gezien weer een opgepikt draadje deel ik graag mijn recente ervaring met het systeem...
Ik heb een factory fitted voorverwarming en is op koude dagen een zegen!!!
Als het werkt..........
Auto is van 11/2014. Winter 14-15 werkte dit super.
Dit jaar eigenlijk nog bijna niet nodig gehad gezien de opwarming van de aarde.
Maar paar weken geleden 's ochtends toch de ab ingedrukt. 15' later in de wagen niets. Koud en kil, geen lampjes, geen blazer. Maar toen niet verder op nagedacht.
Vorige week maandag opnieuw geprobeerd en fijne warme wagen. Maar de rest van de week niets meer.
Dus begin deze week eens naar de garage.
Mijn eurocent was wel al deels gevallen. Werkt niet als brandstof in reserve zit. En dat was het geval, zowel die ene keer paar weken geleden, als na vorige maandag. Een lange warme zomer had die reflex uit mijn geheugen gewist
Maar voltanken was geen oplossing. Systeem bleef foutmelding aangeven.
Dr Google heeft me dan geleerd dat als het systeem 5x niet werkt, dit in een automatische blokkering gaat.
En dat bleek idd in de garage. Daar gedeblokkeerd.
Echter toonde de diagnose ook een probleem met de bougie. Dus nieuwe afspraak want ging zeker niet werken.
Opnieuw incorrect : geprobeerd met succes, en deze week weer een zalig opgewarmde wagen bij vertrek.
Ik vermoed dat de foutmelding van de bougie misschien tgv. een onvolledige cyclus was, heb hem manueel eens volledig laten lopen, nadien met timer en sindsdien met ab. Werkt weer zoals het hoort.
Dus de les : niet vergeten tanken.... en niet tegen beter weten in blijven proberen hem aan te schakelen want dat gaat hij op een automatische beveiliging.
Grappig was wel de reactie van de garage bij afbellen van de afspraak. 'Ja meneer, het kan dan weer eens wel en dan weer niet werken he....' Dan maak ik wel een nieuwe afspraak. En als hij blijft werken kunnen ze ter gelegenheid van het volgende onderhoudsmoment de foutmelding van de bougie eens controleren en evtl dan herstellen.