Aantal km met banden fabia

greenman

Nieuw lid
Ik heb nu ongeveer 35000 km gereden met mij 1 jaar oude Fabia GL. Hoofdzakelijk snelweg kilometers. Valt mij op
dat er al behoorlijk wat rubber verdwenen is. Zijn de van de fabriek af gemonteerde banden. Ligt niet aan mijn rijstijl want ik ben geen snelheids of bochten maniak.
Hoeveel km zou je normaal met de banden kunnen rijden? Iemand een idee?
 

hemi24

Forumguru
Je hoeft ook geen snelheids- of bochtenmaniak zijn om banden 'sneller' op te rijden dan normaal: verkeerde bandenspanning of uitlijning kan het slijtageproces ook aanzienlijk versnellen...

35k en nog niet geheel versleten lijkt mij niet slecht.
 
Ik heb met de standaard geleverde Bridgestone turenza's (205/45/r16)+- 50.000km gereden. Echter de compound was redelijk hard, nu heb ik ervoor gekozen om voor Dunlops sp sports te laten leggen en achter weer de bridgestone's.
 

Fabia

† In Memoriam
Ik vind de turenza's echt rammelbanden. Ze maakten behoorlijk veel herrie onder mijn Roomster.
 

peperskoda

Forumguru
Wat is veel? Hoeveel mm profiel heb je nog na 35.000km? Als er nu nog ongeveer 4 mm profiel op zit dan zijn je banden pas halverwege, zit er nog 2 mm op zijn ze aan vervanging toe. In het eerste geval zijn het geweldig slijtvaste banden, in het laatste geval niet beter dan gemiddeld. Dus graag je vraag voorzien van wat getalletjes dat praat beter....
 

Antera

Donateur
Ik heb met de standaard geleverde Bridgestone turenza's (205/45/r16)+- 50.000km gereden. Echter de compound was redelijk hard, nu heb ik ervoor gekozen om voor Dunlops sp sports te laten leggen en achter weer de bridgestone's.

waarom 2 verschillende merken op de auto met verschillende rij eigenschappen? Ik heb altijd 4 dezelfde onder de auto zodat het op alle vier de wielen gelijk is kwa grip, comfort enz. Ik ben namelijk geen voorstander van 2 soorten op een auto en ben daarom wel benieuwd naar jouw motivatie
 

hemi24

Forumguru
@Antera : dus jij hebt altijd 4 dezelfde banden met dezelfde profieldiepte??? Ik ben het met je eens dat 4x dezelfde band het beste is, maar meestal zijn de voorbanden het eerst op en ga je dan niet ook gelijk de achterbanden weggooien, omdat je een ander merk/type overweegt...
 

Erik_NL

Forumguru
fabrieksmontage was met 185/60 R14 Conti zomerbanden. Voorbanden vervangen bij 40.000 km, achterbanden bij 80.000 km.

Alle vier zijn vervangen door Michelin Energy Saver, vanwege minder afrolgeluid. Het eerste paar staat nu op 75.000 km en kan nog zeker een zomer mee (ligt imiddels achter).
Boodschappenauto zonder stadsverkeer.
 

Captain Hook

Forumguru
dus jij hebt altijd 4 dezelfde banden met dezelfde profieldiepte???...
ehh, Ja! Om de 15kkm wissel ik voor en achter om. M.a.w. ze slijten gelijkmatig en rijd ik vrijwel altijd voor en achter met dezelfde profieldiepte. Ergo, moet ik ook tegelijkertijd 4 nieuwe sloffen kopen. Weet ik zeker dat mijn auto een voorspelbaar weggedrag heeft met 4 dezelfde type rubbers/loopvlakken eronder. :super:
 

Antera

Donateur
ehh, Ja! Om de 15kkm wissel ik voor en achter om. M.a.w. ze slijten gelijkmatig en rijd ik vrijwel altijd voor en achter met dezelfde profieldiepte. Ergo, moet ik ook tegelijkertijd 4 nieuwe sloffen kopen. Weet ik zeker dat mijn auto een voorspelbaar weggedrag heeft met 4 dezelfde type rubbers/loopvlakken eronder. :super:

hier sluit ik me dus bij aan doe ik dus ook. Na 5 jaar is een band ver uitgewerkt met de soepelheid en daarom wisselen zorgt ervoor dat ze netjes afslijten en dat ik mooi binnen die jaren afhankelijk of ik veel rijd de banden tegelijk kan vernieuwen. En ja dan gaan er dus weer 4 dezelfde onder dit omdat alle banden andere rijeigenschappen hebben. Tja dat heb ik o.a. geleerd in de 10 jaar dat ik in de bandenwereld heb gezeten
 

hemi24

Forumguru
en met tijdig wisselen (Skoda adviseert elke 10k) kun je ook afwijkende slijtagepatronen zoals "cuppen" in de hand houden of voorkomen...
 
waarom 2 verschillende merken op de auto met verschillende rij eigenschappen? Ik heb altijd 4 dezelfde onder de auto zodat het op alle vier de wielen gelijk is kwa grip, comfort enz. Ik ben namelijk geen voorstander van 2 soorten op een auto en ben daarom wel benieuwd naar jouw motivatie

Is eigenlijk met toeval ontstaan, de Fab was afgeleverd met de Bridgestone's. Deze banden hebben wel is waar voldoende grip, maar wanneer ik een bocht inzette met wat hogere snelheid dan voelde ik ze toch glijden. De achterzijde van de auto bleef/blijft altijd netjes in gareel, zelfs wanneer ik het probeerde te forceren (lift of).

Echter op één of andere wijze had ik twee voorbanden die lek waren. Aangezien mijn auto maar met één reservewiel was afgeleverd, moest ik direct opzoek naar een oplossing. De lokale bandenboer had in mijn bandenmaat 3 opties liggen, de Dunlops en twee chinese merken (goodride oid). Zodoende maar gekozen voor de Dunlops. Deze zijn zachter van compound en na het inrijden vond ik de Fab prettiger de bochten bedwingen op hogere snelheid.

Het is puur mijn gevoel, maar ik vind het prettig rijden.

Maar ik sluit niet uit dat ik bij het vervangen van de achterbanden volgende zomer (Net voor de winterwissel ontdekte ik een schroef in één van de banden) voor Dunlops rondom ga.
 
Op mijn nieuw gekochte SFII zitten 4 dunlops. Ik ben er tot op heden erg tevreden mee. Op dit moment liggen er Vredestein snowtraxII winterbanmden op. Ben ik ook zeer tevreden over.
 
Mijn winterbanden zijn Bridgestone Blizzak lm30 banden. Nu 500km meegereden, ik heb er dus nog geen oordeel over (laat staan in de sneeuw)
 
He betreft hier banden (of dat het nou zomer-, winter-, all season banden zijn) en hoeveel km er meegereden is. Zodoende ben ik van mening dat ik wel deze informatie in dit draadje kon zetten.
 

Boet

Actief lid
Af fabriek zaten er Michelin's onder de Roomster, waarvan de achterste binnen de 30.000 km op waren vwg cuppen. Dus de voorbanden naar achteren en aan de voorkant kwamen Continentals Econcontact II.

De Continentals hebben het zo'n 80.000 km uitgehouden. De Michelins op de achterkant ver over de ton. Vreemd genoeg zijn die níet gaan cuppen.

Momenteel heb ik als zomerband Pirelli's rondom. Eens zien wat die kunnen...
 

Antera

Donateur
mijn auto was voorzien van Good-Year excellence en die bevallen super. Ik moet dan wel toegeven dat ik een Dunlop/Good-year fan ben en michelin het ook wel lekker doet maar ik liever een band heb die lekker slijt zodat ik zeker weet dat ik grip heb. Lang hoeven ze voor mij niet mee te gaan :-)
 
Bovenaan Onderaan