Aanschaf Skoda Octavia

Tees

Donateur
Ik vind dat geen extreem bedrag gegeven de markt. 2 jaar terug kocht ik mijn O2 met 127k km op de teller voor 9500. En dat was een van de goedkoopste die toen te vinden was. En de markt is sindsdien niet bepaald goedkoper geworden.

Een 1.0 TSI is maar kort geleverd in de O3 PFL, die zat vooral veelvuldig in de O3 FL. Dan heb je t over een jaar of 3 nieuwer, en daar zul je ook zeker voor betalen.
 
Ik heb de 140 pk nodig omdat ik regelmatig naar wintersport ga met veel spullen en af en toe koffer op het dak en in de bergen wil ik wat koppel/pk over hebben. Dus 1.4 TSI is de juiste motor. Vanmiddag eens gaan proefrijden.
 

Tees

Donateur
@Peter Touw onderschat de 1.0 TSI niet! Er zijn er hier genoeg die daarmee met een stevige caravan de bergen intrekken (is een heel topic over). Dat kleine motortje is een betrouwbaar en verrassend fel blok.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ben zo iemand die met de 1.0 een caravan van ca. 1250Kg trok. Het is inderdaad een verrassend sterke motor die ook zonder caravan best vlot te rijden is. Heb er zonder caravan ook flinke bergpassen in Zwitserland mee gereden.
Heb nu de 1.5 (opvolger van de 1.4) Die is wel sneller en sterker, maar voor het meeste gebruik niet echt nodig.

Maar als jij toch liever meer vermogen hebt lekker voor de 1.4 of 1.5 gaan. Houdt er wel rekening mee dat die 15-20% minder zuinig is dan de 1.0
 

Duijzer

Donateur
Die deukjes in de dorpel aan beide zijden en twee jaar stil gestaan is wel iets dat een verhaal zou kunnen zijn. Het kan met elkaar te maken hebben, maar net zo goed ook niet. Het blijft speculeren.
Ik kocht m'n vorige Octavia bij een bedrijf waar Radar, Opgelicht en alle consumentenprogramma's voor waarschuwden. Daar nooit een auto kopen. Maar er stond precies de auto die ik wilde, met een hoge kilometerstand (dus in elk geval niet teruggedraaid, 2,5 jaar oud en 180.000 km, dan hadden ze hem wel een ton verder teruggezet). En nog relatief goedkoop ook. Goed gekeken, lakdikte gemeten (geen schadebak), onderhoudshistorie opgevraagd (altijd bij dezelfde dealer in onderhoud geweest) en gekocht. 10 jaar mee gereden. Beste auto die ik ooit heb gehad.
Wat ik maar zeggen wil: een verhaal hoeft niet verkeerd te zijn. Maar let wel goed op. En als er een andere staat in dezelfde uitvoering en prijs zonder verhaal zou ik die kiezen. Ook al kun je daar ook pech mee hebben...
 

gehaktbal

Forumguru
Paar dingen die mij te binnen schieten om op te letten bij een vroege O3:

- Het stuurhuis uit deze vroege jaren kan mankementen vertonen. Zijn toen vaak onder garantie vervangen. Check op eventueel een 'dood punt' rond de middenstand en zweverig gevoel op de snelweg rond het midden.

- De vroege versies van de DQ200 versnellingsbak zijn volgens mij niet bepaald hufter-proof. Goed checken of hij netjes oppakt en bijvoorbeeld niet het gevoel geeft alsof je over ribbels heen rijdt.
 

Arjan1985

Forumguru
@Tees helaas is dat de markt en de prijzen tegenwoordig.
Mijn auto begin van het jaar gekocht. Stond voor 12700 O3FL met 238000km. 2017 1.5
Had ook een jaar stil gestaan. Tot nu toe beste aankoop ooit.
En vermogen is echt voor iedereen een gevoel. Ik heb de 1.5 maar ben al verpest en zou graag veel meer vermogen wensen.
@Peter Touw succes en plezier vanmiddag!
 
Nogmaals, bedankt voor alle tips. Jullie hebben me echt geholpen met mijn keuze. Ik laat het weten als ik hem wel of niet heb gekocht. Als ik hem wel heb gekocht dan weet ik jullie te vinden bij eventuele problemen maar ook bij positieve ervaringen.
 
De Soap gaat verder.
Kennen jullie het verhaal van de verkoper "is van een oud mannetje geweest" dus met dat verhaal kwam de verkoper. Klonk aannemelijk tov de geschiedenis betreft KM stand en tijd tussen beurten.
dus een uitgebreide proefrit gemaakt met alle tips van ANWB en hier uit het Forum in mijn achterhoofd. Geen problemen tijdens de proefrit ( oke 1 klein puntje, de motor was al op bedrijfstemp toen we daar aan kwamen)
Dus auto gekocht.
Daarna in de stromende regen een 140 kilometer naar huis gereden, geen problemen.
....
Vanochtend naar mijn werk gereden. Na 1 kilometer tijdens het rijden geen aandrijving meer. auto stond midden op de weg stil GGggrrr.
Na een paar minuten van alles geprobeerd te hebben deed de auto het weer. na een 3 kilometer nogmaals het probleem. rustig naar mijn werk gereden, na parkeren. Niets meer, de motor ging niet meer aan en de motormanagement en EPC blijven branden. Dus ANWB gebeld.
De anwb kwam, geen probleem. De auto starte gewoon en na een paar keer uit en aan ook alle lampjes uit. Uitgelezen, geen problemen meer te zien. Conclusie voor dit moment, vocht in de stekker van de DSG bak.
Vanmiddag eens goed kijken.

Iemand een tip!!!
 

gehaktbal

Forumguru
Poeh dat geeft niet veel vertrouwen. Maar er viel ook wel érg veel regen de afgelopen tijd. Wellicht heeft de auto ook nog eens een tijdje stilgestaan, ik sluit het niet uit.

Echt een tip voor je heb ik niet, hoewel ik hoop dat je garantie hebt. Misschien blijft het nu voor altijd weg.
Heeft de ANWB nog iets schoon/droog gemaakt? Of tips gegeven om misschien e.e.a. beter in te pakken?

Desalniettemin blijft het bijzonder dat je auto min of meer niet tegen regen zou kunnen.
 

serum

Forumguru
Zonder foutcodes is het lastig een diagnose te stellen bij dergelijke klachten. Los contact, vocht in stekkers, hogedruk brandstofpomp.

Terug naar de verkopende partij/garage en laat ze het uitzoeken, je hebt recht op een rijdende auto, zeker een halve dag na de aanschaf. Anders de koop terugdraaien. Eigenaardig dat ie al warm was. Daar houd ik niet van. Warme motor en bv. 3 verschillende merken banden op een auto zijn voor mij een reden om zonder proefrit rechtsomkeert te maken. Gun ze een kans met vervangend vervoer, maar opgelost moet het zeker.
 

1983jeroen

Forumguru
Dat is balen zeg. Mijne was ook warm geloof ik toen ik aan de proefrit begon.
Kan natuurlijk ook zijn dat de auto al een tijdje stil stond dus ze hem zelf ook even gereden hebben voor jij kwam om zeker te zijn dat de accu vol is enzo.
Ik kocht met een jaar garantie bij een dealer dus maakte me er ook niet druk om verder.
Zou ook even contact opnemen met de verkoper!
 

Tees

Donateur
Garantie of niet maakt niet uit, je hebt het non-conformiteitsprincipe, wat zegt dat je als particulier bij een aankoop bij een bedrijf recht hebt dat de aankoop redelijkerwijs voldoet aan wat je ervan kan verwachten (gegeven staat, leeftijd etc). Kort gezegd: het product moet doen wat t moet doen.
Stilvallen onderweg één dag na aankoop is dat duidelijk niet.
 

Smeeuwis

Donateur
Balen zeg, hopelijk komt het snel goed.

Garantie of niet, in NL geldt voor particulieren ten alle tijden het herroepingsrecht. Beter bekend als: Niet tevreden binnen 14 dagen? Geld terug. De consument is in NL juridisch goed beschermd, de verkoper moet hier iets mee doen. Oplossen of koop ongedaan maken.
 

Slider

Forumguru
Dat weet ik, maar als ik de 1 ster reviews lees lapt deze verkoper dat recht aan zijn laars. Daar zijn ze met advocaten bezig, om iets gedaan te krijgen.
Recht hebben en recht krijgen zijn helaas wel eens de verste tegenpolen.....
 
Ik ben benieuwd in de onderhouds geschiedenis van de auto en of soortgelijk probleem al bekend is bij de auto. Maaar via skoda service alleen maar kunnen achterhalen dat hij tot 2017 in onderhoud is geweest bij Udenhout in Eindhoven. En daarna ???
 
Bovenaan Onderaan