Allerlei over Skoda Octavia l

bikkelaar

Nieuw lid
Bedankt
Maar voor niet auto technieker wat is een alternator
en kan deze ook stroom gebruiken als de auto stilstaat
bij dagelijks gebruik namelijk doet het zich niet voor en wordt de accu dus geladen

groeten
bikkelaar
 

leepelaer

Nieuw lid
Een alternator is in gewoon Nederlands een wisselstroomdynamo. Een van de eerste zaken die gecontroleerd zijn is natuurlijk de laadstroom van de dynamo. De oorzaak is dat er ergens een lekstroom zit in het elektrische cicuit. Het is nogal bedenkelijk dat de Skoda dealer maar van alles loopt te vernieuwen en kennelijk alleen een computeranalyse kan maken om vervolgens te concluderen dat er niets was te vinden. Een monteur van de wegenwacht was wel in staat op alles systimatisch te meten en te concluderen dat er ergens onder het dashboard een sroomlek was. De hamvraag is natuurlijk waar zit het lek nu precies! Is er iemand die ons met dit gegeven verder kan helpen?
 

deusjevo

Forumguru
Effe
ot.gif
maar ben je nou bikkelaar of leepelaer
icon_smile_question.gif
 

leepelaer

Nieuw lid
Ik (leepelaer) help bikkelaar omdat ik met deze zaak bekend ben en we goede kennissen zijn. Sorry voor de onduidelijkheid!
aangenaam.gif
 

purk

Senior Member
tdi die maar 75 wil. ik denk dan eerder aan een luchtmassameter, alleen verklaart dat het abs lampje niet.

misschien een domme vraag maar heb de laatste tijd een remlicht schakelaar (laten) vervangen, dan kan de aftelling wel verkeerd zijn, remmen kunnen dan aan gaan lopen, doordat het rempedaal iets ingedrukt is.
 

jos_br

Actief lid
Ik weet niet waar je woont, maar ik heb niets anders dan tdi's in onderhoud en reparatie hier en uitlezen is al helemaal geen probleem.

Jos.
 

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

ze zeggen ook wel dat een winterband met 4 mm profiel evenveel water afvoerd als een nieuwe zomerband, alleen is het voordeel op sneeuw weg met 4mm omdat de band dan het sneeuw niet meer los laat.

[/ QUOTE ]


Waar neem je anders een winterband voor????
Dat is toch voor de sneeuw en hagel.


Groetjes,
Marcel
 

deusjevo

Forumguru
Sinds een paar dagen hoor ik een heel snel (niet al luid) getik komen uit een kastje (of reservoirtje?) dat zit tussen de ruitensproeiertank en de expansietank voor de koelvloeistof.
Iemand enig idee wat dat is en waar dat "kastje" voor dient
icon_smile_question.gif

Het geluid is mij nog niet eeerder opgevallen overigens.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Copylex</font><hr />

Hebben jullie al gehoord of de VAG groep dit jaar weer met een actie voor winterbanden komt??

[/ QUOTE ]

De laatste keer dat ik bij de dealert was stond daar nog zo'n reclamebord.
Met eeen beetje handelen kan je van die actie het hele jaar door wel gebruik maken gok ik.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: purk</font><hr />

4 mm is alleen van belang in gebieden met sneeuw, ze zeggen ook wel dat een winterband met 4 mm profiel evenveel water afvoerd als een nieuwe zomerband, alleen is het voordeel op sneeuw weg met 4mm omdat de band dan het sneeuw niet meer los laat.

[/ QUOTE ]

Omdat ik uitsluitend in ons kikkerlandje rijd heb ik dus ook besloten alleen dit jaar de voorbanden te doen. Achter was nog +- 4 mm. Kan volgens de dealer nog makkelijk voor de nederlandse winter.

Pak ik de achterbanden volgend jaar wel.
 

Dutch4x4

Senior Member
Het gaat natuurlijk niet alleen om het profiel, maar ook om de rubbersamenstelling. Maar goed, als je er maar twee neemt, dan inderdaad de voorbanden. Je hebt ze toch vooral voor het remmen (vind ik tenminste), wegkomen doe je altijd wel. En de meeste remkracht zit aan de voorkant.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dutch4x4</font><hr />

Het gaat natuurlijk niet alleen om het profiel, maar ook om de rubbersamenstelling. Maar goed, als je er maar twee neemt, dan inderdaad de voorbanden. Je hebt ze toch vooral voor het remmen (vind ik tenminste), wegkomen doe je altijd wel. En de meeste remkracht zit aan de voorkant.

[/ QUOTE ]

Toch adviseren de bandenboeren om de beste banden achterop te monteren
icon_smile_question.gif
 

SmurfForLife

Actief lid
Als er zwarte slangen opzitten, dan is het waarschijnlijk je brandstofpomp.

Ik heb het 4 jaar lang met mijn Occie 1 gehad zonder problemen. Zorgen heb ik me nooit gemaakt...

Als je je zorgen maakt, rij gewoon ff langs je dealer....
 

deusjevo

Forumguru
767Auto-2006-025.jpg

Het is volgens mij het ronde ding links naast de afdekplaat waar het getik uit komt.
Bij mij (1.6 MPI) is hij trouwens vierkant.
 

Dutch4x4

Senior Member
Ja, da's tegen (lift-off) overstuur, wat de meeste mensen niet zouden kunnen controleren, maar als je een beetje kunt tegensturen, dan zou ik 't wel weten, hoor.
 

purk

Senior Member
dat ronde ding is de brandstoffilter. en dat vierkanten ding is een koolstoffilter en daar zit een klepje in dat tikt, het is er om benzinedampen te verbranden die uit de tank komen.
 

purk

Senior Member
ik heb toch liever de beste voorop, als de voorwielen blokkeren ben je onbestuurbaar, en daar zou ik niet blij mee zijn......als de achterkant je wilt inhalen kun je net zoals hier boven staat tegensturen, ik zou het wel weten.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: deusjevo</font><hr />

Toch adviseren de bandenboeren om de beste banden achterop te monteren
icon_smile_question.gif


[/ QUOTE ]

Doen ze alleen bij BMW's
super.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: CombiDemarrage</font><hr />

Omdat ik uitsluitend in ons kikkerlandje rijd heb ik dus ook besloten alleen dit jaar de voorbanden te doen. Achter was nog +- 4 mm. Kan volgens de dealer nog makkelijk voor de nederlandse winter.

[/ QUOTE ]

@ CombiDemarrage: het is me niet helemaal duidelijk of je achterbanden nu zomerbanden zijn of oude winterbanden. In het eerste geval onderstaande ter overweging (dit lees ik via een link uit een ander draadje over winterbanden "winterbanden in duitsland")!


Mijn auto is voorwiel aangedreven en de achterwielen hobbelen er maar een beetje achteraan. Kan ik winterbanden alleen op de aangedreven wielen monteren?

Nee, dit is ronduit onveilig. Beter géén winterbanden dan twee winterbanden. Twee sets verschillende banden met verschillende eigenschappen levert een onvoorspelbaar rijgedrag op. Ook de niet aangedreven wielen hebben namelijk een belangrijke functie bij de wegligging en stabiliteit van de auto. Een verschil in (zijdelingse) grip tussen aangedreven en nietaangedreven wielen zal de stabiliteit van de auto ernstig in gevaar brengen.
 
Bovenaan Onderaan