Canon-Eye

Forumguru
Tsja, voorkeur is beleving en daarmee vrij subjectief.
Ik heb het omgekeerde: een paar keer Continentals gehad als eerste montage onder een nieuwe VAG-auto en ik vond ze nooit lekker rijden. Zodra het kon terug naar Michelins (kostte trouwens niet heel veel moeite om een stel Conti voorbanden kaal te rijden), met een "weer thuis op de rails"-gevoel als resultaat...
 

Tees

Donateur
Dan toch maar de Michelin CC2's ;)
Het 'zwakke' punt van de (1e gen) CC's zou rijden in nat weer zijn. Gisteren reed ik door zo'n hoosbui, waarbij flink wat water op de snelweg (ZOAB!) bleef staan. Ik reed er met 70-80 doorheen en voelde geen greintje neiging tot aquaplaning. Was weer zeer tevreden met m'n CC2's!
 
Haa.. ik heb nu juist CrossClimates2 op de Enyaq waar ik niet zo heel enthausiast over ben..
Die wil ik eigenlijk niet.. ga nog even wat videos kijken.. vooral in de maat 225.. want de een band kan in de ene maat goed zijn en minder in een bredere of smallere maat..

Zag net in een video waar er profieldieptes bij staan dat de ASC 8mm heeft en de Bt 6.8 en de CC2 slechts 6.5mm!

Edit; plaatje erbij..
IMG_0487.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ja, maat maakt wel veel uit. En niet alleen breedte! Een andere hoogte band kan ook enorm uitmaken, karkasopbouw verschilt tenslotte erg per merk.
Ik heb dan ook 205/55 R16, das nogal een andere maat dan wat jij zoekt :-)

Heb wel eens vaker gelezen dat de CCs nieuw weinig profiel hebben. Des te knapper dat ze lang meegaan.
 
Nou,.. de Profile hier in Naaldwijk die zei na montage van “ik zie je volgend jaar wel als ze op zijn”
Schijnen onder een elektrieker wagen nogal opgevreten te worden.. :pardon:
 

Tees

Donateur
Tsja, dat ligt ook vooral aan de elektrieker...continu volledig beschikbaar koppel én een heel zware auto, dat wil wel banden oppeuzelen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Het 'zwakke' punt van de (1e gen) CC's zou rijden in nat weer zijn. Gisteren reed ik door zo'n hoosbui, waarbij flink wat water op de snelweg (ZOAB!) bleef staan. Ik reed er met 70-80 doorheen en voelde geen greintje neiging tot aquaplaning.
Ik ben nog niet aan CC2's toe, simpelweg omdat de CC1's na ruim 52k kms nog lang niet op zijn: 4mm voor, 7mm (!) achter. Maar ja, het is dan ook geen EV... Tegen de winter gaan de achterbanden naar voren en komen er dus achter 2 nieuwe 2'tjes onder.
Maar ook met de CC1's onder deze en vorige auto's herken ik de prima koersvastheid en stabiliteit zoals beschreven, ook onder zéér natte omstandigheden.
 
Voorkeur ging uit naar Conti; want altijd op gereden. Maar ik weet dat de huidige allseasoncontact voorbij was gestreefd door de concurentie.. nu de tweede versie niet op tijd komt voor mij (heb nu nog de eurowinters eronder) moet ik wat anders…

Kan uiteraard geen actuele maatspecifieke test vinden voor mijn 225/40-R19 maar wel van de 225/45-R17…

Lang verhaal kort; het is de Hankook Kinergy 4S2 geworden.. is nog de goedkoopste ook in het premium segment.. wat me wat verbaasd.. de michelin wil ik gewoon niet.. en de Hankook is pakweg 150 euro op een set goedkoper.

Voor details zie:

 

Captain Hook

Forumguru
Tsja, dat ligt ook vooral aan de elektrieker...continu volledig beschikbaar koppel én een heel zware auto, dat wil wel banden oppeuzelen.
Nou... imho ligt dat vooral aan de weke massa tussen hoofdsteun en stuur, dat banden oppeuzelen... ;)

Ik heb ooit een collega gehad, die reed precies dezelfde leaseauto als ondergetekende. En zijn kilometrage per bandenset was zowat de helft van dat van mij. Ik bedoel maar. :pieker:
 

1983jeroen

Forumguru
Net de winterbanden weer onder de nieuwe Octavia gezet.
De originele wielen hebben maat 225/45R17 en liggen naast een setje dat ik recent heb gekocht in de maat 225/40R18
Nu is de stapel met de 17inch wielen een paar cm lager dan de 18inch.
Hier zitten 2 Michelin en 2 Continental banden op.
Op de 18Inch zitten nu nog Maxis banden.

De Maxis banden meet ik ook echt op 225, maar de andere zijn ca. 21cm breed.
Is dit gebruikelijk dat de maat afwijkt?
 

gehaktbal

Forumguru
Het kan zijn dat de velgen zelf een andere breedte hebben. Als je dan opstapelt kun je inderdaad een andere hoogte zien.

Je zou eigenlijk eens moeten kijken naar de J-waarde. Die staat binnenin je velg.
 

Tees

Donateur
De breedte van de velg moet toch niet echt veel uitmaken? De profielbreedte zou minimaal moeten verschillen met een smallere velg, dat hoort de wang voor het overgrote deel op moeten te vangen.

De opgestapelde hoogte is ook niet representatief, want dan komt de velgbreedte wél om de hoek kijken, want hoe ver de wang uitstaat bepaalt dan hoe hoog de bandenstapel is.

Ik denk vooral dat er een bepaalde tolerante is in wat de profielbreedte van een bepaalde maat mag zijn. Al vind ik 210 ipv 225 wel veel afwijking :pieker:
 

1983jeroen

Forumguru
Vond het ook gek omdat het dus 2 merken zijn die allebei de 225 lang niet halen.
Zal eens kijken of mijn winterbanden wel 205 breed zijn ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Moet je voor een goede vergelijking niet gewoon de breedte van het loopvlak opmeten? Die verandert immers niet door de band om een andere velg te leggen, bolle of minder bolle zijwangen, of door de aan- of afwezigheid van een velgrandbeschermer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Net de banden weer eens uit het schap gehaald voor de wissel binnenkort.
Zie hier het verschil.
Allemaal 225 breed volgens opdruk...

IMG_20240321_103620170_HDR.jpg
 

gehaktbal

Forumguru
Velgbreedte. Check even hoeveel J (breedte) en welke ET-waarde (hoe ver het hart naar binnen of buiten staat) er aan de binnenkant van de velg staat. Dat zal verschillend zijn.
 
Bovenaan Onderaan