babobo

Nieuw lid
Ik gebruik op dit moment ook de tether functie van mijn telefoon. Echter heb ik de ervaring dat de data verbinding als je belt niet meer functioneerd. Auto tether is een goede tip.
Aangezien ik veel bel onderweg heb ik gedacht hiervoor een 3g dongle eraan te hangen om dit tegen te gaan.

De parkeer sensoren van de zijkant piepen wel maar worden niet in beeld weergegeven.

Goedenavond,

Heb zelf een 3g dongle in me auto via onze grote vriend Ali en dat bevalt mij uitstekend.

Unlocked 7.2Mbps 6280 HSDPA 3g WCDMA USB modem usb stick Wireless 3G Modem dongle USB2.0 key WLAN Network Card Adapter
http://s.aliexpress.com/2QJ7vqQ7
(from AliExpress Android)

babobo

Nieuw lid
Even een korte terug koppeling:
Mijn ervaringen tot zover zijn enigzins teleurstellend te noemen. Uitgebreid mail contact met Joying heeft nog geen oplossing gebracht en ik begin toch te denken om de oude amundsen+ er weer terug in te zetten en te gaan zoeken naar een alternatief.

Bluetooth audio is echt belabberd (met of zonder externe mic), inmiddels ben ik weer terug gegaan naar de laatste standaard firmware echter werkt nu ook tomtom niet meer. Als ik alle fora er op na lees is hier ook geen oplossing voor.

Mijn 3g dongle werkt wel echter alleen als ik deze er pas instop als de radio al opgestart is.
@MonjetChris: Heb jij dezelfde ervaringen? (ik heb de indetieke dongel)

@babobo niet heel veel last van, af en toe doet ie het niet maar vaak met contact aan/uit is het verholpen.

Minder bericht van je radio dat ie tot dusver niet echt bevalt.

Mijn ervaringen zijn goed alleen soms houdt me volume knop ermee op en kan ik het volume alleen regelen via die dashboard widget. Wat soms aardig vervelend is als ik op de snelweg rij.

babobo

Nieuw lid
Alles bij elkaar heb ik besloten de radio terug te sturen naar China. Helaas einde experiment.
Wel een verademing om nu weer via de Amundsen Bluetooth te kunnen bellen. De rest van de RNS315 blijft dan weer behelpen (klein scherm, geen dab+, oude kaarten en langzame traffic info).

Nog andere ideen? een goede Columbus?

Highway

Forumguru
Radio zit er nu een tijdje in, en ik ben nog steeds tevreden. Moet nog steeds een screen protector kopen :tongue:

Radio functioneert goed. Radio ontvangst is minder dan de RNS310 die erin zat, maar de radio gebruik ik toch bijna nooit. De volume regeling is minder goed in te stellen dan origineel (minder stapjes, dus kan zijn dat het net iets te hard of net te zacht staat). Gezien ik een aftermarket versterker heb aangesloten, heb ik dit hiermee gelukkig vrij goed kunnen oplossen.

GPS werkt prima. Na het wegrijden duurt het ong. 1 a 2 minuten dan heeft die een goede fix. Tomtom doet het ook prima, behalve dat deze telkens het scherm terug over neemt als ik bijv. de achteruit rijdt camera inschakel (versnelling in achteruit zet).

Radio wordt niet warm zover ik kan merken. Scherm is nog wat te helder in het donker, maar had al ergens gelezen dat dit met extra software op te lossen is.

Over de geluidskwaliteit - ik bemerk geen rare dingen zoals bijv. rare geluiden. Mijn aftermarket versterker is ook een DSP, dus deze verwerkt het geluidsignaal naar mijn wens. Dus hier ook tevreden over.

Bakkertje

Forumguru
Een kennis van me heeft ook een Android toestel in zijn auto en het valt me op dat als ik hem in de auto telefonisch spreek er een vertraging zit in het ontvangen van mijn spraak. Je moet bijna als in een walkie talkie telefoneren met elkaar.

Is dat iets wat jullie ook herkennen?

Highway

Forumguru
@Bakkertje ik bel niet vaak in de auto, maar die keren dat ik dat wel heb gedaan heb ik geen negatieve reacties gehad qua vertragingen. Ik gebruik de ingebouwde microfoon in het toestel zelf, en moet wel in de richting van het toestel praten om goed verstaanbaar te zijn.

Gezien ik weinig bel in de auto, heb ik de extern (meegeleverde) microfoon niet aangesloten.

Happyman

Forumguru
Had zo snel niet gezien dat er al een groot "Joying" topic was. Had er zelf inmiddels 1 gestart.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/columbus-vervangen-door-android-head-unit-van-joying.32290/

Ben dus ook sinds 1,5 week in het bezit van een systeem van Joying. Ben erg tevreden over het systeem. Ik heb de variant met Intel cpu en 2GB ram. Wat ik wel jammer vind is als ik mijn achteruit inschakel het systeem niet meer gemute wordt. Dit komt waarschijnlijk omdat ik het oranje kabeltje moest doorknippen omdat ik geen achteruitrijcamera heb. Zit er nu dus over te denken om toch maar een achteruitrijcamera te bestellen. Bluetooth carkit werkt goed evenals streaming. Radio ontvangst is goed.

Al met al ben ik blij dat ik de Columbus met pensioen heb gestuurd.

jongetje

Forumguru
Ik stap binnenkort over naar T-Mobile 4G en dan kan ik gratis een tweede SIMkaart gebruiken. Dat is een makkelijker dan elke keer in de auto je hotspot aanzetten.
Dan hoop ik dat je je abonnement al besteld hebt. Met de GO abonnementen van T-Mobile vanaf 16 januari is het niet meer mogelijk een 2e SIMkaart te bestellen.

Happyman

Forumguru
@FlavioX Als je een Android telefoon hebt kan je de app Tasker gebruiken die voor jou de mobilehotspot aanzet zodra er bv een bluetooth connectie is gemaakt met de head unit. Hoef je daarna niets meer zelf te doen.

skodasuperb94

Forumguru
Zelf draai ik al enige tijd met een chinees van Infidini, te weten deze .
na een hoop gepuzzel en gezoek heb ik de unit voor 95% naar mijn zin.

2llnla9.jpg

op1e9c.jpg

Hoe heb ik mijn unit geconfigureerd,

*Kaspersky Anti virus & Internet Security voor de beveiliging.
*Tomtom Mobile, draait nu netjes legaal en oficieel met update's en flitsers.
2h3mtl5.jpg

2h3mtl5.jpg

*torq-pro icm bluetooth OBD dongel, start op op de achtergrond om de ritten te loggen.
s2zn7p.jpg

*Simple radio voor het streamen van de radio stations.

Aanpassing gemaakt zodat de MDI in de armsteun ook gebruikt kan worden (ik gebruik echter altijd Bluetooth).

Vaste dashcam van DDPai te weten deze .

Na lang zoeken deze camera gekozen ivm de wifi functie, nu is bekendste en gelijk ook een van de duurste de Blackvue en daar had ik nou net even geen zin in.

Voor de prijs van een tienje of 6 voor de DDPai ben ik zeer tevreden met het resultaat en de mogelijkheden.

Beeldkwaliteit is meer dan goed te noemen en de functie's en bediening van de app valt ook weinig negatief's over te zeggen.

2zg5449.jpg

De rearview camera, te weten deze .

i5vpqq.jpg

Doet ook precies waar deze voor gemaakt is, voor de prijs van een 25 eurie's een dikke 10 voor deze camera.
Zit gemonteerd zoals origineel en bedraad aan de headunit aangesloten. deze werkt netjes smamen met de PDC in de auto en geeft ook de afstandslijnen en meedraaiende lijnen op het scherm weer..

waar ik mee bezig ben is om het bluetooth gedeelte van de radio te omzeilen en de bluetooth van de auto zelf te gebruiken zoals orgineel ook gebeurt.

Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Ik heb dezelfde (op het oog dan) achteruit rijdt camera op mijn S2. Als dashcam gebruik ik een losse mini0806 maar de ddpai M6+ is reeds onderweg (heeft ook wifi).

Ik gebruik ook TomTom Go op mijn unit (android 4.4.4). Heb wel het probleem dat als ik achteruit rijdt, de achteruit rijdt camera automatisch aan gaat (zoals het hoort). Indien TomTom aan staat, neemt deze het scherm over. Zie ik niets van de camera. Ik heb nu een andere ROM op mijn radio gezet, kijken of dat het probleem oplost.

Mijn achteruit rijdt camera heeft helaas wel gekleurde achteruit rijdt lijnen (guide lines) in het beeld. De radio unit zelf heeft ook lijnen die netjes meedraaien als je het stuur draait. Wel jammer, zou graag een achteruit rijdt camera willen zonder guide lines.

Was wel een heel werk om alle kabels van de achteruit rijdt camera te plaatsen. Interieur moest vrij ver gedemonteerd worden.

skodasuperb94

Forumguru
Ik heb dezelfde (op het oog dan) achteruit rijdt camera op mijn S2. Als dashcam gebruik ik een losse mini0806 maar de ddpai M6+ is reeds onderweg (heeft ook wifi).

De reden dat ik niet voor de M6+ heb gekozen is dat de montagevoet fors groter is dan van de mini. Ik wil graag zo min mogelijk in het zicht hebben.
De gps functie is voor mij geen gemis, daar heb ik torq voor.

Ik gebruik ook TomTom Go op mijn unit (android 4.4.4). Heb wel het probleem dat als ik achteruit rijdt, de achteruit rijdt camera automatisch aan gaat (zoals het hoort). Indien TomTom aan staat, neemt deze het scherm over. Zie ik niets van de camera. Ik heb nu een andere ROM op mijn radio gezet, kijken of dat het probleem oplost.

Check de extra settings eens in de radio, daar heb je div mogelijkheden voor het overrulen van de div actie's. Maar wellicht heb je dat al bekeken. Ik zit zelf veel op het XDA forum, kun je nog behoorlijk wat op terug vinden mbt onze radio's

Mijn achteruit rijdt camera heeft helaas wel gekleurde achteruit rijdt lijnen (guide lines) in het beeld. De radio unit zelf heeft ook lijnen die netjes meedraaien als je het stuur draait. Wel jammer, zou graag een achteruit rijdt camera willen zonder guide lines.

Was wel een heel werk om alle kabels van de achteruit rijdt camera te plaatsen. Interieur moest vrij ver gedemonteerd worden.

Ik heb zelf de meedraaiende guideline's aanstaan, ben er nog mee bezig om de lijnen uit de camera zelf te verwijderen. niet eenvoudig maar het gaat me lukken.

Het wegwerken van kabels vond ik zelf nogal meevallen, in een uurtje alles netjes gedemonteerd en weer gemonteerd.
Zaten wel veel scherpe randen aan de kunststof delen, dus de hansaplast heeft weer dienst gedaan. ik houd er niet van om met handschoenen aan te werken.

Ik heb zelf de meedraaiende guideline's aanstaan, ben er nog mee bezig om de lijnen uit de camera zelf te verwijderen. niet eenvoudig maar het gaat me lukken.
Weet je dat wel zeker dat ze in de camera zelf zitten? De apk die hier voor zorgt op de intel joying unit is de Sofia-1-C9-RightCamera-V1.0.apk.
Deze apk zelf bevat alle lijntjes als assets. Ik heb de apk gedecompiled en het lijkt mij dat de enige mogelijkheid zou zijn om alle lijntjes te vervangen door 100% transparante png's en dan de apk te recompilen/signen.
(Ik heb mijn unit net binnen en nog niet geïnstalleerd)

Highway

Forumguru
Zeker weet ik het niet - hiervoor zou ik de camera aan een andere bron kunnen koppelen (bijv. tv met geschikte input). Echter gezien mijn unit reeds is ingebouwd, is dit voor mij geen snelle test.

@skodasuperb94 over welke instellingen heb je het (qua overrulen)? Deze ben ik nog niet tegen gekomen.

Wat een interessant topic is dit. Voor mij is ie (helaas) een stuk interessanter geworden toen pas geleden mijn Columbus navi uit de auto was gejat. Erg jammer, en vooral veel gedoe, maar goed, we kijken vooruit en ik zoek vervanging.

De car joying apparaten klinken wel goed, daarnaast las ik wat over Zenec (niet android, maar blijkbaar wel goed) en ik kwam ook deze tegen: https://www.autotek.nl/product/skod...10-look-octavia-fabia-yeti-superb-breedbeeld/

Ik heb een Skoda Octavia II uit 2010 en je kan zeggen van die dieven wat je wil, maar de radio is (of lijkt?) in ieder geval wel netjes uitgebouwd.

Het liefst laat ik alles inbouwen door iemand met verstand van zaken, zelf aan de slag lijkt me ook leuk, maar vrees dat daar veel tijd in gaat zitten en als er ook maar iets tegen zit heb ik er te weinig verstand van om het probleem op te lossen denk ik.

Dus een aantal vragen: :-)
- Klopt het dat inbouw wel een vak apart is of moet ik er gewoon voor gaan?
- Wie weet er een goede dealer (liefst in de buurt van Utrecht) die deze systemen verkoopt en inbouwt? Iemand ervaring met Autotek?
- Waarom is Zenec 2x zo duur als Android, is dat waar voor je geld?
- Zijn er handige anti-diefstal tips die ook nog praktisch zijn (dus niet elke keer een lelijke navilock er op hoeven zetten)

Andere tips & tricks zijn uiteraard ook meer dan welkom, alvast bedankt voor het meedenken!

- Klopt het dat inbouw wel een vak apart is of moet ik er gewoon voor gaan?
Ik kan alleen antwoorden voor Joying, maar dat is piece of cake. Dit komt ook omdat tegenwoordig elke auto een zogenaamde quadlock stekker heeft: jouw skoda ook. Gewoon inprikken. Wat wel "lastig" is, is het "inpassen" van de stekker en de canbus omdat er achter de radio in de "radio ruimte" niet veel ruimte over is.

- Waarom is Zenec 2x zo duur als Android, is dat waar voor je geld?
Joying is chinees. Zenec is duits. Dat verklaart het prijs verschil. Of er een kwaliteits of functionaliteits verschil is kan ik niet beoordelen.
- Zijn er handige anti-diefstal tips die ook nog praktisch zijn (dus niet elke keer een lelijke navilock er op hoeven zetten)
Naast de navilock en vergelijkbare zaken zou ik dat niet weten.

Laatst bewerkt:

skodasuperb94

Forumguru
Zeker weet ik het niet - hiervoor zou ik de camera aan een andere bron kunnen koppelen (bijv. tv met geschikte input). Echter gezien mijn unit reeds is ingebouwd, is dit voor mij geen snelle test.

Heb hier nog een interessante thread gevonden ivm de reverse camera.
De guide lines schijnen dus in de eeprom te zijn opgeslagen, dit kan wel uitgezet worden maar dan moet de camera open.
Met het risico dat deze niet meer waterdicht is laat ik dat maar voor dit moment voor wat het is.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan