1.2 TSI tunen met powerbox

Evertwillem

Nieuw lid
externe Chiptuning versus OBD Chiptuning

CMD en Frieling etc etc, betalen flink voor de RSA Key
zelf ontwikkelen zou telkens 4 jaar kosten en dan is de auto al achterhaald.

Uitlezen lukt vaak wel vrij snel, maar de aangepaste software terugplaatsen met een autorisatie zodat de motor na software aanpassing ook weer start daar zit hem vrijwel altijd het probleem.

Bovendien updaten vrijwel alle grote autofabrikanten hun auto,s inmiddels online,Bij BMW gebeurt dit via Isis istar server , vanuit Munchen kunnen ze volledig automatisch de software van het voertuig controleren, getuned > weg fabrieksgarantie.

Externe tuning is moeilijk om te ontwikkelen,realtime verschillende data aanpassen en die ook nog eens met elkaar laten communiceren.

VB. Commonraildruk met Turbodruk, om zo onnodig roeten te voorkomen,bij de nieuwste motoren is actieve injectietijd verlenging ook ingewikkelder i.v.m de nieuwe Piezo injectoren (6 methoden van besturing) en soms 7 inspuitingen per cyclus. Het kan allemaal het is net hoever je wilt gaan .

Bij de VAG 1.2 TSi motor worden ook 5 meervoudige data lijnen tegelijkertijd getransformeerd. Bij proefrijden bemerkt een klant geen verschil tussen externe tuning of interne OBD chiptuning > dit heeft dan ook vreselijk veel inspanning gekost om te ontwikkelen. Ps> als dit echt met 2 weestandjes zou kunnen scheelde ons dat erg veel tijd.

corsaar

Senior Member
Als ik zo de uiteenlopende berichten lees durf ik al niet meer.
De risico,s zijn te groot. (angst)

Evertwillem

Nieuw lid
Geachte heer,even een simpele toelichting.

De huidige 1.2 TSi motor heeft op papier 105 PK, in de praktijk blijken dat al 114 PK's te zijn (gemiddelt gemeten per 1.2 TSi motor op een vermogensbank).

Nu komt in November 2010 de Nieuwe Passat, die veel zwaarder is met dezelfde 1.2 TSi motor (met 7 steps DSG dry)met standaard 122/124 PK, als we daar dezelfde afwijking bij nemen dan zitten we ook op 133 PK al standaard, en met meer wagen gewicht. Wat is er dan nu voor u zo angstig om een 105 PK in een Fabia te tunen naar 133 PK ?

Er rijden reeds vele van deze 1.2 TSi 's getuned rond zonder ook maar enig probleem.

Mvgr Evertwillem Ventura.

Het wordt me wat duidelijker. Ik kan begrijpen dat het langer duurt eer een OBT tuning kan worden uitgevoerd, omdat iedereen zit te wachten tot de codes zijn gekraakt.

Maar hoe kun je nu in de paar maanden die de 1.2TSI op de markt is al software hebben geschreven, hebben getest, enz... Je moet sowieso al een hele tijd een auto met die motor tot je beschikking hebben, en zeker als er meer slimmigheden ivm. uitstoot en verbruik in zitten, lijkt me het erg tijdrovend alle uiteenlopende situaties samen te voegen tot een gedegen pakket, waar berouwbaarheid volgens mij het belangrijkst blijft.

Ik ben helemaal niet bang om een auto te latan tunen opdat deze 30% meer koppel kan leveren, aangezien ik zeker geloof dat de marges die de fabriek aanhoudt enorm zijn, maar hoe kun je zeker weten dat de absolute limieten van de fabrikant niet worden overschreden?
Zeker als je praat over meerdere inspuitingen per cyclus: hoe kun je weten hoeveel meer je iedere cyclus kan verlengen?

Op zich vind ik een powerbox zo gek nog niet, want ik had OBD -in een reeds gestolen auto, maar na een belangrijke update moest ik toch weer terug naar de tuner.

Evertwillem

Nieuw lid
Uitleg Chiptuning 1.2 TSi

Nou vooruit ik zal het geheim van de Smit prijsgeven,

Door onze goede contacten met VW > Wolfsburg en Audi > Ingolstad
hebben wij reeds 2 jaar terug een 1.2 TSi ECU gekocht.

Op onze testafdeling hebben wij die tot leven gebracht, geen auto maar wel de sensoren en actuatoren simuleren. Dat leverde veel kennis op, dat i.c.m de reeds opgedane kennis in de praktijk met de 1.4 TSi motor.

Toen hebben wij de Ventura Chiptuningmodule ontwikkelt voor de ECU van de 1.2 TSI en konden telkens zien hoe de ECU op veranderingen van onze tuning reageerde.

Dankzij een bevriende dealer kregen wij a.s.a.p. een Polo 1.2 TSi en een Octavia 1.2 TSi ter onze beschikking, daarop hebben wij nog vele fijnafstellingen verbeterd,waarna vele testkilometers op de openbare weg hebben plaatsgevonden.> testrijders die wij als klant al langer kennen hebben hierbij ook meegeholpen.waarvoor onze dank.

En nu tunen wij dagelijks extern de 1.2 TSi motor

dit is een simpele weergave van een lang en zwaar ontwikkelingstraject.

Mvgr Evertwillem Ventura

Technisch gezien ben ik niet kapot van zo'n powerbox. Het wordt er tussen gefrot (wordt bij de ontwikkeling vast wel over nagedacht maar daarna niet meer) en vervolgens proefritje en klaar. Ik ben meer een voorstander van grondig de software in de bron (ecu) aanpassen en op een vermogensbank per voertuig controleren wat het doet. Nadeel is inderdaad dat fabrikanten software updaten en daarmee tuning ongedaan maken. Dat is makkelijk op te lossen door je dealer te vragen niet meer up te daten.

Daarnaast is er nog een ethisch bezwaar, voor sommige zuinige modellen wordt geen wegenbelastng betaald omdat ze weinig uitstoten. Vervolgens worden ze (wel of niet op een juiste manier) gechipt en daarmee wordt de belasting ontdoken het voertuig zal immers zijn uitstoot niet meer halen. Vervolgens gaat er iets kapot aan de auto dat direct of indirect een gevolg kan zijn van de tuning en dan wordt er ook nog gefraudeerd door garantie te claimen aan een auto waar door een iemand anders aan is geknutseld.

Maar ja, een beetje vlotte auto rijden is wel leuk natuurlijk,

Dennis

rweersch

Actief lid
(...)
dit is een simpele weergave van een lang en zwaar ontwikkelingstraject.
En daar geef je zelf al aan waar de prijs van chip/software tuning zit. Niet in die paar IC's en microcontrollers (want dat kost geen drol meer tegenwoordig), maar in de R&D. Dat is ook als je een iPod koopt: je betaalt heel wat meer dan alleen maar de hardware; R&D moet ook betaald worden. Maar dat snappen veel mensen niet...

Captain Hook

Forumguru
...je betaalt heel wat meer dan alleen maar de hardware; R&D moet ook betaald worden. Maar dat snappen veel mensen niet...
Marketing! :1884:
Dat slokt een groot deel, zoniet het grootste deel van de uiteindelijke verkoopprijs op!

Waar denk je dat al die sponsoring, coole reclamefilmpjes, mediauitingen, etc, etc. van betaald worden?:koffie:

Ron467

Actief lid
De huidige 1.2 TSi motor heeft op papier 105 PK, in de praktijk blijken dat al 114 PK's te zijn (gemiddelt gemeten per 1.2 TSi motor op een vermogensbank).

Bij het doorlezen van deze discussie wilde ik je die vraag al stellen omdat er al een 1.2 met 125 pk gemeten blijkt te zijn (ongetuned).
Als ik mijne dadelijk heb hoop ik ook op standaard al meer dan de opgegeven 105 pk :24:.

Is de tuning, ventura extern of chip intern, altijd naar de 133 pk ongeacht het begin vermogen?

Sand3r

Senior Member
Neen, met zo'n tuningbox worden de huidige waarden altijd met een vaste waarde verhoogd.
Deze box is gewoon een extra kastje wat de huidige sensoren voor de gek houdt.
De box telt er een getal bij op voor een uitvoerend deel(turbodruk, inspuiting etc). De box zegt dan tegen de sensor dat het getal origineel is.

Een aangepaste/geschreven chip is altijd voorzien van een bepaalde maximum waarde, welke door de tuner wordt bepaald.
Er worden geen getallen opgeteld, maar juist vervangen.

Dus bij chippen heb je normaal gesproken geen gevaar van teveel overbelasting.
Bij een tuningbox heb je hier wel kans op, zonder dat je het weet.

Stel je hebt al een gechipte auto en sluit dan nog een tuningbox aan. Dan kan je lachen. Eerst vanwege het toegenomen vermogen, daarna lachen met kiespijn vanwege... vul zelf maar in. :winkie:

Ron467

Actief lid
Ik bedoel dat wanneer je met een "maandag" wagen komt van 105 pk, gaat deze naar 133 (daar adverteren ze mee), maar als deze wagen af fabriek al 125 pk heeft (zie yeti gedeelte), is de winst dan minder (maar 8 pk) of heb je dan ook meer vermogen (125 + 28 > 150 pk)?????

Ventura schrijft dat het gemiddelde vermogen van de gemeten 1.2 TSI 114 Pk is, dan is de winst naar 133 ook al minder dan van 105 naar 133....
Dat bedoel ik dus.

VEEJAY

Forumguru
Goede vraag hierboven, heeft de auto af fabriek een beter vermogen door de waardes in de ECU die gevraagd worden of door het uitermate goed inrijden oid?

Mijn vorige 140PK diesel had 162Pk op de rollerbank. Ik was op dat moment bij de tuner en zag af van tuning want van 162 naar 175PK vond ik het geld niet waard.

Uiteindelijk zei de tuner dat hij wel iets op maat zou maken. Ik ging toen met 197PK naar huis. Maar weet dus niet of dat door het op maat programma komt of door 162pk als basis... De auto was origineel dus geen andere turbo uitlaat oid.

Sand3r

Senior Member
Met een tuningbox dus juist meer. Je kan hier heel eenvoudig zien dat een tuningbox een waarde optelt om zodanig hoger uit te komen. Wat de oorspronkelijke waarde dan ook is.
Dus als een originele 105pk auto naar 133pk gaat.
Zou een auto die origineel 125pk heeft, straks 153pk leveren.
Alleen wanneer gaat er iets stuk...?

Bij chippen wordt de waarde vervangen. Waarbij het niet uitmaakt wat de beginwaarde is.

Zie de 120pk en 160pk sterke 1.8 TSI. Als JD deze chipt gaan ze beiden over de 200PK.
Als je hier een tuningbox in stopt, dan blijf je het verschil van 40pk behouden.

Of een 1.2TSI met 153pk een langdurig leven heeft vraag ik me af.. Tot hoever zijn de marges te rekken?

VEEJAY

Forumguru
@Sand3r met jou stelling betekent het dan dat de auto dus af fabriek in de ECU hogere waardes heeft meegekregen. Ben je hier zeker van dat dit zo is?

M.b.t 153PK leveren, het motormanagement zal toch ingrijpen als er waarden boven een bepaalde grens komen (bijvoorbeeld geleverde turbodruk) dus 153 pk zal dan niet lukken. Nietwaar?

Sand3r

Senior Member
Waar de verschillen vandaan komen zou ik echt niet weten.
Een hogere turbodruk zou de verschillen eenvoudig kunnen verklaren. Dwz verschil tussen een gemeten originele auto en de fabrieksopgave die bij de auto hoort.
Maar het blijft massa productie, met allemaal dezelfde onderdelen en bijbehorende instellingen. Ik denk niet dat er uitzonderingen tussen zitten.

De toleranties, marges zijn tegenwoordig allemaal zeer nauw te bepalen.
Het maakt niet uit in welke auto de motor zit. De motor zelf komt namelijk uit 1 en dezelfde fabriek. Dus die zijn allemaal gelijk.
Dus eigenlijk geloof ik er niet zo in, goed ingereden of niet.
Zeker niet in het begin van het leven van een motor.
De vermogens moeten nagenoeg gelijk zijn.

Dat het na een tonnetje of meer wellicht anders is, kan natuurlijk. Elke motor wordt anders behandeld. Waarbij het gedrag van de bestuurder en het uitgevoerde onderhoud de belangrijkste rol spelen.

Met het 2e punt kan ik je bijna zeker zeggen dat dat niet zo is. Het ingrijpen bedoel ik dan.
Want de turbodruk blijft voor de originele chip gewoon "standaard". Het blijft een tuningbox die de rest voor de gek houdt.
De computer van de motor heeft dus geen idee dat eea op een hogere druk aan het draaien is. Weet niet dat er meer brandstof ingespoten wordt.

Maar aan de andere kant, wellicht is 153pk teveel voor een 1.2 TSI. Dat gaat dan vrijwel zeker gepaard met hogere temperaturen onder de kap.
Wanneer is het teveel? Tot hoever kan je gaan? Als dat allemaal origineel is, ja dan grijpt het motormanagement zeker in. Ik weet niet of een tuningbox ook nog iets met deze waardes doet? Ik denk het niet, maar zeker weten doe ik het dus niet.
Maar hoe dan ook.. als je auto in noodloop(of erger) gaat, ben je ook niet blij denk ik.

Vdub

Actief lid
Ik was vandaag even bij JD om te kijken of ernog wat leuks stond en een bakkie koffie.. stond er een Ibiza 1.2Tdi op de bank, benieuwd wat ie daar moest aangezien de 1.2's nog niet chipbaar waren bleek dat er een Ventura-box ofzoiets in zat.. ik d8 dat zal wel zo'n ventilator in de luchtaanzuigbuis zijn maar nee, het is een powerbox.. benieuwd wat zon ding doet, gezien mn Pa een 1.2TSI rijdt..

Met box deed de diesel 80,6PK(std 75 volgens seat) en 203,7Nm(180 seat)..
Zonder box deed de diesel 80,6PK(std 75 volgens seat) en 200,8Nm(180 seat)

Zeg maar 3NM winst dus en 0,0pk... en dat voor de schappelijke prijs van 485 euro..
Vermoedelijk doet een doosje diodes in siliconenkit met de brandstoftemp meer vermogen dan die Ventura-box..

Ralph

Lid
Dan zal de box of kapot zijn of niet goed aangesloten. Ik ben absoluut geen fan van powerboxen dus ga het niet verdedigen, maar dat die dingen werken is bewezen. (met "werken" bedoel ik, meer vermogen afgeven dan standaard:winkie: )

Zonder het hele topic powerbox vs chippen weer uit de sloot te trekken:grin:

VEEJAY

Forumguru
Ik heb de uitdraaien gezien. Ik vraag me af dat JD toch wel weet hoe ze zoiets moeten aansluiten? Of het was een maandagochtend exemplaar? Lijkt idd sterk dat er zo weinig uitkomt.

Race Eend

Forumguru
De box was toch al aangesloten? :confused: (door ventura zelf)

De test voor was zoals de auto binnen kwam (kijk maar naar de run nummers), en daarna is de box eraf gehaald en deed hij 0.5pk en 3Nm minder).

Bovenaan Onderaan