gehaktbal

Forumguru
Durf ik je niet te zeggen. Er zit marge in, een goede banden/velgenboer zal dit weten. Maar het is in elk geval de verklaring dat je stapel in zijn geheel hoger is dan de andere.

Tees

Donateur
8J is perfect met 225 banden, 7J met 225 is wel t maximum.
7J en 8J scheelt 1 inch in de velgbreedte, dus 25.4 mm.

Okkie2017

Actief lid
8J ET44 voor de 18 inch
7J ET49 voor de originele 17 inch.

Gaat dat problemen geven met 18 inch?
Ik heb sinds kort 19x8,5j ET45 op een O3 FL 1.4 combi.

Mijn velgen komen in vergelijking met de 18x8 ET44, 12mm meer naar buiten.
Ik heb 235/35/19 banden. Deze lopen (alleen achter en i.c.m. 3cm verlaging) minimaal aan maar alleen bij diep inveren. Voor jouw velgen met 225 banden lijkt me dat je geen problemen hebt.
7b418f1471e33a03f65ce7a4297410c6.jpg

1983jeroen

Forumguru
Gisteren de 18 inch 8J ET44 gemonteerd met 225/40R18 banden.
Ze steken een stuk verder naar buiten dan de 16 inch winterbanden, maar niet buiten de koets.
De winterbanden staat voor mooi ook wel erg ver naar binnen. Die zijn ET50 en 205 breed (J waarde niet naar gekeken)

Wat ik wel merk is dat de auto een stuk zwaarder stuurt. Op snelheid geen probleem, maar in de woonwijk is het verschil best groot.
Bandenspanning heb ik aangehouden zoals in het tankklepje staat.

Nu werkt het ook niet mee dat ik de afgelopen 3 weken met een Octavia IV heb gereden en gisteren alleen even 50Km van de schadehersteller naar werk ben gereden en daar de wissel heb gedaan. De O3 voelt sowieso anders aan dan de IV dus wellicht stuurde die al lichter dan de O3 standaard doet.

1983jeroen

Forumguru
Ik rijd al een tijdje niet meer op de 18 inch, maar het begint toch weer te kriebelen. Moeten denk ik gewoon even betere banden op.

Nu zag ik laatst een randje aan de binnenkant van de bumper dat een beetje kaal is.
Zie foto voor de locatie ongeveer.

Het lijkt mij stug dat dit kan door eventueel aanlopen van de band toch?

De bumper is begin dit jaar vervangen en dus toen ook op kleur gespoten. Screenshot_20240716-160238_Foto's.png

JeSko

Forumguru
Nee dat loopt niet aan in deze setup, en wat bedoel je met kaal? Lak eraf? Heb je wat betere meer in detail foto's?

JeSko

Forumguru
Hmm lijkt inderdaad wel dat er iets tegen aan gelopen heeft, maar je merkt bv niet dat de auto achteraan ongewoon ver doorzakt? Heb je met een caravan gereden erachteraan met deze wielen eronder? Heb je schade/aanloopsporen aan je banden zelf?

1983jeroen

Forumguru
Volgens mij heb ik alleen de caravan uit de stalling gehaald met deze wielen en voor de echte reis de 17 inch er al onder gezet.

Ongewoon doorzakken doet hij niet en zwaar beladen wordt hij ook niet. De 17 inch kunnen op deze plek sowieso niets raken.

Banden zal ik zo eens bekijken

1983jeroen

Forumguru
Banden is lastig te zien. Denk niets geks, maar waren al gebruikt toen ik de set kocht.

Als ik dit zie lijkt het me toch vrij onmogelijk dat hij daar de bumper heeft geraakt.

Zal anders binnenkort aan die kant eens proberen met het wiel er weer op.

Screenshot_20240716-162139_Foto's.png

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Denk je niet dat die plek(ken) 'gezandstraald' worden door het straatvuil dat onder de banden vandaan komt?

JeSko

Forumguru
Ik moet wel zeggen dat je banden heel ver lijken uit te steken net op die plek achter het wiel, het zou idd bizar zijn zonder verlaging dat hij net daar raakt maar toch, het komt zo op foto's wel overeen met de "schade" .

1983jeroen

Forumguru
Zal er volgende week eens 1 monteren aan de kant van de schade en kijken of het überhaupt kan. Ze staan idd. wel vrij ver naar buiten

JeSko

Forumguru
Als je dat doet Jeroen meet dan ook eens gelijk op of er verschil/afwijking zit op de beide wielen aan beide kanten, dus zowel in de hoogte t.o.v de wielranden, de breedte, als achter en voor het wiel. Het is een long shot en gezien het feit dat je geen klachten hebt vrij onwaarschijnlijk, maar misschien is er nog wat dat scheef zit van het ongeluk. Je wiel/ophanging aan die kant was toen ook geraakt herinner ik me?

1983jeroen

Forumguru
Ik had alleen een lekke band toen. Kwam waarschijnlijk doordat de bumper tegen de band is gedrukt en ik er nog een 1,5km ofzo mee heb moeten rijden naar een rustige plek.

Was overigens de andere kant van de auto en op de winterbanden

1983jeroen

Forumguru
Zat nog even te kijken naar de maten.
ET wijkt maar 4mm af met originele velgen.
Velgbreedte 1 inch, maar aan de band is 15mm verschil te meten op het loopvlak.

De 18 inch velgen + banden zouden dan toch maar ca 12mm verder naar buiten moeten staan (4mm ET en 7,5mm voor de extra breedte van de band)

1983jeroen

Forumguru
@JeSko
Zat net weer even te denken. Die band kan met inveren toch nooit de wielkast raken? Of veert het wiel ook een stukje naar achteren door de draagarm?

Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Nee zover normaal niet hoor, dat zou echt abnormaal zijn en betekenen dat het daaronder gewoon kapot is. Ik vind het ook bizarre "schade" om zo te zien.

1983jeroen

Forumguru
Dan zal het toch wel iets met het schadeherstel te maken hebben. Zal eens een stukje met de lakstift inkleuren en kijken wat het doet als ik op die velgen ga rijden

Bovenaan Onderaan