Als ik het zo een beetje lees zijn jullie geen fan van apparte winterbanden en zomerbanden haha . Ik heb dit namelijk liever wel en aangezien ik nu een kleine van 10 maanden heb en mijn vrouw veel in de skoda rijd wil ik gewoon dat het goed en veilig is . Ik heb de ruimte voor de opslag en kan zelf de velgen verwisselen.
 

Tees

Donateur
Tis een afweging die ieder voor zich moet maken. Bij mn vorige auto zaten er C-merk winterbanden onder, de Michelin CCs waren serieus 3 klasses beter onder alle omstandigheden. Ook die C-merk banden voldeden aan de veiligheidseisen die gesteld worden aan banden, maar ik weet wel dat ik nooit een C-merk koop.

Ik heb de Michelin CCs onder alle omstandigheden in NL getest, en zelfs in de sneeuw geprobeerd de boel aan het glijden te krijgen. Kostte genoeg moeite... Dus ik heb er het volle vertrouwen in dat ze in NL volledig voldoen en veilig zijn (ook met mn 2 kinderen erin ;)). In dikke sneeuwlagen in de Alpen denk ik zeker dat winterbanden het beter doen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Hoewel je oorspronkelijke vraag over het al dan niet passen gaat begin je nu zelf ook een beetje over winter en zomerbanden versus all-seasons. Dus ik voel de vrijheid mijn mening ook even te ventileren. Je geeft terecht aan dat het goed en en veilig moet zijn, en je doet daarbij kennelijk de aanname dat in de winter winterbanden veiliger zijn. In het verleden was dat zeker zo, maar er zijn met de intermediates de laatste jaren grote stappen gemaakt.

Op het moment dat het echt winter is, met sneeuw en zo, zijn winterbanden veiliger dan intermediates. Op het moment echter dat het +10 graden is en nat wegdek denk ik echt dat intermediates beter zijn. En laten we nou in Nederland heel van dat soort "intermediate" weer hebben ...

Ga je op wintersport met de Fabia, dan zou ik zelf geen seconde twijfelen en voor winterbanden gaan. Blijf je echter de hele winter in Nederland, dan zou ik toch eens serieus over intermediates gaan nadenken, er iets meer over lezen, een paar testrapportjes bij de ANWB of ADAC bekijken, en dan zelf je conclusie trekken, op basis van het verwachte gebruik van je auto.
 

Tees

Donateur
Helemaal eens met @CharlesTucker! De ANWB is trouwens geen fan van all seasons, die zijn nog wat conservatief. Er zijn echter meerdere tests die laten zien dat de top all seasons nogal wat mindere winterbanden achter zich laten.

Als je toch all seasons zou overwegen, dan steken er trouwens 2 duidelijk boven de rest uit: Vredestein Quatrac en Michelin CrossClimate(2).
 

Canon-Eye

Forumguru
De "winterse" weersomstandigheden in NL zijn dermate wisselend dat winterbanden hier het grootste deel van de tijd totaal niet tot hun recht komen. Mijn ervaring met de Michelin CC's over de laatste 12, 13 jaar is meer dan uitstekend. Tot nu toe had ik het geluk dat de 4 mm-grens bereikt werd in het voorjaar, zodat ze nog tot ver in het najaar prima functioneerden als regenband (in NL ook niet te versmaden).
 

Canon-Eye

Forumguru
Ja, met één disclaimer: als je van plan bent om regelmatig te gaan wintersporten of om andere reden vaker naar meer sneeuwgevoelige streken rijdt, dán (maar alléén dan) kan het de moeite waard zijn om voor winter/zomerbanden te kiezen.
Anders zou ik me de moeite en de kosten besparen.
 

Bakkertje

Forumguru
Hier wel een aparte set voor de rest winter, maar dat is vooral omdat ik de zomervelgen (19 inch) netjes wil houden. Voor de winter een 17 inch set en zolang die erop liggen slijten de zomerbanden ook niet..
als de winterbanden op zijn komen op die wielen all season banden
 
Hier wel een aparte set voor de rest winter, maar dat is vooral omdat ik de zomervelgen (19 inch) netjes wil houden. Voor de winter een 17 inch set en zolang die erop liggen slijten de zomerbanden ook niet..
als de winterbanden op zijn komen op die wielen all season banden
Ja zoiets wil ik dus ook en niet dat me velgen naar de knoppen gaan door die pekel
 
@Canon-Eye Ik overweeg ook Michelin's crossclimate 2 onder onze Skoda Octavia III. Ik rijd gemiddeld 25000 km en ben een rustige rijder. Kun je aangeven hoe het zit met de slijtvastheid? Hoeveel km gaan ze ongeveer mee?
 

Tees

Donateur
Naar wat ik lees zijn de CC2s behoorlijk slijtvast, al is dat sterk afhankelijk van de auto en de rijstijl. Ik heb de eerste generatie onder mn Fabia gehad, die waren al na 20k op aan de voorkant (ongelijke slijtage), maar die bleek niet goed uitgelijnd te zijn. Maar 40-50k schijnt niet ongebruikelijk te zijn.
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb geen getallen paraat eerlijk gezegd, want ik rij niet meer zo veel. De huidige zitten er al zo'n 40k onder en kunnen nog wel een tijdje.
Mijn algemene ervaring met Michelin uit de tijd dat ik nog 40k+ per jaar reed is ook dat die behoorlijk lang meegaan, sowieso aanmerkelijk langer dan de Conti's of andere zooi die sommige van mijn zakelijke auto's van huis uit meekregen en die ik altijd per eerste gelegenheid liet vervangen door Michelin.
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
mijn ervaring (> 60k/jr) sluit hierbij aan : Michelins gaan langer mee en veroorzaken bovendien minder afrolgeluid.
Zelfs de Toyo winterbanden zijn stiller dan de Conti's waarmee de auto's werden afgeleverd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Ik heb mijn eerste setje Cross Climates ook meer dan 100.000 km (net geen 110.000) onder m'n Octavia gehad (vanaf nieuw, met de dealer zo afgesproken). En als het toen geen winter was geworden had ik er denk nog wel zo'n 10-15.000 bijgedaan. Het was mijn eerste setje all-seasons, dus ik heb geen echte vergelijking, zowel niet qua levensduur als eigenschappen. Maar het voelt en klinkt allemaal heel erg prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik ook een echt rustige rijder ben, en het overgrote deel van m'n ritjes op de snelwegen is.
 
Laatst bewerkt:

MaxN

Donateur
Hier ook 69.000 met een set CC+ gedaan en nog niet af, allemaal meer dan 3mm destijds.
Dus ze kunnen zeker lang mee gaan. Wij hebben onder onze Skoda's 3 sets versleten en deze zijn goed bevallen!

Nu met de BMW toch opzoek naar een set ernaast. De CC2 is niet in onze maat te krijgen 255/35R19 achter. Voor 225/40R19 wel, maar met deze sloffen is het beter om een set winterbanden te nemen die smaller zijn, zeker met sneeuw. 225/45R18 ben ik naar aan het zoeken met originele BMW velgen.
 

SteGo

Donateur
Van m'n vorige auto heb ik m'n bandenset met all-seasons verkocht nog voordat ik ze helemaal 'op' had gereden, maar naar verwachting had ik er ook zo om en nabij 100.000km mee kunnen rijden. In mijn geval betrof het GoodYear Vector 4Seasons. Zodra de nog bijna nieuwe zomerbanden die nu nog om de lichtmetalen velgen van mijn auto gemonteerd zitten een beetje versleten beginnen te raken wil ik er absoluut weer all seasons op hebben. En of het dan Michelin wordt of GoodYear maakt me niet zo heel veel uit. Een bandenspecialist die ik ken vertelde me dat de Michelins hun meerprijs eigenlijk niet waard zijn in vergelijking tot de GoodYear's. Maar mochten Michelin en GoodYear op dat moment hetzelfde kosten dan wil ik Michelin ook wel eens proberen.

Het liefst had ik nu al een set GoodYear V4S gen-3 banden laten monteren, maar het is zo zonde om die bijna nieuwe zomerbanden dan weg te gooien. En ermee leuren op Marktplaats daar heb ik ook geen zin in. Daarnaast vergt het wel weer even een forse investering om 4 nieuwe sloffen te laten monteren. Voor nu eerst maar even voor een fractie van dat geld een jong-gebruikte winterwielenset op de kop getikt, want zomerbanden in de winter ... daar ben ik door ervaring niet zo'n fan van.
 
Bovenaan Onderaan