Arjan1985

Forumguru
Allemaal onkunde als ik het zo lees in het artikel. Verkeerde banden spanning tijdens de vakanties. Stoeprand raken icm lagere banden (die dan eerder een lekke band veroorzaken) etc. En het AD argument auto’s worden steeds zwaarder. (Daar zal de band specificaties toch op aangepast worden neem ik aan, vracht auto’s zijn ook zwaar en vliegtuigen nog zwaarder)

Mijn garagist zei ooit. Het eerste waar door de gemiddelde automobilist op bezuinigt wordt zijn de auto banden.

Ooit 1 klapband gehad met een proefrit van een Fabia op de snelweg en een zwaar ongeluk in een andermans auto als gevolg van slechte banden. (Had ik maar gekeken wat voor banden eronder lagen voordat ik achter het stuur kroop)
 

Bonfix

Lid
Items van het AD kun je niet echt als een serieuze bron betitelen, valt onder de noemer “Story” en “Privé”…
Dat is altijd leuk…jouw krant, nieuwsbronnen, journaal, wetenschappelijk tijdschrift zag wel dat Wilders de grootste werd en nu weer Trump aan de macht is…? Al die zogenaamde experts die altijd alles beter weten en dan ineens ontwaken en denken dat ditmaal echt de wereld stopt met draaien…

Dit is vrij makkelijke wetenschao hoor: turfje zetten bij pechgeval en aantallen vergelijken. Gok dat de ANWB daar best een redelijk valide partner in is en als zij meer meldingen krijgen daar best opgemerkt mag worden: er is een toename zichtbaar.

Er werd gevraagd om een bron en dan is de discussie dat de bron niet goed is. Heerlijk zo’n forum.. :ROFLMAO: en als zelfs de moderator mee gaat doen dan is het echt feest. Laten wij alles ter discussie stellen dat is super leuk alleen zit ik meer dan 100.000km per jaar op de weg en heb zelf ook ogen die snel scannen ‘ah alweer iemand met een lekke band’…

Nogmaals: nieuwe bron
 

Fmoon

Forumguru
Herkenbaar, ik heb dus de afwijking (tot ergernis van mijn vrouw) om op een parkeerplaats van bv een supermarkt naar banden te kijken, gaat echt onbewust maar het valt me gewoon op ofzo, mijn oog trekt ernaartoe. Maar als je ziet wat mensen eronder hebben zitten is gewoon heel vaak om te janken. Ook ik eigen familie valt mijn mond soms open van verbazing dat ze hun kinderen in een auto durven te zetten met gladde banden.

Ik heb mijn kinderen al aangegeven, durf nooit hier aan te komen rijden met slechte banden. Denk serieus dat ze het niet zullen durven.

Ik vervang ze altijd bij 3mm, iedereen verklaard mij voor gek want 1.6 is APK nog goed. Nou je kan me wat, bij 4mm begin ik al te kijken wat eronder gaat komen.

De klapband die ik had in België ben ik echt goed vanaf gekomen doordat ik bij toeval verkeerd was gereden en dus ergens binnendoor reed tussen Charleroi en Philippeville op de N5 dus niet hard reed. Toch was het effect nog best heftig, had er niet aan moeten denken dat het op de snelweg was gebeurd. Ja, ik dacht toen nog dat 1 vakantie nog wel kon, had ook minimale droogte scheurtjes.
 

Afrit13

Forumguru
De ANWB houdt waarschijnlijk hun meldingen netjes bij en trek op basis daarvan de conclusie dat er meer lekke banden zijn. Dat is niet perse juist. Ze meten namelijk het aantal meldingen niet het aantal lekke banden.

Steeds meer auto's zonder reservewiel, dus die bellen waarschijnlijk de ANWB, terwijl automobilisten mét een reservewiel zich zelf weer op weg helpen en niet de ANWB bellen. Dus misschien het zelfde aantal lekke banden, maar wordt nu vaker de AWNB gebeld...?
 

Chrisjemol

Forumguru
Met circuitrijden met de motor altijd de regel: max 5 jaar oud, mits koel en droog uit de de zon opgeslagen
Deze zijn 5 jaar oud en hebben zat in de zomer gestaan
Gewoon vervangen, al is het voor je eigen gemoedsrust
 

Bonfix

Lid
@Fmoon ik doe precies hetzelfde.
@Afrit13 de gemiddelde automobilist anno 2024 kan en wilt niet eens een band verwisselen.

Daarbij probeer jij even een 2,5 ton auto op een krikje te zetten terwijl het verkeer met 100+ voorbij raast. Dan ook nog het professionele spul dat is meegeleverd… :D fijn zo’n setje achterin en dan lekker 5 wielbouten proberen los te draaien. Mogelijk gaan die 4 nog wel maar er is er altijd 1 waarbij je dan even op de sleutel dient te staan. Daarbij krijg je in NL bijna de kans niet meer. Op iedere hoek staat een camera, ANPR of observatie ellende en is Rijkswaterstaat er als de kippen bij om een pechfile te creëren.

Op een Peage in Frankrijk dien je zelfs 112 te bellen.

Met een Etron een keer geholpen. Deze bleek een thuiskomer te hebben waar slechts …4.2bar in moest. Lekker met zo’n knikkrikje. Ik kan je melden het was eventjes best een klusje.

Resultaat wat een hoop mensen niet snappen: 2! Nieuwe bandjes eronder. De voordelen van een 4 wiel aangedreven auto.

Met de IX precies hetzelfde: auto wegslepen. Banden niet op voorraad, leenauto en na 1,5 week werd de auto thuis neergezet. De kosten…:D:banghead:

Zo te vervangen hoor: not. Op de IX ook meteen 2 nieuwe bandjes.

Oh en in al mijn gevallen wordt de ANWB niet gebeld. Nieuwe auto’s hebben een eigen mobiliteitservice… dus die bel je en niet de ANWB. Zelfs mijn Skoda heeft nog mobiliteit service….
 

Bijlagen

  • IMG_4569.png
    IMG_4569.png
    821,4 KB · Weergaven: 20
  • IMG_4570.png
    IMG_4570.png
    840 KB · Weergaven: 19
  • fcc1a3eb-af2c-454e-9718-df8683acccc1.jpeg
    fcc1a3eb-af2c-454e-9718-df8683acccc1.jpeg
    392 KB · Weergaven: 19
  • 4e02c4c4-6bc5-4324-ac10-4796b51fb73b.jpeg
    4e02c4c4-6bc5-4324-ac10-4796b51fb73b.jpeg
    628,8 KB · Weergaven: 20
  • d13ceddf-b728-4f1c-8c7b-115c40a08cec.jpeg
    d13ceddf-b728-4f1c-8c7b-115c40a08cec.jpeg
    925,9 KB · Weergaven: 20
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
Ik zou sowieso op één as geen banden met een sterk verschillend profiel willen hebben - op een aangedreven as al zeker niet in verband met verschillen in afrolomtrek. Bij een klassieke vierwielaandrijving geldt ook dat het verschil voor/achter niet te groot mag zijn, bij een elektrische auto met twee motoren evt. zonder differentieel ertussen) geldt dat wellicht niet.
 

Bonfix

Lid
Maar zijn er nu nog mensen die ‘de bronnen’ ter discussie stellen? Zelfs @Peter-036 zet zo zijn vraagtekens neer en deelt niet helemaal de ‘mening of bronnen’…. Then again zoveel mensen en zoveel meningen. Maar nu heb je dus bronnen en eigen beeldmateriaal.

Beter milieu begint bij elektrisch rijden en het is zo lekker goedkoop: tot je zelf de 2 nieuwe bandjes dient te betalen.
De auto reed lek ter hoogte van Den Haag, 1,5 uur wachten op de sleep. Meegenomen naar de BMW dealer aldaar.
10 dagen vervangend vervoer want 2 banden moesten worden besteld en daarna ging de IX op transport (2 chauffeurs aanwezig…) naar mij en nam men de vervanging weer mee retour.

Zitten wij hier naar aanleiding van een paar droogte scheurtjes en dan jezelf afvragen: een setje 17inch, vervangen of toch maar niet want ‘duur’. :D

Alles werd betaald maar dat op dit vlak iets qua efficiëntie valt te behalen: mwah…
 
Laatst bewerkt:

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Off topic:
Je kijkt kennelijk vrij makkelijk naar andermans geldzaken @Bonfix , en je leidt ook uit een 'duimpje' af hoe iemand ergens over denkt.

On topic:
Diverse (ook oudere) bandentopics samengevoegd in 'Onderdelen van derden'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Oh en in al mijn gevallen wordt de ANWB niet gebeld. Nieuwe auto’s hebben een eigen mobiliteitservice… dus die bel je en niet de ANWB. Zelfs mijn Skoda heeft nog mobiliteit service….

Dan weet jij als “ervaringsdeskundige” ook vast heel goed, dat diezelfde mobiliteitsservice 9 van de 10 keer de ANWB op je af stuurt…

Maar je hebt gelijk: bij mobiliteitsservice altijd eerst het nummer van het merk zelf bellen!

V.w.b. die zogenaamde toename van de lekke banden, wordt vrijwel zeker alleen veroorzaakt doordat veel auto’s geen reservewiel meer hebben, dus moet de pechhulp er vaker opuit om mensen met een lekke band te helpen.

Je dramatiseert het verwisselen van een wiel wel behoorlijk!
Laatste keer heb ik het in een Baustelle in Duitsland gedaan, gewoon tussen de verkeersschildjes in het werkvak gemanoeuvreerd zodat ik op een veilige plek stond en binnen 10 minuten weer verder op het reservewiel.
Trouwens, die extreem vastzittende wielbouten krijg je meestal als je onderhoud laat plegen door een niet deskundig persoon…
 
Laatst bewerkt:

Bonfix

Lid
Off topic:
Je kijkt kennelijk vrij makkelijk naar andermans geldzaken @Bonfix , en je leidt ook uit een 'duimpje' af hoe iemand ergens over denkt.

On topic:
Diverse (ook oudere) bandentopics samengevoegd in 'Onderdelen van derden'.
Autorijden kost geld en als je geen geld hebt voor fatsoenlijke banden à €100,- per stuk dan dien je jezelf mogelijk af te vragen of een fiets of abo op een deelauto niet de betere optie is.

Daarnaast is volgens mij 5 jaar rijden op banden dan toch ook best een moment dat je denkt, ik zou ze toch eens dienen te vervangen.

Mensen met caravans en campers weten daar alles van. Een gemiddeld gezin rijdt 1x per jaar richting de zon. Laten wij zeggen: 1250km heen en 1250km of wellicht iets verder 1750km heen en 1750km terug.

Dan hebben de bandjes slechts 3500km per jaar gerold zonder aandrijving op de as (mover grapjes wellicht). Een caravan band heeft dus doorgaans met de wissel nog zat profiel maar zal uit voorzorg uitdroging worden vervangen bij een beurt of goede eigenaar.

Woensdagochtend om 09:30uur worden de winterschoentjes gemonteerd op de Etron.

Ondertussen sta ik weer eens bij FastNed aan de 175kw lader en hij duwt er maar met een snelheid van 52kw in….’het gaat zo Fast…’ maar ach kunnen de banden even afkoelen van de vele km’s.
 

Bijlagen

  • IMG_4581.jpeg
    IMG_4581.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 13

Bonfix

Lid
Dan weet jij als “ervaringsdeskundige” ook vast heel goed, dat diezelfde mobiliteitsservice 9 van de 10 keer de ANWB op je af stuurt…

Maar je hebt gelijk: bij mobiliteitsservice altijd eerst het nummer van het merk zelf bellen!

V.w.b. die zogenaamde toename van de lekke banden, wordt vrijwel zeker alleen veroorzaakt doordat veel auto’s geen reservewiel meer hebben, dus moet de pechhulp er vaker opuit om mensen met een lekke band te helpen.

Je dramatiseert het verwisselen van een wiel wel behoorlijk!
Laatste keer heb ik het in een Baustelle in Duitsland gedaan, gewoon tussen de verkeersschildjes in het werkvak gemanoeuvreerd zodat ik op een veilige plek stond en binnen 10 minuten weer verder op het reservewiel.
Trouwens, die extreem vastzittende wielbouten krijg je meestal als je onderhoud laat plegen door een niet deskundig persoon…

Kan mij vergissen maar dat ziet er niet uit als de ANWB. De sleper met de IX was ook niet van de ANWB. Ooit een S90 die ineens klaagde over een te hoog oliepeil…ook geen ANWB gezien.
 

Bijlagen

  • IMG_4583.png
    IMG_4583.png
    477,2 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4588.png
    IMG_4588.png
    1,4 MB · Weergaven: 12
  • IMG_4590.png
    IMG_4590.png
    891,8 KB · Weergaven: 12
  • IMG_4592.png
    IMG_4592.png
    1,8 MB · Weergaven: 11

Bonfix

Lid
@Bonfix : val jij zeker net in die 10%… ;)
:D
Je dramatiseert het verwisselen van een wiel wel behoorlijk!
Laatste keer heb ik het in een Baustelle in Duitsland gedaan, gewoon tussen de verkeersschildjes in het werkvak gemanoeuvreerd zodat ik op een veilige plek stond en binnen 10 minuten weer verder op het reservewiel.
Trouwens, die extreem vastzittende wielbouten krijg je meestal als je onderhoud laat plegen door een niet deskundig persoon…
Sorry maar ook dit ben ik niet met je eens.

De uitleg: grappig van jouw ANWB

Tekst en uitleg… ik heb dit bij mijzelf op meerdere auto’s meegemaakt. Ik sta vaak in de werkplaats en help soms mee maar met enige regelmaat komt een wiel echt niet zomaar los.

Auto van 2,5 ton op zo’n schraal krikje, thuiskomertje die ik dien op te pompen met zo’n apparaatje achterin: 4,2 bar (ik dacht wat???) en dan PANG x 4 aan geluiden omdat de band helemaal niet opgepompt achterin ligt.

Dan lekker stoeien met een 21 inch wiel: feestje was dat. Ik heb mogelijk andere kwaliteiten maar het is dus wel gelukt.

Het is net iets anders dan vervangen van een type: Up of Citigo maar zoals je ziet in het filmpje is een Corsa wieltje vervangen ook een reden om de ANWB te bellen.

Er zijn dus meer Dramaqueens & Kings
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen idee hebben hoe ze een wiel moeten verwisselen. En aangezien er ook steeds meer autos zijn waarbij dat helemaal niet meer kan vanwege gebrek aan reservewiel, wordt het alleen maar minder. Dus ik vind de verklaring dat om die reden de ANWB meer gebeld wordt voor lekke banden best plausibel. Overigens net zoals de verklaring die de ANWB zelf geeft.

Conclusie: we weten het niet, de dataset is van onvoldoende kwaliteit om conclusies te trekken uit het daadwerkelijk aantal lekke banden en een eventuele toename daarvan.
 

hemi24

Forumguru
@Bonfix : ik snap dat je even raar staat te kijken als je zo’n opvouwbaar reservewiel voor de eerste keer ziet, maar het is een beproeft systeem bij meerdere merken en uiteindelijk werkt het net als elk ander reservewiel.

Wat veel mensen door alle consternatie vergeten is dat er ook gewoon nog een boekje in het dashboardkastje ligt waar alles stap voor stap in wordt uitgelegd…
 
Bovenaan Onderaan