Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een luxeprobleem.
Natuurlijk is het wel prettig om een beetje betrouwbare indicatie te hebben, en ik vind ook wel dat het beter kan en moet dan hetgeen vooral de diesels op dit punt laten zien. Maar na 188 berichten eten we het nu wel...
Maar nu gewoon even praktisch...
Na een tijdje ken je je eigen auto toch wel vrij aardig zodat je best wel weet hoeveel km je zo'n beetje op een volle tank moet kunnen halen. Het analoge wijzertje voor je neus is je behulpzaam als het verbruik door omstandigheden (lompe aanhanger, lange superspoedrit, etc.) eens wat afwijkt, en je weet donders goed wanneer het tijd wordt om te gaan tanken.
En met een heel klein beetje slimmigheid plan je dan je tankstop liefst met inachtneming van secundaire omstandigheden zoals bv.:
- regent het
nu, of juist morgenvroeg;
- moet ik morgen heel vroeg ver weg en wil ik dan geen tijd verliezen aan tanken;
- wanneer kom ik langs mijn favoriete tankstation;
etc. etc.
Wie bewust met zijn auto omgaat, zal toch niet plotseling, out of the blue, totaal worden verrast door de reserveping+lampje en zich
pas dan gaan afvragen of-ie de gewenste pomp nog wel haalt? Dat is mij in elk geval nooit overkomen in al die ruim 47 jaar dat ik over eigen en/of dienstauto's beschik. Ook niet toen ik nog in een 1970-kever reed zonder benzinemeter, met alleen maar een kraantje dat je met je rechtervoet onder het rijden naar de afgescheiden 5 liter reservevoorraad moest omschakelen als hij begon te sputteren...
(maar ik had toch een extra 10 liter jerrycan in het vooronder, dát dan weer wel ; je weet 't maar nooit)