Tees

Donateur
Ok, heb je gelijk in, komt op hetzelfde neer. Maar ik reken uiteindelijk liever met de grootheid waar het direct om gaat.
 

eriktv

Forumguru
Ik typte het gisteravond wat beknopter dan jullie van mij gewend zijn, tijdens een sinterkerstfeestje.

De kern van mijn vraag was of er technisch/juridisch iets fout gaat met deze iets te brede band “volgens het boekje”.

Ik redeneerde zo:
- 14” past
- Bij een grotere inchmaat past tot 215 breed, dus 185 past ook
- wat is dan het feitelijke probleem met rijden?

Als het alleen over de snelheidsmeter gaat is dit praktisch geen probleem, want ze rijden altijd met navigatie erbij. En er staat een mooie set te koop voor een mooie prijs, in de buurt. Ze willen het echt voor eenmalig gebruik voor een weekje. Ze rijden namelijk op all seasons, maar die zijn niet oud genoeg om te vervangen en ook niet nieuw genoeg om comfortabel genoeg naar onze wintersportlocatie op 1.700m+ te gaan.

Het betreft een Rapid (niet spaceback) 1.2TSI (86pk, trommelremmen achter) van april 2013.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb intussen ook wat uitgebreider gezocht en lees dat je technisch vooral rekening moet houden met hoger verbruik en wat trager optrekken. En als alles netjes in de wielkast past moet je alleen nog op de snelheidsmeter letten. Volgens mij goed genoeg voor 1 weekje gebruik. Het zijn gewoon hele nette Vredesteins met zwart staal en goed profiel voor €125, een koopje.

Dut topic geeft wel een mooie vergelijkbare discussie: https://www.skodaforum.nl/forum/i/te-grote-banden-kan-dat-kwaad.35501/

Met online calculators kom ik op een +7,42%, jullie wiskundeknobbel zit dus wel goed :D
 

eriktv

Forumguru
Volgens mij staat het antwoord daarop hier, Peter:

Er staat een mooie set te koop met 185/60R14, levert dit nog andere problemen op dan een lichte tellerafwijking?

Ik verwees naar steekmaat.nl, omdat daar ook op basis van slechts het kenteken een handzaam overzicht van velg-bandcombinaties staat. En met “set” bedoel ik een set velgen met banden, wellicht dat daar verwarring ontstond.

Kern van de vraag is dus of er bij de 14” set die te koop staat (van een Fabia) met de iets te brede banden (185/60 ipv 175/70) technisch/juridisch iets fout gaat, anders dan een tellerafwijking die voor het ene weekje wordt ondervangen met het aflezen van de snelheid op de navigatie.
 

hemi24

Forumguru
Het betreft een Rapid (niet spaceback) 1.2TSI (86pk, trommelremmen achter) van april 2013.

Toch nog wat info waar we wat mee kunnen: 1.2 TSI met 86 PK, zal motorcode CBZA hebben en dan zou 14" moeten passen volgens onderstaand overzicht:

upload_2021-12-13_17-15-19.png




Motorcode kun je snel achterhalen via kentekencheck op ovi.rdw.nl

upload_2021-12-13_17-18-20.png
 

eriktv

Forumguru
Nog even terugkoppeling: de banden passen prima, marge genoeg, ook bij volledig insturen. Prima setje Vredesteins voor €125 voor een weekje Oostenrijk :thumbsup:. Tellerafwijking nog even getest: 100 op de teller is 95 op Flitsmeister, geen probleem.
 

hemi24

Forumguru
Ruimte bij insturen zal het probleem niet zijn, wel de ruimte tussen remklauw en velg, met name bij balanceergewichten..!
Dat is bij een Up met 14” lichtmetaal al aardig krap…
 

eriktv

Forumguru
De velgmaat is gewoon volgens het boekje, alleen de banden wijken af. En bij deze steelies zitten alleen balanceergewichten aan de buitenzijde. Komt helemaal goed dus :thumbsup:
 

Agent327

Forumguru
Om te beginnen, ik zou dit topic graag breder willen zien gepubliceerd dan voor de Superb II omdat het m.i. over een meer algemeen issue gaat dat en autospecifiek probleem. Maar goed, het gaat om het volgende:
Half oktober j.l. heb ik op mij Superb II rondom een nieuwe set Michelin Primacy 4 banden 205/55/16-94V laten plaatsen, gelijk ook maar de auto laten uitlijnen. Dit werk is uitgevoerd bij een bedrijf in Nederland.
In beginsel dacht ik dit rijdt weer fantastisch.
Enkele dagen later weer naar huis in Frankrijk gereden.
Tijdens zo'n lange rit merk je hoe de banden zich echt gedragen. Ik voelde trillingen door de auto heen gaan, de ene keer sterker dan de ander keer. Thuisgekomen de auto op de brug laten zetten en ja hoor, 2 van de 4 autobanden vertoonde een hoogteslag van 2 to 3 mm.
Ik heb toen gelijk het bandenbedrijf gebeld met de mededeling dat ik een hoogteslag heb geconstateerd, tevens heb ik aangegeven dat ik pas weer in januari weer in Nederland zou zijn en dat ik dat naar hun toe zou kunnen komen.
Afgelopen week ben ik daar op maandag geweest en zij hebben net als ik de hoogteslag geconstateerd en 2 nieuwe banden besteld.
Gisteren ben ik langs geweest om de nieuwe banden te laten monteren. Nu komt het, de monteur die dit werk heeft uitgevoerd heeft de banden van de velg gehaald en geconstateerd dat er nog oud rubber in de velgranden aanwezig was, hij heeft de velgen volledig schoongemaakt en vervolgens de banden van die ik in oktober had aangeschaft opnieuw gemonteerd. Toen deze banden opnieuw werden gebalanceerd was er van een hoogteslag geen sprake meer.
Na montage heb ik een uitvoerige proefrit gemaakt, van trillingen was totaal geen sprake meer.
Uiteraard ben ik blij dat dit probleem is opgelost en dat ik de bandenboer de kosten van 2 nieuwe banden heb bespaard, toch blijf ik een beetje met het gevoel zitten van; 'hadden jullie dit niet gelijk de eerste keer kunnen doen', en nu heb ik extra kosten gemaakt door er opnieuw heen te rijden.
Uiteindelijk is alles keurig opgelost maar om het opgelost te krijgen moet je wel wat volharding aan de dag leggen tot het is opgelost.
Voorts lijkt het me dat ik niet de enige ben die op deze manier problemen ondervindt met de montage van nieuwe banden
Uiteindelijk wil ik alleen maar zeggen: wanneer je nieuwe banden aanschaft, zorg ervoor dat je er met je neus bovenop zit en laat niet los voordat je 100% tevreden bent met je aanschaf. Je betaalt er immers een hoop geld voor.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja, klinkt alsof je een beetje pech hebt gehad, maar ook dat de desbetreffende garage z'n werk in eerste instantie niet goed gedaan heeft.
In deze tijd bovenop het werk staan is sowieso niet toegestaan, en daarbuiten bij veel bedrijven ook niet, en dat snap ik ook wel heel goed. Monteurs zouden 1.5x zoveel tijd kwijt zijn als iedereen mee aan zou willen kijken.

Kritisch zijn op het resultaat is natuurlijk wel altijd een goed idee.
 

brepus13

Forumguru
Dus als ik het goed begrijp:

wees kritisch op of ze je velgen schoonmaken en hoe ze je banden wisselen?

ik snap overigens niet hoe er rubber achter een velgrand kan blijven zitten… banden vallen niet uit elkaar bij demontage normaal gesproken.
 

brepus13

Forumguru
Beste bandenboer, ik weet dat je vast goed bent in banden wisselen aangezien je dat dagelijks heel vaak doet maar ik heb gelezen op een forum dat iemand hoogteslag kreeg doordat er oud rubber achter de velgrand was blijven zitten…. Wil je daar even goed op letten? Bedankt hè!
 

EdK

Forumguru
@brepus13 ik begrijp niet dat je de TS zijn verhaal ( ervaring ) voor me gevoel een beetje loopt af te zeiken ??

Zijn hier al heel wat leden geweest die vreemde trillingen in de auto hebben gehad met rijden.
Zelfs een lid die zijn Skoda uiteindelijk maar verkocht heeft omdat men het niet kon vinden.
Zou het misschien ook hierdoor gekomen zijn ???
Door dit bericht kun je het in iedergeval wel uitsluiten !

En resten van oude band achterblijvend op een velg, waarom zou dit niet kunnen ?
Neem aan dat je wel eens hebt meegekeken met welk geweld een oude band van de velg losgedrukt moet worden, en dan zou het heel goed mogelijk kunnen zijn dat er stukjes band loskomen nadat ze 4 jaar om een velg hebben gezeten....:pieker::koffie:
 

Tees

Donateur
Het kan zeker gebeuren, maar het zou niet onopgemerkt moeten blijven door een monteur. Maar een foutje kan natuurlijk altijd gebeuren.
Ik heb het idee dat er wat spraakverwarring is tussen @brepus13 en @Agent327, ik snap eerlijk gezegd ook niet alle berichten helemaal. Volgens mij is er geen reden dat we nu allemaal met onze garage of bandenboer gaan praten, maar dat las ik ook wel een beetje in het bericht van @Agent327. Het zal de digitale wereld zijn, nuances gaan dan nog al eens verloren.
 

Fmoon

Forumguru
Ik heb vroeger stage gelopen in een auto bedrijf. En inderdaad zie je vaak dat er nog een laagje rubber op de velg blijft zitten aan de binnenkant hoor. Moest altijd gereinigd worden met een speciale schijf op de luchttol. Evenals de oude plakrand van de plakloodjes. Daar zijn ze vaak ook te beroerd voor helaas.
 

brepus13

Forumguru
@EdK

ik heb geprobeerd om de hele lap tekst te lezen en om de essentie eruit te halen. Deze heb ik geverifieerd met TS en die geeft dus aan dat zijn boodschap is dat je goed moet opletten bij een bandenwissel.

met alle respect, maar om met die instelling bij een bedrijf aan te komen daar ga je niet ver mee komen. Ik zie nog steeds niet hoe er rubber achter kan blijven en hoe dit hoogteslag veroorzaakt. (Aangezien dit even gecheckt moet worden bij hermontage) Dat er iets niet goed zat bij TS en dat dit netjes opgelost is door bandenboer is toch netjes gedaan en is mijn inziens geen reden tot preventief een specialist vertellen hoe hij zijn werkt dient te doen.

ik heb wel eens kortsluiting veroorzaakt thuis, moet ik dan een forum gaan informeren dat ze hun elektricien goed moeten informeren dat hij geen kortsluiting moet maken? Hoe zou jij dat vinden @EdK :-)
 

hemi24

Forumguru
Zal bandenmaat 205/55R16 zijn neem ik aan en niet de 15 inch zoals in het openingstopic staat vermeld?

Dat er rubber achterblijft in de rand van de velg klinkt wel een beetje curieus, al helemaal als je aangeeft dat je daardoor 2 tot 3 mm hoogteslag zou hebben...

Hoogteslag is inderdaad wel een puntje waar weinig monteurs op letten is mijn ervaring. Daarom wandel ik ook 9 van de 10 keer domweg de werkplaats in als ik banden laat wisselen, temeer omdat ik altijd wil zien hoe het zit met de slijtage van de banden die eraf komen!
 

EdK

Forumguru
ik heb wel eens kortsluiting veroorzaakt thuis, moet ik dan een forum gaan informeren dat ze hun elektricien goed moeten informeren dat hij geen kortsluiting moet maken? Hoe zou jij dat vinden @EdK :-)
Mag men altijd doen !
Ben namelijk nooit te oud om te leren...:pieker:
 

EdK

Forumguru
Daarom wandel ik ook 9 van de 10 keer domweg de werkplaats in als ik banden laat wisselen
Doordat ik bij een lokale bandenboer kom voor mijn banden, is het daar geen enkel probleem om op afstand mee te kijken.
Zelf in mijn vak heb ik er ook geen probleem mee als men meekijkt, zolang men me maar niet in de weg staat.
En vragen staat ook vrij en krijgt men een antwoord !
Gaat men als leek mij alleen vertellen hoe ik het moet doen.......... dan rijk ik mijn gereedschap aan en zeg "als u het zo goed weet ? gaat uw gang, dan kijk ik even mee om wat te leren !! " :koffie:
 
Bovenaan Onderaan