Allerlei over Skoda Octavia l

guitar_billy

Senior Member
waarom niet? nieuwe leden kunnen aanvullende informatie hebben op oude(re) topics...

my 2cents
680.gif
 

DJNeO

Actief lid
is toch knap lullig...
heb het ook een keer gehad, ik reedt achter een renault kliko (1ste of 2de serie) en ineens stond ze zo plots voor me neus stil een paar voetganger voor laten...
ik schrok me echt helemaal wezeloos en kon net op tijd remmen... ik twijfelen aan mezelf, ben ik dan blind ofzo??
confused.gif


in ieder geval, wij allebij verder rijden en vervolgens moet ze weer remmen, en ja hoor... weer geen lichten! ben er maar effe achteraan gereden om haar duidelijk te maken dat ze zo snel mogelijk met die roestbak naar een sloop moest voor onderdelen
1761.gif
 

Chris

Lid
Mijn vrouw's auto rijdt nu ook alleen maar korte stukjes..... Naar aanleiding van deze topiic ben ik nog meer overtuigd dat ik hem regelmatig mee naar het werk moet nemen, loopt ie even 42km en wordt ie lekker warm.

Zijn er eigenlijk nog grote nadelen met alleen korte afstanden? Denk aan katalysator of zo?

Mvg,

Chris
 

Jpoers

Lid
jah in de katalysator of uitlaat kan ook condensvorming ontstaan wat eventueel voor corrosie kan zorgen. (voor zover roestvast-staal kan corroderen) maar helemaal goed ervoor is het niet.
 

purk

Senior Member
Auto is gemaaakt om mee te rijden. bekijk het zo, als of het een mens is, die worden ook minder na mate ze minder bewegen
 

Dutch4x4

Senior Member
Nu de Octavia van mevrouw Dutch is, die er ook voornamelijk korte stukjes mee rijdt, heb ik ook tegen haar gezegd: als je eens iets verderweg rijdt, haal 'm dan ook af en toe stevig door de toeren. Nothing beats an Italian tune-up...

Of omgekeerd: het Nieuwe Rijden is de pest voor je motor.

Nadeel is natuurlijk wel dat het verbruik in beide gevallen hoog is: op de korte stukjes vanzelf al, en ook als je op de langere stukken even stevig aan 't gas hangt.
grin.gif
 
tuurlijk valt gewoon onder de garantie.
heb met mijn O1 destijds ook een probleem met mijn bekleding gehad werd gewoon verholpen onder garantie, daarna heb ik er 120.000 k.m. opgezeten (ik ben 1.93 en weeg 110 k.g.) en geen centje pijn !
 

real

Nieuw lid
Waarde collega-rijders

Naast mij staat een collega met merkwaardige problemen:
Zijn richtingaanwijzer doet niets meer, maar als ik de alarmlichten aanzet (knop dashboard) gaat de hele kerstboom aan. Ook parkeerlichten werken prima, met de controller aan het stuur is dus ook niks mis.

Nu het bizarre: Als ik de zekeringen bekijk volgens het bijgeleverde boekje, en de zekering van de alarmlichten eruit trek (2)... blijft de boel gewoon knipperen!

Toen 1 voor 1 alle zekeringen eruit getrokken, en bij zekering 39 (koelluchtventilator) gaan de alarmichten uit ! Of dit is een merkwaardige auto, of het bijgeleverde boekje klopt niet. (kan ik niet terugvinden in het boekje, maar de auto is een octavia combi, bj 98, 1.8 non-turbo)

Als dit eerste misterie is opgelost: Iemand suggesties wat nu de aard van het probleem is? (BTW: De ruitenwisser doet het ook niet, alle zekeringen lijken op het oog goed... Wellicht een relais wat niet lekker zit?

Alle reacties van harte welkom, aangezien de wagen voor dagelijks vervoer is en nu niet streetlegal is ...

Alvast dikke thanks van een forumnewbie
24.gif
 

Exciter

Administrator
Dit lijkt wel erg op een massaprobleem.

En dat kan dus op zoveel plekken zijn.

Een meetapparaat zal hier kleine wonderen kunnen verrichten.
 

real

Nieuw lid
probleem van het niet kloppende boekje is nog niet opgelost. Echter nadat ik alle zekeringen systematisch eruit heb getrokken (en terug geplaatst
24.gif
) totdat de alarmlichten uitgingen.... werkte het weer!

Corrosie op de pootjes van de zekeringbox o.i.d?
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Ik heb ook al een verkeerd instruktieboekje gehad.
Alles wat ik erin op zoek staat op een andere bladzijde dan dat het boekje vermeld.
Zijn er nog meer die dat hebben?
 
Het kan inderdaad. Ik heb bij de aankoop van mijn Combi dit overwogen, maar niet gedaan. Koste toen iets van 480 duro's. Dat werd me te gek. Je moet immers ook nog dakraildragers erbij kopen.
Heb bij Halfords een "Mont Blanc Dakdragersysteem" gekocht. Dit is een soort pasvorm-systeem die voor bijna elke auto leverbaar is. Heb op die manier een dakkoffer meegenomen op vakantie naar Denemarken en dat is allemaal prima gegaan.
 

LenK

Forumguru
Van mij kunnen die dakrail "gestolen worden". Het zit alleen maar in de weg bij het wassen en ik heb er verder helemaal niks aan.
Je ziet ook steeds vaker combi's (op een of andere manier moet een stationwagon die dingen hebben) zonder dakrails, ook de duurdere cq sportievere merken zoals Volvo en AlfaRomeo.
Als ik ze zelf er af kon krijgen dan lagen ze al op zolder. Bij verkoop zijn ze er dan wel weer op te zetten.
 
Das inderdaad het voordeel van mijn dakdragers. Die liggen weer netjes op zolder. Ze waren ook aanmerkelijk goedkoper dan de dakrail. De grootste kostenpost voor het later aanbrengen van de dakrail zit logischerwijs in uurloon (zeer hoog tegenwoordig). De hemelbekleding moet deels los etc.
 

purk

Senior Member
bedankt voor jullie reactie, ik denk dat ik dan maar voor een paar gewone dragers ga van thule.
 

Dani

Lid
Purk, dit is makkelijk zelf te doen hoor. Ik heb een L&K combi 81kW uit 1999 en deze had ook geen dakrails. Zelf vond ik het met dakrails mooier dus had ik vorig jaar oktober/november de dakrails bij de dealer besteld. Voor nog geen 200 EUR was ik klaar. Het monteren was een eitje, gaten zitten voorgeboord, hemelbekleding is zo verwijderd. Let bij het monteren wel op de rubbertjes bij de bevestigingspunten. Anders heb je kans dat het gaat lekken.
 

Dani

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Combi99</font><hr />

Het kan inderdaad. Ik heb bij de aankoop van mijn Combi dit overwogen, maar niet gedaan. Koste toen iets van 480 duro's. Dat werd me te gek. Je moet immers ook nog dakraildragers erbij kopen.
Heb bij Halfords een "Mont Blanc Dakdragersysteem" gekocht. Dit is een soort pasvorm-systeem die voor bijna elke auto leverbaar is. Heb op die manier een dakkoffer meegenomen op vakantie naar Denemarken en dat is allemaal prima gegaan.

[/ QUOTE ]

480 EUR was idd ongeveer de prijs als je het door de dealer liet doen... vond ik ook een belachelijke prijs hoor!!!
grin.gif
 
Het volgende doet zich voor:

Ik heb mijn (zakelijke) octavia nu ruim een jaar, rij zo'n 60k per jaar. Vorig jaar heb ik van een vriend LM Velgen + winterbanden overgenomen maar deze banden zijn aan vervanging toe.
Het kost me zeker zo'n € 250 om nieuwe banden aan te schaffen. Dit terwijl ik nog maar maximaal 2 winters met de auto rij voordat ie 'op' is. Ik kan de LM velgen en banden dan wel weer doorverkopen maar aangezien het originele Skoda-velgen zijn zal de vraag ernaar beperkt zijn en de uiteindelijke prijs een fractie van de betaalde waarde.
Mijn baas wil de banden niet betalen, ik mag ze wel BTW vrij aanschaffen.

Wat zouden jullie doen? Dan maar twee jaar zonder winterbanden of toch gaan voor maximale veiligheid.
 
Bovenaan Onderaan