Rosinfield

† In Memoriam
en men bespreekt ervaringen van andere types die het vaak beter doen .

Of niet?
Is dat nou zo verschrikkelijk? Men doet toch desalniettemin zijn best je oorspronkelijke vraag naar beste kunnen te beantwoorden? Niet zo moeilijk doen hoor.

Overigens rijd ik ook vnl snelweg. Meestal rustig, al zijn er natuurlijk wel "momentjes". Wellicht dat die er dan toch stevig inhakken met dat vermogen.
 

Rallye

Forumguru
@dj.verhulst Zowel de titel van het topic (waarvan ik aanneem dat die niet door een mod gewijzigd is) als de startpost (waarin de Octavia slechts wordt vermeld), laat zich veel ruimer lezen dan de nu door jou gestelde veel specifiekere vraag “waarom heeft mijn octavia III zo'n hoge banden slijtage ??”. Ik begrijp die verplaatsing en de antwoorden wel....
 

Cordoba

Forumguru
Sterker nog, dat was na slechts 11.500 km blijkt bij nadere controle

Maar de wielbasis van de Polo is ook veel kleiner (meer wringen in bochten), en waarschijnlijk is ook de maat van de banden een stuk kleiner (zowel in de breedte als de wielomtrek) in vergelijking met een O3, dus voor een deel wel verklaarbaar, maar het is wel een forse afname van het profiel op zo weinig km's.
 

EdK

Forumguru
Banden slijten nu eenmaal sneller op Friese wegen....
Als ik een ritje naar Friesland heb gemaakt dn is er altijd een halve tot hele mm van me rubber weg.... :cry:
 

dj.verhulst

Forumguru
Of niet?
Is dat nou zo verschrikkelijk? Men doet toch desalniettemin zijn best je oorspronkelijke vraag naar beste kunnen te beantwoorden? Niet zo moeilijk doen hoor.

Overigens rijd ik ook vnl snelweg. Meestal rustig, al zijn er natuurlijk wel "momentjes". Wellicht dat die er dan toch stevig inhakken met dat vermogen.

het gaat niet over de antwoorden maar de onaangekondige verplaatsing , want een band kan op de ene auto niks goed doen en op een ander is er geen betere combinatie

Banden zijn nu eenmaal altijd "onderdelen van derden", dus zó vreemd is dat niet... ;)

ah dus als ik een aftermarket accu koopt en daar is wat mee word dat ook verplaatst ,, maar veel onderdelen af fabriek maken ze niet zelf en kopen ze in en kan je vaak nog merkjes op zien ,, erg veel Bosch Siemens , dan loopt het type topic snel leeg....

zou dat derden topic meer gebruiken voor aftermarket spullen en aanpassingen .

215/45/R17 is de bandenmaat

ik heb de origineel 16" 205 breed ,, is zat voor dit vermogen
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst de vraag of 14" wel over de remmen past. (andere motorisering kan andere maat remmen betekenen, dus niet passen)
 

Tees

Donateur
185/60R14 geeft een omtrek van 920.4 mm, 175/70R14 (volgens Autoweek de standaardmaat in 14" voor de Rapid, had veen geen zin t gebruikersboekje op te zoeken) geeft 992.6 mm. Das 7.2% minder omtrek, dat vind ik wel vrij fors. Bovendien gaat je teller dan bovenop de 5-10% afwijking die ie normaal al heeft nog eens 7.2% extra afwijking omhoog geven, dat wordt wel héél veel. Ik zou t niet doen dus.
 

Tees

Donateur
Excuus, ik had 14" straal gerekend ipv doorsnede. Maakt wel uit voor het percentage, dus even opnieuw gedaan:
181,36 voor de 185/60 en 188.58 voor 175/70. Dus een verschil van slechts 4%. Wel nog steeds de verkeerde kant op, dat blijft sowieso :jaja:
 

Tees

Donateur
De afrolomtrek @hemi24, daar draait nogal wat om (zoals de afwijking van de snelheidsmeter). En m'n laatste berekening klopt en is idd in centimeters.
 

eriktv

Forumguru
Het betreft banden die slechts voor een weekje wintersport nodig zijn, wat gaat er met de rolomtrek mis als je de snelheid zelf van de navigatie afleest? Het is erg lastig om geschikte tweedehands banden te vinden in de goede maat, de meerverkochte Fabia heeft dus dit soort maten en vele andere auto’s hebben net weer steekmaat 5x112,5.
 

hemi24

Forumguru
@eriktv : het zou helpen als je wat meer info zou geven over de wagen dan alleen "een Rapid".

Doe maar een winterbandje, zou ik bijna zeggen...

@Tees : waarom zou je afrolomtrek berekenen? Diameters kun je net zo goed vergelijken...

Diameter = breedtemaat x hoogtemaat / 50 + velgmaat x 25,4
 
Bovenaan Onderaan