ŠKODA CITIGO-e iV bijzonderheden

Me Zelf

Forumguru
Wat me opvalt als ik in de B-stand rijd is dat achterliggend verkeer nogal verrast lijkt te worden van het afremmen als ik het “gas” los laat (of gas minder). Wanneer gaat het remlicht aan? Ik neem aan niet alleen bij echt de rem intrappen, dat doe ik bijna niet, maar ook bij een bepaalde deceleratie? En is dat nog af te stellen?

Zelfquote: gevonden op goingelectric.de forum
file.php
 

Dedier

Nieuw lid
Wow kijk dat is een duidelijke uitleg, en komt inderdaad neer op zoals ik het zelf ook ervaren heb. Zou je de precieze link waar je dit vandaan hebt kunnen delen. Deze handleiding ziet er erg informatief uit ben benieuwd of er nog meer intressante dingen in staan ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
Als hij de daadwerkelijke G-kracht meet dan kan dat, als die berekend wordt uit de "regeneratieweerstand" dan zal de extra vertraging door tegenwind niet worden meegewogen denk ik.
 

Me Zelf

Forumguru
Dat zou een ingewikkelde manier zijn. Een g-metertje kost bijna niets (kijk ook maar eens op je telefoon: there’s an app for that) en die weet niet hoe de acceleratie of deccelaratie ontstaat, die meet gewoon 1,3 m/s2 (nou ja het zal wel zo zijn dat ie een spanning ofzo meet en dat vertaalt in die 1,3).
 

Canon-Eye

Forumguru
(nou ja het zal wel zo zijn dat ie een spanning ofzo meet en dat vertaalt in die 1,3)
Zoals je zelf al aangeeft, zó ingewikkeld zal die berekening niet zijn. De gegevens zijn er al, verder is het een kwestie van software.
Een extra sensor is hardware + bedrading en die kan kapot. Ik zou me goed kunnen voorstellen dat die sensor niet de eerste keus is.
Maar het blijft speculatie - wellicht zwerft er iemand op het forum die de feiten hieromtrent kent?
 

Me Zelf

Forumguru
Je hebt gelijk dat het allemaal speculatie is, maar aangezien het een EU regel is om de remlichten aan te zetten bij een bepaalde vertraging lijkt me de manier waarop die vertraging ontstaat minder interessant dan de mate van vertraging zelf. Overigens gaat je airbag ook af op zo'n sensor en die zijn toch aardig fail safe (hoop ik dan...).

Maar nu is het indertijd tijd om de experts er iets over te laten zeggen :jaja:
 

Captain Hook

Forumguru
Hier staat de definitie van wanneer de remlichten ingeschakeld zouden moeten worden:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX:42015X1222(01)&from=EN
pagina L 335/18

5.2.22.4. Elektrisch regeneratieve remsystemen, zoals gedefinieerd in punt 2.17, die een vertragingskracht uitoefenen als het gaspedaal wordt losgelaten, moeten bovenstaand signaal genereren overeenkomstig de volgende bepalingen:

Voertuigvertraging Signaalgeneratie
≤ 0,7 m/s2 Het signaal mag niet worden gegenereerd
> 0,7 m/s2en ≤ 1,3 m/s2 Het signaal mag worden gegenereerd
> 1,3 m/s2 Het signaal moet worden gegenereerd

In alle gevallen moet het signaal uiterlijk worden gedeactiveerd wanneer de vertraging tot minder dan 0,7 m/s2 is gedaald (8)

En qua sensoren leveren fabrikanten als Bosch en anderen, diverse onderdelen voor dit soort meettechniek:

https://flotte.de/artikel/114/6220/beschleunigungssensor-fur-infotainment-systeme.html
https://www.autosieger.de/continent...ltung-bei-elektrofahrzeugen-article21609.html
etc.
En worden tegelijkertijd voor vele andere (veiligheids)zaken gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe groot de remvertraging van een niet-elektrisch afremmende auto (bijvoorbeeld de mijne) is onder de volgende omstandigheden:
  • Uitrollend vanaf zeg 100 km/u zonder aandrijving en niet afremmend op de motor (koppeling ingetrapt)
  • Rempedaal zo licht indrukken dat de remlichtschakelaar wordt geactiveerd.
Zou in dat geval die 0,7 m/s2 (minimale inschakelwaarde) wel worden gehaald? Ik twijfel daar sterk aan...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat snap ik. Maar dan rijzen (bij mij althans) de vragen waarom er voor deze voertuigen überhaupt een minimum inschakelwaarde is ingevoerd en waarop die waarde van 0,7 m/s2 dan gebaseerd is...

Trouwens, als ik me de klassieke diesels uit de 60'er en 70'er jaren herinner (Mercedes 200D en zo, waar ik zakelijk nog wel eens mee op pad was) die remden ook behoorlijk af op de motor: als je in de tweede of derde versnelling het gas losliet zat je nog net niet met het stuur tussen je tanden... :D (bij wijze van spreken).
 

Captain Hook

Forumguru
@Canon-Eye Idd; ik heb ooit rijles gehad in die aloude Mercedes 200D, zo eentje:
1983_mercedes-benz_200d_15911979247a62103cfIMG_8510.jpg


Dat remde, bij het terugschakelen prima af!
En veel later, mijn aloude O2 2.0 TDI had ook nog aardig wat compressie om af te remmen, als je een bergpas afreed.

Maar die 'nieuwe' TSI blokken; mwah, nauwelijks... Je moet gewoon de voetrem er bijpakken, anders gaat 'ie veels te hard naar beneden. Zelfs in z'n 1, gaat 'ie al snel naar de toerenbegrenzer toe.
 

Me Zelf

Forumguru
@Canon-Eye , vermoedelijk omdat electrische auto's veelal zonder het rempedaal te gebruiken gereden kunnen worden (big fan!) en je wel de achterliggers wilt waarschuwen dat er iets gebeurd. En tsja... vroeguh... toen hoefde er gewoon wat minder. Gordels enzo.

Coole bak die MB 200D! Mijn ouders hadden de generatie ervoor, een 220D (het was eind jaren 70). Fijn die skai bekleding als je naar Griekenland op vakantie gaat met 3 kleine kinderen op de achterbank, ik heb nog de blaren op mijn benen geloof ik... Een plaid bracht uitkomst, mijn ouders zaten helemaal in period-proof op houten kralenkussen
 
Bovenaan Onderaan