Voor degenen die hun Skoda nog een beetje aan het ontdekken zijn:
Bij de Fabia en verdere voorgaande auto's resette ik altijd de 2-stand bij het tanken nadat ik zowel het gemidd3ld verbruik als de gereden km per tank had genoteerd (alsook de totaalstand).
Het gemiddeld verbruik en gereden afstand bij "stand 1" reset zichzelf na ca. 2 uur stilstand met contact uit.
De Leon is een stap verder met 3 sets "telwerken", namelijk Sinds Start en Sinds Tanken (resetten zichzelf, resp.na 2 uur stilstand en na het tanken als er een metertje gereden is) en Lange tijd, handmatig te resetten of automatisch na een bepaald aantal km of rijuren, wat het eerst wordt bereikt.
Deze systematiek zal waarschijnlijk voor alle VAG-auto's vanaf pakweg 2015 of zo van toepassing zijn, vermoed ik.
Overigens blijken de door de boordcomputer aangegeven gemiddelde verbruiken doorgaans nogal optimistisch te zijn in vergelijking met de echte gemiddelden die je kunt berekenen uit de feitelijk getankte liters en gereden kilometers. Per tankbeurt lopen de verschillen uiteen van heel weinig tot soms wel 8 of 10%, hetgeen deels verklaard kan worden uit tankverschillen: het ene Vol is het andere Vol niet. Door het cumulatief bij te houden over meerdere (in mijn geval: ale) tankbeurten worden die verschillen op den duur weggenivelleerd. Andere afwijkingen komen voort uit wisselende gebruiksomstandigheden, zoals wel of geen aaanhanger/dakkoffer/bergritten etc.