Aanschaf Skoda Octavia

Slider

Forumguru
Die boekjes kloppen vaak niet, als een garage gewoon niets opschrijft, weet je niets. Zijn ook genoeg mensen die eigen onderhoud doen.
Dus je kan er niets over zeggen na 2017, maar het is wel een erg lange periode die onbekend is.

Zeker niet gaan dreigen, maar als je goed contact met hem hebt, wat is dan zijn reactie op dit voorval? Je moet dit wel direct aankaarten wat er is gebeurd.
 

Herperduin

Forumguru
Kan ook gewoon pech zijn met vocht in stekker en vanaf nu jaren probleemloos plezier. Snap dat dit niet het fijnste begin is maar gewoon even afwachten en hopelijk zonder problemen straks verder.
Ook goed dat je relatie (nu nog) goed houdt want kan goed zijn dat verhaal van verkoper ook gewoon klopt en er weinig tot niets aan de hand is en als er al iets is dat hij het netjes oplost.
Succes ermee!
 
Net de verkoper aan de lijn gehad. Hij vind het ook rot wat er is gebeurd. Maar hij heeft de auto iets meer dan een week in zijn bezit en verschillende keren mee gereden, probleem niet gehad. Wel is de motorruimte schoongemaakt door poetser ( hogedruk water) dus kans op vocht in stekker is aannemelijk.
Nu de vraag waar zit de stekker naar de DSG bak, heeft iemand een afbeelding, stukje tekst uit werkplaats handboek of zo iets?

welke werkplaats handboek raden jullie mij aan. Ik wil namelijk onderhoud zelf gaan uitvoeren.
 

serum

Forumguru
Als de motorruimte schoon is klinkt dat als een plausibel verhaal op zich, hoewel de stekkers doorgaans wel goede waterafscherming hebben zou het kunnen dat er net een beschadigd rubbertje tussen zit door montage of reparatie. Ik zou de foutcode eens nagaan, het is dan wel heel bevredigend als je dan een stekker lostrekt en duidelijk sporen van water ziet.
Mooi dat je gewoon in gesprek bent. Hopelijk kan je binnenkort ook genieten van een stabiele vorm van transport.
 

gehaktbal

Forumguru
hoewel de stekkers doorgaans wel goede waterafscherming hebben zou het kunnen dat er net een beschadigd rubbertje tussen zit door montage of reparatie.
Nou ja, het hangt er natuurlijk ook wel van af hoe die ruimte gereinigd is. Als iemand lomp op alle aansluitingen heeft lopen rossen met die lans, dan is de kans dat er water zit op plekken waar het niet hoort, wel aanwezig.

Je hebt het kenbaar gemaakt bij de verkoper. Ik zou voorlopig even gewoon doorrijden en kijken of het nog terugkomt. Zoals eerder gezegd door mijzelf én anderen: Er is best een kans dat dit eenmalig was en nu helemaal weg blijft.
 

JeSko

Forumguru
HD en motorruimte gaan niet samen, het is geen 1980 meer, met al die gevoelige elektronica is al wat onder hoge druk vanuit elke mogelijke hoek onder je motorkap komt gewoon not done. Het is ook niet nodig, klamme afneemdoek en daarna erover met een droge microvezel en wat detailer en klaar.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Eens met allen hierboven: als je goed in gesprek bent, zo houden. Wel even zorgen dat je bepaalde dingen op de mail zet voor de bewijsvoering dat je dit al aangekaart hebt en wat de reactie was. Het bekende 'zoals zojuist telefonisch besproken...' mailtje.

En hopelijk is t idd een stekkerverbinding en niet meer dan dat en kan je straks gewoon genieten van een betrouwbare auto.

Werkplaatshandboeken zijn er tegenwoordig niet meer zo veel. ELSAwin is het officiële systeem van VAG hiervoor, en is ook online (betaald) te raadplegen, dan heet t ErWin.
 
En nadat ik gisteren de auto heb uitgelezen en geen oude of nieuwe fouten kon vinden.
Vandaag op precies dezelfde plek waar woensdag ochtend de DSG bak er mee stopte, nu weer.
En weer auto uitzetten wat met de keuze handel van de DSG heen en weer, en de auto reed weer.

Dus vraag, kan het zijn dat de handel die volgens mij mechanisch is aangesloten aan de DSG bak niet goed is afgesteld en dat daarom de bak denkt dat hij niet in drive staat of zo iets.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
De DSG keuzehendel is niet mechanisch verbonden met de DSG bak, deze stuurt via magneten meende ik elektronische de DSG bak aan, die door verschillende pulsen te geven aan positiesensoren weet wat te doen. Ik zou er zowiezo met terug gaan, en vriendelijk eisen dat ze het oplossen, geen dag met verspillen.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik las in het andere topic al dat je OBDeleven hebt gekocht en nu ook een brandend lampje op je dashboard hebt.
Snap dat je wilt weten wat er aan de hand is, maar zou echt geen dag meer wachten met terug gaan naar de verkopende partij!

Je hebt hem toch bij een bedrijf gekocht? Zijn ze niet aangesloten bij de Bovag?
 
Ik las in het andere topic al dat je OBDeleven hebt gekocht en nu ook een brandend lampje op je dashboard hebt.
Snap dat je wilt weten wat er aan de hand is, maar zou echt geen dag meer wachten met terug gaan naar de verkopende partij!

Je hebt hem toch bij een bedrijf gekocht? Zijn ze niet aangesloten bij de Bovag?
Tot nu toe krijg ik alle medewerking van de verkopende partij.
 

ertromp

Forumguru
Met zulke zaken als de DSG die blijkbaar ofwel op de hendel of in het ergste geval op een stuk communicatie met de mechatronic uitvalt gelijk teruggaan naar de verkoper en vastleggen en wellicht laten uitlezen door een DSG specialist
 
Net met een OBD apparaat van CR MAX icarsoft de auto uitgelezen. En wat kwam er naar boven.
Engine electronics fout P162400 Requirement- Malfunction Lamp On active
Transmisision electronics fout 084100 Transmission fluid pressure sensor/switch a range/ performance
electronic central electric fout B147A18 Remote key 2 voltage too low
Data bus OBD interface U120200 Data bus diagnostics faulty
 

ertromp

Forumguru

Wat betekent DSG foutcode P0841?​

DSG foutcode P0841 betekent dat er een probleem is met de sensor of de drukschakelaar die de druk van de transmissievloeistof meet en doorgeeft aan de mechatronic. Deze sensor of schakelaar is belangrijk voor het regelen van de schakelingen en de koppelingen in de versnellingsbak. Een defecte sensor of schakelaar kan leiden tot verschillende symptomen, zoals:

  • Slecht schakelen, krakende geluiden, trillingen of vermogensverlies
  • De versnellingsbak blijft in één versnelling (meestal 2e of 3e) of in noodloop
  • Meerdere waarschuwingslampjes of geen versnellingsindicator op het dashboard
De oorzaak van het probleem kan verschillen, maar meestal is het te wijten aan een van de volgende factoren:

  • Een defecte sensor of schakelaar
  • Een lage of verontreinigde transmissievloeistof
  • Een lekkage of een verstopping in de transmissieleidingen
  • Problemen met de bedrading of de stekkers van de sensor of de schakelaar



VAG-code decimaal: 00841 VAG-code hexadecimaal: 349 Let op: misschien is het een decimale OBD-code
vag-com_dot-red.gif
Deze foutcode is alleen van toepassing op auto's uit het VAG-concern.
nlSensor voor hydraulische druk versnelling (G270)
duGeber für Hydraulikdruck Getriebe (G270)
enTransmission Hydraulic Pressure Sensor (G270)
Extra info bij de foutcodes.
Let op: onderstaande gegevens zijn niet afkomstig van het VAG concern, wel uit talloze andere bronnen. Volledig en foutloos kan dus niet worden gegarandeerd. Blijf kritisch nadenken.




Mogelijke verschijnselen:
  • Onbekend
Mogelijke oorzaken:
  • Bedrading en/of aansluitingen defect
  • (G270) defect
Mogelijke oplossingen:
  • Check / repareer bedrading en aansluitingen
  • Check (meetwaardeblokken) / vervang (G270)
 

Tees

Donateur
Lijkt me zaak hiermee zsm terug te gaan. Het kan zo simpel zijn als de sensor vervangen, maar t kan ook een vervelend DSG-probleem zijn en die worden heel snel heel duur.

Edit: jouw laatste bericht kruiste de mijne: heel goed. Voor de check: heb je die belofte dat hij t betaalt zwart op wit?
 

1983jeroen

Forumguru
Op zich fijn dat ze meewerken, maar eigenlijk is het belachelijk dat jij nu zelf zoveel moeite moet doen door zelf naar een dealer te gaan. Hoop dat de auto veel goedkoper was dan ergens bij een dealer met garantie...
 
Bovenaan Onderaan