1983jeroen blauwe Octavia

1983jeroen

Forumguru
Eerste tripje met de caravan zit er weer op.
De Skoda heeft zich weer prima gedragen, maar toch voelde ik de hele tijd een lichte beweging in de auto.
Geen slinger of echte onrust, maar wel dat er iets achter hangt. Ik rijd al jaren met caravan en weet dat het nooit 100% rustig is maar toch...Caravan hangt er op zich heel strak en recht achter.
Heb soms gewoon het gevoel dat de Octavia wat aan de lichte kant is voor de caravan.
Nu was de auto ook wel erg leeg en de caravan steeds zwaarder met nieuwe gadgets :D

Volgende keer met andere belading proberen
1000024105.jpg

Jessedew

Forumguru
Gelet op het formaat caravan, is jouw auto gewoon iets aan de lichte kant. Is geen schande, weet niet of je er ook mee in heuvellandschap rijdt? Idealiter is de auto zwaarder dan de caravan, maar ik denk dat je richting de 1200kg gaat, en dat weegt de Octavia ook. Zorg iig voor voldoende disseldruk.

En MTB mee zie ik, daar hou ik van :D

(had ook caravan achter de O3) de O4 gaat volgende week z'n vuurdoop krijgen met caravan.

1983jeroen

Forumguru
@Jessedew de caravan mag 1300 wegen. Daar zal die nu niet op zitten, maar gaat wel snel ondanks weinig bagage. Er hangt een zakluifel aan, mover, fietsendrager, elektrisch bediende uitdraaisteunen...
MTB is carbon, dus die weegt niet veel ;)
Kogeldruk was wel ruim 75Kg.
Wat hang jij voor caravan achter de O4?
De Octavia is inderdaad vrij licht. Ik rijd er overal mee naartoe. Ook buitenland met caravan.
Ik ben ook wel aan het kijken naar een zwaardere auto als opvolger.

@hemi24 De banden van de caravan heb ik voor vertrek wel gecontroleerd. Die van de auto niet. Die heb ik met de wissel van winter naar zomer opgepompt naar wat in het tankklepje staat bij gemiddelde belading. Zal daar nog eens mee spelen volgende keer.

hemi24

Forumguru
Als je de achterbanden niet op 3,0 tot 3,2 bar zet, zal die wel lekker blijven bewegen inderdaad.
1.300 kg zou ‘ie nog niet heel zenuwachtig van moeten worden.

Jessedew

Forumguru
Ik heb een 'bejaarde' Hobby 400kb. Weegt leeg (met wat inventaris, maar niet volledig) volgens de caravandealer ruim 1050. Dan gaat die nog helemaal vol met kleding etc en 2 elektrische fietsen, dus zit ik vermoedelijk ook wel aan de 1200kg.

Mag officieel 1350kg wegen, maar gewicht is teruggekeurd. Als ik m weer op 1350 zet bij rdw, heb ik TMM van 3475kg o.i.d. dus net onder de BE grens.

Ik denk dat het gewoon aan het relatief lage gewicht van de auto ligt, belading maakt ook wel uit. Mijn ervaring is dat het een prima caravan trekker is, de Octavia, maar niet feit is dat de O3 niet al te zwaar is en je dat wel merkt tijdens het rijden. Je ziet niet voor niets pensionado's allemaal met een grote SUV rijden. (doen ze ook voor de hoge instap) maar ook voor gewicht.

Ik heb zelf weinig met SUV's, alleen al omdat je dan al 10k meer betaald om 'hoger' te zitten (als ik het even afzet tegen de opties die ik nu in de auto heb en dat op een pak 'm beet Kodiaq zou willen)

De O4 is in mijn geval zwaarder door de hybride uitvoering, dus ben benieuwd hoe dat rijdt, volgende week gaan we voor het eerst met de nieuwe combinatie op pad.

Bovenaan Onderaan