Banden wisselen voor/achter?
Begin jaren '90 heb ik me al eens door een (anti)slipdeskundige laten uitleggen en demonstreren dat je de banden met de meeste grip het beste op de achteras kunt hebben. De kans dat de achterkant uitbreekt is daarmee een stuk kleiner - normaal gesproken zul je lang vóór het zo ver is al voelen dat je over de voorkant naar buiten gaat schuiven, wat met gas minderen (bij voorwielaandrijving) meteen wordt gecorrigeerd.
Deze stelling nadien regelmatig horen bevestigen door andere "gevorderde rijders", zijnde mensen als Paul Maaskant en branchegenoten.
Ook zo af en toe in de praktijk bevestiging gezien.
Eén voorbeeld: in een lange bocht naar links (A15 Vaanplein, stad-inwaartse lus) kwam mij op een ochtend met veel pulpsneeuw een Astra station iets te enthousiast voorbij (iets van 50 à 60 km/h). Op het moment dat de kont naar rechts uitbrak ging dat meteen zo snel dat er geen redden meer aan was - volledig achterstevoren. Met mijn (toen nog) Polo 1.6 kon ik daar redelijk probleemloos omheen komen, hoewel met stevig onderstuur (wegschuivend over de voorkant) - de achterkant bleef echter keurig in het spoor. De Astra had net nieuwe banden voor gekregen (zei de bestuurder althans) en ongeveer 3mm achter "dus die konden nog wel".
Toch heb ik door de jaren heen regelmatig "strijd" moeten voeren met eigenwijze bandenmonteurs die in eerste instantie weigerden om mijn nieuwe slofjes achter te leggen en de achterwielen naar voren te verplaatsen. Schermen met onzin als "dat is gevaarlijk", "mag niet van de leasemaatschappij" en zo meer. Niks mee te maken, IK rij ermee, dus ik bepaal hoe ik het voor mijn eigen veiligheid én voor die van mijn vrouw wil hebben.
Ieder ander heeft uiteraard het volste recht om z'n eigen vergissingen te begaan, maar ik steek wel even (één keertje) een vinger op...
Tijdens de Skoda rijtraining eind mei in Lelystad (met de toen net afgeleverde Fabia GL) heb ik overigens gemerkt dat je bij normale snelheid op de gladde cirkelbaan het ESP eigenlijk moet uitzetten om hem überhaupt aan het schuiven te krijgen. Gaf wel een goed gevoel!