Arjan1985

Forumguru
Allemaal onkunde als ik het zo lees in het artikel. Verkeerde banden spanning tijdens de vakanties. Stoeprand raken icm lagere banden (die dan eerder een lekke band veroorzaken) etc. En het AD argument auto’s worden steeds zwaarder. (Daar zal de band specificaties toch op aangepast worden neem ik aan, vracht auto’s zijn ook zwaar en vliegtuigen nog zwaarder)

Mijn garagist zei ooit. Het eerste waar door de gemiddelde automobilist op bezuinigt wordt zijn de auto banden.

Ooit 1 klapband gehad met een proefrit van een Fabia op de snelweg en een zwaar ongeluk in een andermans auto als gevolg van slechte banden. (Had ik maar gekeken wat voor banden eronder lagen voordat ik achter het stuur kroop)
 

Fmoon

Forumguru
Herkenbaar, ik heb dus de afwijking (tot ergernis van mijn vrouw) om op een parkeerplaats van bv een supermarkt naar banden te kijken, gaat echt onbewust maar het valt me gewoon op ofzo, mijn oog trekt ernaartoe. Maar als je ziet wat mensen eronder hebben zitten is gewoon heel vaak om te janken. Ook ik eigen familie valt mijn mond soms open van verbazing dat ze hun kinderen in een auto durven te zetten met gladde banden.

Ik heb mijn kinderen al aangegeven, durf nooit hier aan te komen rijden met slechte banden. Denk serieus dat ze het niet zullen durven.

Ik vervang ze altijd bij 3mm, iedereen verklaard mij voor gek want 1.6 is APK nog goed. Nou je kan me wat, bij 4mm begin ik al te kijken wat eronder gaat komen.

De klapband die ik had in België ben ik echt goed vanaf gekomen doordat ik bij toeval verkeerd was gereden en dus ergens binnendoor reed tussen Charleroi en Philippeville op de N5 dus niet hard reed. Toch was het effect nog best heftig, had er niet aan moeten denken dat het op de snelweg was gebeurd. Ja, ik dacht toen nog dat 1 vakantie nog wel kon, had ook minimale droogte scheurtjes.
 

Afrit13

Forumguru
De ANWB houdt waarschijnlijk hun meldingen netjes bij en trek op basis daarvan de conclusie dat er meer lekke banden zijn. Dat is niet perse juist. Ze meten namelijk het aantal meldingen niet het aantal lekke banden.

Steeds meer auto's zonder reservewiel, dus die bellen waarschijnlijk de ANWB, terwijl automobilisten mét een reservewiel zich zelf weer op weg helpen en niet de ANWB bellen. Dus misschien het zelfde aantal lekke banden, maar wordt nu vaker de AWNB gebeld...?
 

Chrisjemol

Forumguru
Met circuitrijden met de motor altijd de regel: max 5 jaar oud, mits koel en droog uit de de zon opgeslagen
Deze zijn 5 jaar oud en hebben zat in de zomer gestaan
Gewoon vervangen, al is het voor je eigen gemoedsrust
 

Rallye

Forumguru
Ik zou sowieso op één as geen banden met een sterk verschillend profiel willen hebben - op een aangedreven as al zeker niet in verband met verschillen in afrolomtrek. Bij een klassieke vierwielaandrijving geldt ook dat het verschil voor/achter niet te groot mag zijn, bij een elektrische auto met twee motoren evt. zonder differentieel ertussen) geldt dat wellicht niet.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Off topic:
Je kijkt kennelijk vrij makkelijk naar andermans geldzaken @Bonfix , en je leidt ook uit een 'duimpje' af hoe iemand ergens over denkt.

On topic:
Diverse (ook oudere) bandentopics samengevoegd in 'Onderdelen van derden'.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Oh en in al mijn gevallen wordt de ANWB niet gebeld. Nieuwe auto’s hebben een eigen mobiliteitservice… dus die bel je en niet de ANWB. Zelfs mijn Skoda heeft nog mobiliteit service….

Dan weet jij als “ervaringsdeskundige” ook vast heel goed, dat diezelfde mobiliteitsservice 9 van de 10 keer de ANWB op je af stuurt…

Maar je hebt gelijk: bij mobiliteitsservice altijd eerst het nummer van het merk zelf bellen!

V.w.b. die zogenaamde toename van de lekke banden, wordt vrijwel zeker alleen veroorzaakt doordat veel auto’s geen reservewiel meer hebben, dus moet de pechhulp er vaker opuit om mensen met een lekke band te helpen.

Je dramatiseert het verwisselen van een wiel wel behoorlijk!
Laatste keer heb ik het in een Baustelle in Duitsland gedaan, gewoon tussen de verkeersschildjes in het werkvak gemanoeuvreerd zodat ik op een veilige plek stond en binnen 10 minuten weer verder op het reservewiel.
Trouwens, die extreem vastzittende wielbouten krijg je meestal als je onderhoud laat plegen door een niet deskundig persoon…
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik denk dat de meeste mensen helemaal geen idee hebben hoe ze een wiel moeten verwisselen. En aangezien er ook steeds meer autos zijn waarbij dat helemaal niet meer kan vanwege gebrek aan reservewiel, wordt het alleen maar minder. Dus ik vind de verklaring dat om die reden de ANWB meer gebeld wordt voor lekke banden best plausibel. Overigens net zoals de verklaring die de ANWB zelf geeft.

Conclusie: we weten het niet, de dataset is van onvoldoende kwaliteit om conclusies te trekken uit het daadwerkelijk aantal lekke banden en een eventuele toename daarvan.
 

hemi24

Forumguru
@Bonfix : ik snap dat je even raar staat te kijken als je zo’n opvouwbaar reservewiel voor de eerste keer ziet, maar het is een beproeft systeem bij meerdere merken en uiteindelijk werkt het net als elk ander reservewiel.

Wat veel mensen door alle consternatie vergeten is dat er ook gewoon nog een boekje in het dashboardkastje ligt waar alles stap voor stap in wordt uitgelegd…
 

Eltjo

Forumguru
hemi24 zei:
"Dan weet jij als “ervaringsdeskundige” ook vast heel goed, dat diezelfde mobiliteitsservice 9 van de 10 keer de ANWB op je af stuurt…"

Ik had ANWB pechservice toen ik misschien al 15 jaar terug overstapte op de pechhulp via Centraal Beheer.
Bij een licht lekkend dieselfilter op een huisjespark, lege accu's voor de huisdeur en een motorstoringslampje onderweg gewoon zo'n oprijwagen gekregen via CB. Die hebben misschien een afgekloven schroevendraaier, starthulp en OBD lezer aan boord.

Gelukkig tot nu toe kunnen vermijden dat mijn auto daadwerkelijk werd meegenomen. Een toevallige aanwezig vervangende bout ipv de kunststof ontluchtingsschroef in het dieselfilter loste het probleem op. En met de motorstoring heb ik zelf het dode paard terug naar huis gereden. 1x Is er door de ANWB in de uithoek Farmsum-Delfzijl een prop in een band gezet; ik denk dat je daar over het algemeen meer aan hebt om het probleem te plekke op te lossen.

Inmiddels is het via Centraal Beheer ook niet meer voordelig, dus denk om weer over te stappen.
 

Captain Hook

Forumguru
Wat veel mensen door alle consternatie vergeten is dat er ook gewoon nog een boekje in het dashboardkastje ligt waar alles stap voor stap in wordt uitgelegd…
Een papieren boekje bij een moderne auto? :nono:

En zelfs al hebben mensen de beschikking over een PDF versie op hun mobiel. Er iets in opzoeken is ook al een hele opgaaf voor menigeen.
Tel daar bij op, de welbekende twee linkerhanden, en het is over en uit met DIY. :wavecry:
 

hemi24

Forumguru
Wat mij betreft is dit echt een stereotype wegenwachter! (Ik noem ze ook wel eens afgekeurde automonteurs)

Geen idee wat hij met z’n stuk ijzer wil, maar één keer goed tegen de bovenkant van het wiel meppen met je vuist en het wiel komt ook los…

Vervolgens heeft hij met z’n domme actie geluk dat de velg nog net blijft hangen, anders had de eigenaar van de auto ook nog een mooie beschadiging op de voorkant van z’n velg gehad!
 

Tees

Donateur
Hoho, doe eens lief voor Robert Bosch! Die man is een zeer geliefde vloggende Wegenwachter! Dankzij dit forum weet ik van zijn WW vlogs, en kijk ik die ook geregeld. Erg leuk en ik vind t elke keer weer bijzonder wat hij voor elkaar krijgt qua reparaties langs de weg. Qua probleemdiagnostiek en -oplossingen beter dan ménig monteur in een volledig geoutilleerde garage!
 

hemi24

Forumguru
Moet toegeven, je blijft wel lekker happen!

Kom @Bonfix laten we erop proosten dat we het niet altijd eens hoeven te zijn! :cheers:

Even weer terug naar de bandjes: ik blijf de veroudering van de banden van @DKS wel bovenmatig vinden!
 

Arjan1985

Forumguru
Nou dat die wielmoeren niet loskomen komt omdat ze (monteurs) 7 van de 40 keer die slagmoer sleutel op lucht gebruiken om die wielbouten zo hard mogelijk op je velg te rammen. Dat wordt bedoeld met slecht onderhoud.
Vervolgens probeer je zelf je wiel eraf te halen en sta je te stampen op zo’n lullig kruis of andere aftandse bijgeleverde thuiskomer sleutel omdat je op dat moment niet je moment sleutel van 2 meter bij de hand hebt.

Maar om bij de bandjes te blijven. Heb er nu Michelin Pilot sport 4 onder. (Zonder S).
Nou fantastische band. Kan hem iedereen aanbevelend. Droogte scheuren kan ik niets over melden want het is de eerste Michelin band die ik ooit gekocht heb. Altijd Vredestein, Hankook of Dunlopps gehad.

@Bonfix wat komt eronder?
 

SteGo

Donateur
Wat mij betreft is dit echt een stereotype wegenwachter! (Ik noem ze ook wel eens afgekeurde automonteurs)

Geen idee wat hij met z’n stuk ijzer wil, maar één keer goed tegen de bovenkant van het wiel meppen met je vuist en het wiel komt ook los…

Vervolgens heeft hij met z’n domme actie geluk dat de velg nog net blijft hangen, anders had de eigenaar van de auto ook nog een mooie beschadiging op de voorkant van z’n velg gehad!
Dat is ook wel weer heel erg kort door de bocht. Misschien zou je eens wat meer vlogs van deze Robert moeten kijken, ik kijk de vlogs zelf altijd met veel plezier en zit soms met bewondering te kijken wat hij weet te fixen onderweg.

Ik moet direct denken aan dit filmpje met een Volvo met een niet werkend contactslot.

@Tees als je de vlogs van Robert voor de ANWB WW leuk vind zijn zijn vlogs op z'n eigen kanaal ook een aanrader. Van versnellingsbakken repareren, remcilinder vervangen, distributieriemen vervangen, kamperen, palletkachel schoonmaken, trekhaken monteren, BBQ'en, airco's installeren (met Freek, voormalig vloggende wegenwacht), boodschappen doen in Duitsland, tot storing aan zonnepanelen oplossen, etc etc.
Ik vind het echt heerlijk om te bekijken. :jaja:
https://www.youtube.com/@RobertBosch9397
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan