Om te beginnen, ik zou dit topic graag breder willen zien gepubliceerd dan voor de Superb II omdat het m.i. over een meer algemeen issue gaat dat en autospecifiek probleem. Maar goed, het gaat om het volgende:
Half oktober j.l. heb ik op mij Superb II rondom een nieuwe set Michelin Primacy 4 banden 205/55/16-94V laten plaatsen, gelijk ook maar de auto laten uitlijnen. Dit werk is uitgevoerd bij een bedrijf in Nederland.
In beginsel dacht ik dit rijdt weer fantastisch.
Enkele dagen later weer naar huis in Frankrijk gereden.
Tijdens zo'n lange rit merk je hoe de banden zich echt gedragen. Ik voelde trillingen door de auto heen gaan, de ene keer sterker dan de ander keer. Thuisgekomen de auto op de brug laten zetten en ja hoor, 2 van de 4 autobanden vertoonde een hoogteslag van 2 to 3 mm.
Ik heb toen gelijk het bandenbedrijf gebeld met de mededeling dat ik een hoogteslag heb geconstateerd, tevens heb ik aangegeven dat ik pas weer in januari weer in Nederland zou zijn en dat ik dat naar hun toe zou kunnen komen.
Afgelopen week ben ik daar op maandag geweest en zij hebben net als ik de hoogteslag geconstateerd en 2 nieuwe banden besteld.
Gisteren ben ik langs geweest om de nieuwe banden te laten monteren. Nu komt het, de monteur die dit werk heeft uitgevoerd heeft de banden van de velg gehaald en geconstateerd dat er nog oud rubber in de velgranden aanwezig was, hij heeft de velgen volledig schoongemaakt en vervolgens de banden van die ik in oktober had aangeschaft opnieuw gemonteerd. Toen deze banden opnieuw werden gebalanceerd was er van een hoogteslag geen sprake meer.
Na montage heb ik een uitvoerige proefrit gemaakt, van trillingen was totaal geen sprake meer.
Uiteraard ben ik blij dat dit probleem is opgelost en dat ik de bandenboer de kosten van 2 nieuwe banden heb bespaard, toch blijf ik een beetje met het gevoel zitten van; 'hadden jullie dit niet gelijk de eerste keer kunnen doen', en nu heb ik extra kosten gemaakt door er opnieuw heen te rijden.
Uiteindelijk is alles keurig opgelost maar om het opgelost te krijgen moet je wel wat volharding aan de dag leggen tot het is opgelost.
Voorts lijkt het me dat ik niet de enige ben die op deze manier problemen ondervindt met de montage van nieuwe banden
Uiteindelijk wil ik alleen maar zeggen: wanneer je nieuwe banden aanschaft, zorg ervoor dat je er met je neus bovenop zit en laat niet los voordat je 100% tevreden bent met je aanschaf. Je betaalt er immers een hoop geld voor.