Auxiliary heating

Desperado

Forumguru
Klopt.

Edit; Olie wordt toch niet gekoeld als het onderin het carter ligt? Dan kan het daardoor ook niet verwarmd worden bij stilstaande motor.

micky

Forumguru
Maar door het verwarmen van het koelwater wordt het hele blok verwarmt, dus direct na het starten wordt de olie rondgepompt en verwarmt door het warme blok...

micky

Forumguru
Ahzo, olie wordt verwarmt door het blok en niet andersom, wat gangbaar is.
Weet niet helemaal hoe ik je post moet interpreteren.
Maar, als je de standkachel aan hebt wordt het koelwater verwarmt, daardoor wordt het blok dus ook warm en als je dan start wordt de steenkoude olie dus door het blok verwarmt, is de motor op temperatuur, dan is een van de taken van de olie om het blok te koelen/warmte af voeren (los van zijn smerende en reinigende taak).

Canon-Eye

Forumguru
Ahzo, olie wordt verwarmt door het blok en niet andersom, wat gangbaar is.
Ehh... "andersom gangbaar"?
De warmte ontstaat in het blok (in de cilinders, nauwkeuriger aangeduid) en dáárdoor wordt de olie warm. Met een standkachel wordt het blok voorverwarmd, dus na het starten stroomt de olie meteen door een warmer blok dan zonder standkachel en is dus (ook) eerder op temperatuur.

micky

Forumguru
Ik geloof niet dat het blok door het water zo warm wordt dat de olie daardoor ook verwarmd wordt.
Dat hangt uiteraard van het systeem af en hoe lang je hem aan hebt, maar bij het "ouderwetse" systeem zoals Volvo, stond er de hele nacht stroom op en creëer je een temperatuur van een graadje of 40-50 denk ik bij de nieuwere systemen weet ik niet hoeveel het zal zijn.
Als het buiten vriest zal de olie altijd warmer worden dan dat er niets verwarmt is.

Noord26

Forumguru
Wij hebben momenteel een aantal aanvragen lopen voor een Webasto. Auto bevalt zo goed en met de kleine spruit, plus tegenwoordig buiten overwinteren van de auto is het de aanschaf en gemak meer dan waard.

Prijzen voor inbouw momenteel 2200 met Evo Top5. Dat is zeker te overwegen. Maar bijna 400 voor een afstandsbediening, kom op zeg (of 70 euro voor een tijdklokje).. Dat moet elders veel goedkoper aan te schaffen zijn als de prijzen die ik krijg van inbouwstations voor alleen de onderdelen..

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Wellicht een rit maken naar Duitsland. Daar liggen prijzen voor materiaal en inbouw wellicht lager. Gewoon een hele dag voor uittrekken

ertromp

Forumguru
Eberspacher (ik weet niet of ik het zo goed geschreven heb) is een standkachel merk wat je veel op de Duitse markt ziet

Noord26

Forumguru
Voor de geintereseerden; ik heb een aantal offertes ontvangen van hoofdinbouwstations Webasto en de prijzen verschillen aanzienlijk. Prijzen voor levering en inbouw van een Webasto Thermo Top Evo 5+ icm Thermo Call (via mobieltje aansturing van de Webasto).

1. €2548,-
2 €2403,99
3. €1959,99

ertromp

Forumguru
Of toch zelf een Webasto of Eberspacher inbouwen. Complete set dus kachel incl slangen en benodigde elektronica koop je voor rond de €750 in Duitsland

Noord26

Forumguru
@ertromp

Klopt, alleen het systeem voor koppeling op je mobiel kost je ook minimaal 300 (ebay) of duidelijk meer in NL. Dus compleet systeem minimaal 1050-1100 euro. Evo Top 5+ complete set is zelfs nog een stukje duurder (1200), welke het interieur ook van grote auto's automatisch kan regelen.

@MeneerB:

230V is geen optie. Het gaat niet alleen om thuis weg rijden waar dat nog valt te realiseren, maar elders zijn we ook vaak.

Laatst bewerkt:

030

Forumguru
Ik heb hem incl besturing via een iphone. De app is eigenlijk niets meer of minder dan een tool die opdrachten in een SMS vertaald.

Voordeel is natuurlijk wel dat je hem te allen tijde aan en uit kunt zetten qua bereik.

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan