23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

Japanese Power

Donateur
Afgelopen zaterdagavond laat een ritje van een kleine 100 KM snelweg vanuit Ede naar huis.
4 man en het pedaal constant tussen de 130-150 KMH. Ja: zeg dan maar dag tegen je range...
Daarom: EV rijden vergt een hele andere mindset...
 

leon-cupra

Forumguru
EV rijden vraagt niet zozeer een andere mindset. Leeg en opladen. Is net hetzelfde als bij een ICE. Leeg en tanken. Alleen bij een EV zijn we we terug bewust geworden van het verbruik omdat we als EV rijder een stap terug gezet hebben qua range.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
De 'andere mindset' is er wel degelijk, ik zit op voorhand al een beetje te rekenen: als ik 100-110 rij in plaats van 120-130, kan ik dan op deze acculading thuiskomen, en minder of net zoveel tijd 'verliezen' als wanneer ik onderweg even aan een snellader ga.
Waar dan nog bij komt dat ik thuis voor veel minder geld laad, en er geen extra tijd voor kwijt ben (inpluggen-swipen en naar binnen, morgenochtend is 'ie wel weer vol).
 

leon-cupra

Forumguru
De andere mindset is er idd bij veel EV rijders, ik rij ook wel wat rustiger met mijn Tesla maar dat is eerder omdat een EV sowieso rustiger doet rijden. Ik rij op de autostrade ook niet meer dan 110 omdat het gunstig is voor het verbruik en omdat het voor mij persoonlijk relaxter is. Maar die andere mindset is er omdat de meeste EV een range van 400km hebben het laden nog wat meer tijd vraagt dan tanken. Als je met een EV rijdt met een range van 600km, ga je al een stuk minder letten op dat verbruik en laat de laadtijd nog inkorten en de mindset die er vandaag is, verdwijnt dan automatisch.
 

Speedhunter

Forumguru
En wat is jouw algemene indruk van EV rijden na bijna 6 maanden? Op welk gemiddeld verbruik zit je?
Voor in de streek te rijden, zalig! Voor lange afstanden blijft het aanpassen ten opzichte van vroeger maar die doe ik gelukkig niet veel. Ik zie veel zaken verbeteren sinds ik hem heb in laadmogelijkheden/infrastructuur, algemene evolutie EV kijk bij de mensen, je ziet dat zo met de tijd opschuiven waardoor alles goed zal komen in de toekomst denk ik.

17,2 kwh.
 

Speedhunter

Forumguru
Dit is mijn ervaring na 6 maanden Enyaq rijden:

Positieve punten:

-de ruimte is zalig, algemeen ruimtegevoel samen met de extra opbergvakjes.
-het grote scherm van het infotainment werkt zeer aangenaam en is makkelijk te bedienen
-voorverwarm functie

Negatieve punten:

-de vering is zeer hard bij oneffenheden
-ik mis een draaiknop voor het radiovolume
-achteruitrijcamera wordt snel onduidelijk bij regenweer
 

Japanese Power

Donateur
Voor 2 van de 3 minpunten is er een hele makkelijke oplossing @Speedhunter .
• Volume aanpassen met het draaiwieltje op het stuur als je de slider niet wilt gebruiken.
• Bij het achteruit rijden even de achterruitensproeier gebruiken, dan wordt je camera meegesproeid.

Wat betreft de vering ervaar ik dat helemaal niet. Hij veert soepel en gedeisd... IMO.
 

Speedhunter

Forumguru
Voor 2 van de 3 minpunten is er een hele makkelijke oplossing @Speedhunter .
• Volume aanpassen met het draaiwieltje op het stuur als je de slider niet wilt gebruiken.
• Bij het achteruit rijden even de achterruitensproeier gebruiken, dan wordt je camera meegesproeid.

Wat betreft de vering ervaar ik dat helemaal niet. Hij veert soepel en gedeisd... IMO.

Jep het draaiwieltje gebruik ik ook steeds. Maar toch mis ik een knop.
Dat van achterruitensproeier wist ik niet, handige tip.
Mensen die meerijden maken ook heel vaak de opmerking dat hij hard is, onze wegen liggen er niet zo goed bij in België als bij jullie. Dus dat kan anders zijn in beleving. Of is deze harder afgeveerd omdat het een Franse wagen is?
 

Speedhunter

Forumguru
Die zit toch op je stuur ?
Bij mij op Fabia het linker chromen scroll wieltje op stuur
Op beeldscherm inderdaad wel tip toetsen ( maar gebruik ik nooit )
Inderdaad op het stuur maar heb nog steeds de neiging een knop te zoeken op de middenconsole. Al ben ik er al meer aan gewend dan in het begin.
 
Bovenaan Onderaan