1983jeroen blauwe Octavia

1983jeroen

Forumguru
Eerste tripje met de caravan zit er weer op.
De Skoda heeft zich weer prima gedragen, maar toch voelde ik de hele tijd een lichte beweging in de auto.
Geen slinger of echte onrust, maar wel dat er iets achter hangt. Ik rijd al jaren met caravan en weet dat het nooit 100% rustig is maar toch...Caravan hangt er op zich heel strak en recht achter.
Heb soms gewoon het gevoel dat de Octavia wat aan de lichte kant is voor de caravan.
Nu was de auto ook wel erg leeg en de caravan steeds zwaarder met nieuwe gadgets :D

Volgende keer met andere belading proberen
1000024105.jpg
 

Jessedew

Forumguru
Gelet op het formaat caravan, is jouw auto gewoon iets aan de lichte kant. Is geen schande, weet niet of je er ook mee in heuvellandschap rijdt? Idealiter is de auto zwaarder dan de caravan, maar ik denk dat je richting de 1200kg gaat, en dat weegt de Octavia ook. Zorg iig voor voldoende disseldruk.

En MTB mee zie ik, daar hou ik van :D

(had ook caravan achter de O3) de O4 gaat volgende week z'n vuurdoop krijgen met caravan.
 

1983jeroen

Forumguru
@Jessedew de caravan mag 1300 wegen. Daar zal die nu niet op zitten, maar gaat wel snel ondanks weinig bagage. Er hangt een zakluifel aan, mover, fietsendrager, elektrisch bediende uitdraaisteunen...
MTB is carbon, dus die weegt niet veel ;)
Kogeldruk was wel ruim 75Kg.
Wat hang jij voor caravan achter de O4?
De Octavia is inderdaad vrij licht. Ik rijd er overal mee naartoe. Ook buitenland met caravan.
Ik ben ook wel aan het kijken naar een zwaardere auto als opvolger.

@hemi24 De banden van de caravan heb ik voor vertrek wel gecontroleerd. Die van de auto niet. Die heb ik met de wissel van winter naar zomer opgepompt naar wat in het tankklepje staat bij gemiddelde belading. Zal daar nog eens mee spelen volgende keer.
 

hemi24

Forumguru
Als je de achterbanden niet op 3,0 tot 3,2 bar zet, zal die wel lekker blijven bewegen inderdaad.
1.300 kg zou ‘ie nog niet heel zenuwachtig van moeten worden.
 

Jessedew

Forumguru
Ik heb een 'bejaarde' Hobby 400kb. Weegt leeg (met wat inventaris, maar niet volledig) volgens de caravandealer ruim 1050. Dan gaat die nog helemaal vol met kleding etc en 2 elektrische fietsen, dus zit ik vermoedelijk ook wel aan de 1200kg.

Mag officieel 1350kg wegen, maar gewicht is teruggekeurd. Als ik m weer op 1350 zet bij rdw, heb ik TMM van 3475kg o.i.d. dus net onder de BE grens.

Ik denk dat het gewoon aan het relatief lage gewicht van de auto ligt, belading maakt ook wel uit. Mijn ervaring is dat het een prima caravan trekker is, de Octavia, maar niet feit is dat de O3 niet al te zwaar is en je dat wel merkt tijdens het rijden. Je ziet niet voor niets pensionado's allemaal met een grote SUV rijden. (doen ze ook voor de hoge instap) maar ook voor gewicht.

Ik heb zelf weinig met SUV's, alleen al omdat je dan al 10k meer betaald om 'hoger' te zitten (als ik het even afzet tegen de opties die ik nu in de auto heb en dat op een pak 'm beet Kodiaq zou willen)

De O4 is in mijn geval zwaarder door de hybride uitvoering, dus ben benieuwd hoe dat rijdt, volgende week gaan we voor het eerst met de nieuwe combinatie op pad.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Lijkt me inderdaad een duidelijk verhaal. De auto voller/zwaarder = een veel stabielere combinatie :thumbsup:
 

1983jeroen

Forumguru
Zoals eerder genoemd was ik een tijdje aan het rondkijken naar wat anders.
Paar proefritten gemaakt in een Peugeot 508, maar ik vond de stoelen niet fijn en de binnenspiegel te laag.
Nog even een Focus overwogen en de Kia Proceed. Beide niet gereden omdat ik van de Focus het interieur echt niet mooi kan vinden en de Proceed lees ik overal klachten over ondermaatse isolatie en te weinig hoofdruimte bij het panoramadak.

Wel paar keer een offerte opgevraagd. Telkens moet er zo 7-8000 euro bij en dan schiet je er weinig mee op qua kilometerstand en luxe.

Nu dus maar besloten de zoektocht voorlopig te staken en wat geld en energie in de Octavia te steken.
Die heeft net 88.000 gelopen dus moet nog lang mee kunnen.
Ook zit er eigenlijk wel alles op wat ik graag zou willen op een nieuwe auto en zitten de stoelen prima voor mij.

Vandaag dan maar nieuwe achterbanden besteld. Dezelfde Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 in 225/40 R18 92Y als ik vorig jaar op de voorwielen heb laten zetten.
Ben daar heel tevreden over.
De huidige banden hebben nog voldoende profiel, maar zijn schuin afgesleten aan de binnenkant.
Kan ook al bij de vorige eigenaar van deze velgen zijn gebeurd.

Omdat de Octavia ook wel wat stiller zou mogen heb ik afgelopen week de bak van het reservewiel gedempt omdat ik las dat die vaak wel een schuldige is aan weggeluid.
Helaas blijkt alle moeite en materialen voor niets, want ik hoor geen verschil.
Misschien nog eens uitzoeken of er een beetje eenvoudig bij de wielkasten te komen is.
Iemand een tip?

Misschien doe ik ook de deuren nog wel een keer deze zomer.

IMG_20250502_202045550_HDR.jpg
 

Herperduin

Forumguru
Zou een vaste en geïsoleerde hoedenplank nog een optie zijn? Weet niet of het bestaat en of het gemaakt kan worden maar kan me voorstellen dat het beter geluid isoleert dan de oprolbare en dunne versie. Just an idea ;)
 

Jessedew

Forumguru
Vwb de caravan, vorige week naar de camping gereden en qua rijden met de caravan is de O4 wel een verbetering.

Missxhien dan ooit een O4 aanschaffen, kia en focus snap ik je punt helemaal, vind ik ook niet mooi.
 

PizzaPieter

Donateur
Ik heb dat ook met de Seat Leon en een 465TS Burstner erachter van 1350kg (die heel hoogstwaarschijnlijk binnenkort op MP staat).

je blijft voelen dat er iets achter zit dat zn eigen leven wil leiden, al loopt het er prima achter (dit had ika afgelopen weer met de vouwwagen dus niet) Heb wel een Alko 3004 koppeling, wat een boel scheelt.

Bandenspanning en gewichtsverdeling ben ik extreem kien op en heb een eigen caravanweger van Reich om de belading links en rechts ook met een marge van 50kg verschil te wegen. Disseldruk 75/80kg.
 

Jessedew

Forumguru
De vouwwagen is waarschijnlijk ongeveer de helft lichter en dan is de verdeling qua gewicht beter. Qua prestaties mbt optrekken deed de O4 het ook niet verkeerd. En fijne is het om met de elektromotor soepel van z'n plek komen, zonder je koppeling te hoeven oproken (beetje overdreven) maar de combinatie op gang slingeren (O3) was toch best wel een uitdaging voor de techniek. Overigens daar toch ook gewoon prima de nodige caravan kilometers mee gemaakt in NL en zelfs in Limburg.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ga komende zomer nog wel wat proberen met de bandenspanning.
We willen naar Oostenrijk. Komt ook wel goed. Afgelopen jaar ook allerlei wegen gereden tot aan Zuid Frankrijk met dezelfde combinatie
 

Jessedew

Forumguru
Al eerder geweest met caravan, Oostenrijk? Ik ga er dit jaar ook heen, zonder caravan, gaan ook eens kijken op wat campings daar. Misschien volgend jaar er ook met caravan naartoe.

Zal idd met de huidige O3 van jou ook vast goedkomen.
 

1983jeroen

Forumguru
Nee al 2 jaar op rij last minute de plannen omgegooid omdat het weer niet goed genoeg was daar.

Komt zeker goed met de O3.
Met de vorige en 1.0TSI kwam het ook goed in licht bergachtige omgeving
 

Slider

Forumguru
Omdat de Octavia ook wel wat stiller zou mogen heb ik afgelopen week de bak van het reservewiel gedempt omdat ik las dat die vaak wel een schuldige is aan weggeluid.
Helaas blijkt alle moeite en materialen voor niets, want ik hoor geen verschil.
Misschien nog eens uitzoeken of er een beetje eenvoudig bij de wielkasten te komen is.
Iemand een tip?
In mijn beleving komt "het" geluid eigenlijk altijd van de banden in combinatie met het wegdek af. Dat wordt aan de auto doorgegeven. Deze Goodyear is een sport band, niet een comfort band. Sport banden letten niet (of minder) op geluid. En voor de looks van grotere 18" velgen lever je ook geluids reductie in.

Hier op Tweakers heeft iemand precies hetzelfde, helaas ook met precies je banden keuze.....
 

Rob.nl

Senior Member
Ik heb ook 225/40, maar dan 19 inch. Dingen hoor je gewoon. Zeker op grof wegdek....Good Year heeft ze met schuimrubber in de band, schijnt nogal te schelen..
 

1983jeroen

Forumguru
@Slider juist deze Goodyear banden scoren in de test bovengemiddeld goed op geluidsniveau.

Even wat anders.
Nu de grill en logo zwart zijn denk ik aan zwarte spiegelkappen.
Mooier dan blauw of niet?
 
Bovenaan Onderaan