numerieke waarde...wat geeft de verticale as aan?
Waar vind ik overigens die vermogensgrafieken?
Dat is volgens de vierkante fabrieks grafiek zoals hierboven ook weergegeven, in de praktijk loopt het wat vloeiender zoals op die print van VAG techniek.Dank. Maar hoe zie ik hier dan de vermogenscurve van de 1.2 tsi (90 pk) in terug? Deze levert, zonder tuning of update, volgens de gegevens van de fabrikant al reeds een koppel van 160 nm bij 1400 toeren.
spritmonitor bekijken helpt somsLevert dat in de praktijk echt een zuiniger gebruik op of is dit slechts theorie?
Het verbruik zal bij hogere snelheid misschien iets dalen aangezien het koppel bij de 90 pk al eerder inzakt als de 110 pk.Hartelijke dank voor deze info!
Even terug naar de praktijk want het gaat mij erom of de fabrieksupdate van VAG het gat opvult dat ik nu met die 90 pk tsi mis!
Wat wil ik beter:
- Wat vlotter inhalen bij 120 km/h (ik vind de 90 pk hier nogal traag in..)
- Iets zuiniger rijden tussen 120 en 140 km/h
Als ik naar de grafiek kijk zie ik dat de wagen met 81 kw in dat gebied minder toeren hoeft te maken om hetzelfde vermogen op te hoesten.
Levert dat in de praktijk echt een zuiniger gebruik op of is dit slechts theorie?
Nee, dan kan fysiek niet. Het toerental van de motor bij een bepaalde snelheid wordt uitsluitend door de overbrenging (versnellingsbak + wielafmetingen). Die veranderen door het tunen niet.Maar dat betekent dan toch dat de auto na de update, bij bijvoorbeeld 120 km/h, minder toeren maakt als voor de update?