Auxiliary heating

tpit

Lid
Hmmm, zie hier en daar wat informatie over dit systeem. Maar het is nooit een optie geweest tijdens het bestellen. Zowel op de elegance als op de greenline niet. Is dit standaard bij Skoda tegenwoordig? Of alleen op exotische modellen!!!

Aangezien ik over 3 weken mijn bolide op moet halen ben ik hier nogal benieuwd naar... :D
 

CDK

Forumguru
Dat is gewoon standverwarming die het voertuig tijdens stilstand verwarmd en dus ook de ramen vrij houd van condens, ijs en sneeuw. In NL nog nooit leverbaar geweest bij Skoda voor zover ik weet, over de grens bij onze zuider en oosterburen wél verkrijgbaar. Ik had het er zelf ook graag op willen hebben, maar opbouw achteraf is mij te duur. Bij sommige motoren is het trouwens wél vrij eenvoudig te monteren en vallen de extr kosten mee.
 

tpit

Lid
Ach so! ;) Ik zie dat er ook accessoires bij mogelijk zijn zoals afstandsbedieningen en dat de software in de auto ingeschakeld kan worden op een tijdsschema... Wel steeds maar 1 keer, maar erg handig in de winter lijkt me. Ik ga toch is zoeken naar een inbouwboer hiervoor!!!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

wwter

Lid
Hier een O3 greenline met Webasto standkachel. Werkt op zich goed, maar heeft wel 1 zeer groot nadeel tov het af fabriek ingebouwde systeem (ook van Webasto blijkbaar). De webasto unit kan de mechanische kacheldelen niet bedienen. Je moet dus, voordat je de auto van het contact zet, de temp op max zetten, en de blazer op de ruitstand zetten. Als je dit dus vergeten bent de avond vantevoren, dan kun je dus 's ochtends alsnog in de kou naar je auto toelopen om dit eerst te doen.....
 

micky

Forumguru
Dat is jammer, maar goed ik heb 2 opties, 1 een garage onder het huis (maar die staat zo vol dat in de winter nog net de Fiat 500 van mijn vrouw er in gaat, wat ik dus ook doe) en 2 is toch mijn oplossing waar ik al jaren met veel plezier gebruik van maak nl. klein elektrisch kacheltje op de middenarmsteun achter 's avonds en een tijdklokje ertussen die zorgt dat de boel in de ochtend ontdooit en warm is als ik vertrek :)
Een Webasto was mij ook te duur voor die keren dat wij het echt gebruiken in Nederland, goed mijn systeem doet natuurlijk niets aan de koelwater temperatuur van de motor (weet zo niet of Webasto dat standaard wel doet trouwens).
 

micky

Forumguru
Dat meende ik al idd, mijn ouders sloten vroeger de Volvo aan op het stopcontact voor het warm houden van het koelwater er zat dan zo'n blauwe CEE stekker onder de bumper, werkte trouwens wel goed, direct warme lucht en de motor ook redelijk warm :)
 

CDK

Forumguru
@snapo6, stationair laten draaien om te ontdooien is sowieso erg slecht voor je motor.
Geen milieuvervuiling......, die kachel loopt ook op brandstof tenminste bij diesels wel, weet niet hoe het bij de benzinevarianten is, maar elke vorm van energie is in meerdere of mindere mate belastend voor het milieu.
 

CDK

Forumguru
@micky, auto's in / uit Scandinavië kunnen inderdaad een aansluiting hebben voor op het stroomnet, werkt perfect, alleen niet als je auto aan de overkant van de straat geparkeerd staat :)
 

Noord26

Forumguru
Dat gaat inhoudelijk over een diesel-motor. En ik zie meer raakvlakken met korte stukjes rijden als stationair draaien met een koude motor.
 

CDK

Forumguru
Nee @Noord26, daar staat toch echt voor alle typen motoren :lezen: en het was maar een voorbeeld, zelf heb je ook Google op je pc toch zeker? ;)
 

Noord26

Forumguru
Met Google vind je alles als je gericht zoekt op iets als 'slecht voor motor stationair opwarmen', oid. je kan er ook intypen dat water en lucht slecht voor je zijn, kijk eens naar het aantal hits..

:cheer:

Liever zie ik bewezen onderzoeken met gestaafde hypothese(s) en conclusies.
 

ertromp

Forumguru
Toch nog een poging voor @Noord26 :D
Bij koude motor en dan stationair toerental krijgt de motor een heel benzinerijk mengsel aangeboden.
Dit zorgt voor o.a. aanslag op gasklep en andere interne delen van je motor. De motor stoot nl. de meest schadelijke gassen uit bij koude motor en denk ook weer aan de EGR die een deel terugvoert van die benzine rijke en schadelijke gassen.
Ga je de motor licht belasten zoals rijden dan vermindert de hoeveelheid benzine in het mengsel en ook de hoeveelheid schadelijke gassen.
 
Bovenaan Onderaan