Benzineverbruik Yeti

CaseyBasey

Actief lid
boardcomputer ... te weinig kilometers (afgelegde afstand) aangeeft (4 a 5%)
Is dat altijd zo? Waarom? Of is dit een afwijking in jouw model? En wijkt de tripstand ook 4 a 5% af van de totaalstand of wijkt de totaalstand ook 4 a 5% af van de werkelijke afstand?
 

Wimus

Actief lid
ja, het een is een gevolg van het ander
Bij mij is ook 126 op de teller gelijk aan 120 TomTom
 

OuweHippie

Senior Member
Hi Allen,
Ik heb sinds 3 weken een Yeti 1.4 en mijn verbruik schommelt zo tussen de 1 : 11 (stadsritten) tot 1: 12,8 - 1: 13 op snelwegen. Cruise Control op 125 (121km GPS).

Het verbruik van de boardcomputer is altijd gunstiger omdat die te weinig kilometers (afgelegde afstand) aangeeft (4 a 5%). Om een rieel beeld te krijgen moet je bij de tripstand, er 4 a 5% bij optellen en dat delen door het aantal liters wat je getankt hebt.
Ik vind het zeer onwaarschijnlijk dat de snelheid te hoog wordt weergegeven (dat klopt inderdaad) maar de tripkilometers dan weer te laag. Het e.e.a. komt voort uit dezelfde software die beide berekeningen maakt.
Ga volgende week met de sleurhut (Biod 1300kg) naar de Ardennen en zal bij terugkomst mijn bevindingen als caravantrekker hier posten.
Mijn vorige auto was een Opel Vivaro 2.5CDTI (134pk), dus ik ben benieuwd.
Met ook een BIOD (Een bruine band 350 TL Exclusief) van pak-em-beet 1050 kg had ik met mijn 1.2 geen enkel probleem. Die 250 kg méér zal de 1.4 zeker met speels gemak kunnen trekken.

Mijn benzineverbruik lag trouwens maximaal 1:10 (oftewel 10/100) en misschien zelfs iets zuiniger. Ik heb dat verbruik hier ergens exact gepost.
 

CaseyBasey

Actief lid
ja, het een is een gevolg van het ander
Bij mij is ook 126 op de teller gelijk aan 120 TomTom
Dan heb je het over snelheid, niet afgelegde afstand.
Ik weet dat snelheid vrijwel altijd hoger wordt weergegeven dan de werkelijke snelheid. Maar ik hoor nu voor het eerst dat de kilometerteller te weinig km aangeeft!! En ik zeg met OuweHippie: dat lijkt me stug.
 

Wimus

Actief lid
Als de snelheid te hoog word aangegeven, is het een logisch gevolg dat de afgelegde afstand ook te veel is.
Scheelt voor een auto niet zoveel (ca 5%), maar tel eens uit hoeveel dat aan extra onderhoud oplevert voor een heel land...........:shocked:

En wat de post van MADYETI betreft, ik denk dat hij zich verkeerd uitdrukt. De boordcomputer telt meer afgelegde KM per liter, dus geeft zuiniger aan dan ie in werkelijkheid is.
Al is dat ook weer relatief, want als we een berekening maken aan de pomp, xx liter voor yyy km, dan moet je er daar eigenlijk ook vanuit gaan dat de aangeduide kilometers ook niet kloppen.......
 
Hoi mensen, ik heb me misschien niet duidelijk uitgedrukt (sorry):
Het is wettelijk (Europeesche wet) verboden dat een snelheidsmeter en de daaraangekoppelde km teller te weinig aangeven. Daarom overdrijven alle snelheidsmeters en km tellers, de een meer, de ander minder, maar altijd overdrijven ze.
Bij het tanken zal er dus een miswijzing zijn mbt de aanwijzing en de daadwerkelijke afgelegde afstand. De boordcomputer wordt gevoed door de snelheidsmeter en zal dus het verbruik niet nauwkeurig weergeven.

De enige manier om een verbruik exact te kunnen berekenen is via de afgelegde weg die een GPS registreerd en dan te tanken. Hou er rekening mee dat niet alle navigatiesystemen de afgelegde afstand bijhouden.
Ik heb een Garmin GPS 278 (die ik ook voor de motor gebruik) kan dit wel.
Hopelijk heb ik het wat duidelijker gemaakt.
 

corsaar

Senior Member
Conclusie de resutaten zijn nog slechter als ik schetste.
Hier wordt ik niet vrolijker van.
 
verbruikscijfer autosnelweg (4000 Km naar Spanje en retour) 1:13.4
(snelheid 130 Km/uur op cruise control, op TomTom 125Km/uur)

verbruikscijfer stad: 1:14.3

Rijstijl: rustig/normaal

Ik moet zeggen dat de auto vanaf 5000Km ingereden te zijn zuiniger lijkt te worden.
 

CaseyBasey

Actief lid
Het wordt er voor mij niet duidelijker op. Geeft de tripmeter nu te weinig km, zoals Madyeti aanvankelijk schreef of overdrijft de tripmeter zoals Madyeti later schrijft?

Als de snelheid te hoog word aangegeven, is het een logisch gevolg dat de afgelegde afstand ook te veel is.
Aldus Wimus. Maar dit klopt niet. Snelheid is een functie van afstand en tijd. Als de weergave van de snelheid hoger is dan de werkelijke snelheid dan wordt of de afstand onderschat (minder afgelegde km dan werkelijk) of is de gemeten tijd korter dan de werkelijke verlopen tijd. (Even ervan uitgaande dat de andere factor correct is.)

Snelheidsmeters overdrijven, dat weet iedereen. Maar dat km-tellers ook zouden overdrijven is voor mij in ieder geval gloednieuw.
 
Volgens mij is de Km teller akelig nauwkeurig, in ieder geval precies de zelfde waarden als routenet en de TomTom geven.

De snelheidsmeter geeft bij mij een afwijking van ongeveer 5 Km/uur naar boven.

De verbruiksmeter geeft meestal zo'n 0.2 l/100 Km te optimistisch aan.
 
Mijn 3 weken oude Yeti heeft nu 2.900km gereden. Dat is inclusief een rit met dakbak naar Tirol, Oostenrijk en anderhalve week rondtoeren door de bergen. Vooral tijdens de rit over de Duitse autobahnen met kruissnelheden van 130 km/h blijkt de Yeti niet meer zo zuinig. Maar na de laatste tankbeurt gisteren is het gemiddelde 1 op 12,8.

Daarmee ben ik eigenlijk niet zo ontevreden. Volgens mij rijdt de Yeti gemiddeld zuininger als mijn vorige Fabia Combi II 1.6.

Na thuiskomst zal ik een uitgebreidere verslag maken van de eerste vier Yeti weken. Mijn Yeti kan zelfs 1 op 33.0 rijden!!! Yeti BPM-MRB vrij ;)
 
Ik heb na een rit vanaf Hintertux naar Mayrhofen, (een rit van zo'n 20km bergafwaarts), een gemiddeld verbruik op het display gehad van 1 op 33,0. In NL zal ik de foto wel eens op het forum plaatsen. Was wel grappig!!
 

Wasmachineman

Forumguru
Mag je niet door hoor, Rosinfield, want dan schakel je ook alle systemen uit zoals rem en stuurbekrachtiging en veel meer andere zaken.
 

Wasmachineman

Forumguru
Ik heb wel eens in de auto gezeten bij iemand die dat echt deed met een Clio. Ineens een heel zware auto werd het toen hij het sleuteltje omdraaide terwijl we heuvel af reden in zuid Frankrijk. ik zat nog achter het stuur ook vandaar dat ik het nog goed weet want het was in de zomer van 1991....
 

corsaar

Senior Member
We moeten weer ontopic anders !!!
De laatste dan.
Hebben jullie die reclame niet gezien van die auto die de berg afrolt
en in het stuurslot valt.
 
Bovenaan Onderaan