skodasuperb94

Forumguru
Dus een aantal vragen: :-)
- Klopt het dat inbouw wel een vak apart is of moet ik er gewoon voor gaan?
Stelt niet zo veel voor, beetje logisch nadenken en de tijd nemen.

- Wie weet er een goede dealer (liefst in de buurt van Utrecht) die deze systemen verkoopt en inbouwt? Iemand ervaring met Autotek?
Ken ik niet, dus ook geen ervaring mee. misschien ff op googelen

- Waarom is Zenec 2x zo duur als Android, is dat waar voor je geld?
Zij ontwikkelen op eigen platform, je betaald mede voor het garantie/service verhaal. Mijn gevoel zegt mij dat hardware ook gewoon uit china vandaan komt, een ik zit er niet vaak naast.......
Het zal bij deze mannen (met hun dealers) makkelijker zijn om iets na te vragen en/of garantie te verhalen dan bij de chinezen.
Je bent bij hun wel aan het systeem gebonden, ik vindt juist het android platform zo heerlijk om de settings naar mijn eigen smaak te kunnen aanpassen/indelen en zeker met alle apps die er zijn.

- Zijn er handige anti-diefstal tips die ook nog praktisch zijn (dus niet elke keer een lelijke navilock er op hoeven zetten)
Naast de navilock en vergelijkbare zaken zou ik dat niet weten.

Ik denk dat het water naar zee dragen is, als het om de originele columbus gaat voor de dieven, zou ik een stickertje maken waarop staat dat er geen originele unit in zit maar slechts een "goedkope chinees"wellicht brengt het een potentiële handenkriebelaar op andere gedachten.

Succes met je aankoop.

Highway

Forumguru
@skodasuperb94 dankje voor de link, heb het kort even bekeken maar is zoals ik lees idd niet zonder risico. Misschien een andere cam bestellen en deze eens proberen aan te passen.

@Svendehaas welke joying het beste is - dat hangt af van je eigen voorkeur. Als je een 8" scherm wil, dan kies je die. Wil je fysieke knoppen op je radio, moet je er een kiezen die dit ook heeft. Wil je cd/dvd afspelen dan kies je er een met cd/dvd speler.

Joying heef tnu ook radio's met een intel CPU. Hoe deze presteren weet ik niet. Als je een aantal hebt waartussen je moet kiezen, zou je op internet (google) eens kunnen gaan zoeken wat de ervaringen met die radio's zijn.

@Svendehaas: Kijk op dit forum maar ook op youtube voor uitbouw/inbouw radios (bolero/amundsen/chinese 2-din/chinese double-din headunits) en meer van dergelijke zoektermen. Carjoying heeft zelf ook vele videos op youtube over inbouw, eigen reviews (let daar wel op), e.d.

Hou er rekening mee dat Skoda/VAG in haar wijsheid besloten heeft de Skoda Octavia modellen tussen 2010-2013 een andere "facia" mee te geven.
Kijk naar het dunne "metallic" randje rond de Swing en de brede zwarte randen rond het Swing front (dat overigens alleen maar een plastic opdruk frontje is).
Skoda_Swing-600x338.jpg
Hoewel ik een foto had meegestuurd bij mijn bestelling, werd er niets gezegd over de facia. Dat leidde dus tot onderstaand probleem: ruimte aan de linker- en de rechterkant.
unit_dashboard_frame-600x338.jpg
Dit geldt dus niet alleen voor de Joying maar voor vrijwel elk niet Skoda-eigen merk.
Kortom: dit moest ik bijbestellen uit China dus 3 weken extra wachttijd.
Zie van joying: https://www.carjoying.com/head-unit/s-v/skoda/octavia.html

En ik heb deze besteld: https://nl.aliexpress.com/item/2-di...32768838386.html?spm=2114.13010608.0.0.BDChVq

@Highway: Ik heb een intel unit (https://www.carjoying.com/head-unit...-bluetooth-wifi-obd2-dab-nfc-mirror-link.html).
Ik heb hem nog maar zeer kort (18 januari) maar tot nu toe bevalt hij uitstekend.

HA. dat was ik dus ff vergeten..... ik dacht al er klopt iets niet. :tegek:

http://www.instructables.com/id/Modifying-120deg-viewing-angle-infrared-rear-view-/

Alstublieft..:thumbsup:
Nogmaals. Dit geldt niet voor elke camera. Mogelijk wel voor die van jou. De carjoying versie met apk heeft de gridlines in de apk zitten. Niet in de camera.
Het "klooien" aan eeprom is sowieso erg link.
Als je een joying unit hebt met de joying software, wil ik de komende week wel eens hun apk decompilen, modifieren en recompilen. Kijken of je dan nog gridlines hebt. Daarnaast kun je volgens mij in de software "carmedia settings" de grid lines ook uitzetten (ik heb geen camera, dus ook geen menu settings).

Kijk anders ook eens op http://forum.carjoying.com/

Highway

Forumguru
De camera die ik heb komt niet van Joying. Denk dat het voor mij makkelijker is een vervanging te kopen zonder die lijnen (kosten maar paar euro).

@Svendehaas : Nog even terugkomend op dat zelf inbouwen. Technisch gezien is het een piece of cake, maar zoals ik al aangaf is er bijzonder weinig ruimte achter de unit over. Ik ben echt meer dan een uur aan het kl*ten geweest om het er goed in te krijgen, maar dat gaat dus om de ruimte, niet om de techniek.
En ik heb daarvoor de complete ventilatie unit op het dashboard er ook uitgehaald omdat ik er niet goed bij kon. Wat de één dan simpel vindt, vindt de ander dat weer niet.

Daarnaast heb ik de asbak er even uitgehaald en daar achterin een "plat" gat geboord om daar de beide USB kabels (en stekkers dus) door te leiden.

Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Inbouwen

- de oude radio eruit halen is zo gebeurd - als je weet hoe. Anders is het even goed uitzoeken hoe het moet.
- stekkers aansluiten, mogelijk dat er wat extra stekkers aangesloten moeten worden (antenne, gps) en zoals hvdwolf meldt: het is redelijk krap. In mijn geval kon ik de kabels nog redelijk makkelijk aansluiten, maar was het wel even goed zoeken hoe ik de canbus decoder (los doosje) goed kon wegwerken.
- je houdt waarschijnlijk wat kabels over, met name de USB kabels waar je een bijv. USB stick in kan doen. Ik heb hiervoor mijn dashbord kastje verwijderd om de usb kabels in het dashbord kastje uit te laten komen.

Heb je, zoals in mijn geval ook een Skoda versterker in je auto, dan kan je mogelijk tegen problemen lopen. Bij mij ging de versterker soms niet aan, werkte het links/rechts instelling niet goed en stond het geluid al snel te hard. Ik heb dit opgelost door een aftermarket versterker te plaatsen.

FlavioX

Forumguru
Ik heb vorige week de Joying 10-inch headunit ingebouwd. Dat ging eigenlijk heel erg makkelijk en was plug and play.
Ik zit nu alleen nog te wachten op een verloopstekkertje om mijn bestaande DAB+ antenne op de Joying DAB_ module aan te sluiten.

Ik heb wel wat vragen/opmerkingen.
- In het Car Info menu staat bij de handbrake een alarm als de handrem uit staat. Dit gaat uit als de handrem wordt aangetrokken.
Moet ik misschien een bepaalde draad aan massa leggen?
- De FM ontvangst vind ik zeer slecht. Ik kan hier in Zeeland slechts 2 tot 3 zenders ontvangen. Ik heb een van de antenneadapters van Joying gebruikt om de Skoda diversity antenne aan te sluiten.
- In een van de Car Media Settings staat een instelling voor Amp Switch. Ik merk geen verschil tussen Aan of Uit. Ik heb een af fabriek SoundSystem versterker. Waar is deze setting voor?
- De headunit is enorm traag met installeren en de-installeren van Apps en is ook in het gebruik niet heel erg vlot. Bem ik te veeleisend?

Bijlagen

• 20170205_095657.jpg
    20170205_095657.jpg
    199,9 KB · Weergaven: 63
  • 20170205_095752.jpg
    20170205_095752.jpg
    148,4 KB · Weergaven: 67
  • 20170205_095810.jpg
    20170205_095810.jpg
    185,4 KB · Weergaven: 57
- De FM ontvangst vind ik zeer slecht. Ik kan hier in Zeeland slechts 2 tot 3 zenders ontvangen. Ik heb een van de antenneadapters van Joying gebruikt om de Skoda diversity antenne aan te sluiten.
In Zwolle is het prima. Ik heb de unit op de standaard Octavia antenne aangesloten. Of dat een diversity is? Geen flauw idee.
Heb je trouwens in de radio settings wel gekeken of hij op regio Europe staat?

- In een van de Car Media Settings staat een instelling voor Amp Switch. Ik merk geen verschil tussen Aan of Uit. Ik heb een af fabriek SoundSystem versterker. Waar is deze setting voor?
Volgens de handleiding: "Amplifier switching output sound effects". Zegt mij niets en dat kan zowel aan mij liggen als aan het "Chenglish". Hopelijk zegt het jou wel wat.
- De headunit is enorm traag met installeren en de-installeren van Apps en is ook in het gebruik niet heel erg vlot. Bem ik te veeleisend?
Installatie/deinstallatie ging de eerste keer bij mij heel traag. Na een reboot was het goed, ook de algemene internet snelheid. Ik vind de overall performance prima, maar eigenlijk gebruik ik ook alleen muziek (RocketPlayer free version) en navigatie. Overigens: Als ik de radio gebruik krijg ik geen instructies van mijn navigatie. Als ik de radio uitzet komen ze gelijk weer door. Daar ben ik nog niet achter.

FlavioX

Forumguru
In Zwolle is het prima. Ik heb de unit op de standaard Octavia antenne aangesloten. Of dat een diversity is? Geen flauw idee.
Heb je trouwens in de radio settings wel gekeken of hij op regio Europe staat?

Waar staat deze Setting? Bij Settings, Car Media Settings of ergens anders?

In de radio app. De "bottom bar" gaat over 2 pagina's. Die kun je naar links/rechts swipen. In het 2de deel kun je de settings (tandwieltje) wijzigen. (Met de "edit/potlood" in het 2de deel kun je overigens ook namen aan de zender geven zoals 3FM, SlamFM, etc.)

Dank voor de reacties, ik ben voor de radio via Autotek gegaan (https://www.autotek.nl/product/skod...10-look-octavia-fabia-yeti-superb-breedbeeld/). Vooral het feit dat ie net uit was en op android 6 draaide maakte dat ik voor deze ben gegaan. Daarnaast goed contact vooraf en fijne inbouw service van Autotek.

Ondanks jullie tips en adviezen heb ik 'm dus laten inbouwen :-). Ik heb meegekeken en ik denk dat het mij ook wel gelukt zou zijn, maar voor het gemak gegaan en naast het gemak en de goede service is er ook gelijk een antenne versterker tussen gezet zonder extra kosten.

Het blijkt trouwens een Xtrons te zijn, vast uit China, maar wel vanuit UK geïmporteerd, engelse handleiding en 2 jaar garantie.

Het is nog te kort om echt uitgebreide review te plaatsen, maar tot nu toe ben ik er erg blij mee! Begin wat updates en apps geïnstalleerd. Daarnaast Tasker geïnstalleerd op mijn telefoon en zodra ik connect via bluetooth gaat mijn wifi hotspot aan en ben ik online. Navigatie nu via Google Maps, daarnaast Here WeGo ook geïnstalleerd.
Knoppen op stuur werken goed, info over verwarming, open deuren, etc. komt mooi op de display naar voren.

Apps die ik nu gebruik zijn Flitsmeister, Spotify, Google Maps en de standaard radio en EQ app.

Paar dingen die ik nog moet uitzoeken zijn:
- Split screen, 1 kant navigatie, 1 kant (bijvoorbeeld) spotify
- Ik heb geen achteruitrij camera, dus wil alleen de auto met parkeersensor info tonen in z'n achteruit. Nu krijg ik de melding dat er geen camera is gevonden en de parkeersensor info in het klein
- Ik heb een DAB+ antenne meegekregen (gratis), misschien wel interessant, maar even snel inbouwen zat er niet in omdat de airbag het allemaal wat ingewikkelder maakt begreep ik.
- De handigste auto apps :-)
- Ik kreeg er ook een ODB2 scanner bij (ook gratis) maar die krijg ik nog niet aan de praat (kan 'm niet vinden via bluetooth met radio of telefoon)

Al met al leuk speelgoed, micro sd kaartje is onderweg voor nog meer content :-)
Zal nog wel een update plaatsen als er nieuws te melden is of ik nog interessante dingen ontdek.

FlavioX

Forumguru
Misschien interessant voor iemand hier, ik heb een gloednieuwe Joying 4G/LTE WiFi dongle over die voor een zacht prijsje weg kan.
Mijn bedoeling was om een extra SIMkaart bij mijn mobiele abo aan te vragen maar het nieuwe T-Mobile Go Unlimited abo ondersteunt dit niet.
Ik kan de dongle dus niet gebruiken en gebruik nu mijn telefoon als hotspot.

greenlinediesel

Senior Member
Ik heb vandaag de oude Amundsen+ vervangen door een Android 8.1 radio uit China, van onze grote vrienden van AliExpress. Link

IMG-20190108-163533.jpg

Ik heb de radio er zojuist op mijn werk ingezet. Nog niet echt de tijd gehad om er op mijn gemakje naar te kijken maar de eerste indruk is waanzinnig! Mooi afgewerkt, haarscherp scherm en hij is lekker snel. Volledige navigatie van Sygic staat voorgeinstalleerd. Mooi duidelijk op het grote scherm.

Eerste positieve punten:

- Inbouw makkelijk, plug en play
- Groot scherm, wat een genot vergeleken de postzegel van de Amundsen+
- Full-map navigatie van Sygic
- Boot logo in te stellen op Skoda, toetsenkleur aan te passen naar heldergroen.
- Systeem is zeer snel
- Bluetooth koppeling erg eenvoudig, muziek streamen / bellen werkt gelijk.

Nog aan te passen:

- Gebruik nu tijdelijk de meegeleverde GPS antenne. Ik heb een Fakra-SMA adapter besteld om de originele GPS antenne van de auto te gebruiken. Hoef ik geen lelijk GPS blokje ergens weg te werken. Link
- Het originele Fakra FM antenne blokje past net niet in de aansluiting door een USB-stekker die in de weg zit, irritant. Verloopje besteld zodat alles netjes past en niet onnodig geforceerd zit zoals nu. Link

Ik zal morgen nog wat duidelijkere foto's posten en de radio vanavond tijdens de rit naar huis eens even goed testen. De eerste indruk is overweldigend positief. Zeker als je in je achterhoofd houdt dat alles bij elkaar (met bestelde adapters) nog geen €120,- kost.

VAG-man

Forumguru
Wauw echt mooi. Toevallig ben ik ook mij aan het oriënteren voor mijn Superb. Uit de vele reviews die ik heb gelezen en YouTube filmpjes heb ik begrepen dat een RAM van 2Gb aan de kleine kant is. Aangeraden werd om voor 4Gb te gaan, zodat het systeem sneller werkt. Die van jou heeft "maar" 1Gb RAM.
Ik ben benieuwd of die snelheid die jij beschrijft ook blijft na een tijdje gebruik.

Die ik op het oog heb kost meer dan het dubbele, maar heeft dus 4Gb RAM.

Bovenaan Onderaan