Auxiliary heating

KJvO

Forumguru
Nadeel is dan wel dat je een prepaid kaartje of abo moet hebben ;)
Ik heb een offerte opgevraagd hier in Nederland en die komt met de simpele afstandbediening (T91) en de kleinste uitvoering op net geen 2000 euro, wel ingebouwd dan. Toch een heel bedrag als je het mij vraagt. De reden voor de kleinste uitvoering Top Evo 4) is dat de beperking in de interieurkachel en de blower zit, ze hadden dit getest met een VW Passat en geen merkbaar verschil in opwarmtijd gemeten.
 

Rallye

Forumguru
Ik heb een prepaidkaartje van Simyo in mijn Thermocall. Elke terugmelding (kan uit) kost een dubbeltje. Mocht je die terugmelding niet willen, dan kan die ook uit. Dan moet je alleen elk (half?) jaar een sms sturen vanaf het nummer van het kaartje. Dat kan ook via de site van Simyo. De kaart schrijft zelf tegoed bij en kan sms-en in het buitenland. Prima geregeld. Ik vind het een prima oplossing.
 

jurjen

Lid
Ik heb een prepaidkaartje van Simyo in mijn Thermocall.
Ik ben voor mijn volgende auto op zoek naar één dingetje wat ik bij Webasto niet kan vinden: Ik heb nu de Telestart T100 HTM en zit te dubben over de Thermo Call.
Mijn vraag over de Thermo Call is: Stel je de starttijd van de kachel in of je daadwerkelijke vertrektijd?
Bij de remote die ik nu heb geef ik de vertrektijd op en zoekt 'ie zelf temperatuurafhankelijk uit vanaf hoe laat er gestookt moet worden, (Heat Time Management) en dat bevalt me prima.
 

Rallye

Forumguru
Ik denk dat dat afhangt van welke Webasto je hebt. Mijn ThermoTop 5 (geen Evo dus) varieert zelf niet naar buitentemperatuur, dus zo'n opdracht kan hij niets mee. Bij mijn auto stel ik dus de starttijd voor de kachel in: een half uur voor ik weg wil rijden. Mogelijk kun je meer regelen bij een Thermo Top Evo. De app kent wel een instelling voor "Webasto Individual Select", inderdaad bij de Evo: http://www.webasto.com/nl/markten-p...ze-standkachels/individidual-quick-en-select/
Misschien kun je daar meer mee regelen.

Twee vragen voor jou:
- welke Webasto heb je nu; en
- laat je die overzetten of laat je een nieuwe inbouwen (en waarom deze keuze)?
 

jurjen

Lid
Heat Time Management zit dan hoogst waarschijnlijk in de zend/ontvangunit die bij de Telestart T100 HTM wordt ingebouwd dus ik ga weer voor de remote. Bereik is voor mij in meer dan 90% van de gevallen geen issue en dat het apparaat z'n stooktijd zelf uitrekent bevalt erg goed.

Dank voor de feedback!

Twee vragen voor jou:
- welke Webasto heb je nu; en
- laat je die overzetten of laat je een nieuwe inbouwen (en waarom deze keuze)?
Welke ik er nu in heb zitten weet ik niet exact, kan ik op de offertes uit 2011 jammer genoeg niet terugvinden.
Ik laat de kachel niet overzetten, die is meegeleased met de auto. Destijds heb ik wel even gekeken naar zelf kopen maar de overbouwkosten kunnen vrij fors oplopen en ik wilde ook niet vastzitten aan mijn brandstofkeuze. Nu ga ik wel van diesel naar diesel maar dat is iets wat ik toen niet kon voorspellen en nu weer niet ga doen. Wordt weer geheel meeleasen.
 

jurjen

Lid
Net van Webasto bevestigd gekregen dat het instellen van vertrektijd (v.s. starttijd kachel) inderdaad niet kan met de Termo Call en wel met de Telestart T100 HTM.
 

Rallye

Forumguru
Goed om te weten! Mij bevalt de standkachel erg goed. Op de nieuwe Octavia is echter ook een verwarmbare voorruit leverbaar, die een deel van de taak van de standkachel over zou kunnen nemen. Kan veel geld schelen.
 

jurjen

Lid
Het gaat mij nog niet eens zozeer om de ruiten maar vanwege de geringe hoeveelheid (rest-)warmte die moderne diesels leveren. Ik rijd altijd eerst een aardig stuk binnendoor, dus met lage motorbelasting, en zat bij temperaturen onder het vriespunt gewoon een minuut of twintig te vernikkelen in de auto voordat er wat warme lucht binnenkwam. Alleen daarom al wil ik niet meer zonder standverwarming. Dat ik niet 'smorgens in de kou sta te krabben is wel een heel prettige bonus :-)
 

Rallye

Forumguru
Klopt, zeker bij een moderne diesel is dat een groot voordeel van een standkachel. Een vriend van mij had daarom in zijn Megane ook een Webasto.
 

jurjen

Lid
Ik zie in deze beschrijvingen dat je je kunt laten waarschuwen voor koud weer. Op het linker screenshot staat nog steeds stookduur weergegeven en op mijn afstandsbediening stel ik mijn vertrektijd en een gewenst verwarmingsniveau in. De stookduur rekent het apparaat dan zelf uit obv de buitentemperatuur. Het lijkt dus wel een beetje op HTM maar ik vermoed dat daar andere electronica voor in de auto zit dan bij de Thermo Call.

Dank voor de update!
 

Rallye

Forumguru
De beschrijving in de iTunes store zegt: "Support for TC4 Advanced and Heat Time Management" (hoewel de Nederlandse inleiding, waarschijnlijk verouderd, alleen TC3 vermeldt). Ik kan het zelf niet proberen, maar het lijkt erop dat nu ook modernere systemen worden ondersteund
 
Laatst bewerkt:

Xander

Senior Member
In bijvoorbeeld Zweden is het mogelijk een Webasto standkachel als optie te selecteren. De kosten hiervan zijn 1050 euro.

In Nederland is deze optie, zoals in dit topic te lezen, niet beschikbaar. De onderdelen voor een Webasto Thermo TOP EVO 5+ zijn los te koop voor ongeveer 1250 euro. Dus de prijs in Zweden is zeker niet verkeerd. Inclusief montage kom je echter al snel tussen de 2160 en 2415 euro. En dan heb je een systeem dat niet echt goed samenwerkt met de auto (het systeem kan de kachelstand niet aansturen).

Weet iemand of het mogelijk is om een Webasto standkachel bij een Skoda dealer te laten installeren, zodat het hetzelfde werkt als het systeem geleverd in Zweden? Misschien bij een dealer over de grens? Duitsland bijvoorbeeld?
 

jurjen

Lid
Mijn ervaring is dat Skoda dealers in NL zelf geen standverwarming inbouwen. Ik zit nu in m'n tweede auto/Octavia met Webasto standkachel en beide keren is die door een Webasto dealer ingebouwd. Mischien dat dat in het buitenland anders is.
De kachelstand handmatig goed zetten als je 'smidaags of 'savonds de auto verlaat went overigens vrij snel. Tot nu toe in 5 jaar 1x 'misgegrepen' omdat ik de thermostaat van de climatronic was vergeten maar dan start je evengoed nog met warm koelwater....
 

martijn v o

Forumguru
De kachelstand is afhankelijk van welke (auto) kachel je hebt. Heb je een handmatige dan moet je die zelf goed zetten. Heb je een automatische (climatronic) dan (kan) regelt de webasto dat voor je. Is afhankelijk van het type webasto. Als je diegene hebt met CANBUS dan gaat het meestal wel.

Ik heb er zelf een ingebouwd, maar je wil niet weten hoeveel werk dat is. Je bent er twee volle dagen mee bezig en als je het net zo wil hebben als in Zweden, dan moet je de volgende onderdelen hebben:

- standkachel geschikt voor je brandstof (diesel of benzine)
- brandstofpomp
- tankdoorvoer
- benzineslang meter of 5
- kabelboom accu-bediening-standkachel-pomp
- koelwaterslangen met toebehoren en beugels
- afstandsbediening of klokje of app
- bediening climatronic met knopje voor standverwarming
- inlaatdemper
- uitlaatdemper

Reken op de materialen een 1500 euro nieuw en 1000 euro tweedehands een beetje afhankelijk van wat je wil (klokje of afstandsbediening) en de uitvoering van de auto (heb je al stoelverwarming en voorruitverwarming dan zijn de paneeltjes erg duur).

De afstandsbedieningen origineel van webasto gaan erg ver. Vorige week waren we zwemmen bij CenterParks Eemhof en hebben daar ook gegeten. Ik ben net na het toetje even naar buiten gelopen en de verwarming aangezet zodat we ook weer in een warme auto konden vertrekken.

Maar het is wel heerlijk, we gebruiken de kachel op dit moment ook, we gaan zo naar een open avond voor een school voor onze dochter kijken.

In de zomer kun je ook ventileren zonder verwarmen.

De kachel warmt in een aparte verbrandingskamer het koelwater op. Dit koelwater wordt door een pomp rondgepompt en door de kachelradiator binnen en door het blok. Zo wordt het blok uiteindelijk ook opgewarmd op een graad of 70. Doordat (in mijn geval) het warme water ook door de oliekoeler stroomt wordt de olie ook opgewarmd.

Je moet eigenlijk wel een goede accu in je auto hebben, want deze heeft wel te lijden van dit soort grappen. Ik heb daarom gekozen voor een AMG gelaccu en dat gaat prima.
 
gezien weer een opgepikt draadje deel ik graag mijn recente ervaring met het systeem...

Ik heb een factory fitted voorverwarming en is op koude dagen een zegen!!!
Als het werkt..........

Auto is van 11/2014. Winter 14-15 werkte dit super.
Dit jaar eigenlijk nog bijna niet nodig gehad gezien de opwarming van de aarde.
Maar paar weken geleden 's ochtends toch de ab ingedrukt. 15' later in de wagen niets. Koud en kil, geen lampjes, geen blazer. Maar toen niet verder op nagedacht.
Vorige week maandag opnieuw geprobeerd en fijne warme wagen. Maar de rest van de week niets meer.

Dus begin deze week eens naar de garage.
Mijn eurocent was wel al deels gevallen. Werkt niet als brandstof in reserve zit. En dat was het geval, zowel die ene keer paar weken geleden, als na vorige maandag. Een lange warme zomer had die reflex uit mijn geheugen gewist ;)
Maar voltanken was geen oplossing. Systeem bleef foutmelding aangeven.
Dr Google heeft me dan geleerd dat als het systeem 5x niet werkt, dit in een automatische blokkering gaat.

En dat bleek idd in de garage. Daar gedeblokkeerd.
Echter toonde de diagnose ook een probleem met de bougie. Dus nieuwe afspraak want ging zeker niet werken.

Opnieuw incorrect : geprobeerd met succes, en deze week weer een zalig opgewarmde wagen bij vertrek.
Ik vermoed dat de foutmelding van de bougie misschien tgv. een onvolledige cyclus was, heb hem manueel eens volledig laten lopen, nadien met timer en sindsdien met ab. Werkt weer zoals het hoort.

Dus de les : niet vergeten tanken.... en niet tegen beter weten in blijven proberen hem aan te schakelen want dat gaat hij op een automatische beveiliging.

Grappig was wel de reactie van de garage bij afbellen van de afspraak. 'Ja meneer, het kan dan weer eens wel en dan weer niet werken he....' Dan maak ik wel een nieuwe afspraak. En als hij blijft werken kunnen ze ter gelegenheid van het volgende onderhoudsmoment de foutmelding van de bougie eens controleren en evtl dan herstellen.
 

jurjen

Lid
De kachelstand is afhankelijk van welke (auto) kachel je hebt. Heb je een handmatige dan moet je die zelf goed zetten. Heb je een automatische (climatronic) dan (kan) regelt de webasto dat voor je. Is afhankelijk van het type webasto. Als je diegene hebt met CANBUS dan gaat het meestal wel.
Ik heb er een gebruiksaanwijzing bijgekregen die stelt dat ik de thermostaat van de climatronic op max moet zetten en de lucht op max-ontwasemen, dat was bij de vorige auto ook zo.
 

abelsj

Forumguru
In bijvoorbeeld Zweden is het mogelijk een Webasto standkachel als optie te selecteren. De kosten hiervan zijn 1050 euro.

In Nederland is deze optie, zoals in dit topic te lezen, niet beschikbaar. De onderdelen voor een Webasto Thermo TOP EVO 5+ zijn los te koop voor ongeveer 1250 euro. Dus de prijs in Zweden is zeker niet verkeerd. Inclusief montage kom je echter al snel tussen de 2160 en 2415 euro. En dan heb je een systeem dat niet echt goed samenwerkt met de auto (het systeem kan de kachelstand niet aansturen).

Weet iemand of het mogelijk is om een Webasto standkachel bij een Skoda dealer te laten installeren, zodat het hetzelfde werkt als het systeem geleverd in Zweden? Misschien bij een dealer over de grens? Duitsland bijvoorbeeld?

De af fabriek standkachel in mijn o3 is volgens de kenplaat onder de motorkap een webasto thermo top evo van 5kw.
 

Rallye

Forumguru
Zo'n af-fabriek systeem lijkt me prachtig (en goedkoper), zeker als je die ook met de telefoonmodule (evt. wel achteraf in te bouwen?) zou kunnen bedienen. Die telefoonmodule maakt dit comfortsysteem wat mij betreft echt af......

Overigens vreemd dat Pon het systeem niet aanbiedt voor Skoda's: in een Golf kun je het wel krijgen, dus evt. onderdelen moeten ze toch op voorraad hebben. Skodadealers bouwen toch in het algemeen geen standkachels in, dus die beconcurreer je ook niet, mocht dat de reden zijn.

Ik heb er een gebruiksaanwijzing bijgekregen die stelt dat ik de thermostaat van de climatronic op max moet zetten en de lucht op max-ontwasemen, dat was bij de vorige auto ook zo.

Klopt, zo werkt het bij mij ook. Er zit bij mijn (ook achteraf ingebouwde) Webasto nog wel een extra koppeling naar de climatronic, die de blower aanzet als de Webasto aangaat. Mij valt op dat de blower dan niet erg hard blaast, maar dat is altijd zo geweest.

Overigens, nu ik mij toch onder de ervaringsdeskundigen bevind, vraag ik mij af of het schadelijk zou zijn om de Webasto onder het rijden aan te hebben. Het overkomt mij wel eens dat ik vergeet de standkachel aan te zetten en de standkachel zou ook onder het rijden de koelvloeistof op temperatuur kunnen brengen. Zijn er redenen om dat niet te doen?
 
Laatst bewerkt:

abelsj

Forumguru
Zo'n af-fabriek systeem lijkt me prachtig (en goedkoper), zeker als je die ook met de telefoonmodule (evt. wel achteraf in te bouwen?) zou kunnen bedienen. Die telefoonmodule maakt dit comfortsysteem wat mij betreft echt af......

Overigens vreemd dat Pon het systeem niet aanbiedt voor Skoda's: in een Golf kun je het wel krijgen, dus evt. onderdelen moeten ze toch op voorraad hebben. Skodadealers bouwen toch in het algemeen geen standkachels in, dus die beconcurreer je ook niet, mocht dat de reden zijn.



Klopt, zo werkt het bij mij ook. Er zit bij mijn (ook achteraf ingebouwde) Webasto nog wel een extra koppeling naar de climatronic, die de blower aanzet als de Webasto aangaat. Mij valt op dat de blower dan niet erg hard blaast, maar dat is altijd zo geweest.

Overigens, nu ik mij toch onder de ervaringsdeskundigen bevind, vraag ik mij af of het schadelijk zou zijn om de Webasto onder het rijden aan te hebben. Het overkomt mij wel eens dat ik vergeet de standkachel aan te zetten en de standkachel zou ook onder het rijden de koelvloeistof op temperatuur kunnen brengen. Zijn er redenen om dat niet te doen?

Heb dit ook regelmatig aan de hand. Moest dit kwaad kunnen zou ze wel automatisch uitgeschakeld worden bij starten van de motor.
 
Bovenaan Onderaan