Canon-Eye
Forumguru
De twee overstuur voorbeelden die je noemt zijn juist gevallen waarbij achter duidelijk slechtere banden zitten.
Dit is de glas halfvol/glas halfleeg discussie... En het startpunt (voor mij) is de vraag: als je twee banden moet vervangen, komen die dan voor of achter? Ik zeg (voor mezelf) dat de nieuwe achterop gaan, en de nog zeer goed bruikbare achterbanden (meestal nog 50-60% of meer) gaan naar voren om redenen die ik hier niet ga herhalen.
Kijk, in de meest ideale situatie (nieuwe auto) begin je met 4 gelijkwaardige banden op vol profiel, zeg 8 mm. Mooier kan het niet, maar zo mooi blijft het ook niet want met een voorwielaandrijver slijt voor als regel sneller dan achter. Dat vind ik niet zo erg (om precies diezelfde, hier niet opnieuw te vermelden redenen).
Wat ik zeker niet ga doen, is alle 4 banden gelijkmatig oprijden door tussentijdse voor/achterwissels. Want het gevolg daarvan zou zijn dat ik op een bepaald moment met 4 sleetse banden van net zo'n 2mm zou rondrijden. En dat vind ik nou juist een bijzonder onwenselijke situatie, dus dit gaat niet gebeuren.
En wie het anders wil, die moet dat uiteraard helemaal zelf weten.
Ik zou alleen zo onderdehand wel eens van die eeuwige discussies met bandenmonteurs af willen. Jongens, niet blijven doorzeuren maar gewoon uitvoeren wat ik opgeef, dat is toch niet teveel gevraagd? Wie rijdt ermee en betaalt er nou eigenlijk?