Bedenkingen over start/stop

Herman Janssens

Senior Member
Bedankt voor uw toelichting, RoelF. Dus moet je bij een handbak nog twee handelingen doen om te stoppen, de motor stil te leggen en terug te vertrekken, nl. de auto in zijn vrij zetten en dan weer terug in zijn 1. Eigenlijk hetzelfde als wanneer je geen SSS zou hebben (althans zo deed ik dat toch). Terwijl met de dsg dat geklooi met de versnellingen dus helemaal niet hoeft om de SS te gebruiken.
Juist?
 
Laatst bewerkt:

Herman Janssens

Senior Member
Ja, door het rempedaal maar een klein beetje in te trappen. Als je doortrapt gaat de motor uit.
Heb ik intussen ook al ontdekt roel bedankt. Daarom heb ik de vraag die ik stelde in de vorige reactie over de motor draaiende te houden bij SS en dsg geschrapt.
Heb ook gelezen dat hhet SSS handmatig kan gedesactiveerd worden door op de knop met A in de middencosole te drukken. Ik ler bij.
 

Gieliovd

Forumguru
Wat we vergeten in bovenstaande berichten is dát als je de DSG lichtjes aanremt, gewoon blijft trekken. De toerenteller blijft op 1000 staan en staat paraat.

Als je hem doorduwt, dan ontkoppelt hij geheel en zakt de motor naar ~800 toeren. Daarna valt hij uit.

Ikzelf vind het ook erg irritant in een hoop gevallen. Even thuis de motor laten draaien om de turbo te laten koelen, onmogelijk. Zo snel je hem in de P zet valt hij uit. Filerijden, dan moet de SSS ook echt uit.
 

Herman Janssens

Senior Member
Wat we vergeten in bovenstaande berichten is dát als je de DSG lichtjes aanremt, gewoon blijft trekken. De toerenteller blijft op 1000 staan en staat paraat.

Als je hem doorduwt, dan ontkoppelt hij geheel en zakt de motor naar ~800 toeren. Daarna valt hij uit.

Ikzelf vind het ook erg irritant in een hoop gevallen. Even thuis de motor laten draaien om de turbo te laten koelen, onmogelijk. Zo snel je hem in de P zet valt hij uit. Filerijden, dan moet de SSS ook echt uit.
Klopt het niet dat je in een file eerst een bepaalde snelheid - ik meen 10 km/h - moet gehaald hebben eer het SSS weer uitvalt?
Bedenking: het is wel ingewikkeld om het allemaal theoretisch op een rijtje te zetten. Maarja op de praktische ervaring is het nog een 2 å 3 weken wachten. Dan maar er wat over 'lullen' op het forum ter compensatie, maar ik heb er alle begrip voor dat mijn beperkte technische en technologische kennis hier sommige technisch onderlegde bollebozen stoort. Sorry op voorhand daarvoor.
 

Gieliovd

Forumguru
10 kmh is me niet opgevallen. Ik merk heel vaak dat ik file reed in het begin en dan sta je stil. Uit.

Rem los, licht dimt bij het starten, rolt na enige vertraging weer.

Rollen, remmen, stilstaan, uit... Nou na drie keer ben je dat wel zat en druk ik het systeem uit.

Bollebozen :tongue: haha, ieder z'n vak. Ik ben engineer.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ikzelf vind het ook erg irritant in een hoop gevallen. Even thuis de motor laten draaien om de turbo te laten koelen, onmogelijk. Zo snel je hem in de P zet valt hij uit.
Dat is bij een handbak niet anders, toch? Dan moet ik het SSS ook handmatig uitschakelen.

Bij filerijden schakel ik normaal gesproken niet steeds in z'n vrij, alleen bij stilstand langer dan een 10-15 seconden of zo om het linkerbeen even te ontspannen. Maar dan wil ik bv. 's zomers de climate control niet al te lang alleen op de accu laten draaen dus hou ik de motor toch liever gaande - dus naar het knopje op een vervelende plek onder de voor mij onmisbare armsteun.
En als het dan weer even rijdt, kom je vaak wel weer korte tijd boven de 10 km/u uit dus moet je er wéér alert op zijn om het eventueel opnieuw uit te schakelen.
Al met al ben ik er niet echt blij mee. Het zal misschien wel een procentje brandstof schelen, maar volgens mij is het vooral cosmetisch: kijk ons eens duurzaam doen...
 

CharlesTucker

Forumguru
Ben ik nu heel naief om te denken dat de fabrikant wel grotendeels gedacht heeft aan de een aantal potentiele problemen die hier genoemd worden?

Bijvoorbeeld, evenals Canon-Eye vind ik het heel logisch dat je in de zomer de airco/climate control niet te lang alleen op de accu laat draaien. Echter, als ik in de zomer om wat voor reden dan ook lang stilsta met de airco aan, dan springt de motor ook vanzelf wel weer aan na een tijdje. Dat lijkt me dan ook vroeg genoeg, ik voel niet de behoefte om als het ware in de parameters van het systeem in te grijpen.

Ook het genoemde "geklooi" met de versnellingen snap ik niet. Als je vanuit stilstand (en anders slaat de motor niet af) wilt wegrijden, dan zet je hem toch altijd in de eerste versnelling, start/stop systeem of niet, dus waarom leidt een start/stop systeem dan tot meer geklooi?. Je kunt gewoon doen wat je altijd al deed, het systeem "begrijpt" het wel. Of begrijp ik iets niet in de discussie?

Overigens zal het met die brandstofbesparing wel meevallen, met mijn typische ritten zal ik zelfs dat ene procentje lang niet halen. Maar ik denk dat het met name bij stadsverkeer toch ook wel iets bijdraagt aan het klimaat BUITEN de auto, en ook het wegvallen van het geluid vind ik wel prettig, zowel voor mezelf in de auto als voor voetgangers in de buurt. Kortom, in combinatie met de handbak vind ik het een prima systeem, geen enkel nadeel (behalve misschien toch extra slijtage op de lange termijn, maar daar ga ik nog niet van uit).
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

MeneerB

Forumguru
Als DSG rijder heb ik de indruk dat je met de handbak het start/stop systeem wat meer kunt sturen dan met de DSG.
Met de handbak moet je eerst in vrij schakelen en de koppeling op laten komen voordat de motor afslaat. Als bestuurder kun je op de situatie anticiperen door bijvoorbeeld alleen stil te gaan staan met de koppeling ingetrapt. (bij een voortkruipende file bijvoorbeeld)

Bij een DSG kun je dit niet: remmen en tot stilstand komen betekend gewoon boem motor uit. Dat je vervolgens binnen 2 seconden weer kunt gaan rijden omdat de voorganger optrekt kan het systeem niet ruiken.
In deze gevallen anticipeer ik door het start/stop systeem even handmatig uit te schakelen.
Beter was het geweest dat bij de DSG de wachtijd voor afschakelen wat langer is of variabel.
Maar zelfs dan heb je momenten dat je van binnen een kreet slaakt gerelateerd aan een krachtterm.

In de handleiding staat letterlijk: "Het start-stop systeem is zeer complex. Enkele van de procedures zijn zonder de juiste documentatie moeilijk te controleren."

Het huiswerk voor vanavond:
Leer de tekst van het hoofdstuk "start-stop systeem" uit het hoofd. :pieker:
Bij de volgende praktijk les ga je het geleerde in de praktijk brengen. :sterretjes:
 

Canon-Eye

Forumguru
Het start-stop systeem is zeer complex
Dat is zo langzamerhand hét probleem aan het worden. Al die complexe systemen en gadgets bedoeld om "problemen" op te lossen maken de auto's als geheel zó complex dat het allemaal veel storingsgevoeliger lijkt te worden.
Nog los van het feit dat al die systemen op zichzelf ook weer keuzes maken gebaseerd op parameters die door iemand achter een bureau zijn verzonnen, maar die niet bij voorbaat overeenstemmen met de keuzes die ik zelf gemaakt zou hebben. Dat is de overeenkomst met sommige computerprogramma's - en daar kan ik soms net zo hard aan ergeren.

Systemen zijn soms best mooi, maar als bewuste rijder wil ik wel zelf baas blijven - liefst óók over bv. het terug inschakelen van het SSS... Dus liever geen tijdelijke uitschakeling met een drukknop, maar een echte aan- en uitschakelaar. Dan zou ik het zeer waarschijnlijk vaker gebruiken.
 

CharlesTucker

Forumguru
Het geklooi met de versnellingen, mijn beste, C Tucker, bestaat niet met een dsg, alleen bij een handbak, snap je?
Nee, ik heb zelf een handbak, en zit nooit te klooien met de versnellingen, ik vind het allemaal prima en inituitief werken. Maar gelukkig hoef ik het ook niet te snappen;).
 

Rick

Senior Member
Maar dan wil ik bv. 's zomers de climate control niet al te lang alleen op de accu laten draaen dus hou ik de motor toch liever gaande - dus naar het knopje op een vervelende plek onder de voor mij onmisbare armsteun.
En als het dan weer even rijdt, kom je vaak wel weer korte tijd boven de 10 km/u uit dus moet je er wéér alert op zijn om het eventueel opnieuw uit te schakelen.

Is het zo dat de uitschakeling tijdelijk is als je op de knop van het sss hebt gedrukt? Bij mij audi a3 uit 2009 is dat niet zo en blijft hij uit gedurende de hele rit.
Overigens is het niet nodig zelf aan te schakelen om je accu te redden. Regelt het syteem allemaal zelf. Het is wel zo dat de airco niet meer actief koelt. Blaast alleen nog de laten we zeggen resterende koele lucht uit het systeem (simpel gezegd). Als de temp binnen te hoog wordt springt de motor weer aan.

Heb 4 jaar prima met het systeem gereden. Erg tevreden met de stilte voor het stoplicht en gevoel een beetje (heel klein beetje) bij te dragen aan het milieu (om daarna de buurman naast me eruit te trekken :D:D).

Beetje meedenken van computers zullen we toch aan moeten wennen, en als je kijkt hoever google nu is met computergestuurde auto's dan kan menig chauffeur (laat staan een 75+'er) daar nog wat van leren.
 

Rick

Senior Member
Mijn ervaringen met het start stop systeem icm DSG zijn na 1,5 maand rijden positief. Ik kan voor mijn gevoel perfect controleren of de auto (indien warm gereden) af slaat of niet door diep of niet zo diep het rempedaal in te drukken. Dus als je wilt stoppen en ziet verderop het stoplicht op groen staan trap je hem niet helemaal in maar wel genoeg dat de auto stopt. Als het wel een iets langere stop gaat worden trap je hem helemaal in en slaat de motor af. Ook start de motor snel genoeg op. Tegen de tijd dat je gas kunt geven na voet van de rem loopt de motor al. Ook het inparkeren herkent de auto goed zodat hij niet continu afslaat. Kortom ik heb er geen last van, het scheelt het toch weer wat in verbruik en het is lekker stil voor het stoplicht.
 

Olavio

Senior Member
Misschien is het met VCDS wel permanent uit te zetten...
Of juist andersom, dat je het door het drukken op de knop juist aanzet.

Heb hetzelfde gevoel over nut en noodzaak van start/stop en druk 's ochtends automatisch de knop op 'uit'. Anders komt de motor pas heel laat (dankzij stoplichten) op temperatuur.
De truc van zachtjes remmen ga ik proberen, dank voor de tip.
 

CDK

Forumguru
Ondertussen is reeds bekend dat het systeem NIET te deactiveren is middels VCDS
 

Rick

Senior Member
Heb hetzelfde gevoel over nut en noodzaak van start/stop en druk 's ochtends automatisch de knop op 'uit'. Anders komt de motor pas heel laat (dankzij stoplichten) op temperatuur.
Vreemd want hij zou pas moeten werken als de motor op temperatuur is. Valt me overigens wel op dat de koelwatertemperatuur bij de O3 veel sneller op temperatuur is dan bij de A3 die ik hiervoor reed met zelfde motor.
 
Bovenaan Onderaan