Allerlei over Skoda Octavia l

Beker

Actief lid
@CombiDemarrage, Dutch4x4 schrijft ook nog een zinvol argument. Als jij op winterbaden rijdt spaar je de zomerbanden, wellicht dat je baas hier ook nog gevoelig voor is...(en dus een deel van de kosten op zich wil nemen)
 

purk

Senior Member
Gewoon doen.....
wink.gif
 

purk

Senior Member
bij de dealer vorige week een setje besteld, jammer dat het niet op voorraad ligt bij pon. Als ik het binnen heb zal ik je vertellen of het wat is en of je het zelf makkelijk kunt monteren.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Maar je moet niet vergeten dat je winterbanden al moet vervangen met 4 mm profiel. En ook gaan ze niet langer mee dan 3 a 4 jaar i.v.m. uitdroging.
En toch zeg ik altijd doen.


Marcel
 

purk

Senior Member
4 mm is alleen van belang in gebieden met sneeuw, ze zeggen ook wel dat een winterband met 4 mm profiel evenveel water afvoerd als een nieuwe zomerband, alleen is het voordeel op sneeuw weg met 4mm omdat de band dan het sneeuw niet meer los laat.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: CombiDemarrage</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

En winterbanden gaan echt wel langer dan twee winters mee. Die van mij zijn tweedehands (was al een winter op gereden), heb er zelf nu twee achter de rug en het profiel is nog prima. Ik schat dat ik er nog minstens twee à drie winters mee kan doorrijden.

En dat met mijn rijstijl...
grin.gif


[/ QUOTE ]

E.e.a. is natuurlijk sterk afhankelijk van aantal kilometers. Bij mij is dat van november tot maart/april zo'n 20.000 tot 30.000. Laten dat er bij jou misschien 5.000 zijn.

[/ QUOTE ]

Goed punt, al zijn het er zeker 7 tot 8 duizend.

Reken voor NL trouwens op eind november tot medio maart, buiten die periode moet je écht pech hebben met het weer. Dus dat is ruim drie maanden. Rij je dan een ton per jaar?

Overigens zei ik minstens twee tot drie winters, maar het zouden er theoretisch wel vijf kunnen, zo veel profiel zit er nog op. Dus één setje voor de gebruiksduur van je auto (vier jaar?) moet echt kunnen.

En nogmaals, je bespaart op je (bredere) zomerbanden en die zijn pas écht duur om te vervangen. (En voor mij al helemaal, met die dikke Potenza's.)

Als je 't helemaal goedkoop wilt, neem je net als ik een gebruikt setje. Kost je misschien 25 euro per band, dan nog balanceren en stalling erbij (paar tientjes per winter), dus dat kost je echt de kop niet. Je moet alleen nog een paar tweedehandsvelgen op de kop tikken als je geen stalen velgen wilt. Want een nieuw setje voor winterbanden kopen is mij ook te gortig.
 
Bedankt allemaal. Ik heb inmiddels ook al gezien dat Conrad ook een universele afstandbediening kan leveren. Voor ca. 100 euro (incl. 1 extra handzender).

Ben heel benieuwd naar je ervaringen Purk, als je ermee klaar bent.
Groet, Ronald
 

purk

Senior Member
Zaterdag heb ik het eindelijk gekregen, mooi en makkelijk in te bouwen set, mits je het goeie gereedschap hebt om de kabels uit de stekker te halen van het comfortregelapparaat en de alarmschakelaar. 15, 30 en massa aansluiten en klaar.

comfortbediening doet het ook ( ramen openen en sluiten via handzender ) en dat voor 90 euro
 
Wij zijn bijna de wijze bezitters van een Octavia I Combi. Maar aangezien ik dus nog geen boekjes (uitgebreid) heb kunnen doorlezen vroeg ik mij af wat de onderhoudsintervallen zijn en dan met name met betrekking tot de distributieriem en wat daar mee samenhangt. Ik lees 90D maar ook 120D en deze octavia heeft nu 90D gelopen en ik zit natuurlijk niet meteen op een dure beurt te wachten. Hij krijgt overigens wel een grote beurt bij aflevering.
 

bikkelaar

Nieuw lid
Het begon zo januari 2006
Auto wilde niet starten wegenwacht erbij en hub rijden weer
na een week of twee het zelfde geval na tussen komst van wegenwacht op naar de (merk)dealer
controlle accu defect een nieuwe accu geplaatst
Na enige tijd ja je raad het al, weer niet starten en weer de wegenwacht erbij en weer na de garage
auto heeft daar 2 weken gestaan en regelmatig is de spanning van de accu gemeten en er werdt geen leegloop geconstateerd wel dat de ruitenwisser armen defect waren
auto retour eigenaar

op gegeven moment sloten gingen niet meer open weer naar de dealer rechter portierslot defect vervangen
periode later weer niet starten weer wegenwacht
weer naar de dealer kan niets vinden en geeft het op.
later weer niet starten weer wegenwacht erbij die een klein onderzoek van 1 uur heeft uitgevoerd kwam tot de conclusie
dat er sluiting is en verwees mij door naar een electronica specialist in Dordt daar staat de auto nu 3 weken om de rekening niet op te laten lopen wordt er in de verloren uurtjes storing gezocht nog niets gevonden

ondertussen weten we wel dat als de accu spanning onder de 10v komt de deur sloten niet juist meer werken (geeft wel twijfels over correct vervangen van het portierslot)

wie kent dit fenomeen en kan mij helpen.

met vriendelijke groet bikkel
 

Huff

Lid
Aangezien dat je auto nu al 3 weken bij een elektronica specialist staat vermoed ik wel dat dit al gecontroleerd is maar ik ga het toch even vermelden, doet de alternator het nog wel? Batterij wordt niet opgeladen dus doet je Octavia het nog een tijdje puur op de batterij.
 

rickske

Actief lid
Even je boekje toch controleren en als je geen QG1 in je gegevens vind en alleen maar QG0 of QG2 mag je,je distributiriem al laten vervangen nu op 90000 km.
 

Reintje

Nieuw lid
Mijn vorige auto, OctaviaI, 1.6 LPG, stond bij 90000km voor een grote beurt. Er is toen nog gebeld om het na te vragen...het antwoord luidde toen, bij 90000km controleren en anders bij 120000km vervangen.
 
Ik heb zelf zeer recent een O1 aangeschaft en heb toen bij de onderhandelingen aangegeven dat ik de distributieriem vervangen wilde hebben. Dus als je de auto koopt bij een garage/dealer, dan zou ik dit in ieder geval proberen. Bij mij was het ook nog niet nodig (was bij 90.000km gebeurd en er stond 135.000km toen op de teller), maar dan heb je er voorlopig geen omkijken meer naar...
 

willem34

Nieuw lid
Hallo, ben hier nieuw.
Mijn Skoda TDI houdt in als ik harder wil dan 75. Komt wel eens voor niet? ABS lampje gaat dan branden. Wat moet ik doen?
Als je antwoord is eerst uitlezen, waar kan dat ipv in de garage? Woon ten Z van Eindhoven.
Dank
 

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: willem34</font><hr />

uitlezen, waar kan dat ipv in de garage?

[/ QUOTE ]


En waarom mag dat van je niet in de skoda garage?
Ik denk toch dat je naar een skoda garage of vw garage moet,je kan ook alle beunhazen af bellen in je omg. of ze de spullen hebben om je auto uit te lezen,maar als je gewoon naar de skoda garage gaat om je auto te laten uitlezen,doen ze dat gewoon voor niks hóór. (tenminste bij mij wel)
 

willem34

Nieuw lid
Oh sorry, ik wil niemand beledigen en z'n broodwinning misgunnen. In het verleden genoeg negatieve ervaringen met garages gehad. Sleutel graag zelf en zoek dus gewoon andere hobbyisten. Misschien kom ik wel langs, maar echt niet ten einde raad. Groet,
Willem
 
Bovenaan Onderaan