Aantal km met banden fabia

Skoody Boo

Actief lid
Puur theoretisch zal het allemaal best wel waar zijn, dus belangrijk onder exreme omstandigheden.

Nou ja, theoretisch.... Ik wil het ook wel praktisch maken: Als jij met 2 mm voorop en 6 mm achterop rijdt, en jij moet om aquaplaning te voorkomen afzakken tot 90 km/u, dan kan iemand in diezelfde situatie met 6 voorop en 2 achterop hetzelfde bereiken door niet harder te gaan dan 120. Dat is dan geen snelheidsduivel, maar iemand die gewoon de goede keuze qua bandmontage heeft gemaakt voor die betreffende situatie. En moet jij afzakken tot 100 dan kan die ander al 133. En kan jij 120 dan kan die ander 160.

En anticiperen moet je natuurlijk altijd met dit soort situaties, maar dat moet bij die bochten toch ook. Want je kan vergeten om die bocht rustig in te gaan, maar je kan ook vergeten om bij nat weer je snelheid aan te passen. En ik snap dus nog steeds niet waarom de noodzaak tot anticiperen in die bochten nou zoveel gevaarlijker zou zijn dan de noodzaak tot anticiperen bij nat weer.

Is je trouwens opgevallen dat je in NL steeds meer van die brugdekjes krijgt waar je "opeens" eventjes 90 moet vanwege de spoorvorming? Dat is vast afgestemd op het minimum van 2 mm. Lukt het jou om altijd op tijd nog VOOR het brugdekje ook 90 te gaan ZONDER daarbij medeweggebruikers in jouw kofferbak uit te nodigen?

Niet dat ik dit gezonde situaties vindt hoor, zou natuurlijk helemaal niet voor mogen komen, en Rijkswaterstaat zit hier gewoon fout, en moet liefst gewoon het wegdek repareren ('t is toch geen Italië hier!), maar als dit wordt uitgesteld en als er bordjes worden geplaatst, die bordjes gewoon ruim genoeg van tevoren plaatsen. Maar ik wil maar even aanstippen dat het (helaas) toch allemaal niet louter theorie is waar ik het over heb.

Tot slot geloof ik heus dat jij verantwoord rijdt, en dat het je zeker ook lukt om voldoende te anticiperen op bochten, nat weer, spoorvorming etc. En zolang je dat maar doet mag je ook heus zelf weten hoe jij je bandjes er op laat sleutelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als jij met 2 mm voorop en 6 mm achterop rijdt, en jij moet om aquaplaning te voorkomen afzakken tot 90 km/u, dan kan iemand in diezelfde situatie met 6 voorop en 2 achterop hetzelfde bereiken door niet harder te gaan dan 120. Dat is dan geen snelheidsduivel, maar iemand die gewoon de goede keuze qua bandmontage heeft gemaakt voor die betreffende situatie.

Ik was de afgelopen 10, 15 jaar nauw betrokken bij verkeers- en andere veiligheid vanwege mijn werkzaamheden in de logistiek; in dat kader ook regelmatig voor groepen beroepschauffeurs (vnl. tankvervoer gevaarlijke stoffen: specialisten dus) gestaan t.b.v. hun regelmatige bij- en opfrisscholing. En dat niet zonder grondige oriëntatie in de professionele rijtrainingswereld, neem dat maar van me aan.
Ik heb dan ook de illusie dat ik er toch minstens wel iets van afweet - wat overigens niet wegneemt dat ook ik graag wat bijleer.

Daarbij heb ik in mijn werkzame leven ergens tussen de 1,5 en 2 miljoen km zelf gereden, in uiteenlopende auto's (NSU Prinz-4 t/m 7-serie), met en zonder aanhanger, onder alle denkbare omstandigheden. In de gevallen dat ik, onderweg zijnde bij nat weer met zeg 2mm voor en 6mm achter, aanvoelde dat ik beter terug kon naar 90 tot 100km/h, dan was dat onder zodanige regenval dat de overgrote meerderheid om mij heen ook zijn snelheid matigde. Ik probeer overigens wel om een beetje uit de sporen te blijven, dat helpt ook om redelijk op tempo te kunenn blijven.

Iemand anders, die onder die omstandigheden met 6mm voor en 2mm achter best wel 120 kán rijden (theoretisch dus), zou dat vanwege het overige verkeer toch (praktisch) beter uit zijn hoofd laten, mede omdat onder dergelijke zware regen-omstandigheden ook het zicht vaak te wensen overlaat.
(en kom nou niet aan met " 's nachts op een lege weg" of zo, want dat vind ik dan weer een beetje flauw)

Maar goed, áls dan af en toe dan zo iemand voorbij komt stuiven, dan ben ik daar tot op zekere hoogte wel blij mee. Ik heb 'm namelijk liever voor me dan achter me, want die rijdt in elk geval niet meer bij mij naar binnen... De toegenomen kans op filevorming vóór me neem ik voor lief, want daar kan ik sowieso niks aan doen.
"Goed zo joh, je bent er eerder dan ik - wáár dan ook", denk ik dan maar; het is hem/haar van harte gegund.

Meer tijd ga ik hier verder niet aan besteden. (Voorlopig...:confused:)
 
he skoody boo.

Ik ben dan wel geen moderator, maar heb toch een vraag. Heb jij je voorgesteld, wat je doet en bent als nieuw lid van dit forum?
Ik ben dan ook ontzettend benieuwd naar je beroep enzo, Ik weet dat dit niet het juiste forum daarvoor is, daarvoor mijn excuses, maar waarom krijg ik steeds zo'n hoofdpijn
 
Wel, Edk, van heel dat gezever op dit forum heb ik inmiddels mijn buik vol. Het gaat steeds over in nutteloos gezeur en gedoe, ik wens jullie en alle anderen veel plezier met dit gebeuren, maar ik trek de stekker er uit. Wellicht komt er ooit eens een forum op wat meer niveau dat al dat gehakketak hier. Succes allen.
 

EdK

Forumguru
Tsja Roelof wat wil je dat we nu zeggen ?

Als een topic niet naar je zin is dan sla je het toch over ?
Wat voor de één gezever is kan voor een ander net anders liggen.

Tis net als TV je zapt door als je niet van hollandse treiterliedjes houd of je laat het opstaan als je het prachtig vind !

Maar waarschuw me ff als je er één op niveau heb gevonden in nederlands of engelse taal ! bvd
 

hemi24

Forumguru
belachelijk eigenlijk dat er hier een kleine groep, die dagelijks waarschijnlijk niet eens boven de 60 a 80 km/h komt blijft volhouden dat het beste rubber achter moet, omdat je dan in noodsituaties meer grip achter hebt...

omwille van de grip gaan bij montage bij mij de beste banden voorop, domweg omdat ik tractie wil hebben op de as waar de meeste krachten ontstaan.


...maar goed, door het oog van een Canon zal de wereld er wel anders uitzien..!
 

Rosinfield

† In Memoriam
lijkt mij ook het meest voor de hand liggend en ook de dealer stelt het op die manier voor, beste rubber voor
 

Noord26

Forumguru
Er kunnen nog zo vaak argumenten aangedragen worden of je nieuwe banden nu voor of achter moet monteren. Maar in de praktijk heb je er meer baad bij om ook regelmatig de profieldiepte, bandenspanning en op beschadigingen te controleren. Moderne profielen zijn overigens ook zo geconstrueerd dat bij afsluiten de profiel-inkepingen breder worden, waardoor er niet veel minder water als een splinternieuwe band afgevoerd kan worden. Als je goed kijkt zie je gewoon dat de profielen niet loodrecht op je band staan, maar onder een hoek. Bij winterbanden is dit helemaal duidelijk te zien.
 

Noord26

Forumguru
Daarom juist. Je kunt achter nog zo'n nieuwe banden hebben liggen. Maar als je ze niet op spanning houd of regelmatig controleert op beschadigingen zul je aan de achterzijde eerder grip verliezen tov die 'oude/mindere' banden aan de voorzijde; en vice versa. Daarom vind ik de discussie waar nieuwe banden moeten komen, ivm meer grip vanwege een dieper profiel, weinig inhoud hebben zonder andere invloeden in acht te nemen. Grip is van veel meer zaken afhankelijk als de leeftijd van een band.

EDIT: Een GL uitvoering heeft standaard ESP, speelt zeker mee in het bestuurbaar houden van een voertuig, idd Edk!
 

EdK

Forumguru
Neem dan ook het ESP in de overweging mee !?

En blijf ik nog steeds met de vraag zitten dat we in de stelling hier er van uitgaan dat het voorwiel aandrijving is.
Maar wat nu te doen als je achterwielaandrijving hebt met je banden met meeste profiel ???
 

Skoody Boo

Actief lid
yep, en dan heb je nog de wagens waarbij je kunt schakelen tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving.... 't wordt er allemaal niet eenvoudiger op. Kan je beter beetje aquaplan-proof modelletje nemen als dit: http://www.youtube.com/watch?v=w3MqQVi8IWU&feature=related Breek je aan de achterkant uit, dan gooi je gewoon het roer om, of je peddelt wat bij. Remmen? Gewoon vol in de achteruit met de schroef door de spoorvorming. Ideaal. Banden met wat minder profiel? Kan je mooi gebruiken als stootstrip in de sluis.
 

Max5

Senior Member
Neem dan ook het ESP in de overweging mee !?

En blijf ik nog steeds met de vraag zitten dat we in de stelling hier er van uitgaan dat het voorwiel aandrijving is.
Maar wat nu te doen als je achterwielaandrijving hebt met je banden met meeste profiel ???

Een Skoda met achterwielaandrijving? Even 40 jaar terug in de tijd...
Maar ook bij mijn achterwielaandrijver wissel ik regelmatig de banden, dat geeft simpelweg het meest voorspelbare weggedrag. Dan weet je wanneer en wat grip gaat verliezen..., en hoe dat op te vangen (zonder ESP).
 

EdK

Forumguru
Max5;255687]Een Skoda met achterwielaandrijving? Even 40 jaar terug in de tijd...

Gaat me niet in dit geval om Skoda , maar in algemeen !


Maar ook bij mijn achterwielaandrijver wissel ik regelmatig de banden, dat geeft simpelweg het meest voorspelbare weggedrag. Dan weet je wanneer en wat grip gaat verliezen..., en hoe dat op te vangen

Leuk dat je je banden regelmatig wisselt, maar op welke wijze doe je dat ?
Contra tov een voorwielaandrijving , zoals hier in treuren is behandeld of gewoon op zelfde basis ?


(zonder ESP).

En dan ben ik nog steeds benieuwd naar een antwoord hier en of het dan nog wel enig nut heeft om te wisselen als je ESP hebt en een normale rijstijl ( dus niet op limiet rijden )
 

Max5

Senior Member
Leuk dat je je banden regelmatig wisselt, maar op welke wijze doe je dat ?
Contra tov een voorwielaandrijving , zoals hier in treuren is behandeld of gewoon op zelfde basis ?



En dan ben ik nog steeds benieuwd naar een antwoord hier en of het dan nog wel enig nut heeft om te wisselen als je ESP hebt en een normale rijstijl ( dus niet op limiet rijden )

Die treurende discussie heb ik even gemist, maar de banden hebben een vaste rotatierichting dus links blijft gewoon links.

Ervaring met ESP heb ik alleen met de Faab. Het houdt de zaak wel recht, maar pas als je óver de limiet gaat grijpt het in. Dat wil je/ik liever niet, voor of achter aangedreven zal wat dat betreft ook niet veel uitmaken vermoed ik...
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK] Heren , graag weer on-topic, het gaat over "Aantal km met banden fabia" dit gaat dus specifike over de Fabia, de F-2 om wel te zijn.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan