1.2 TSI tunen met powerbox

Dank. Maar hoe zie ik hier dan de vermogenscurve van de 1.2 tsi (90 pk) in terug? Deze levert, zonder tuning of update, volgens de gegevens van de fabrikant al reeds een koppel van 160 nm bij 1400 toeren.

Spierings

Forumguru
Waar vind ik overigens die vermogensgrafieken?
Polo-tech-graph.jpg

Komt van een buitenlandse VW site maar zijn wel dezelfde 90 en 110 pk tsi motoren.

Zoals je kunt zien zijn de verschillen onder de 3500 toeren beperkt en daarboven wordt het beter. Maar zo vaak zit je niet boven de 3500 toeren. Dus heb je er niet veel aan.

Het verschil bij tuning wordt groter, dan zouden beide lijnen tot boven in de grafiek gaan.
Dank. Maar hoe zie ik hier dan de vermogenscurve van de 1.2 tsi (90 pk) in terug? Deze levert, zonder tuning of update, volgens de gegevens van de fabrikant al reeds een koppel van 160 nm bij 1400 toeren.
Dat is volgens de vierkante fabrieks grafiek zoals hierboven ook weergegeven, in de praktijk loopt het wat vloeiender zoals op die print van VAG techniek.

Turbodruk moet opgebouwd worden, dit is geen aan of uitknop en heeft dus wat vertraging.

Laatst bewerkt:
Hartelijke dank voor deze info!

Even terug naar de praktijk want het gaat mij erom of de fabrieksupdate van VAG het gat opvult dat ik nu met die 90 pk tsi mis!

Wat wil ik beter:

- Wat vlotter inhalen bij 120 km/h (ik vind de 90 pk hier nogal traag in..)
- Iets zuiniger rijden tussen 120 en 140 km/h

Als ik naar de grafiek kijk zie ik dat de wagen met 81 kw in dat gebied minder toeren hoeft te maken om hetzelfde vermogen op te hoesten.

Levert dat in de praktijk echt een zuiniger gebruik op of is dit slechts theorie?

Ik bedoel, levert de update van VAG een zuiniger gebruik op tussen snelheden van 120 tot 140 km/h voor de 90 pk tsi versie?

Spierings

Forumguru
Hartelijke dank voor deze info!

Even terug naar de praktijk want het gaat mij erom of de fabrieksupdate van VAG het gat opvult dat ik nu met die 90 pk tsi mis!

Wat wil ik beter:

- Wat vlotter inhalen bij 120 km/h (ik vind de 90 pk hier nogal traag in..)
- Iets zuiniger rijden tussen 120 en 140 km/h

Als ik naar de grafiek kijk zie ik dat de wagen met 81 kw in dat gebied minder toeren hoeft te maken om hetzelfde vermogen op te hoesten.

Levert dat in de praktijk echt een zuiniger gebruik op of is dit slechts theorie?
Het verbruik zal bij hogere snelheid misschien iets dalen aangezien het koppel bij de 90 pk al eerder inzakt als de 110 pk.

De motor zal minder toeren hoeven te maken voor hetzelfde vermogen. In de praktijk is dit niet zo omdat je toerental afhankelijk is van de versnelling en snelheid en niet het vermogen.

Peter:
De 110 pk heeft inderdaad 6 versnellingen. De 90 heeft er 5 (en die heb ik).

Spierings:
- Het verbruik zal, na de fabrieksupdate, bij hogere snelheid misschien iets dalen.....
- In de praktijk is dit niet zo omdat je toerental afhankelijk is van....
Het is voor mij nog steeds niet helder...:sterretjes:...sorry

Als het voor het verbruik niets uitmaakt maakt geeft die fabrieks-update van VAG dan wel meerwaarde voor het accelereren bij 100/120 km/h?

Ridley

Forumguru
Gaat je marginaal helpen, maar ik denk niet dat dat het geld waard is. Beter fatsoenlijk chippen of dmv powerbox van gerenomeerd tuner om dit echt voor elkaar te krijgen.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik heb er ook geen uitdraai van maar dat hoeft ook idd niet. Ook ik zou altijd gaan voor tuning. Wat duurder, maar dan heb je ook wat.

Eigenlijk wil ik helemaal geen tuning want het punt is dat ik "redelijk" tevreden ben met de 90 pk tsi.

Alleen gaat de auto wat meer verbruiken vanaf zo'n 110 km/h. Zit namelijk best veel op de grote weg! En ook heeft hij wat moeite met het passeren vanaf zo'n 100.

Ik vroeg me dus af of dit iets te verbeteren is met die fabrieks-update van VAG (voor een bedrag van 150 euro).
Een te overziene, en misschien nauwelijks risicovolle(?), aanpassing daar gebruik gemaakt wordt van de standaard fabriekssoftware (zoals wordt gezegd!).

Heb ook niet veel power nodig. Ben oude man..:jaja: rustige, rijder. Rij 50 in de stad en 120/125 op de grote weg en alleen met vakanties rij ik zo'n 140/150.

andrehj

Forumguru
Elke auto verbruikt meer bij hogere snelheid. Dat ga je door die tuning echt niet verbeteren. Wat wel iets zou kunnen helpen is een langere eindvertraging (van de 6-bak of de DSG-7), maar die upgrade is wat bewerkelijker...
Wat tuning wel oplevert is wat meer vermogen en koppel, vooral bij de wat hogere toeren.

CDK

Forumguru
Zoals reeds gezegd, het enige wat tuning jou gaat brengen is een vlottere auto, meer pk en meer Nm, makkelijker invoegen of inhalen vanaf 100km/h onder de 100 kom je met 90pk niets te kort en voldoet hij prima. Brandstofbesparing ga je (zeker met de 5 bak) niet krijgen.

Maar dat betekent dan toch dat de auto na de update, bij bijvoorbeeld 120 km/h, minder toeren maakt als voor de update? En dan toch ook minder zal verbruiken? Of verbruikt de auto dan weer meer omdat hij bij die snelheid, met minder toeren, een hoger koppel moet leveren?

CDK

Forumguru
Waarom zou de auto na chippen minder toeren maken bij dezelfde snelheid als voorheen dan? Aan de overbrenging wordt toch niets verandert???

andrehj

Forumguru
Maar dat betekent dan toch dat de auto na de update, bij bijvoorbeeld 120 km/h, minder toeren maakt als voor de update?
Nee, dan kan fysiek niet. Het toerental van de motor bij een bepaalde snelheid wordt uitsluitend door de overbrenging (versnellingsbak + wielafmetingen). Die veranderen door het tunen niet.

Bovenaan Onderaan