@philippe bakker Is niet zo moeilijk.
Je hebt 4 belastingschijven voor de inkomstenbelasting in Nederland, voor AOW gerechtigden is dat 18,65% tot €19922, 22,5% tot €33715, 40,4% tot €66421 en alles daarboven is 52%.
Dus als je €70000 per jaar bruto aan inkomen hebt betaal je een steeds hoger belastingtarief over diverse delen van je inkomen.
Bij bijtelling wordt een percentage van de cataloguswaarde van de auto die door de zaak beschikbaar wordt gesteld, bij het inkomen opgeteld. Dat percentage werd bepaald door de uitstoot aan CO2 van de auto en tot dit jaar kon dat daarom verschillen. Vanaf volgend jaar worden alle percentages gelijkgesteld naar 22%, behalve hybride en elektrische auto's, die laat ik even onbesproken.
Dus als je hoogste belastingschijf 52% is, dan is dat de belasting die over de bijtelling die bij je loon komt wordt geheven.
Je eventuele eigen bijdrage mag dan weer van de bijtelling bij je loon worden afgetrokken.
Voorbeeld: je zit in de 52% schijf en krijgt in 2017 een auto geleverd van €50.000 cataloguswaarde. Dat is wat de auto af fabriek kost, incl BPM en BTW, maar zonder opties achteraf, die tellen niet mee.
Je krijgt dan 22% van €50.000 bij je salaris geteld, is dus €11.000. Je betaalt dan dus netto €11.000 x 52% = €5.720 extra aan loonbelasting per jaar. Maar je krijgt dat geld niet als loon, dus in feite lever je netto loon in, in dit geval dan €5.720/12 = €476,67 netto loon per maand.
Val je in de €40,4% schijf dan betaal je uiteindelijk minder belasting en kost het ook minder netto loon. Maar je verdiend dan ook minder.
Stel je hebt een eigen bijdrage die je aan je baas moet betalen, dan wordt deze afgetrokken. Stel €100 per maand is €1.200 per jaar Dan krijg je:
22% van €50.000 is €11.000 - €1.200 = €9.800 wordt dan opgeteld. Hierover 52%: €9.800 x52%= €5.096 per jaar is dus €424,67 per maand extra. Maar daar komt dan de eigen bijdrage nog bij, die je aan je baas betaalt, is totaal €525,67 per maand netto minder loon dan wanneer je geen auto van de zaak hebt.
De valkuil is als je net nog in de 40,4% zit, dan kan de bijtelling zorgen dat je in de hogere schijf van 52% terecht komt en ga je door je auto dus meer belasting betalen. Voordeel kan zijn als je een hypotheek hebt, van de rente die je daarover betaalt krijg je het hoogste percentage dat je aan loonbelasting betaalt, terug! Dat kan goed meer geld zijn dan je aan je auto kwijt bent. Voor sommigen kan het dus zaak zijn om een hele dure auto te leasen.
Simpel toch?
En je weet dat auto's in Nederland duur zijn door belastingen, wat dan weer gecompenseerd wordt doordat de importeur meer opties in de auto stopt dan in het buitenland, in veel gevallen dan.
Een O3 Style Business 1.8 tsi dsg kost in Nederland €33.940 catalogusprijs, maar daar zitten dan nog maar een paar opties niet op. Ik geloof dat je max op €40.000 kunt komen met alle opties.
Reken daarvan de bijtelling maar eens uit bij 52% loonbelasting.