Mijn ervaringen met mijn huidige Skoda Octavia 1.8 TSI 4x4 combi uit 2009 waren heel gunstig vanaf begin 2012 toen ik deze kocht met een kilometerstand van ca 32.000 km.
Totdat ik in augustus een storingsmelding kreeg bij een kilometerstand van 76.000. Toen bleek dat de distributieketting met bijbehorende onderdelen moest worden vervangen
Dat werd geconstateerd door mijn vaste garage, Vakgarage Van Dam in Gouda. Die heben het inspectiegat gebruikt en geconstateerd dat de spanner op tandje 4 stond. Daarna ben ik, met de vergeefse hoop op een coulance en na advies van Skoda Nederland naar de plaatselijke Skodadealer gegaan, garagebdrijf Van Beijnum.
Bij een kilometerstand van ca 28000km was er een terugroepactie waarbij het lagerblok van de nokkenassen werd vervangen. Er zit een zeefje in dat kapot kon gaan.
Ditzelfde onderdeel moest nu opnieuw worden vervangen. Het zeefje was weer kapot. En dat is een belangrijk onderdeel van het smeersysteem.
Totale kosten ca € 1700,-. Een verborgen gebrek dat men kennelijk het liefst verborgen wil houden.
In 2012 is verschillende keren op deze problemen ingegaan door autoconsumentenbladen als Autobild en Autoweek en door consumentenprogramma’s als Radar.
Soms wordt een deel van de reparatiekosten vergoed. Ik kreeg echter een volstrekt ontoereikend aanbod in waardebonnen, te besteden bij de Goudse Skodadealer.
Pas na lang aandringen was Skoda Nederland bereid € 200,00 zonder voorwaarden vooraf aan mij uit te keren.
En verder bevat de reactie van Skoda Nederland veel juridische spitsvondigheden. Het komt er op neer dat ik als eigenaar van een Skoda geen relatie heb met de fabrikant of de importeur, maar mij met mijn klachten moet wenden tot de verkoper van mijn auto, een grote occasionhandel.
De werkplaatsaantekeningen en de nota van deze reparatie bij de plaatselijke Skodadealer heb ik elders op dit forum geplaatst.
Vervangen zijn de distributieketting, de kettengspanner, de kettinggeleiders, de lagerbrug en nog wat kleine dingen. In de werkplaatsaantekeningen staan ook de verschillende geconstateerde meetwaarden. De motorcode is CDAA.