23' Skoda Enyaq Coupé iV 60

Speedhunter

Forumguru
Zit natuurlijk ook nog met minder gesloten en niet oem velgen met all seasons die ook voor wat meerverbruik zullen zorgen.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik heb vaker gelezen dat Tesla’s zuinig zijn. Wel een beetje zuur dat zelfs als je je snelheid aanpast het verbruik van zo’n Enyaq zo stijgt.
Tesla’s staan erom gekend hé.
Snelheid heeft een enorme grote invloed. Is algemeen geweten. Zelfs bij een tesla heeft dat een aanzienelijke invloed.
 

Smeeuwis

Donateur
Tesla’s staan erom gekend hé.
Snelheid heeft een enorme grote invloed. Is algemeen geweten. Zelfs bij een tesla heeft dat een aanzienelijke invloed.
Verbruik stijgt ongeveer kwadratisch met de snelheid. Geldt niet alleen voor BEV maar voor alle voertuigen:
1699967558041.png
 

Bijlagen

  • 1699967524668.png
    1699967524668.png
    11 KB · Weergaven: 6

Rallye

Forumguru
Wellicht wat OT, maar omdat het toch over het verbruik gaat.

Dat is alleen luchtweerstand? Natuurlijk zit daar een link met het verbruik, maar van wat ik hier lees lijken EV's meer last van te hebben van een toenemend verbruik, zelfs bij normale snelheden. Ik zie hier zelfs mensen die geen 130 rijden omdat het verbruik vergeleken met 100 zoveel toeneemt. Bij mijn benzine-auto's heb ik dat nooit als bezwaar gezien.

Heeft dit wellicht te maken met het feit dat gewone EV's geen versnellingsbak hebben en daardoor de motor erg veel toeren draait bij hogere snelheid?
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Nee, dat heeft te maken met het feit dat een liter benzine ongeveer 8,9 kWh bevat (een liter diesel geeft ongeveer 10 kWh), dus een EV die normaal op 1 kWh 5 tot 6 km kan rijden, levert verhoudingsgewijs veel meer in dan een benzineauto die op de genoemde 8,9 kWh zo'n 12 tot 25 km kan rijden.
Hier wordt de EV dus gestraft voor z'n efficientie.
 

ertromp

Forumguru
Bij een auto met benzinemotor ben je nog veel duurder uit als je 130km/h gaat rijden. Kan voor jou persoonlijk wellicht geen bezwaar zijn maar voor menigeen is de auto bijzaak en moet in de gebruikskosten natuurlijk zo laag mogelijk zijn.
Er zijn vele testen waarbij te zien is dat een auto met verbrandingsmotor zelfs procentueel meer gaat verbruiken dan een EV in de stap van 100 naar 130.
Zie bijvoorbeeld onderstaande test:
 

Rallye

Forumguru
Mij ging het niet zozeer om de kosten, maar om de aanpassing die velen zich lijken te moeten getroosten bij het elektrisch rijden. 33% bij een (zoals besproken erg zuinige) Tesla, 36% bij een Mercedes die in een te lage versnelling geblokkeerd wordt is dan ook weer niet zo’n groot verschil. Benieuwd hoeveel het dan bij een Enyaq is. De “angst” van elektrorijders zal ook samenhangen met de zichtbaar afnemende range.

En inderdaad, voor mij is een auto niet alleen maar een kosten-zaak. Als ik het verbruik in de Volkswagen-app terugkijk (wel enkel gemiddeld over een hele rit zichtbaar) vind ik zo’n groot verschil niet terug.
 

leon-cupra

Forumguru
Vervalt in het niets met de verkoop van de model Y :D

Enyaq had veel hoger kunnen uitkomen moest hij (financieel) meer gepromoot zou worden. Mijn schoonbroer is oa verantwoordelijk voor de fleet en de ID.4 is goedkoper in de lease dan de Enyaq. Bij mijn madam is het dan wel de Enyaq geworden in de leaselijst.
 

Speedhunter

Forumguru
Idd straf van Tesla, denk dat de restwaarde van een id4 iets beter is door het VW logo.
Een auto als de Kia EV6 zou ik verwachten dat die meer zou verkopen maar die zijn prijs ligt hoger.
 

leon-cupra

Forumguru
Bwa, zo straf is het niet van Tesla. 45000€ voor een long range … geen enkel ander merk kan daar aan. En neem je de efficientie van de Tesla er nog eens bij, dan is de tesla gewoon onklopbaar.

Restwaarde van alle EV is nog koffiedik kijken. Alles hangt af van de milieu-koers van overheden en al dan niet aanwezig zijn van alternatieven.

De Kia EV6 zou je idd hoger moeten verwachten maar die prijs voor “maar” een Kia , dat zullen er veel tegen houden. Mis ook wel de Hyundai Ioniq 5 … maja staan ook vrij zwak op de leasemarkt.
 

JeSko

Forumguru
Die Kia EV6 is wel een enorm dik ding vind ik, lijkt totaal niet op een KIA, eerder een heel dikke Lexus. Alleen die unibrow achteraan :nono: daar moeten autobouwers echt ens een keertje met stoppen.
 

hemi24

Forumguru
Kia EV6?
Dik ding van buiten, maar binnenin onpraktisch en krap! Dat heeft Hyundai met de Ioniq 5 beter gedaan..!
 
Bovenaan Onderaan