Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Remakil

Forumguru
Je logica klopt niet helemaal...

Van die 11 liter is 5 liter reserve, dus jouw bc vertelt jou precies het goede. 11-5=6 liter, dus 120 km rijden. Je bc neemt de reserve niet op in de actieradius. Je moet tenslotte een pomp kunnen halen op de reserve...

Zou jouw bc zeggen dat je 220 km kan rijden, dan val je stil op 0... ;)
 

isonic125

Actief lid
70 km doorgereden nadat actieradius op 0 stond.
Resultaat 47,27 Liter kunnen tanken.

Aangezien ik gem. 1:19,3 rij zou ik dus nog 50km verder kunnen:

70+50=120 km nadat deze op 0 staat.

Zo'n afwijking/veiligheidsmarge lijkt me toch niet de bedoeling.
 

MeneerB

Forumguru
Ik vind de redenatie dat zodra er 0km resterende afstand wordt aangegeven er nog voor 50-100km in de tank moet zitten niet echt logisch. Met deze redenatie heb je die resterende afstand indicatie helemaal niet nodig.
Dan wordt het zoals vroeger: Kijk op het metertje en ga tanken wanneer je denkt dat het penibel wordt.

Ja, ik ben een type die 50liter in de tank heeft en deze waar mogelijk volledig benut. Tanken is namelijk geen hobby van me.
Met een goede boordcomputer (die voor mij een meetinstrument moet zijn waar ik van op aan moet kunnen) is dit heel wel mogelijk.
Een 50 liter tank monteren en er vervolgens maar 40-45liter effectief gebruiken onder het mom van "reserve" is wat mij betreft volledig uit de tijd.

In mijn O3 is het metertje en de resterende aanduiding exact: als hij overgaat op 0km resterend dan rij ik echt op wat er nog in de benzine leiding zit. En dan piep ik er 52 Liter in.
Heel erg duidelijk en prima op te rijden.
 

Joske

Forumguru
het blijft dus alsmaar terugkomen, de benzinerijders hebben een exacte weergave van actieradius ongeacht aantal kilometers gereden met de auto en de dieselrijders niet.. Dan moet je dus echt volgens mij niet verder gaan zoeken waar nu juist het probleem zit. Vraag mij gewoon af of er iemand al eens een officiële reactie van jullie invoerder of dealer gekregen heeft omtrent dit probleem?
 

erikkie

Senior Member
het blijft dus alsmaar terugkomen, de benzinerijders hebben een exacte weergave van actieradius ongeacht aantal kilometers gereden met de auto en de dieselrijders niet.. Dan moet je dus echt volgens mij niet verder gaan zoeken waar nu juist het probleem zit. Vraag mij gewoon af of er iemand al eens een officiële reactie van jullie invoerder of dealer gekregen heeft omtrent dit probleem?

Ik heb een 1,4 tsi met hetzelfde probleem, krijg er vaak maar ongeveer 40 liter in als ik volgens BC m'n tank ver leeg is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een luxeprobleem.
Natuurlijk is het wel prettig om een beetje betrouwbare indicatie te hebben, en ik vind ook wel dat het beter kan en moet dan hetgeen vooral de diesels op dit punt laten zien. Maar na 188 berichten eten we het nu wel...

Maar nu gewoon even praktisch... :jaja:
Na een tijdje ken je je eigen auto toch wel vrij aardig zodat je best wel weet hoeveel km je zo'n beetje op een volle tank moet kunnen halen. Het analoge wijzertje voor je neus is je behulpzaam als het verbruik door omstandigheden (lompe aanhanger, lange superspoedrit, etc.) eens wat afwijkt, en je weet donders goed wanneer het tijd wordt om te gaan tanken.
En met een heel klein beetje slimmigheid plan je dan je tankstop liefst met inachtneming van secundaire omstandigheden zoals bv.:
- regent het nu, of juist morgenvroeg;
- moet ik morgen heel vroeg ver weg en wil ik dan geen tijd verliezen aan tanken;
- wanneer kom ik langs mijn favoriete tankstation;
etc. etc.

Wie bewust met zijn auto omgaat, zal toch niet plotseling, out of the blue, totaal worden verrast door de reserveping+lampje en zich pas dan gaan afvragen of-ie de gewenste pomp nog wel haalt? Dat is mij in elk geval nooit overkomen in al die ruim 47 jaar dat ik over eigen en/of dienstauto's beschik. Ook niet toen ik nog in een 1970-kever reed zonder benzinemeter, met alleen maar een kraantje dat je met je rechtervoet onder het rijden naar de afgescheiden 5 liter reservevoorraad moest omschakelen als hij begon te sputteren...
(maar ik had toch een extra 10 liter jerrycan in het vooronder, dát dan weer wel :jaja: ; je weet 't maar nooit)
 

Remakil

Forumguru
Er speelt nog wat...

Na verloop van tijd krijg je vuil onderin je tank, dan is leegrijden niet de beste optie... ;)
 

MeneerB

Forumguru
Er speelt nog wat...

Na verloop van tijd krijg je vuil onderin je tank, dan is leegrijden niet de beste optie... ;)

Is dat niet een beetje achterhaald borreltafel verhaal?
Als er vuil in de tank zit wordt deze toch zowieso de benzine leiding in gepompt.
En als er iets boven de bodem van de tank wordt afgetapt zodat er zich vuil onderin zou kunnen verzamelen maakt het toch ook niet uit of de tank bijna leeg of vol is ?

Ik rij al tientallen jaren mijn tank bijna leeg. Bij elke auto doe ik dit bewust een keer om te bepalen hoeveel liter er in de tank gaat. Opgave en echte inhoud verschillen nogal eens.
Nooit problemen met het brandstof systeem gehad.
 

Joske

Forumguru
al geruime tijd zijn de brandstofsystemen aan de pomp ook wel wat ingewikkelder dan vroeger hoor. De filters die er de dag van vandaag tussen zitten bij het lossen van een vrachtwagen houden alle prut wel tegen. Plus het feit dat de brandstoftanks die ondergronds liggen volgens mij toch wel op de een of andere manier periodiek gereinigd worden. Dat is bij ons op het bedrijf ook zo, al was het maar om de levensduur van ons pompen te verlengen!
 

Remakil

Forumguru
Is dat niet een beetje achterhaald borreltafel verhaal?
Als er vuil in de tank zit wordt deze toch zowieso de benzine leiding in gepompt.
En als er iets boven de bodem van de tank wordt afgetapt zodat er zich vuil onderin zou kunnen verzamelen maakt het toch ook niet uit of de tank bijna leeg of vol is ?

Ik rij al tientallen jaren mijn tank bijna leeg. Bij elke auto doe ik dit bewust een keer om te bepalen hoeveel liter er in de tank gaat. Opgave en echte inhoud verschillen nogal eens.
Nooit problemen met het brandstof systeem gehad.
Achterhaald is het niet... er zitten inderdaad filters tussen, maar als die flink vervuilen, dan lopen de prestaties toch terug. Dus altijd maar doorrijden tot het einde is niet de meest ideale weg... ;)
 

The-Spawn

Nieuw lid
Je logica klopt niet helemaal...

Van die 11 liter is 5 liter reserve, dus jouw bc vertelt jou precies het goede. 11-5=6 liter, dus 120 km rijden. Je bc neemt de reserve niet op in de actieradius. Je moet tenslotte een pomp kunnen halen op de reserve...

Zou jouw bc zeggen dat je 220 km kan rijden, dan val je stil op 0... ;)

Op zich kan ik me hier in vinden dus dan geeft hij eigenlijk aan hoeveel km ik nog heb voordat RESERVE wordt aangesproken.
Daarmee vindt ik de indicator van de dieselmeter, met de rode streepjes, dan weer een beetje een vertekenend beeld geven want rood is dreiging, maar bij het lapmje en de rode merkering heb je nog 100km tot RESERVE en dan nog 100KM middels reserve.

Ik zal mijn gedachten bij moeten stellen dat 0km actieradius niet LEEG is maar "zoek nu maar een tankstation".

Dit zal ik eens gaan testen om te kijken wat er dan afgetankt kan worden. Dit wel met een reserve tankje diesel in de kofferbak. Stilstaan is niet mijn favorite hobby :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik zal mijn gedachten bij moeten stellen dat 0km actieradius niet LEEG is maar "zoek nu maar een tankstation".
Bekende spreuk, wel oud maar daarom nog niet minder waar:
"Regeren is vooruitzien"
;)
 

Oogje

Senior Member
Als ik in mijn voorloop Renault nog 100 km doorrij op actieradius 0, dan kan ik 49,5 l tanken. 2x proefondervindelijk vastgesteld :+
 

Arnoldotje

Forumguru
Deze ervaring heb ik ook (zie mijn eerdere posts).
Nadat hij aangeeft dat de actieradius 0 km is, ben ik nog 170 km doorgereden.
En toen ging er 49,5 liter in.

Maar vanochtend weer getankt, 600 km gereden, 30 km actieradius en er ging maar 39 liter in.
 

Remakil

Forumguru
O
Ik zal mijn gedachten bij moeten stellen dat 0km actieradius niet LEEG is maar "zoek nu maar een tankstation".

Dit zal ik eens gaan testen om te kijken wat er dan afgetankt kan worden. Dit wel met een reserve tankje diesel in de kofferbak. Stilstaan is niet mijn favorite hobby :)

Ik ben benieuwd hoe ver je komt, lijkt me zeer leerzaam. Ook voor mezelf... ;)
 
Bovenaan Onderaan