1.2 TSI tunen met powerbox

Sand3r

Senior Member
Was de box wel actief?
Er zit een klein schakelaartje op met standen.
0 is uit, 1 is aan, de rest is loos.
 

Ralph

Lid
hahaha, net zoiets als:

(Klant) "mijn computer start niet meer op!"
(Helpdesk) "heeft u de stekker in het stopcontact zitten?":grin:
 

piair1982

Forumguru
Kortom gewoon wachten tot ABT met tuning komt. Dan blijft de fabrieksgarantie intact. Voor de 1.2 TSI 63kW is de tuning er al voor de Audi A1
 

Race Eend

Forumguru
Tja, ABT is ook geen garantie dat het altijd goed is natuurlijk, fabrieksgarantie is inderdaad zeker een pré, maar zowel de Leon 310 rampen-editie, als laatst al weer een golf 6 R (die 30pk verloor door de eerste tuning van abt, en 2 pk won met de 2e versie van abt), niet echt netjes voor 1800 euro aan kosten..

Hier wat achtergrond info (onderbouwing) voor de golf R:
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4399280,4444779#msg-4444779

Hier over de 310 Leon
http://www.seat-online.nl/forum/index.php/topic,51118.0.html
 

Race Eend

Forumguru
Was de box wel actief?
Er zit een klein schakelaartje op met standen.
0 is uit, 1 is aan, de rest is loos.

Geen idee deze info ken ik niet, de auto kwam binnen zoals deze uitgeleverd was. Zo is hij gemeten, hierna is pas de motorruimte open gegaan.

Maar goed volgens ventura zit er nu een eco programma in, geen power programma, dus we zullen binnenkort die ibiza wel weer tegenkomen?!
 

Neptukker

Forumguru
Wat was de reden dat de auto bij jullie (JD Engineering) aan de apparatuur ging? Was de eigenaar ontevreden/nieuwsgierig of wouden jullie weten wat zo'n box kan doen aangezien de ECU (voorlopig) nog niet aan te passen is.
 

Race Eend

Forumguru
Wat was de reden dat de auto bij jullie (JD Engineering) aan de apparatuur ging? Was de eigenaar ontevreden/nieuwsgierig of wouden jullie weten wat zo'n box kan doen aangezien de ECU (voorlopig) nog niet aan te passen is.


Klant kwam zomaar binnenrijden met de auto, of hij gerold kon worden, geen afspraak dus van onze kant. Bank was die ochtend door een andere 'alleen roller' (geen chipper), nog deels beschikbaar, dus kon nog wel even gerold worden.

Natuurlijk was ik wel benieuwd wat het deed, immers is er verder nog niets op de markt voor die dingen, maar dit viel me uiteraard tegen.
 
Dat je met OBD tuning altijd betere software hebt is niet waar natuurlijk. Als een klojo de grafiek voor de voorontsteking aanziet voor de Turbo druk kom je niet ver na een keer volgas.

Ik ga er vanuit dat je met een Powerbox in principe niets zomaar kapot kunt maken omdat de originele software de motor blijft beschermen.

Verder kun je nooit alle matrices aanpassen vanuit de powerbox. Dat wil niet zeggen dat het slechter aanvoelt. Alleen als een OBD tuner precies weet wat hij doet, en na ontevredenheid nog een jaar zit te finetunen omdat hij niet weet waar het probleem nou precies zit, dan krijg je een goede oplossing.
Een goede tuner brengt zijn chip niet op de markt omdat de concurrentie dat ook doet. Hij doet het als hijzelf volledig tevreden is.

Is dat niet het pricincipe van de tuner, dan maakt het mi. niet uit hoe er wordt getuned: het is altijd suboptimaal.
 

Evertwillem

Nieuw lid
Tuning 1.2 TDi

Wij waren door de klant reeds gistren op de hoogte gebracht,
hele aardige sympatieke man en autoliefhebber in hart en nieren.

ZEER Vele van deze 1.2 TDi motoren hebben wij inmiddels al getuned, en klanten zijn na hun proefrit uitermate tevreden.(ja dat zijn ze met V Power ook, dat soort kritiek valt te verwachten op een forum :icon_smile_dead:).

Ja wij zijn de enige die extern wat hebben ontwikkeld voor deze motor, met een simpele Powerbox nagelt deze motor enorm en volgen er storingen >(Pon heeft er reeds een paar staan).

Na tuning kan de 1.2 TDi in de 3e versnelling door de rotonde en de motor wordt beduidend stiller en trekt vooral van onderuit gelijk beter op, verbruik verbeterd .

er zijn inderdaad 2 programma,s 1 Ecomotive en 2 Performance.

Met programma 1 blijft de auto keurig binnen de uitstoot waarden (dat willen veel van de Bluemotion/Greenline en Ecomotive rijders en bij programma 2 wordt de auto echt wat feller en kunnen wij dat niet garanderen.

De meting is verricht met eerst tuning en daarna ongetuned, wij hadden dat zelf nooit in deze volgorde gedaan.

Eerst ongetuned rijden en daarna de auto even laten afkoelen , de tuning monteren en opnieuw meten.De computer houdt de tuning een tijdje vast
(software programmeurs zullen dit ontkennen, maar wij maken dit wekelijks mee).

De klant was zelf na proefrijden bij ons zeer tevreden over het behaalde resultaat, immers in de 3 door de rotonde gaat origineel niet en overschakelen bij 2500 is helemaal uit den Boze.
De pk,s op de uitdraai merk je helemaal niet op de weg, de klanten komen terug met een Big smile na een proefrit, dat zou niet zo zijn zonder resultaat.

Wij hebben begrepen dat deze auto getest is op een 2 wiel bank, volgens onze info zou dat niet moeten bij dit type auto,het abs systeem creeerd een foutcode, en verminderd vermogen.(de auto in foutcode trappen zorgt er wel voor dat er een meting kan worden verricht maar geeft niet het volle vermogen door)

Wij hebben de klant gewezen dat er een zwaarder programma voor deze auto is, en dat wij graag de Seat Ibiza op onze 4*4 Dyno willen testen waar de klant uiteraard zelf bij is.Een tevreden klant telt bij ons.

Niks ten nadele hoor van JD/Jeroen, maar een dubbele meting daar kan immers niemand bezwaar tegen hebben.

Bij onze eigen metingen, en een auto die 8000 Km heeft gedraait komen wij uit op:

stand 1 Eco 85 PK en stand 2 Performance 90/92 PK , de hier vermelde auto heeft net 670 kilometer nog slechts gedraait.


Nou nu kunnen de critici op externe tuning losgaan, want dat is natuurlijk wel het aller leukst.:super:


Wij wilden gewoon even de situatie toelichten, concurrentue zal altijd blijven.


Iedere 1.2 TDI rijder en ook 1.2 TSi rijder kan geheel vrijblijvend bij ons komen proefrijden.


Mvgr Evertwillem Ventura
 

Evertwillem

Nieuw lid
Dit is wat de klant ons zelf vertelde.

Klant heeft ons zelf meegedeelt dat de voorste twee rollen draaiden en de achterste 2 niet.

De klant kan zich natuurlijk vergist hebben, maar deze klant heeft Opel Speedster gehad met 400 Pk en Porsches die waren ook op de vermogenbank getest, hij kent Jeroen dan ook.

Mvgr Evertwillem.
 

Race Eend

Forumguru
Wij waren door de klant reeds gistren op de hoogte gebracht,
hele aardige sympatieke man en autoliefhebber in hart en nieren.

ZEER Vele van deze 1.2 TDi motoren hebben wij inmiddels al getuned, en klanten zijn na hun proefrit uitermate tevreden.(ja dat zijn ze met V Power ook, dat soort kritiek valt te verwachten op een forum :icon_smile_dead:).

Ook voor een eco programma is de winst natuurlijk erg gering... dit is ook een winst die je kunt boeken met een betere brandstof.
Waarom is er eigenlijk een eco programma in gezet, als de klant vraagt om meer vermogen?

Ja wij zijn de enige die extern wat hebben ontwikkeld voor deze motor, met een simpele Powerbox nagelt deze motor enorm en volgen er storingen >(Pon heeft er reeds een paar staan).

Na tuning kan de 1.2 TDi in de 3e versnelling door de rotonde en de motor wordt beduidend stiller en trekt vooral van onderuit gelijk beter op, verbruik verbeterd .

Ik had inderdaad het idee dat de auto onderuit iets sneller uit het dode punt klom onder die 2000rpm, echter de meting bewees dit niet en het verschil was zeer minimaal.

er zijn inderdaad 2 programma,s 1 Ecomotive en 2 Performance.

Toen de klant de ventura box liet installeren is er verteld dat er nog maar 1 programma was en dat er later keuze kwam in meerdere programma's, nu zijn er wel verschillende smaken!?

Met programma 1 blijft de auto keurig binnen de uitstoot waarden (dat willen veel van de Bluemotion/Greenline en Ecomotive rijders en bij programma 2 wordt de auto echt wat feller en kunnen wij dat niet garanderen.

Duidelijk verhaal, echter deze klant ging voor het vermogen, dan zat hier de verkeerde software in.

De meting is verricht met eerst tuning en daarna ongetuned, wij hadden dat zelf nooit in deze volgorde gedaan.

Als het andersom gedaan is, zou er 100% zeker worden aangegeven dat de box niet zomaar verwijderd kon worden, want dan krijg je het verhaal van 'sporen' die dit achter laat weer etc... Zoals de auto binnen kwam is hij gemeten, en daar presteerde hij niet meer dan 80pk.

Daarna is de motor uit gegaan, zijn de stekkers van de box er tussen uit gehaald en de motor weer als origineel aangesloten. Daarna is de motor weer gestart, weer even gelopen en weer even gereden en daarna zijn er weer 2 metingen gedaan. (net als vooraf).

Eerst ongetuned rijden en daarna de auto even laten afkoelen , de tuning monteren en opnieuw meten.De computer houdt de tuning een tijdje vast
(software programmeurs zullen dit ontkennen, maar wij maken dit wekelijks mee).

Tja, dit lijkt mij twijfelachtig, de box geeft waardes door en zit echt tussen de verschillende sensoren geklikt, zo op het oog de commonrail en de map sensor. Als de box eraf is en de motor is een tijdje uit geweest, dan zal de auto vervolgens weer origineel als af fabriek zijn, het koppel was ook elke keer 3 Nm lager dan zonder box, dus er was wel degelijk verschil te zien.

De klant was zelf na proefrijden bij ons zeer tevreden over het behaalde resultaat, immers in de 3 door de rotonde gaat origineel niet en overschakelen bij 2500 is helemaal uit den Boze.
De pk,s op de uitdraai merk je helemaal niet op de weg, de klanten komen terug met een Big smile na een proefrit, dat zou niet zo zijn zonder resultaat.

Met meer diesel en meer turbodruk moet deze motor eerder koppel kunnen leveren en meer koppel kunnen vasthouden, de grafiek kun je bijna 100% over elkaar heen leggen, tussen het oppakken op het gas etc en overschakelen kun je niet meten, als daar winst geboekt is, kan dat inderdaad goed te vernemen zijn. Maar 100-160kph zal niet sneller zijn dan origineel.

Wij hebben begrepen dat deze auto getest is op een 2 wiel bank, volgens onze info zou dat niet moeten bij dit type auto,het abs systeem creeerd een foutcode, en verminderd vermogen.(de auto in foutcode trappen zorgt er wel voor dat er een meting kan worden verricht maar geeft niet het volle vermogen door)

Superflow is een 4wd bank, waarbij de achterste wielen altijd meedraaien, anders krijg je problemen met ESP en ASR, juist daarom is er een 4wd bank geplaatst (als vag-specialist zit je sowieso met de quattro's, die moeten altijd op 4wd banken gerold worden), zou niet erg logisch zijn als dit op 2 wielen gedaan wordt. De auto zal overigens vaak geen meting doen als je de wielen los zet, dan zul je echt zekeringen los moeten trekken. Je komt (zeker bij een automaat), vaak niet uit de eerste versnelling. Verder zou hij dan natuurlijk geen 80pk geven in Noodloop (meer dan de fabrieksopgave), maar eerder 50pk als je het over een noodloop zou hebben.


Wij hebben de klant gewezen dat er een zwaarder programma voor deze auto is, en dat wij graag de Seat Ibiza op onze 4*4 Dyno willen testen waar de klant uiteraard zelf bij is.Een tevreden klant telt bij ons.

De eerlijkste test is uiteraard op dezelfde bank waar de auto deze keer op gerold is, dan kan daar ook geen verschil tussen ontstaan. Gezien dit een 4x4 bank is, lijkt me dit prima mogelijk..

Niks ten nadele hoor van JD/Jeroen, maar een dubbele meting daar kan immers niemand bezwaar tegen hebben.

Jeroen zal het 'een zorg' zijn waarschijnlijk, die was er niet bij deze dag, zat in de golf 5 endurance race...

Maar er hoeft niet aan deze metingen getwijfeld te worden, deze zijn correct, het is alsof je naar 2 keer dezelfde configuratie zit te kijken, koud en iets warmere run...


Wij wilden gewoon even de situatie toelichten, concurrentue zal altijd blijven.

gaat uiteraard niet om de concurrentie, die is er niet, immers kan er geen OBD tuning aangeboden worden op het moment van schrijven. Echter als er hoog van de toren geblazen wordt.. moeten de feiten ook kloppen, dit programma overtuigde niet. Maar ik ben oprecht benieuwd naar de 'power' setting.
 

FabiaGL

Actief lid
Was de box wel actief?
Er zit een klein schakelaartje op met standen.
0 is uit, 1 is aan, de rest is loos.
bij Ventura is het volgens mij traploos instelbaar s0 = uit, s1-s5 aan.(dit weet ik niet zeker)
het is dus mogelijk dat s1 3nm meer koppel geeft en s5 30nm meer.
ik heb er zelf mee gereden en de motor is totaal veranderd, de auto rijd nu vanuit 1300 toeren vlot weg.
 

Captain Hook

Forumguru
ik heb er zelf mee gereden en de motor is totaal veranderd...
De grote vraag blijft echter: voor hoe lang?
Zijn er relevante/betrouwbare gegevens beschikbaar over de levensduur c.q. impact van dit soort tuning op de algehele conditie van de motor/auto?

Wat ik op duitse autosites wel eens gezien heb is dat ze een auto helemaal uit elkaar halen na b.v. 100.000km. Eigenlijk zou je een getuned en een niet getuned exemplaar moeten vergelijken om te zien wat de verschillen zijn. Naar mijn weten is dat nog nooit getest... Iemand van de heren tuners?
 
Bovenaan Onderaan