Skoody Boo
Actief lid
Puur theoretisch zal het allemaal best wel waar zijn, dus belangrijk onder exreme omstandigheden.
Nou ja, theoretisch.... Ik wil het ook wel praktisch maken: Als jij met 2 mm voorop en 6 mm achterop rijdt, en jij moet om aquaplaning te voorkomen afzakken tot 90 km/u, dan kan iemand in diezelfde situatie met 6 voorop en 2 achterop hetzelfde bereiken door niet harder te gaan dan 120. Dat is dan geen snelheidsduivel, maar iemand die gewoon de goede keuze qua bandmontage heeft gemaakt voor die betreffende situatie. En moet jij afzakken tot 100 dan kan die ander al 133. En kan jij 120 dan kan die ander 160.
En anticiperen moet je natuurlijk altijd met dit soort situaties, maar dat moet bij die bochten toch ook. Want je kan vergeten om die bocht rustig in te gaan, maar je kan ook vergeten om bij nat weer je snelheid aan te passen. En ik snap dus nog steeds niet waarom de noodzaak tot anticiperen in die bochten nou zoveel gevaarlijker zou zijn dan de noodzaak tot anticiperen bij nat weer.
Is je trouwens opgevallen dat je in NL steeds meer van die brugdekjes krijgt waar je "opeens" eventjes 90 moet vanwege de spoorvorming? Dat is vast afgestemd op het minimum van 2 mm. Lukt het jou om altijd op tijd nog VOOR het brugdekje ook 90 te gaan ZONDER daarbij medeweggebruikers in jouw kofferbak uit te nodigen?
Niet dat ik dit gezonde situaties vindt hoor, zou natuurlijk helemaal niet voor mogen komen, en Rijkswaterstaat zit hier gewoon fout, en moet liefst gewoon het wegdek repareren ('t is toch geen Italië hier!), maar als dit wordt uitgesteld en als er bordjes worden geplaatst, die bordjes gewoon ruim genoeg van tevoren plaatsen. Maar ik wil maar even aanstippen dat het (helaas) toch allemaal niet louter theorie is waar ik het over heb.
Tot slot geloof ik heus dat jij verantwoord rijdt, en dat het je zeker ook lukt om voldoende te anticiperen op bochten, nat weer, spoorvorming etc. En zolang je dat maar doet mag je ook heus zelf weten hoe jij je bandjes er op laat sleutelen.