Ben ik nu heel naief om te denken dat de fabrikant wel grotendeels gedacht heeft aan de een aantal potentiele problemen die hier genoemd worden?
Bijvoorbeeld, evenals Canon-Eye vind ik het heel logisch dat je in de zomer de airco/climate control niet te lang alleen op de accu laat draaien. Echter, als ik in de zomer om wat voor reden dan ook lang stilsta met de airco aan, dan springt de motor ook vanzelf wel weer aan na een tijdje. Dat lijkt me dan ook vroeg genoeg, ik voel niet de behoefte om als het ware in de parameters van het systeem in te grijpen.
Ook het genoemde "geklooi" met de versnellingen snap ik niet. Als je vanuit stilstand (en anders slaat de motor niet af) wilt wegrijden, dan zet je hem toch altijd in de eerste versnelling, start/stop systeem of niet, dus waarom leidt een start/stop systeem dan tot meer geklooi?. Je kunt gewoon doen wat je altijd al deed, het systeem "begrijpt" het wel. Of begrijp ik iets niet in de discussie?
Overigens zal het met die brandstofbesparing wel meevallen, met mijn typische ritten zal ik zelfs dat ene procentje lang niet halen. Maar ik denk dat het met name bij stadsverkeer toch ook wel iets bijdraagt aan het klimaat BUITEN de auto, en ook het wegvallen van het geluid vind ik wel prettig, zowel voor mezelf in de auto als voor voetgangers in de buurt. Kortom, in combinatie met de handbak vind ik het een prima systeem, geen enkel nadeel (behalve misschien toch extra slijtage op de lange termijn, maar daar ga ik nog niet van uit).