1.2 TSI tunen met powerbox

Race Eend

Forumguru
Iemand van de heren tuners?

Dan moet je beide auto's ook door mensen laten rijden met dezelfde rijstijl. Het liefst 1 iemand 2 auto's geven, de ene dag met de getunde naar het werk, de volgende dag met de originele..

Knalt de ene met koude motor zo de straat uit en doet de ander eerst netjes rustig aan, dan kun je al gigantische verschillen krijgen. Dan kan de getunde wagen er beter uitkomen dan de originele.

Uiteraard zelf wel ervaring, mijn eigen ibiza staat inmiddels op een ton (inmiddels 351pk en 430Nm), vanaf 18.000km getuned, en heb daar nooit mechanisch echt wat gehad, alle turbo's zijn altijd heel gebleven en waren nog zonder speling toen ze eraf kwamen.

sitechris

Donateur
Ja, dan heb je met je Porsche 911 Carrera toch echt een uitdaging als die op je achterbumper komt aanvliegen ;)

jans

Nieuw lid
Ventura Powerbox

Hallo'' Ben nieuw hier,en ben sinds 2 weken in het bezit van een Seat 1.2 tdi ecomotive.Ben 56 jaar en woon in Nijverdal.
Reden van aankoop'' Geen wegenbelasting,Geen Btw en 28% investeringsaftrek.
Heb de auto 31 juli opgehaald van de Dealer en met nog geen 100 km op de teller kwam ik de volgende dag bij Ventura in Beilen.
Op hun site staat één versie n.l. van 75 pk en 180 nm naar 92 pk en 210 nm.Heb daar nog gevraagd of dat de enigste versie was.
Er werd gezegd dat ze met een update bezig waren.Heb daar ter plekke een proefrit gemaakt, en voelde in de 3é versnelling bij 2500 rpm inderdaad een duidelijk voelbaar verschil.Nu weet ik natuurlijk ook wel dat je met 30 nm meer, het kunt vergelijken met het rijden van een bijna lege tank of een volle.Die 17 pk meer hoor je beter te voelen t.o.v. 75 pk.
Na 1400 km en div keren met én zonder de powerbox te hebben gereden,
Voelde ik het verschil niet zo meer, en dus maar even naar Lochem om een bevestiging te krijgen van mijn gevoel.De uitkomst is bekend hier.
Heb de volgende dag Ventura hier op aangesproken en kon als ik niet tevreden was mijn geld terug krijgen of de sportversie powerbox uitproberen.Ben zeer benieuw en volgende week wordt er getest bij JD te Lochem met de nieuwe versie.

Meer volgt.

Vanmorgen de nieuwe sport powerbox gekregen, en gelijk naar JD te Lochem gereden.
Resultaat'' Standaard 81.4 pk en 204 nm. En met de powerbox, 82.9 pk en 212.6 nm.

Wordt vervolgd.

jans

Nieuw lid
Hallo'' Ben nieuw hier,en ben sinds 2 weken in het bezit van een Seat 1.2 tdi ecomotive.Ben 56 jaar en woon in Nijverdal.
Reden van aankoop'' Geen wegenbelasting,Geen Btw en 28% investeringsaftrek.
Heb de auto 31 juli opgehaald van de Dealer en met nog geen 100 km op de teller kwam ik de volgende dag bij Ventura in Beilen.
Op hun site staat één versie n.l. van 75 pk en 180 nm naar 92 pk en 210 nm.Heb daar nog gevraagd of dat de enigste versie was.
Er werd gezegd dat ze met een update bezig waren.Heb daar ter plekke een proefrit gemaakt, en voelde in de 3é versnelling bij 2500 rpm inderdaad een duidelijk voelbaar verschil.Nu weet ik natuurlijk ook wel dat je met 30 nm meer, het kunt vergelijken met het rijden van een bijna lege tank of een volle.Die 17 pk meer hoor je beter te voelen t.o.v. 75 pk.
Na 1400 km en div keren met én zonder de powerbox te hebben gereden,
Voelde ik het verschil niet zo meer, en dus maar even naar Lochem om een bevestiging te krijgen van mijn gevoel.De uitkomst is bekend hier.
Heb de volgende dag Ventura hier op aangesproken en kon als ik niet tevreden was mijn geld terug krijgen of de sportversie powerbox uitproberen.Ben zeer benieuw en volgende week wordt er getest bij JD te Lochem met de nieuwe versie.

Meer volgt.

Vanmorgen de nieuwe sport powerbox gekregen, en gelijk naar JD te Lochem gereden.
Resultaat'' Standaard 81.4 pk en 204 nm. En met de powerbox, 82.9 pk en 212.6 nm.

Wordt vervolgd.

24A+tLPAo7ydi8A==.jpg

piair1982

Forumguru
@ jans Denk dat deze post bij de 1.2 tdi tuning hoort. Dit draadje gaat over de 1.2 TSI. Maar anyways goed om te zien dat die powerbox eigenlijk niet zoveel doet.

Race Eend

Forumguru
Misschien een idee om het topic af te splitsen (door een moderator) van de 1.2 tsi en een 1.2 TDi tuning topic aan te maken.

De nieuwe versie van de ventura box deed iets meer dan vorige keer, maar het verschil is nogsteeds minimaal. De motor op zichzelf is ook beter geworden/meer ingereden, deze deed nu weer iets mee (ook origineel) als vorige keer origineel.

Niet zo gek overigens dat de box niet zoveel doet, er zit een stekkertje op de common rail en een stekkertje op de map sensor, beetje de raildruk omhoog en de mapsensor voor de gein houden zodat er een paar tiende meer druk ontstaat... dat zijn inderdaad maar kleine wijzigingen. (verhoogde raildruk kan overigens bij sommige auto's wel problemen/schade geven).

corsaar

Senior Member
Het lijkt erop dat met de 1.2 TDI weinig winst te behalen valt.
Dit moest vooraf al bekend zijn ?

Race Eend

Forumguru
Tja.. ik denk dat er prima winst te halen is, maar dan moet de ecu bewerkbaar zijn, inspuittijden veranderen, turbodruk op de juiste manier omhoog etc.. dan kun je het verloop van de grafiek ook anders maken, ipv het origineel compleet volgen.

nomad

Senior Member
Dus in het kort: 1,5 PK extra en 8 nM extra kost je dus 495 euro.
Ik zou heeeeeeeeeeeel rap mijn geld terug willen.

jans

Nieuw lid
Dus in het kort: 1,5 PK extra en 8 nM extra kost je dus 495 euro.
Ik zou heeeeeeeeeeeel rap mijn geld terug willen.

Als ik niet tevreden was zouden ze de 485 euro terug storten.
Nu hou ik wel van een uitdaging en zal over een tijdje bij c.a. 5000 km
op de teller nog eens testen.Mocht er dan geen verbetering zijn , of de beloofde pk's,horen ze wel weer van mij.

Gieliovd

Forumguru
Mike, it's amazing! BANG! En de vloer is weg!

Flikkerij dit, geld terughalen die box eruit laten slopen.

Dit zijn meetbare resultaten. Toename in efficiëntie en "stilte" zijn niet te meten (te variabel en aan perceptie verbonden).

jans

Nieuw lid
Ja, maar dan is die tot 25% zuiniger, veel stiller, accelereert sneller en is de uitstoot onveranderd laag.:1884:
Heb 400 km met en zonder powerbox gereden ,ongeveer dezelfde route en zorustig als mogelijk gereden.de uitkomst is met of zonder 1:25.

VEEJAY

Forumguru
Nou mensen, nog even een reactie van Ventura afwachten. Er is vast een plausibele verklaring voor dit alles.. Toch?

NielsW

Lid
Want het gaat hier over dezelfde tuning als waar ze op hun site reclame mee maken dat er 20% minder brandstof wordt verbruikt of is dit een andere?

Bovenaan Onderaan