1.2 TSI tunen met powerbox

nomad

Senior Member
Nu geloof ik best dat onderdelen nog op elkaar moeten inwerken en zo, maar dat je na verloop van tijd er (veel) meer (6 ?) bij krijgt, lijkt me wat onwaarschijnlijk.

Het gaat mij meer om de value for money. 500 euro voor 1,5 pk extra. Als mijn blok getuned wordt, levert dat nog 35-40 pk extra en 80-90 nM extra op. Dan is het het waard, maar hier kan ik met de beste wil van de wereld niks van maken.
 

jos_br

Actief lid
Lees dit nu pas en heb nog niet zoveel onzin gehoord/gezien........
Wanneer een auto getuned wordt moet er domweg meer vermogen/koppel gegenereerd worden en niet 1,5pk, inrijden doet er niet zoveel toe, de motor komt wel wat losser maar dit gebeurt ook wanneer de motor standaard is. Dit gepruts met een powerbox lijkt me met de uitdraai erbij wel duidelijk, zeker wanneer ik te horen krijg dat deze box beter zou zijn dan goede software. Even voor de duidelijkheid, dit komt via klanten die ik hier krijg.........

Jos.
 

VEEJAY

Forumguru
Ook chiptuning toch? is dat geen powerbox dan?

Ik zeg niet dat hij hier reclame komt maken, hij geeft alleen zijn mening. En die wordt op VAG fora gewaardeerd vanwege zijn ervaring en kennis.

Ik zeg trouwens ook niet dat hij wel 1.2 of 1.6 tdi's kan tunen. Zolang dat niet fatsoenlijk kan doen goede tuners dat namelijk niet.
 

FredV

Banned
, hij geeft alleen zijn mening.
Ik ook.
Waar ik tegenaan loop is dat de fabrikant elke aansprakelijkheid mbt garantie afwijst, niet alleen garantie vwb de motor, maar ook de overige garanite als je aan tuning doet.
Iklees ook dat de GL getuned wordt.
Dan mag er ook een ander mening tav garantie en problemen tav belasting BPM en MRB tegenover staan. Zeker als er elders hier ook wordt geadviseerd, je kunt het eraf halen en niemand komt erachter.
En ik krijg nergens officiële vergelijkingen mbt de verbruikscyclus en uitlaatgassen te zien.
Dat maakt mij sceptisch en mag je ook de nadelen van tuning noemen.
Ook dat wordt door anderen gewaardeerd.

Maar, 'hij' mag ook voor zichzelf spreken...:)
 

Vdub

Actief lid
FredV zei:
En ik krijg nergens officiële vergelijkingen mbt de verbruikscyclus en uitlaatgassen te zien.
Dat maakt mij sceptisch en mag je ook de nadelen van tuning noemen.

Check je ook of je originele auto voldoet aan die eisen? Hoe vaak haal je het door de fabrikant opgegeven (gemiddelde)verbruik van 3,5L/100km
 

FredV

Banned
dat is de wereld omdraaien en natuurlijk geen vergelijk.
Als een tuner volgens dezelfde regels het brandstofverbruik en emissie meet als bij de typegoedkeuring, dan is er een eerlijk vergelijk, en niet anders.
Als dan blijkt dat tuning zuiniger en schoner is, ben ik overtuigd. niet eerder.
Let wel, ik ben niet tegen tuning, en ik geloof best dat goede tuning meer vermogen/koppel geeft.
Maar zoals ik op de websites van tuners met chiptuning lees dat mijn GL ook getuned kan worden binnen de eisen die mijn GL BMP en MRB vrij maakt, wil ik dat volgens het bovenstaande bewezen zien.
En daar richt ik mijn scepsis op.
 

Vdub

Actief lid
daarom moet je dus eerst weten wat (specifiek) jouw auto doet vóór de tuning.. aan de hand daarvan kun je zeggen of je er binnen blijft en wat de afwijking/winst is.

JDEngineering bijv. levert voor Target Automotive ECOtuning, daarvoor hebben ze ook diagnose/test-apparatuur om uitstoot te meten..
 

FredV

Banned
We gaan hier teveel off topic. t draadje gaat over de 1.2 TSI en niet over de TDI.
Wil wel via de mail verder met je discussieren hoor.
 

jos_br

Actief lid
Ik ook.
Waar ik tegenaan loop is dat de fabrikant elke aansprakelijkheid mbt garantie afwijst, niet alleen garantie vwb de motor, maar ook de overige garanite als je aan tuning doet.
Iklees ook dat de GL getuned wordt.
Dan mag er ook een ander mening tav garantie en problemen tav belasting BPM en MRB tegenover staan. Zeker als er elders hier ook wordt geadviseerd, je kunt het eraf halen en niemand komt erachter.
En ik krijg nergens officiële vergelijkingen mbt de verbruikscyclus en uitlaatgassen te zien.
Dat maakt mij sceptisch en mag je ook de nadelen van tuning noemen.
Ook dat wordt door anderen gewaardeerd.

Maar, 'hij' mag ook voor zichzelf spreken...:)

Ik werd even pissed vanwege de flauwekul die hier weer gedeponeerd wordt vanwege niet gehaalde resultaten met deze box. En nee, wij kunnen de 1.2 en 1.6tdi nog niet tunen (ik gebruik software van JD Engineering). Ik hoef dus nog niets te claimen bij deze auto´s maar hetgeen wij als winst qua pk´s en nm´s beloven komt er ook uit. Verder wanneer je twijfelt aan de veranderde uitstoot moet je niet gaan tunen. Dat die box niet te traceren geloof ik meteen, hij behaald zelfs geen vermogenswinst..... Ik weet wel dat de uitstoot van een standaard auto in ieder geval nooit de beloofde waardes haalt die tijdens de z.g. eu cyclus gehaald worden. Bij de diesel wordt de roetuitstoot van een getunede tijdens de roetmeting zelfs beter..........
Bij benzineauto blijven de waardes v.w.b. de apk ook goed.

Jos.
 

Ralph

Lid
Ik werd even pissed vanwege de flauwekul die hier weer gedeponeerd wordt vanwege niet gehaalde resultaten met deze box. Dat die box niet te traceren geloof ik meteen, hij behaald zelfs geen vermogenswinst.....
Jos.

Whahahahaah:uitlachen: maak Jos niet boos!!! :1884:
 

Bakkertje

Forumguru
@Fredv: Chiptuning is totaal anders dan een powerbox. Bij een powerbox worden de waardes van de signalen richting de centrale computer gemanipuleerd terwijl bij chiptuning de software in de computer aangepast wordt.

Als Jos_BR dezelfde Jos is als op het forum van de TDI club, dan is hij een absolute VAG specialist. Er is zelfs een behandeling voor de verdelerpomp TDI's naar hem vernoemd, de Jos behandeling. Ik heb zelf het genoegen gehad om een keer bij Jos te zijn geweest..
 
Bovenaan Onderaan