuze nu maakt.. Maar wat zegt de dealer in kwestie hier over??
Enneuh.. het is de allereerste keer dat ik lees (anderen mss niet?) dat er reeds met een prijsverhoging in de TOEKOMST rekening gehouden wordt met een bestelling van "vandaag"? :sterretjes:

kansberg

Forumguru
Ik zou zeker m'n licht elders nog opsteken, wie weet hoe een balletje rolt en kun je alsnog de Octavia van je dromen kopen....

Joske

Forumguru
yup!

zoals de heren hierboven zeggen: snel naar een andere dealer! ;)

je weet toch al wat je wilt... offerte op zak, prijs laten maken en vervolgens offerte andere dealer er op gooien :D

auriga

Forumguru
Een offerte heeft een geldigheidsduur, als die niet verlopen was, had ie gewoon voor dat geld moeten leveren.
Het enige waar ze af kunnen wijken is bijvoorbeeld een bpm verhoging (overmacht) , maar lijkt me hier niet van toepassing.
Dat MY2016 eraan zit te komen is ook niet echt verrassend, als de levertijd lang is krijgen ook mensen die m eerder hebben besteld een MY2016 uitvoering voor de oude prijs...

valderrama

Senior Member
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er mogelijkerwijs anders zal zijn aan de nieuwe versie. Mogelijk weer in de 14% motor?

gio92

Lid
Vandaag ook nog met een andere dealer gebeld, die gaf ook dat dat die €800 erbij zou komen. Week van levering is geldig voor die prijs volgens hun... Wij wonen in het zuiden en helaas is er niet veel keus in de buurt. Ik ben wel van plan om zaterdag wat verder te gaan rijden om te kijken of er nog iets mogelijk is.

Er staat alleen de datum van zaterdag op de offerte. Blijf het raar vinden dat je nu een projs overeenkomt maar dat het nog altijd zou kunnen wijzigen... Iemand goede tips voor een dealer? Wonen zelf in zuid limburg maar het is geen probleem om ergens naartoe te rijden (200km is dan weer overdreven :-)).

Overigens reageerde de dealer: 'Het is helaas niet anders'. Wat is zaterdag dan waard geweest vraag je je af....

gio92

Lid
@valderrama Ik vermoed het haast wel. Op de vraag: Wat krijg ik dan meer voor die €800? was het antwoord: 'Heeft met name te maken over uitstoot van de motoren, van een facelift o.i.d. is geen sprake. Als je het niet zou weten zou je onder het rijden niets merken'.
Omdat wij privé rijden iets minder interessant dus niet heel erg op doorgevraagd.

Excuus dat er een beetje frustratie inzit maar hadden ons er op ingesteld. En rijk uitgeruste occasions van dit type (1.4 eBL DSG) zijn ook niet te vinden.

2015ABL

Forumguru
Lang getreuzel wordt soms afgestraft. Laatst nog gezien met iemand die zijn droom auto (2e hands) aan zijn neus voorbij zag gaan.. Er zijn zoveel tijdelijke acties met nieuwe auto's, dat het een beetje gaat duizelen. Tenminste bij mij.

Heb echt even nodig gehad om de verschillende versies van de octavia combi te doorgronden. Active, elegance, etc. Dan nog business line.... dan nog een pluspakket dat opeens weer voor een andere prijs staat met andere inhoud. Led achterlichten die opeens standaard zijn. Bij dit model/uitvoering kun je die opties wel krijgen en bij het andere niet. Dan heb ik het nog niet eens over verschillen in motoren.

Al met al dus veel te kiezen terwijl het aanbod (acties/prijsstellingen van het moment) continu wijzigt. En dan gebeuren dit soort dingen helaas.

Het aanbod is zo ondoorzichtig als dikke str*nt. Ook rare dingen meegemaakt met jonge 2e hands auto's. Een octavia combi van een half jaar oud die gewoon alleen voor de nieuwprijs verkocht werd (OK: 1.000 euro korting...) met daarbij ook nog eens een slechte inruilprijs voor mijn eigen auto. Zelfde met een driekwart jaar oude Yeti - "ja meneer, die had toen geen goedkope pakketten, deze had alle opties los, dus heel duur" die bijna even duur was als een nieuwe....

Hebben ze de offerte niet ondertekend? Dan zelf ook ondertekenen en je hebt een deal... :maakmegek:

kansberg

Forumguru
Met alle respect voor betreffende dealer, hij heeft jullie tenslotte goed geholpen en is bereidwillig naar jullie toegetreden, maar hij had vanuit commercieel oogpunt een auto moeten verkopen, hoe dan ook. Hier laat hij een grote kans lopen en dat is op z'n zachtst gezegd niet handig. Het had ook gekund met de nodige creativiteit en wilskracht. Daar ben ik van overtuigd. Helaas liep het anders en gooide alle opties weg met de opmerking 'het is helaas niet anders.' Zonde, voor jullie, maar ook voor hem.

valderrama

Senior Member
Dank voor de info. Ik ben in de running voor een lease octavia combi élégance business met pano dak en nog een riks aan extra opties en ik had de dealer gisteravond gemaild met de vraag om een definitieve offerte op te stellen. Tot op heden nog geen antwoord gehad... Ik ben bang dat er dus tegen mij ook gezegd gaat worden dat het panodak niet meer kan voor die prijs en dat de auto dus kennelijk 800€ duurder gaat worden.

Als het er de schijn van heeft dat de octavia weer in de 14% gaat vallen dan ga ik niet meer bestellen totdat dit bekend is... Scheelt namelijk aanzienlijk!

Cordoba

Forumguru
Hogere prijs door langere levertijd mag niet als het contract éénmaal is getekend. Als je zaterdag een getekend contract op zak had gehad, had de dealer daar niet meer onderuit gekund, als een dealer voorziet dat ie zelf meer moet betalen om de auto in te kopen, dan zal ie dat ook in zijn prijs moeten doorberekenen (anders gaat ie verlies lijden, en dat betekent uiteindelijk de ondergang van de dealer). Ik vind het netjes van de dealer dat ie ruim van tevoren aangeeft dat de prijs omhoog moet en waarom, maar het is natuurlijk wel sneu voor jou @gio92 Ik heb ook wel gehoord van dealers die eerst een contract tekenen, en dan na een maand terugkomen dat er nog bijbetaald moet worden.:banghead:

Pendragon

Donateur
Ik ben het helemaal met @2015ABL eens, het is een behoorlijk zootje. Als je online kijkt zie je dingen die je toe kunt voegen, maar weer niet alles. Zie je reclame van Skoda voor het panodak, maar dan blijkt dat alleen voor diesel motoren te zijn. wat is dat nu van onzin? Bi-Xenon kan alleen op de Elegance....euh, waarom niet als extra op de Ambition? En zo kan ik nog wel even doorgaan. Oh ja, niet alle pakketten staan op de site, nee dan moet je een pdf downloaden met de lijst van opties. Dit was voor mij ook de reden dat ik een paar keer de dealer opnieuw een email heb gestuurd met wat dingen die ik nog wilde toevoegen, omdat ik dacht dat die er standaard op zaten, maar dat toch niet zo bleek te zijn.

Wat betreft de offerte, volgens mij is het ook zo dat een offerte een bepaalde tijd geldig is en de dealer moet zich daar dan ook aan houden. Bij mij stond op de offerte: datum: 2-2-2015, vervaldatum: 16-2-2015, dus de offerte was 2 weken geldig.

kansberg

Forumguru
Precies. Als wij een offerte afgeven, hoe klein ook de order, dan moeten wij de einddatum ingeven, anders komt ie niet eens uit de printer. Dat lijkt mij zeker bij onderhandelingen die al gauw enkele tienduizenden euro's behelzen, een must. Alle te voorziene uitzonderingen moeten ook op een offerte worden genoteerd, pas dan heb je een waterdicht verhaal. Als klant, maar ook als leverancier.

gio92

Lid
Dat is juist het probleem, er staat alleen een offerte datum op maar geen geldigheid-/vervaldatum. Gaat mij erom dat als je met ons op zaterdag een definitieve prijs afspreekt dat het maandagochtend voor 09.00u alweer niet meer geldig is. Allereerste offerte dateerde van 6 maart. Als je privé in 1x ruim €35k gaat uitgeven dan wil je er wel een weekje over denken. Nu blijkt dat dat weekje €1.700 extra kost zonder er meer voor terug te krijgen (of dan weten ze het nog niet maar vooralsnog alleen co2 uitstoot motoren). Maar het gaat me in dit geval om zaterdag -> maandag. En zoals @2015ABL en @Pendragon aangeven: het is zo onduidelijk met allemaal uitzonderingen en verschillende lijstjes dat het ook even wat tijd kost om de juist configuratie samen te stellen.

Het is inderdaad netjes dat ze het aangeven en ik geloof ook echt dat de verkoper er zelf niets aan kan doen. Ik had inderdaad wel wat meer creativiteit en wilskracht verwacht om ons toch (gedeeltelijk) tegemoet te komen en samen met ons te kijken wat er wel nog mogelijk was in plaats van per mail te moeten horen 'Helaas het is niet anders'. Had wel een belletje verwacht na eerder prettig contact, maar dat is niet voor dit topic relevant. Vervolgens ook niets meer gehoord overigens.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Voor de duidelijkheid: ik vind dat je ook zondermeer de mogelijkheid moet krijgen om een weekend na te denken over zo'n aankoop, en een week is ook niet extreem lang.
Als een verkoper (van welk product dan ook) tegen mij zegt, 'als u vandaag nog besteld, dan....' en is even rustig nadenken niet mogelijk, dan trek ik mijn conclusies. De verkoper is blijkbaar bang dat je een betere aanbieding krijgt, dus werk aan de winkel om die betere aanbieding te zoeken.

auriga

Forumguru
De wet is er ook niet echt duidelijk over:
Boek 6. Algemeen gedeelte van het verbintenissenrecht
Titel 5. Overeenkomsten in het algemeen
Afdeling 2. Het tot stand komen van overeenkomsten Artikel 221 1. Een mondeling aanbod vervalt, wanneer het niet onmiddellijk wordt aanvaard, een schriftelijk aanbod, wanneer het niet binnen een redelijke tijd wordt aanvaard. 2. Een aanbod vervalt, doordat het wordt verworpen.

Wat is 'een redelijke termijn' voor een dergelijke uitgave?

Bovenaan Onderaan