achterlichten koppelen met dagrijverlichting

Pendragon

Donateur
Na lang 'zeuren' om een antwoord te krijgen is dit de reactie van Skoda Nederland. De reactie van Skoda Tsjechië was dat ze het door hadden gezet naar de importeur van Nederland. De reactie lijkt me onzin. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat een dealer niet de optie heeft om dit aan te passen. Daarbij, hoe doen ze dat dan bij auto's in Zweden waar dit verplicht is. Mij klinkt het als we beginnen er niet aan anders staan er velen met hetzelfde verzoek.

Reactie Skoda Nederland:

Helaas is het bij de huidige versie van de Karoq niet meer mogelijk om dit in te schakelen. Je kunt er altijd voor kiezen om de dimlichten in te schakelen om de zichtbaar van je Škoda verder te vergroten.
 

hemi24

Forumguru
Die auto’s voor Zweden worden al in de fabriek zo ingeleerd, maar enige verklaring zou in mijn optiek zijn dat de dealer niet in het stuuraparaat kan omdat deze is afgeschermd met SDF2 beveiliging.
Wat ze hoogstens kunnen doen is flashen met de instellingen die af-fabriek er zijn ingeschoten.

Heb je daadwerkelijk contact gehad met Pon, of heb je een antwoord gekregen van het zogenaamde algemene callcenter?
 

Pendragon

Donateur
Ja, dat zou idd kunnen. Blijft het natuurlijk raar waarom Skoda in de fabriek niet standaard doet, want veiliger. Hopelijk wordt het probleem met SFD2 snel opgelost en kan het dan alsnog.
 

Tees

Donateur
Wat ik begreep van andere fora is dat het vrijschakelen van SFD2 al wel gelukt is net OBDeleven, maar dat het coderen onder SFD2 op een andere manier gaat dan eerst.

Las ergens dat vrijschakelen met OBDeleven en dan coderen met ODIS (als ik me goed herinner) bij sommigen wel geslaagd is. Maar daar weet @Antera wellicht meer over.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb idd ook een paar van die dingen op het obdeleven forum gelezen. Je moet dan ook 2fa aanzetten op de app. Ze zeiden ook wat over contacten met VAG, want schijnbaar is sfd2 door een externe partij geregeld en heeft VAG zelf problemen nu om te coderen. Klinkt als nogal een blunder.
 

Captain Hook

Forumguru
Wel weer 'grappig' dat dit onderwerp, wel of niet achterlichten tegelijkertijd aan met de dim/dagrijverlichting aan de voorzijde, niet alleen bij VAG speelt.

Bij Ford hetzelfde. (n)
Gelijk bij aanschaf van onze Kuga PHEV gevraagd of ze dit aan wilde zetten.
"nee kon niet, moeilijk, lastig, mag niet" en nog meer bs en blabla vanuit de Ford garage.
Terwijl bij precies diezelfde auto, gemaakt in dezelfde fabriek (Valencia), wanneer 'ie geleverd wordt naar een Skandinavisch land, het wel aanstaat.
En 15 jaar geleden zat er in onze toenmalige Skoda Roomster gewoon een knopje waarmee je dat inschakelde.

Je kunt het blijkbaar wel met FORScan aanzetten, maar zover ben ik zelf nog niet.

En sinds het facelift model van de Ford Kuga PHEV uit is, staat inmiddels die optie standaard aan als de auto in landen als Duitsland en Nederland afgeleverd wordt.
Hoezo? :fool:
:wavecry:
 
Laatst bewerkt:
Overal bemoeit de EU op autogebied zich mee, dan zou je dus verwachten dat achterlicht altijd aan wel iets is wat ze verplichten, maar helaas dus.
 

Captain Hook

Forumguru
Maakt dat wat uit @hemi24 ? Het resultaat is gewoonweg dat men (bij de merkgarage) het vertikt om het in te stellen.
Terwijl er puur technisch geen onmogelijkheden bestaan en wettelijk het ook geen probleem vormt.

Voor zover het begrip klantenservice en -deskundigheid nog bestond. Welnu, de branche doet al jarenlang z'n best om die begrippen zorgvuldig naar de eeuwige jachtvelden te verbannen. :mad:
:wavecry:
 

Captain Hook

Forumguru
Maar bij de allernieuwste modellen is de fabrikant toch weer tot inkeer gekomen @hemi24 ?
Oftewel, nu zijn de achterlichten, tezamen met de dagrijverlichting vóór, wel aan, af-fabriek.

Bij Ford in ieder geval wel (weer).
 
Bovenaan Onderaan