greenlinediesel

Senior Member
Wauw echt mooi. Toevallig ben ik ook mij aan het oriënteren voor mijn Superb. Uit de vele reviews die ik heb gelezen en YouTube filmpjes heb ik begrepen dat een RAM van 2Gb aan de kleine kant is. Aangeraden werd om voor 4Gb te gaan, zodat het systeem sneller werkt. Die van jou heeft "maar" 1Gb RAM.
Ik ben benieuwd of die snelheid die jij beschrijft ook blijft na een tijdje gebruik.

Die ik op het oog heb kost meer dan het dubbele, maar heeft dus 4Gb RAM.

Ik zag je linkje in de andere thread inderdaad. Ziet er ook wel dik uit. Ja de snelheid so far so good. Als ik in de systeem info kijk heb ik ongeveer 650mb RAM vrij als er geen apps draaien. Dus ik denk dat dat wel goed gaat komen. Ik zal toch niet meer dan Spotify + Navigatie aan hebben.

Kom er net achter dat de gridlines van de achteruitrijcamera meedraaien. Super dik. Ik moet nog wel even een camera inbouwen, ik heb nu gewoon de standaard PDC. Deze werkt overigens ook gewoon met een plaatje van afstand.

Spinal

Forumguru
Mooi dat hij tot nu toe goed bevalt. Werkt de stuurbediening ook zoals met de Amundsen+ ? Ik las dat de radio RDS heeft, zie je de zenders ook daadwerkelijk in het scherm?

greenlinediesel

Senior Member
Mooi dat hij tot nu toe goed bevalt. Werkt de stuurbediening ook zoals met de Amundsen+ ? Ik las dat de radio RDS heeft, zie je de zenders ook daadwerkelijk in het scherm?

Stuurwielbediening is op de radio zelfs per knop in te stellen. Super fijn. Bij de Amundsen+ werkte (vond ik) de stuurwielbediening niet goed. Als ik via Bluetooth Spotify afspeelde op de radio kon ik niet naar het volgende nummer d.m.v. de knoppen. Deze werkte alleen in de FM/CD stand voor volgende zender/nummer. Met de nieuwe radio werkt dit wel naar behoren.

Ja je ziet de zendernamen in beeld staan, maar zelf luister ik (bijna) nooit naar de FM...

Spinal

Forumguru
Dat is inderdaad mega irritant, dat je muziek via bluetooth alleen kunt bedienen via de telefoon zelf. Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen en foto's. Ik heb zelf een Columbus, maar die is (net als de Amundsen) zwaar verouderd dat ik ook wat anders wil.

brepus13

Forumguru
Dat is inderdaad mega irritant, dat je muziek via bluetooth alleen kunt bedienen via de telefoon zelf. Ik ben benieuwd naar je verdere bevindingen en foto's. Ik heb zelf een Columbus, maar die is (net als de Amundsen) zwaar verouderd dat ik ook wat anders wil.

Ik kan op mijn Amundsen + (rns315) in mijn S2 wel gewoon spotify etc via het stuur bedienen....? Zie dan ook de gegevens van het nummer etc op de rns.

@greenlinediesel
Is er nog iets extra nodig ivm de carkit? Mijn F2 heeft geen carkit en wellicht is dit wel handig?

greenlinediesel

Senior Member

Ja dat was bij mij ook een reden. Van de zomer willen we naar Kroatië op vakantie en dan is een up-to-date navi toch wel fijn, en ik prefereer navi in de auto zelf nog steeds boven een telefoon die in je gezichtsveld zit te etteren. Vind het nog extra leuk dat heel deze ombouw goedkoper is dan kaart-updates (via de officiële kanalen).

Ik werd ook helemaal gek van die Belg die in de Amundsen+ zat. Ik heb niets tegen Belgen hoor, maar die stem was uitermate irritant, en stond ook altijd uit waardoor ik wel eens een afslag miste.. :laugh:

Heb nu Spotify en Flitsmeister geïnstalleerd op de radio zelf. Muziek afspelen gaat soepel, en actuele flitsinfo is ook fijn. Ik moet nog even kijken hoe actueel de Sygic navi is. Ik heb via het programma 'automate' een z.g.n. flow aangemaakt die automatisch mijn telefoon hotspot aanzet als ik verbonden ben met de navi, waardoor deze altijd verbonden is met het internet voor Spotify, Flitsmeister e.d.

Ik ben - tot nu toe - zeer content! :D

greenlinediesel

Senior Member
Ik kan op mijn Amundsen + (rns315) in mijn S2 wel gewoon spotify etc via het stuur bedienen....? Zie dan ook de gegevens van het nummer etc op de rns.

@greenlinediesel
Is er nog iets extra nodig ivm de carkit? Mijn F2 heeft geen carkit en wellicht is dit wel handig?

Dat is grappig, heeft bij mij nooit gewerkt. Ik had ook nooit nummer info - er stond altijd 'Bluetooth audio' op het scherm. In mijn teller stond dit ook, of 'No info available'.

Nee er zit een microfoon ingebouwd in de radio. Zal je morgen wel zien op de detailfoto's die ik ga plaatsen. Even in het daglicht maken. Je kunt de interne microfoon gebruiken of een externe microfoon ergens plaatsen (bijgeleverd).

VAG-man

Forumguru
Als je een simkaart met abonnement hebt kan ik je de navigatie Waze aanbevelen. Dit is al jaren de meest actuele navigatie-app.

brepus13

Forumguru
Dat is grappig, heeft bij mij nooit gewerkt. Ik had ook nooit nummer info - er stond altijd 'Bluetooth audio' op het scherm. In mijn teller stond dit ook, of 'No info available'.

Nee er zit een microfoon ingebouwd in de radio. Zal je morgen wel zien op de detailfoto's die ik ga plaatsen. Even in het daglicht maken. Je kunt de interne microfoon gebruiken of een externe microfoon ergens plaatsen (bijgeleverd).

Bedankt voor je reactie, ik ga er eens over na denken om dit ook te gaan doen ben er alleen nog niet uit of het voor de faab of superb gaat worden ;)

Spinal

Forumguru
Het voordeel van Sygic (die voor geïnstalleerd is) is dat die offline werkt.
@greenlinediesel als je gebruik maakt van de navigatie, zie dan ook de aanwijzingen in je maxidot scherm zoals bij de Amundsen?

greenlinediesel

Senior Member
Als je een simkaart met abonnement hebt kan ik je de navigatie Waze aanbevelen. Dit is al jaren de meest actuele navigatie-app.
Ja ik ken Waze idd. Is ook een fijne app. Ik gebruik m'n telefoon als hotspot dus het zou kunnen!

Sygic werkt ook echt tof. Zal morgen foto's plaatsen.

Sent from my ONEPLUS 5 using Tapatalk

greenlinediesel

Senior Member
Het voordeel van Sygic (die voor geïnstalleerd is) is dat die offline werkt.
@greenlinediesel als je gebruik maakt van de navigatie, zie dan ook de aanwijzingen in je maxidot scherm zoals bij de Amundsen?
Nee de koppeling met de maxidot lijkt helaas niet te werken. Ik gebruik nu wel de meegeleverde GPS antenne. Misschien dat het wel werkt als ik straks met het verloopje de originele antenne gebruik, maar denk niet dat dat nog gaat werken...

Zwapp

Forumguru
Zie je wel de RDS info in je maxidot? Ik heb dan wel een zenec maar dacht dat er geen Navi instructies via de maxidot werden weer gegeven, blijkt dus dat ik wel instructies krijg als ik de RDS info gebruik, misschien dat dat zo ook bij deze unit werkt?

VAG-man

Forumguru
Nee de koppeling met de maxidot lijkt helaas niet te werken. Ik gebruik nu wel de meegeleverde GPS antenne. Misschien dat het wel werkt als ik straks met het verloopje de originele antenne gebruik, maar denk niet dat dat nog gaat werken...

Nee dat gaat niet lukken bij een Android radio. Is een klein nadeeltje, maar je krijgt er veel moois voor terug.

greenlinediesel

Senior Member
Zie je wel de RDS info in je maxidot? Ik heb dan wel een zenec maar dacht dat er geen Navi instructies via de maxidot werden weer gegeven, blijkt dus dat ik wel instructies krijg als ik de RDS info gebruik, misschien dat dat zo ook bij deze unit werkt?

Ik zie inderdaad wél de RDS info met zendernaam e.d. maar navigatie instructies op de maxidot werkt niet. De Zenec is volgensmij ook geen Android unit, toch?

greenlinediesel

Senior Member
Het opstarten vanuit volledig uit duurt ongeveer 15 seconden. Er is een fast-boot optie maar ik heb het nog niet aangedurfd deze te proberen i.v.m. leegtrekken accu. Ik kan wel 15 seconden wachten voor ie aan is :-) Als ie in fast-boot modus staat duurt het opstarten slechts 1 seconde.

Volgende projectje wordt het installeren van de achteruitrijcamera. De hulplijnen draaien dus mee met het stuurwiel.

De 'my car' app is wel grappig, maar met een app als torque heb je meer info + configuratie mogelijkheden.

Nog wat foto's:

bootlogo.jpg

autodata.jpg

sygic.jpg

pdc.jpg

Spinal

Forumguru
15 sec vind ik persoonlijk vrij lang, mijn oude Columbus is sneller (maar heeft ook veel minder toeters en bellen) tot die tijd werken dus de PDC en achteruitrijcamera niet. Heb je in die tijd wel een akoestisch signaal van de PDC? Het akoestisch signaal staat volgens mij ook los van de navi unit.
Ik denk dat je het beste kunt zoeken naar een achteruitrijcamera zonder lijntjes want die staan al standaard op je beeldscherm. Kies je een camera die ook lijntjes laat zien dan krijg je ze dubbel. Mijn camera heeft van zichzelf ook lijntjes (die niet meedraaien) en dan wordt het een drukke bedoeling.
Verder ziet het er allemaal erg goed uit, reageert het scherm ook vlot als je het bedient?

greenlinediesel

Senior Member
15 sec vind ik persoonlijk vrij lang, mijn oude Columbus is sneller (maar heeft ook veel minder toeters en bellen) tot die tijd werken dus de PDC en achteruitrijcamera niet. Heb je in die tijd wel een akoestisch signaal van de PDC? Het akoestisch signaal staat volgens mij ook los van de navi unit.
Ik denk dat je het beste kunt zoeken naar een achteruitrijcamera zonder lijntjes want die staan al standaard op je beeldscherm. Kies je een camera die ook lijntjes laat zien dan krijg je ze dubbel. Mijn camera heeft van zichzelf ook lijntjes (die niet meedraaien) en dan wordt het een drukke bedoeling.
Verder ziet het er allemaal erg goed uit, reageert het scherm ook vlot als je het bedient?

Ik zal zo even checken of de PDC het wel doet als de radio nog aan het opstarten is. Mijn oude Android unit die ik in mijn vorige auto had deed dit wel. De piepers zijn inderdaad los van de radio, en doen het ook als er helemaal geen radio inzit.

Yep, camera zonder lijntjes wordt het zeker. Helemaal omdat de lijntjes van de unit meedraaien, zal in de praktijk niet veel functioneler zijn, maar toch wel grappig.

Scherm reageert als hij eenmaal opgestart is zeker erg vlot! Switchen tussen de navi en spotify gaat ook lekker snel. Zoals @VAG-man al aankaartte is de 1Gb ram weinig, maar ondanks dat ben ik echt wel impressed van de snelheid die de unit heeft ondanks weinige ram. Je moet natuurlijk geen 100dingen tegelijk openen, maar dat zal ook niet gebeuren aangezien ik aan het autorijden ben en niet met mijn hoofd in dat ding zit :-)

Ben er nu wel achter dat de originele bluetooth module van de auto (blijkbaar ook losse module en zit niet ingebouwd in de Amundsen?) nog steeds wil verbinden met mijn smartphone. Mega irritant, elke keer koppelingsverzoeken op mijn telefoon, en "No paired phone found" op de maxidot. Als de radio eruit gaat voor de extra stekkers en adapters de oude radio maar even aansluiten om de bluetooth telefoon koppelingen eruit te knallen. Dit gaat niet via de maxidot zelf helaas.

Bovenaan Onderaan