Aanschaf Skoda Octavia

De auto gekocht in Hillegom en ik woon in Eindhoven. Dus tot nu toe heb ik er de energie ingestoken omdat even naar hiilegom rijden meer energie had gekost ( letterlijk en figuurlijk)
Nu mail van garage afwachten en dan in gesprek met verkoper.
Waarschijnlijk iets met de regel unit van de DSG bak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Een weer verder met de Soap.
De auto is uitgelezen en de conclusie van de Garage Udenhout in Veldhoven.
Mechatronica uit- en inbouwen
€ 2551,21
Dus eens een goed gesprek met de verkoper hebben.

Maar

Ik werk in de software industrie, ik weet als er een fout is op de can bus dan kan je eigenlijk alle diagnose via het can bus systeem niet vertrouwen.
Dus vanmiddag eerst eens langs een garage gegaan om de accu door te meten ( start/stop systeem) deze is nog voor 60% goed.
De stekker naar de DSG bak los gehaald, niets te zien betreffende vocht of corrosie. toch even contacten etc schoon gemaakt en de afdichtng met vasaline ingesmeerd.

nogmaals met dezelfde OBD uitlezer van vanochtend uitgelezen. Alle foutmeldingen zijn weg.

Morgen weer een dag in deze soap aflevering.
 
De DSG keuzehendel is niet mechanisch verbonden met de DSG bak, deze stuurt via magneten meende ik elektronische de DSG bak aan, die door verschillende pulsen te geven aan positiesensoren weet wat te doen. Ik zou er zowiezo met terug gaan, en vriendelijk eisen dat ze het oplossen, geen dag met verspillen.
Bij deze auto is er wel een mechanische verbinding tussen de keuze handel en de DSG bak.
 

Tees

Donateur
Ik zou niet meteen de andere foutcodes als onwaarschijnlijk bestempelen simpelweg omdat er ook een CANbus communicatiefout in zit. Aangezien je zelf én de Wegenwacht al aan de DSG dacht, is het niet onwaarschijnlijk dat daar wel een probleem zit. Of de hele mechatronica vervangen moet worden is maar de vraag, maar eerlijk gezegd is t een goede deal als je een nieuwe mechatronica op kosten van de verkoper krijgt. Die dingen willen op leeftijd nog wel eens kapot gaan, en zoals je gemerkt hebt is dat duur.
 
Ik zou niet meteen de andere foutcodes als onwaarschijnlijk bestempelen simpelweg omdat er ook een CANbus communicatiefout in zit. Aangezien je zelf én de Wegenwacht al aan de DSG dacht, is het niet onwaarschijnlijk dat daar wel een probleem zit. Of de hele mechatronica vervangen moet worden is maar de vraag, maar eerlijk gezegd is t een goede deal als je een nieuwe mechatronica op kosten van de verkoper krijgt. Die dingen willen op leeftijd nog wel eens kapot gaan, en zoals je gemerkt hebt is dat duur.
Een foutcode op de canbus vind ik uit oogpunt van mijn beroep altijd al verdacht.
Nu zijn er geen can bus fouten meer, dus ik hoop als het probleem nogmaals optreed. Dat dan de foutcodes alleen maar betrekking hebben op het onderdeel wat niet goed werkt. En je dus geen rookgordijn krijgt.
 

Tees

Donateur
En als wel weer dezelfde fouten komen, dan zou ik denken dat die CANbus fout veroorzaakt wordt door de DSG. Ik kan anders niet bedenken waarom bij een CANbus fout 2x dezelfde overige fouten worden gegenereerd. Maar ik ben absoluut geen expert daarin, zo te horen heb jij daar een stuk meer kennis over.
 

1983jeroen

Forumguru
De garage zal toch wel weten wat ze doen voor ze deze dure conclusie trekken...

Hoop voor je dat de verkoper nu nog steeds mee wil werken.
Met zo'n kostenpost kan hij zomaar een stuk moeilijker doen.
Aan de andere kant is dat wel het risico als je bewust zonder garantie koopt.
Zou wel oppassen met nu van alles zelf proberen voor de verkoper dat tegen je gaat gebruiken.

Houdt ons op de hoogte!
 

Tees

Donateur
Een dealer die adviseert het duurste onderdeel in de keten te vervangen, en dan erop vertrouwen dat ie weet wat ie adviseert...nooouuuu nee...:pardon:
 

EdK

Forumguru
Zou eens naar VAG techniek of de DSG docter rijden voor een second opinion tov de dealer.....
En bij vinden van gebreken een offerte mbt de kosten
Zal me geheel niet verbazen als de stukken goedkoper uitvalt dan die van de dealer...... :koffie:
 

Tees

Donateur
Als de verkoper 'gewoon' akkoord gaat met vervanging mechatronica, tsja, waarom dan de moeite nemen voor een second opinion? Als de verkoper moeilijk doet, kan je t voorstellen. Uiteindelijk is t niet het probleem van @Peter Touw maar van de verkoper.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik snap dat ts de auto ver van huis heeft gekocht, maar na deze diagnose van de dealer zou ik toch maar snel terug gaan naar de verkopende partij en hem het laten oplossen of geld terug in plaats van zelf nog van alles gaan proberen
 

Tees

Donateur
Als de verkoper gewoon zwart op wit geeft dat ie de reparatie betaalt (of nog beter: hij de order aan de dealer geeft), dan zou ik me de moeite van terugrijden besparen. Dan is t gewoon prima toch?
 
Deel. Zoveel van de soap.
Vanmorgen gelijk diagnose apparaat aangesloten.
Fout melding op can bus, verder niets.
Even brood gehaald met auto, 2a 3 km gereden. Weer zelfde probleem.
Motor loopt maar in d gaat niet voorruit. Er staat wel d1 in dashboard. Even wat met de hendel heen en weer geschoven. En hij rijdt weer.
Thuis nogmaals diagnose apparaat aangesloten, geen foutmeldingen.
Vandaag 300 kilometer gereden, geen probleem meer gehad (wel stop/start systeem uitgeschakeld)
 
Kun je de auto niet teruggeven en de koop ongedaan maken? Na zoveel vage problemen samen met het aankoopverhaal (stilgestaan, motor opgewarmd voor proefrit, hogedrukreiniging) zou ik geen vertrouwen meer in deze bak hebben.
 
Om eerlijk te zijn was ik er woensdag avond al klaar mee.
Maaar,
Verder is het een fijne auto voor de prijs betaald, en de ruimte/luxe die hij bied.
Zoek maar een skoda octavia van 2014 of jonger onder een prijs van 11000 euro (km onder 150000)
 

Fmoon

Forumguru
Knap dat je zo rustig kunt blijven, ik had op welke manier dan ook naar dat bedrijf gegaan en de sleutel terug gegeven en meteen mijn geld terug gekregen.

(nu schiet ik al in de vlekken als er een onverwachte piep klinkt, al is het omdat de auto een tas boodschappen op de achterbank als persoon aanziet die geen gordel om heeft)
 

1983jeroen

Forumguru
Zoek maar een skoda octavia van 2014 of jonger onder een prijs van 11000 euro (km onder 150000)
Die zijn er inderdaad nauwelijks zie ik. Sowieso alleen met kleine motoren.

Maar dan kun je je ook extra afvragen waarom deze zo goedkoop was...

Heeft de verkoper al gereageerd op de kosten die de dealer heeft berekend op basis van hun diagnose?
 

JeSko

Forumguru
Klopt de Octavia 3 met eender welke benzine motor en een normale km stand word nog duur betaald tweedehands, ik kan er van meespreken. Maar het kan iets heel simpels zijn wat opgelost kan worden, en daarna heb je wel een fijn rijdende auto, dus even doorzetten en hen het probleem laten oplossen, Octavia's van de derde generatie zijn echt wel betrouwbare auto's.
 
Bovenaan Onderaan