Vanenkelen
Forumguru
Hahaha.... Klopt!
Supergaaf dat je bent gaan experimenteren en dat het is gelukt.... Volgens mij heb je een hoop mensen blij gemaakt. Er werd in ieder geval vaak om gevraagd!Ik heb goed nieuws voor de Hatchback eigenaren!
Omdat mijn gasveren wat slap werden, ben ik wat gaan experimenteren.
Wat de hatchback duidelijk nodig heeft, zijn wat sterkere gasveren. De afstand die overbrugd moet worden door het springen van het veertje voordat de gasveren het overnemen is te groot. Daar zou je een langere veer voor nodig hebben, maar daar is niet voldoende ruimte voor op de gasveer bij gesloten kofferbak.
Ik ben dus op zoek gegaan naar een gasveer die (bijna) net zo lang is, met iig dezelfde slag, maar een hogere druk.
Ben uitgekomen op de gasveren voor een Laguna III Grandtour (670N ipv 440N)
http://www.winparts.nl/auto-accessoires/kofferbak/gasdrukveren/c698/gasveer--kofferruimte/p187023.html?zoek=8443 000 04r
of beduidend goedkoper op Ebay:
http://www.ebay.de/itm/Gasdaempfer-...r-KT0-1-10-07-HECKKLAPPE-KOMBI-/281444512394?
Ik heb dezelfde Alcomex veertjes gebruikt als de combi eigenaren gebruiken. Er zit meer ruimte op de gasveren, maar er is maar een klein zetje nodig en op deze manier gaan de veertjes langer mee door minder compressie.
Filmpje!
Ik moet nog even vermelden dat de gasveren iets korter (569mm ipv 584mm) zijn, waardoor de klep iets minder hoog komt. Het scheelt weinig en is niet storend.
Denk het ook hoor. Voor de Combi heb ik ook de Exeo veren en de klep komt best stevig omhoog. En dicht doen kost ook meer kracht, moet toch regelmatig even opnieuw... Nog 200NM meer lijkt me echt overkill!Ja, ik denk dat de Saab gasveren een beetje overkill zijn.
Over de 700N is best veel kracht. Ik moet ook wel stevig duwen om de HB nu dicht te krijgen.
Als de tijd rijp is en ik genoeg tijd heb dan ga ik ook een setje Renault gasveren bestellen!