Aantal km met banden fabia

Canon-Eye

Forumguru
De twee overstuur voorbeelden die je noemt zijn juist gevallen waarbij achter duidelijk slechtere banden zitten.

Dit is de glas halfvol/glas halfleeg discussie... En het startpunt (voor mij) is de vraag: als je twee banden moet vervangen, komen die dan voor of achter? Ik zeg (voor mezelf) dat de nieuwe achterop gaan, en de nog zeer goed bruikbare achterbanden (meestal nog 50-60% of meer) gaan naar voren om redenen die ik hier niet ga herhalen.

Kijk, in de meest ideale situatie (nieuwe auto) begin je met 4 gelijkwaardige banden op vol profiel, zeg 8 mm. Mooier kan het niet, maar zo mooi blijft het ook niet want met een voorwielaandrijver slijt voor als regel sneller dan achter. Dat vind ik niet zo erg (om precies diezelfde, hier niet opnieuw te vermelden redenen).
Wat ik zeker niet ga doen, is alle 4 banden gelijkmatig oprijden door tussentijdse voor/achterwissels. Want het gevolg daarvan zou zijn dat ik op een bepaald moment met 4 sleetse banden van net zo'n 2mm zou rondrijden. En dat vind ik nou juist een bijzonder onwenselijke situatie, dus dit gaat niet gebeuren.
En wie het anders wil, die moet dat uiteraard helemaal zelf weten.
Ik zou alleen zo onderdehand wel eens van die eeuwige discussies met bandenmonteurs af willen. Jongens, niet blijven doorzeuren maar gewoon uitvoeren wat ik opgeef, dat is toch niet teveel gevraagd? Wie rijdt ermee en betaalt er nou eigenlijk?
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens mij werd uit dit topic duidelijk dat er bandenmonteurs zijn met jouw visie. Ga je daar toch gewoon heen?

Ja, nu heb ik vrije keuze. Maar dat was bij de dienstauto's die ik zo'n dikke 40 jaar heb mogen gebruiken meestal niet het geval. En dan loop je dus nogal eens aan tegen zo'n andersdenkende. Conform artikel 7 (meen ik?) van de Grondwet mag hij best vrij uiting geven aan zijn mening, maar er zijn er te veel die dan ook nog vinden dat ik me daar bij neer moet leggen. En dán gaan ze me net even te ver.

Los daarvan: vind er maar eens eentje als je 'm nodig hebt. Dit staat niet op de gevel of website, hè...

[edit]

Inderdaad, artikel 7 lid 4:
Voor het openbaren van gedachten of gevoelens [...] heeft niemand voorafgaand verlof nodig wegens de inhoud daarvan, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.

[/edit]
 

Skoody Boo

Actief lid
Ja, nu heb ik vrije keuze. Maar dat was bij de dienstauto's die ik zo'n dikke 40 jaar heb mogen gebruiken meestal niet het geval.
[/edit]

O jee, dus in feite was je hier op dit forum nu eindelijk aan je verwerkingsproces begonnen, en toen kwam je mij tegen? Hmmmm, misschien moet er toch eens door de mods worden gecontroleerd of elkaar versterkende gevallen niet per ongeluk in het zelfde praatgroepje terechtkomen. :baby012:

Praktisch: je kan mij ook een lijstje doen van jouw ouwe bandenboeren, dan zit ik vast goed in de toekomst! :aangenaam:
 

Canon-Eye

Forumguru
Praktisch: je kan mij ook een lijstje doen van jouw ouwe bandenboeren, dan zit ik vast goed in de toekomst!
Zou ik met plezier doen, ware het niet dat ik een kleine 3 jaar geleden over ruim 250km verhuisd ben van het wilde westen naar het rustige Z-O-Friesland. Moet dus opnieuw beginnen met die lui op te voeden - en dat duurt nog even, want pas goed 15k met de eigen nieuwe bak gereden...
 

Skoody Boo

Actief lid
Zou ik met plezier doen, ware het niet dat ik een kleine 3 jaar geleden over ruim 250km verhuisd ben van het wilde westen naar het rustige Z-O-Friesland. Moet dus opnieuw beginnen met die lui op te voeden - en dat duurt nog even, want pas goed 15k met de eigen nieuwe bak gereden...

Hier overigens een lijstje met montagepartners van bandengids.nl. Ze beweren de montagepartners te controleren op kwaliteit, terwijl ze jouw visie hebben. Hoef je alleen nog maar eentje bij jou in de buurt uit te zoeken.

https://www.bandengids.nl/montagepunten/

 

Canon-Eye

Forumguru
En met de vraag "Hoe lang nog denk je?" kwamen we toch weer terug bij het oorspronkelijke topic.

Dus ook maar even beantwoorden (voordat de mods beginnen te sputteren...:623:).

In aanmerking genomen dat de kms in principe verdeeld worden over zomer- en winterslofjes, terwijl dit eerste zomerhalfjaar door omstandigheden veel meer is gereden dan het verwachte gemiddelde, is dat nu nog lastig in te schatten. Ik heb namelijk geen ervaring met de af fabriek gemonteerde zomerbanden, dus geen idee wat ik mag verwachten. Maar eerder dan pakweg loop 2014 zou ik eigenlijk niet op zoek moeten hoeven naar 2 (!) nieuwe tevredenstein winterbanden, denk ik (als ik die bij <4mm eraf wil gooien).
Ik heb laatstgenoemde overigens dit jaar al een half seizoen gebruikt op mijn "overbruggingsfabiahatchback", in afwachting van de bestelde nieuwe.
 

Canon-Eye

Forumguru
Hier overigens een lijstje
Tnx! Zit er inderdaad eentje niet ver van hier, die ik nog nooit had gezien (hoewel ik er, afgaande op het adres, toch regelmatig langs moet zijn gekomen).
Ik hou 'm in de gaten!
 

Skoody Boo

Actief lid
graag gedaan, ook voor de bandenboeren "van de andere school" :2133:

De vraag naar "hoe lang nog" bedoelde ik eigenlijk in kilometers, dan hou je het het best (ook niet 100%, maar goed) vergelijkbaar. Strikt genomen had ik misschien "hoe ver nog" moeten formuleren, maar dat klinkt ook zo alsof om een one-way-trip zou gaan. Maar als het toch niet om fabrieks-af gemonteerde banden gaat maakt het ook allemaal niet uit natuurlijk.

Voor het geval het hier ontopic gaat worden: tot ziens. Ik zie je vast nog wel weer terug, bijvoorbeeld bij het startstopsysteem-topic.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb datum en km-stand van de jongste zo-wi swop genoteerd (en dat doen we bij wiz-o weer). Dus als die fabrieksvoorbanden er ooit een keer afgaan, dan kan ik precies vertellen hoeveel km ze mij en m'n vrouw hebben kunnen verdragen.
Maar tegen die tijd kunnen we dit topic vermoedelijk niet meer terugvinden... :ahum:
 
Bij een voorwiel aangedreven auto met de motor voorin, wil je altijd het meeste profiel achter hebben. Dat is gelukkig bij de meeste autoboeren ook wel algemeen bekend.
Onderstuur is redelijk simpel te corrigeren met een voorwiel aangedreven auto. Onderstuur treedt op als de voorwielen te weinig grip hebben. Nu is dat een minder groot probleem, omdat de motor ook voor zit en dus redelijk veel druk uitoefent op de voorwielen, waardoor meer downforce hebt dan achter en dus meer grip.
Overstuur is als de achterwielen grip verliezen en de achterkant de voorkant dreigt in te halen is een stuk gevaarlijker in een voorwiel aangedreven auto en kan resulteren in een spin.

Hierdoor is direct het belang duidelijk van de meeste grip op de achterwielen. Grip verliezen op de achterwielen is gevaarlijker en zal zich makkelijker voordoen, omdat de achterwielen door het mindere gewicht, minder grip hebben. (dit uiteraard mits de motor voorin ligt)
 

Skoody Boo

Actief lid

Behalve bijvoorbeeld de situatie beschreven in reactie nr. 24:

Als je rechtdoorgaand zo snel mogelijk stil moet staan, dan heb je het meest grip nodig voor. Van de mogelijke onverwachte situaties vallen er veel hieronder. Dus dat pleit dan weer voor meer grip voor.

Dit is ook beschreven in reactie nr 29:

Uit krachtenoogpunt genereert elke meerassig voertuig per defenitie de meeste remkracht aan de voorste as, dus is het zorg om daar de wielen te monteren die het meeste kracht kunnen overbrengen op de ondergrond en (helaas voor jou) zullen dat toch echt de banden zijn met het meeste profiel.

Verder staat in reactie nr 29:

V.w.b. aquaplaning is het ook beter dat de banden met het meeste profiel het meeste water verplaatsen, de achterbanden rijden daarna door het "drogere" spoor van je voorbanden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Behalve bijvoorbeeld de situatie beschreven in reactie nr. 24:

Als je rechtdoorgaand zo snel mogelijk stil moet staan, dan heb je het meest grip nodig voor. Van de mogelijke onverwachte situaties vallen er veel hieronder. Dus dat pleit dan weer voor meer grip voor.

Nou, er zit dus niks anders op dan ingeval van een vereiste noodstop even mijn wielen voor><achter te verwisselen...:confused:

[edit] Nou snap ik ineens het nut van een 180 graden slip... [/edit]

Ik denk overigens nog steeds dat het voor de remkracht op droog totaal niet uitmaakt of het profiel 8, 6, 4 of 2mm diep is. De grip wordt - behalve door de samenstelling van het rubber - immers bepaald door het aantal vierkante cm rubber dat contact met de weg heeft. En dat verandert pas tegen de tijd dat het profiel de 0 mm nadert (vandaar die slicks bij de F1-boys, op droge baan).

En als het nat is, dan pas ik mijn snelheid wel aan (dát zouden meer mensen moeten doen...). Dan heb ik ook geen last van aquaplaning - en IF toch (bv. plotselinge plas) THEN is het bij gas los toch meteen weer over.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ja maar Canon-Eye,

je snapt toch zelf ook wel dat hoe meer profiel je hebt hoe minder snel het noodzakelijk is om je snelheid aan te passen en hoe kleiner die snelheidsaanpassing bij een gegeven waterfilmdikte hoeft te zijn?
Dus je kan wel roepen dat profiel niet uitmaakt omdat je toch je snelheid moet aanpassen bij "nat weer", maar het maakt natuurlijk gewoon wel uit. Je gaat dan gewoon ff snel over een andere factor lullen om zo te doen alsof dit verband niet bestaat.

Je kan ook nog zeggen: bij dezelfde aanpassing in snelheid bij de zelfde waterfilmdikte wordt de remweg toch korter. En als je de vergelijking zo maakt dan zijn banden met meer profiel gewoon veiliger. EN dan zijn - bij verschil in profiel - banden met het meest profiel voor OOK veiliger.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja maar Skoody Boo,

Natuurlijk is meer profiel beter, binnen grenzen dan (bij 20mm onder een personenauto kon het wel eens wiebelig worden).
Maar ik ga er wel gewoon van uit dat een band met 2 of meer mm profiel voldoende presteert - ook bij normaal regenweer - dat je er niet zomaar mee gaat aquaplanen, én dat er bij normaal functionerende remmerij ruimschoots aan alle normen wordt voldaan. Die zijn er niet voor niks.
En nee, ik laat het niet op het wettelijk minimum aankomen, dus beneden de 2mm gaan ze eraf en komen de 5 of 6-jes van achteren in hun plaats.

Maar ik moet er om veelvuldig genoemde redenen niet aan denken dat ik mooie diepe groeven vóór heb en dan achter nog maar zo'n 2 mm, op diezelfde normaal-natte weg. Die weg is namelijk zelden vrij van bochten, en daar kan het dus ook zonder te remmen al behoorlijk kritisch worden door de verminderde waterafvoer achter.

Groeven remmen niet, rubber wel... (althans, als het over banden gaat)
 

Skoody Boo

Actief lid
Nou, er zit dus niks anders op dan ingeval van een vereiste noodstop even mijn wielen voor><achter te verwisselen...:confused:

Het gaat er dus om dat je afweegt welke situatie het meest voor kan komen of het slechtst te voorkomen is. Er is hier nog nooit beargumenteerd waarom die overstuursituatie nou vaker voor zou komen of moeilijker te voorkomen zou zijn dan die situaties door mij maar weer eens herhaald in reactie nr 74.
 

Skoody Boo

Actief lid
Ja maar "groeven remmen niet" dus maakt boven de 2 profiel weinig uit is bij regenachtig weer echt onzin hoor! Dat maakt VEEL uit. Banden met 8 mm profiel kunnen gewoon 4x zoveel water verwerkten dan banden met 2 mm profiel. Dus er is misschien wel een wettelijke grens van 2 mm, maar daarboven zijn er nog steeds werelden van verschil. Zelfs als je banden verwisselt bij 4 mm, heeft een nieuwe band nog steeds 2x zoveel vermogen om water af te voeren. Het gaat bij regenachtig weer dus juist NIET alleen om oppervlakte, maar om volume/inhoud >> profiel dus.
 

Canon-Eye

Forumguru
Puur theoretisch zal het allemaal best wel waar zijn, dus belangrijk onder exreme omstandigheden.

Maar ik rij de bandjes toch maar gewoon op tot 2mm (net als iedereen, toch?) en ik wil zulke pantoffels domweg niet achterop hebben. Dus moeten ze vóór afslijten als er achter nieuwe komen, en dat gaat prima want in de echte praktijk heb ik toch verrassend zelden te maken gehad met die extreme situaties.
 
Bovenaan Onderaan