1.8 TSI, slijtage meten aan distributieketting en kettingspanner.

mikehotel

Actief lid
In dat geval kan ik de volgende berekening maken:
Schadebedrag bij kapotte spanner: 5000 euro (schatting, minder als er nog coulance op zit).
Kosten preventief vervangen: 1000 euro.
Als nu de kans dat bij mij het defect optreedt minder dan 20% is, kan ik beter niks vervangen. En ik denk dat die kans onder de 20% zit, anders hadden we er meer over moeten lezen. Voorlopig toch maar even niks doen dus.
Zo kun je alleen redeneren wanneer je nu €5000 hebt liggen voor het geval dat het mis gaat
 

Fazer

Nieuw lid
Plaatje met spanner met kapot tandje zegt toch wat over hoe ver de spanner kan. Lijkt mij bij 4 tandjes zichtbaar dat de ketting dan nog lang niet te ver is opgerekt. Heeft iemand al meer informatie hierover?
 

Fazer

Nieuw lid
@andrehj dank voor je antwoord. Ik heb gelijk wel een vraag: waar heb je deze informatie vandaan?
Ik heb mijn auto laten inspecteren en heb idd 4 tandjes zichtbaar. Het bedrijf waar ik hem vandaan heb en al jaren onderhoud laat doen zeggen dat de spanner nog lang niet op de limiet is en de ketting ook nog niet. Elke ketting zal in de loop der jaren wat rekken.
Graag zou ik dus je bron willen weten want met het verhaal dat ik de limiet van het forum heb sta ik niet zo sterk ;)
 

Highway

Forumguru
Ik zou ook graag een bron zien. Bij mij staat de spanner ook op tandtje 4. Geen enkel probleem met timings Enzo. De motor presteerde bij het tunen juist erg goed.

Is het mogelijk, dat tandtje 4 alleen bij een bepaalde type spanner is. Ik heb een 'nieuwe type' spanner erin zitten.
 

andrehj

Forumguru
Die vier tandjes is wat je op alle forums (Duitsland, Rusland etc) tegen komt. Een betere bron heb ik ook niet.
 

andrehj

Forumguru
Daar lijkt het wel op, maar ik denk wel dat dat van die vier tandjes alleen voor de oude spanner geldt (foto's staan aan het begin van dit toic). Wat zegt bij jou VCDS (zie eerste post van dit topic, eerste alinea)? (Engine, meetblok 093)
 

Fazer

Nieuw lid
Even een update: mijn S2 combi 1.8 heeft dus ook een oude kettingspanner met 4 tandjes zichtbaar. Volgens 3 Skoda dealers die ik gebeld heb is dit echt de limiet. Nu in overleg met mijn garage of dit onder bovaggarantie valt. Voorlopig bieden ze aan de rekening te delen. Mijn S2 is van jan 2010 met 95000km. Motorcode cdaa. Enig idee waar ik gelijk naar moet kijken? Spanner (nieuwer type) en ketting met bijbehorende geleiders en pakkingen worden sowieso vervangen.
 

andrehj

Forumguru
@Highway : Hier heb je de bron (3x dus), zoals je hierboven in post nr 27 vroeg. Slechts 95.000 km met een ketting is natuurlijk bedroevend :nono:. En dan te bedenken dat ik ooit voor een 1.8 TSI motor koos omdat ik het zat was om elke 75.000 km een nieuwe distributieriem te laten monteren. :banghead:
 
Mijn ervaringen met mijn huidige Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 combi uit 2009 waren heel gunstig vanaf begin 2012 toen ik deze kocht met een kilometerstand van ca 32.000 km.

Totdat ik in augustus een storingsmelding kreeg bij een kilometerstand van 76.000. Toen bleek dat de distributieketting met bijbehorende onderdelen moest worden vervangen
Dat werd geconstateerd door mijn vaste garage, Vakgarage Van Dam in Gouda. Die heben het inspectiegat gebruikt en geconstateerd dat de spanner op tandje 4 stond. Daarna ben ik, met de vergeefse hoop op een coulance en na advies van Skoda Nederland naar de plaatselijke Skodadealer gegaan, garagebdrijf Van Beijnum.

Bij een kilometerstand van ca 28000km was er een terugroepactie waarbij het lagerblok van de nokkenassen werd vervangen. Er zit een zeefje in dat kapot kon gaan.

Ditzelfde onderdeel moest nu opnieuw worden vervangen. Het zeefje was weer kapot. En dat is een belangrijk onderdeel van het smeersysteem.

Totale kosten ca € 1700,-. Een verborgen gebrek dat men kennelijk het liefst verborgen wil houden.
In 2012 is verschillende keren op deze problemen ingegaan door autoconsumentenbladen als Autobild en Autoweek en door consumentenprogramma’s als Radar.

Soms wordt een deel van de reparatiekosten vergoed. Ik kreeg echter een volstrekt ontoereikend aanbod in waardebonnen, te besteden bij de Goudse Skodadealer.
Pas na lang aandringen was Skoda Nederland bereid € 200,00 zonder voorwaarden vooraf aan mij uit te keren.

En verder bevat de reactie van Skoda Nederland veel juridische spitsvondigheden. Het komt er op neer dat ik als eigenaar van een Skoda geen relatie heb met de fabrikant of de importeur, maar mij met mijn klachten moet wenden tot de verkoper van mijn auto, een grote occasionhandel.

De werkplaatsaantekeningen en de nota van deze reparatie bij de plaatselijke Skodadealer heb ik elders op dit forum geplaatst.
Vervangen zijn de distributieketting, de kettengspanner, de kettinggeleiders, de lagerbrug en nog wat kleine dingen. In de werkplaatsaantekeningen staan ook de verschillende geconstateerde meetwaarden. De motorcode is CDAA.
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Enig idee hoe je als gebruiker de status van de spanner kan bekijken? Wij snuffelen wat rond naar een opvolger van de bolide, maar komen er achter dat we (teveel) verwend zijn met deze auto.. Wat als conclusie met zich mee brengt: lekker door blijven rijden.
 

andrehj

Forumguru
De status van de oude spanner checken is volgens mij niet te doen. Die moet je eerst demonteren voordat je kunt zien of er half afgebroken tanden in zitten.
Inspectie van de spanner/riem vereist volgens mij altijd het verwijderen van het rechter voorwiel, en dan de plastic wielkast. Dan kun je het dopje voor de spanner verwijderen, en visueel zien hoever de ketting versleten is, en of er de oude of nieuwe spanner in zit.
Hoe ver de ketting versleten is kun je ook meten met VCDS (reeds uitgebreid in deze thread uitgelegd).
 

Noord26

Forumguru
De status van de oude spanner checken is volgens mij niet te doen. Die moet je eerst demonteren voordat je kunt zien of er half afgebroken tanden in zitten.
Inspectie van de spanner/riem vereist volgens mij altijd het verwijderen van het rechter voorwiel, en dan de plastic wielkast. Dan kun je het dopje voor de spanner verwijderen, en visueel zien hoever de ketting versleten is, en of er de oude of nieuwe spanner in zit.
Hoe ver de ketting versleten is kun je ook meten met VCDS (reeds uitgebreid in deze thread uitgelegd).

Heb je de uitgelezen waarde van 0 graden kunnen verifiëren? Omdat je die zelf al verdacht 'perfect' vond in VCDS?

Of heb je het visueel (laten) doen?

Wij zitten in hetzelfde gootje heb ik het idee. Zeer fijne auto, maar een beetje zorgen over mogelijk grote kosten in de toekomst vanwege negatieve berichten omtrent de CDAA motor. Hier staat er inmiddels ruim 145Dkm op.
 

andrehj

Forumguru
Die 0 graden is wat ie aangaf bij uitgeschakelde motor en net na het starten. In eerste instantie had ik niet langer gekeken. Sindsdien heb ik de meting nog een aantal keren gedaan en schommelt de waarde tussen de -1.36 en -1.75°.
Je moet dus starten en een paar seconden wachten. Dan pas kun je de waarde uitlezen.
 

Noord26

Forumguru
Die 0 graden is wat ie aangaf bij uitgeschakelde motor en net na het starten. In eerste instantie had ik niet langer gekeken. Sindsdien heb ik de meting nog een aantal keren gedaan en schommelt de waarde tussen de -1.36 en -1.75°.
Je moet dus starten en een paar seconden wachten. Dan pas kun je de waarde uitlezen.

Dus niets om je druk over te maken.

Zou het ook wel eens uit willen (laten) lezen.. Maar zo'n kabel is wel achterlijk duur? Ook geen laptop in huis.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Je mag hier (regio Arnhem) wel eens langskomen hoor. Ik vind het altijd interessant om de data van mijn 1.8 TSI met die van anderen te vergelijken. Kabel is idd duur, maar ik zou niet zonder willen.
 
Bovenaan Onderaan