Aantal km met banden fabia

RefleCs

Forumguru
Op mijn Fabia 1 deed ik voor met een set banden een 40000 km. De achterbanden hebben er 95000 km op gezeten! :smiley29: Daar was ik echt verbaasd over! Het betroffen Continental Comfortnogwat :tongue:
 

Canon-Eye

Forumguru
Banden wisselen voor/achter?

Begin jaren '90 heb ik me al eens door een (anti)slipdeskundige laten uitleggen en demonstreren dat je de banden met de meeste grip het beste op de achteras kunt hebben. De kans dat de achterkant uitbreekt is daarmee een stuk kleiner - normaal gesproken zul je lang vóór het zo ver is al voelen dat je over de voorkant naar buiten gaat schuiven, wat met gas minderen (bij voorwielaandrijving) meteen wordt gecorrigeerd.

Deze stelling nadien regelmatig horen bevestigen door andere "gevorderde rijders", zijnde mensen als Paul Maaskant en branchegenoten.
Ook zo af en toe in de praktijk bevestiging gezien.
Eén voorbeeld: in een lange bocht naar links (A15 Vaanplein, stad-inwaartse lus) kwam mij op een ochtend met veel pulpsneeuw een Astra station iets te enthousiast voorbij (iets van 50 à 60 km/h). Op het moment dat de kont naar rechts uitbrak ging dat meteen zo snel dat er geen redden meer aan was - volledig achterstevoren. Met mijn (toen nog) Polo 1.6 kon ik daar redelijk probleemloos omheen komen, hoewel met stevig onderstuur (wegschuivend over de voorkant) - de achterkant bleef echter keurig in het spoor. De Astra had net nieuwe banden voor gekregen (zei de bestuurder althans) en ongeveer 3mm achter "dus die konden nog wel".
Toch heb ik door de jaren heen regelmatig "strijd" moeten voeren met eigenwijze bandenmonteurs die in eerste instantie weigerden om mijn nieuwe slofjes achter te leggen en de achterwielen naar voren te verplaatsen. Schermen met onzin als "dat is gevaarlijk", "mag niet van de leasemaatschappij" en zo meer. Niks mee te maken, IK rij ermee, dus ik bepaal hoe ik het voor mijn eigen veiligheid én voor die van mijn vrouw wil hebben.
Ieder ander heeft uiteraard het volste recht om z'n eigen vergissingen te begaan, maar ik steek wel even (één keertje) een vinger op...

Tijdens de Skoda rijtraining eind mei in Lelystad (met de toen net afgeleverde Fabia GL) heb ik overigens gemerkt dat je bij normale snelheid op de gladde cirkelbaan het ESP eigenlijk moet uitzetten om hem überhaupt aan het schuiven te krijgen. Gaf wel een goed gevoel!
 

Max5

Senior Member
Vandaag de wissel naar winterbanden, mooie gelegenheid om de zomerbanden te inspecteren. Slijtage viel me mee, voor krap 6mm, achter ruim 6 mm profiel. Hebben nu zo'n 25dkm achter zich gelaten.
Als dat zo doorgaat kunnen we er nog 50dkm mee!

Bij iedere bandenwissel gaat het meeste profiel voorop, om de banden zo gelijkmatig te laten slijten... (ieder z'n meug wat mij betreft)
 

Skoody Boo

Actief lid
@Canon-eye: In de ene situatie is het ene beter, in de andere situatie het andere. In de situatie die jij schetst is het meest grip aan de achterkant gewenst. Maar er zijn ook situaties dat het meeste grip aan de voorkant is gewenst.

Welke situatie nou het meeste gewicht in de schaal legt lijkt mij niet te voorspellen. Kijk, als die achterkant eenmaal is uitgebroken, dan is dat natuurlijk een moeilijk te corrigeren situatie. Maar de meeste bochten waarin hier serieus kans op is, die zie je aankomen. Dat is bijna nooit een onverwachte situatie. Dus daar moet je dan gewoon rustig in gaan.
Als je rechtdoorgaand zo snel mogelijk stil moet staan, dan heb je het meest grip nodig voor. Van de mogelijke onverwachte situaties vallen er veel hieronder. Dus dat pleit dan weer voor meer grip voor. Is ook een redenering. Eigenlijk kan de energie die wordt besteed aan dit soort getheoretiseer beter besteed worden aan iets anders. Tenzij je er lol aan beleeft natuurlijk. :winkie: Als het nou echt allemaal zo gemakkelijk te voorspellen was, dan had je bijna geen profiel op je banden nodig.
 

Canon-Eye

Forumguru
dan had je bijna geen profiel op je banden nodig

Klopt, vraag maar aan die F1-boys: als de weg droog en schoon is, ben je met slicks beter af.

Onder wisselende omstandigheden heb je dus vooral profiel voor-het-geval-dat. Maar dat noodstopverhaal geloof ik niet zo, want dan regelt de ABS/ESP de verdeling van de remkracht over de 4 wielen voor een optimaal resultaat. En met 4 banden binnen de wettelijke marges zit het dan qua remkracht echt wel goed.

Dus hou ik het voor de 2 voertuigen waar ik over ga het toch maar op de idiotproof oplossing: iets wegschuiven over de voorwielen is een prima waarschuwing want je natuurlijke reactie is dan gas los, en da's precies goed. Aan uitbreken kom je dan niet meer toe. Tenzij je sowieso al veel te hard reed voor de omstandigheden, maar da's in de regel gewoon stom (jaja ik weet het, er kán ook een oliespoor liggen - maar we kunnen normaal gesproken best weten dat het nat is, of kans op: aanvriezen, bagger in de oogsttijd, overstekende reeën, enzovoorts, en dan moet je je snelheid gewoon een beetje matigen).

Voor de rest: vrijheid blijheid - ieder moet vooral doen waar hij zich het best bij voelt (maar mag natuurlijk wel af en toe over alternatieven nadenken).
 

Skoody Boo

Actief lid
Maar dat noodstopverhaal geloof ik niet zo, want dan regelt de ABS/ESP de verdeling van de remkracht over de 4 wielen voor een optimaal resultaat. En met 4 banden binnen de wettelijke marges zit het dan qua remkracht echt wel goed.

Bij hard remmen kunnen de voorwielen veel meer remkracht leveren voor ze gaan slippen dan de achterwielen, omdat het meeste gewicht van de wagen dan terechtkomt op de voorwielen (en zelfs minder bij de achterwielen). Daarom zitten er ook wel eens trommelremmen op de achterwielen, maar nooit op de voorwielen. Die veranderende gewichtsverdeling kan de ABS niet bijregelen. De maximale totale remkracht wordt bereikt als de wielen waar het meest gewicht op is ook het beste profiel op zit.

Voorbanden slijten harder, ik ben te lui en gierig om voor en achter de hele tijd te wisselen, dus ik kom praktisch op de situatie uit die jij als best beschrijft. Totdat de voorbanden aan vervanging toe zijn, dan vervang ik alleen die, en de achterbanden gaan dan niet naar de voorkant. Dan kom ik uit op de situatie waarvan ik nu het voordeel beschrijf.
Daar voel ik me verreweg het beste bij. :baby012:
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zei al: vrijheid / blijheid - ieder moet vooral doen waar hij zich het best bij voelt.
Dat staat voorop, dus ik veroordeel niemand die het anders wil doen dan ik.

Maar even technisch: of er nou 2 of 8mm profiel op een band zit: het aantal cm2 rubber op de weg verandert daar niet of nauwelijks mee (wordt bij toenemende slijtage wellicht iets groter), en de remkracht op droog wegdek dus ook niet (althans: tot het 'slick-moment'). Op "normaal" natte wegen hoort van een goeie band ook bij 2mm het waterafvoerend vermogen nog ruim voldoende te zijn. Kwestie van bandenkeuze dus, niet zozeer van positie. En als het érg nat is, dienen snelheid en afstand tot voorligger aangepast te worden...
 

Skoody Boo

Actief lid
Op "normaal" natte wegen hoort van een goeie band ook bij 2mm het waterafvoerend vermogen nog ruim voldoende te zijn. Kwestie van bandenkeuze dus, niet zozeer van positie. En als het érg nat is, dienen snelheid en afstand tot voorligger aangepast te worden...

Daarom is een natheidsensor ook onontbeerlijk. Die stelt vast hoe nat het water is zodat ABS en ESP daar rekening mee kunnen houden.
 

hemi24

Forumguru
... Onder wisselende omstandigheden heb je dus vooral profiel voor-het-geval-dat. Maar dat noodstopverhaal geloof ik niet zo, want dan regelt de ABS/ESP de verdeling van de remkracht over de 4 wielen voor een optimaal resultaat. En met 4 banden binnen de wettelijke marges zit het dan qua remkracht echt wel goed. ...

Uit krachtenoogpunt genereert elke meerassig voertuig per defenitie de meeste remkracht aan de voorste as, dus is het zorg om daar de wielen te monteren die het meeste kracht kunnen overbrengen op de ondergrond en (helaas voor jou) zullen dat toch echt de banden zijn met het meeste profiel.

Probeer anders gewoon even uit het komende weekend op je fiets, wat beter remt: vóór of achter...

V.w.b. aquaplaning is het ook beter dat de banden met het meeste profiel het meeste water verplaatsen, de achterbanden rijden daarna door het "drogere" spoor van je voorbanden.
 

Canon-Eye

Forumguru
(Hemi24)
Probeer anders gewoon even uit het komende weekend op je fiets, wat beter remt: vóór of achter...

Moet je op je fiets eens flink met vóór remmen op een beetje gladde weg. Weet je zéker dat je op je plaat gaat...

Verder vind ik het allemaal wel prima, hoor. Om mezelf nog maar eens te citeren: vrijheid blijheid. Ieder heeft recht op z'n eigen vergissingen (ik ook dus).
Maar mocht je toevallig deelnemen aan een Skoda rijtraining in Lelystad, vraag er dan eens naar bij Paul Maaskant of eem van z'n medewerkers. Dié zullen toch wel weten waar ze het over hebben, hoop ik toch...?
 

hemi24

Forumguru
Heb 29 mei '11 jl de rijtraining gedaan, en daar zijn de instructeurs het ook niet eens met elkaar...
 

Skoody Boo

Actief lid
Vertel eens wat over die kano/kayak die ik daar op het dak zie. Leuke kleur! Waar bewaar je die? Wat kost zo'n ding? Hoeveel personen kunnen daar in? Hoe maak je die vast? Is dat veel werk en doe je daar lang over? Blijf je nou nog onder een bepaalde snelheid als die er op zit? En bij greenline-rijders natuurlijk de hamvraag: wat doet zo'n ding met je verbruik? Moet er niet een vlaggetje aan de achterkant of past het nog binnen de voorschriften, of is hij rood genoeg om zelf voor vlag door te gaan?

Misschien even apart topicje aanmaken. Laat je hier even weten waar je dat doet? Lijkt me leuk!
 

Canon-Eye

Forumguru
(hemi24)
Heb 29 mei '11 jl de rijtraining gedaan

Grappig: ik ook - toen twee instructeurs erover gesproken die beide zonder aarzelen bevestigden wat ik al heel lang vind.
Maar ik blijf 't zeggen: vrijheid blijheid...
 
Ik zit per ongeluk sinds enige tijd in de bandenhandel. Wij hanteren de stelregel dat de banden met het diepste profiel achterop gaan, de andere naar de voorwielen. Reden is het evt uitbreken aan de achterkant, als de auto aan de voorwielen gaat glijden, kun je dat zeer snel corrigeren, maar achter, dan ben je meestal te laat. Wat profieldiepte betreft, zomerbanden 3 mm, winterbanden 4 mm. Daarna gewoon vervangen.
En regelmatig de spanning controleren.
 
is een natheidsensor ook onontbeerlijk. Die stelt vast hoe nat het water is ​Water is toch altijd "zeiknat" ? Ga maar eens in de regen op die fiets van vrind Canon-Eye zitten..........
 

Skoody Boo

Actief lid
Ik zit per ongeluk sinds enige tijd in de bandenhandel. Wij hanteren de stelregel dat de banden met het diepste profiel achterop gaan, de andere naar de voorwielen. Reden is het evt uitbreken aan de achterkant, als de auto aan de voorwielen gaat glijden, kun je dat zeer snel corrigeren, maar achter, dan ben je meestal te laat. Wat profieldiepte betreft, zomerbanden 3 mm, winterbanden 4 mm. Daarna gewoon vervangen.
En regelmatig de spanning controleren.

Hm, ja, dit standpunt was hier al eerder verwoord. Een ander standpunt ook, en ook daar argumenten bij. Maar tot een weging van argumenten komt het niet. Dus als je nou eens terug leest, kijkt welke argumenten er voor het andere standpunt worden gegeven, en dan graag ook beargumenteerd zou willen aangeven WAAROM de argumenten voor jouw standpunt TOCH zwaarder wegen, dan wordt dit topic daadwerkelijk voortgezet in plaats van herhaald tot het weer op hetzelfde punt vast zit.
 
Bovenaan Onderaan