Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Canon-Eye

Forumguru
Als je niet vaker dan om de 900km wil tanken, dan moet je bij het kiezen van een auto natuurlijk niet alleen naar het (echte!) verbruik kijken, maar ook naar de tankinhoud - en het daarbij natuurlijk niet "te dun schillen", want dán kon je wel eens verkeerd uitkomen.

Ik reed ooit zo'n 40-45000km/j in een Audi80D (1985, zo'n vierkante), die tankte ik altijd vaste prik op vrijdagochtend aan de bedrijfspomp. Niet omdat-ie dan leeg was of zo, maar gewoon omdat het vrijdag was.
Maar ja, die had dan ook een 70 liter tank, goed voor minimaal 1000km onder ongunstige omstandigheden... :)
 

Arnoldotje

Forumguru
Als je niet vaker dan om de 900km wil tanken, dan moet je bij het kiezen van een auto natuurlijk niet alleen naar het (echte!) verbruik kijken, maar ook naar de tankinhoud - en het daarbij natuurlijk niet "te dun schillen", want dán kon je wel eens verkeerd uitkomen.

En dan kom ik tot de conclusie dat dat gewoon moet kunnen met de octavia 3 1.6 tdi.

Maar in dit topic wordt dieper ingegaan (is althans de bedoeling) op het probleem dat de tankinhoud niet goed wordt gemeten, of de meting niet goed wordt geïnterpreteerd.
 

turboturbo

Forumguru
Uiteindelijk is het natuurlijk gewoon een luxeprobleem.
Tja, met dat argument kun je al het geneuzel op dit complete forum wel mee doodslaan. ;)

Als er bij het tanken na de 'u moet tanken' waarschuwing maar 38 liter van de 50 in gaat, is de tank nog maar voor 3 kwart leeg. Dat is echt te vroeg en niet nodig. Een voordeel van een diesel is nu juist de grote actieradius, dat voordeel wordt op deze manier niet ten volle benut.

Juist sinds de komst van een boordcomputer lijkt me een (fysieke) reservetank helemaal niet nodig, en zou 100km echte resterende km's op de boordcomputer meer dan ruim voldoende moeten zijn om de 'u moet tanken' waarschuwing te activeren.

En ik weet niet hoet het bij de OIII is, maar ik schrik me werkelijk telkens het apelazerus als die harde 'u moet tanken' piep af gaat, niet omdat ik het niet zag aankomen, maar die piep is keihard. Daarom tank ik ook altijd maar gedwee, ook al kan ik nog 100km, want die optater voor m'n oren elke keer nadat de auto opnieuw gestart wordt, ben ik snel beu, laat staan de mrs. die telkens schrikt dat er iets heel ernstigs aan de hand is met de auto.
Dus als je denkt: ach ik rij gewoon door, maar die piep voor lief moet nemen telkens.... :shutup:

bovendien: wat dacht je van het slijtend effect van die waarschuwing - een volgende keer is het echt nodig en dan heb je jezelf geconditioneerd om er geen actie meer te nemen op die waarschuwing en sta je een keer leeg langs te weg :)

Kunnen we gewoon on topic blijven......
Sorry, mee eens. Ik was echter nog op pagina 10 met lezen toen ik al begon te reageren en .... sorry:pardon:
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Hoop dat ik on topic blijf.

Maar waarom zou de reserve bij die octa 3 diesel zo groot genomen zijn.?
Heeft dit misschien met technische redenen te doen ?
Zou het zo kunnen wezen dat de fabriek ( techneuten ) dit met een reden hebben gedaan.?

Want de opmerkingen die ik nu lees zijn over een half jaar niet meer van doen omdat elke gebruiker er dan gewend aan is en zijn manier van leven er aan gegeven heeft.

Als het off topic is ff zeggen hooor.........
 

Arnoldotje

Forumguru
Relevante vraag.
Als dit inderdaad de keuze is die door de fabriek gemaakt is.
Ik betwijfel echter of dit het geval is, aangezien ze die keuze dan alleen hebben gemaakt bij de dieselmotoren van de nieuwe octavia, hetgeen me niet lijkt te passen in het doorgaans vrij consequente handelen van de fabrikant.

Mijns inziens is er gewoon sprake van een produktiefout.
Het probleem is dat de tankinhoud niet goed wordt weergegeven, lees: te vroeg aangeeft dat hij leeg is.
Dit kan komen door:
- een verkeerde vlotter in de tank
- een verkeerd gecalibreerde vlotter in de tank
- het signaal van de vlotter wordt niet goed doorgegeven
- het signaal van de vlotter wordt verkeerd geïnterpreteerd door de software waardoor de actieradius verkeerd wordt berekend.
 

serum

Forumguru
er wordt uitgegaan hierboven herhaaldelijk uitgegaan van een totaal tankvolume van 50 liter, waarbij de reservetank inbegrepen is. Normaalgesproken is het opgegeven volume van de brandststoftank toch ex reservetank? dus 50L + 5L oid.

Zou het ronduit storend vinden. Iedere 10L minder vaak tanken is weer mooi meegenomen.

ik weet een oplossing waarmee het heel vlot opgelost wordt. Iedereen doorrijden totdat hij leeg staat en dan de Skoda assist bellen.. Wel doorgeven dat de brandstofmeter altijd zo onvoorspelbaar doet.
 

JeroenV19

Nieuw lid
Laat ik ook maar even mee 'klagen' dan. Mijn 2.0 diesel vind na 36 liter dat ik moet gaan tanken. Na 41,5 l is mijn actieradius 0. Heb nog even 50 km doorgereden bij een volgende tank en toen ging er toch bijna 44 liter in. Vanaf dit moment vind ik het niet prettig meer om nog door te rijden. Bij de afleverbeurt is er volgens specificaties overigens 52,08 liter in de tank gegaan. Ook ik vind het een raar verhaal en heb het nog nooit bij andere auto gehad. Bij mijn O2C had ik met 0 actieradius nog ongeveer een liter over tot aan de officiële opgave. Met een 1.4tsi had ik uiteindelijk dan ook een grotere actieradius. Als je het mij vraagt is dit dan ook een gewoon een productiefout. Binnen kort ook even langs de dealer om dit aan te kaarten.
 

turboturbo

Forumguru
Normaalgesproken is het opgegeven volume van de brandststoftank toch ex reservetank? dus 50L + 5L oid.
ik ben geen techneut maar ik kan me zo voorstellen dat sinds er metertjes daarvoor zijn uitgevonden er geen fysieke reservetank meer bestaat?

Het laatste 'streepje' of blokje die het naadje aanwijst is gewoon rood gekleurd, wat evt icm een verklikker lampje zou moeten volstaan....

Wat nog wel eens voorkomt is dat je een paar liter meer kan tanken (als je het nippeltje bij de tankdop in drukt) dan de totale tankinhoud, maar dat heeft volgens mij te maken met de expansieruimte, waarvan het niet de bedoeling is dat je die vol gooit....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rick
Is dat wel zo verstandig? Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat je een diesel NOOIT helemaal leeg moet rijden, omdat anders het systeem ontlucht moet worden.

Het staat zelf in de handleiding van de OIII te lezen dat je tank leeg rijden tot hij stil valt niet gewenst is. Indien dat zo voordoen kunnen er complicatie's optreden... Schiet me dood op welke pagina het nu weer juist stond maar ik ben 100% zeker dat ik het gelezen heb. Dus... Als het boekje mij zegt niet leeg rijden lijkt het mij verstandig dat ook niet te doen.

Verder ben ikzelf bezig m'n eerste tank aan het leeg rijden, ik heb hem na het afhalen bij de dealer met 49,5l gevuld (MD stond op Radius: 0) Momenteel staat hij in het rood, brandt m'n ga tanken lampje en staat de actie radius op 65km. Ik heb momenteel 540 km gereden met de wagen. Morgen rij ik eens naar de pomp en laat ik weten hoeveel er in gaat.
 
Heb jaren in die business gezeten. :jaja:
  1. Die tankwagens hebben doorgaans een aantal compartimenten waarmee niet alleen diesel en benzine apart kan worden verladen, maar ook verschillende "smaken" van het een of het ander. Het hangt van de route af wat ze meenemen.
  2. Tussentijdse reiniging is niet of nauwelijks nodig - zeker niet van benzine op benzine of diesel op diesel. Zoals je al aangeeft: die vermenging is dermate gering dat je in een laboratorium al flink moeite moet doen om het terug te vinden. Laat staan dat een gewone automotor er ook maar iets van merkt (en dan heb ik het effe niet over een Formule 1 wagen - maar die zie je zelden bij de Tango of zo...).
  3. Sterker: als er al eens een fout wordt gemaakt en er diesel in een benzinetank van het tankstation wordt gestort of andersom, dan wordt die tank met een vacuümauto leeggehaald. Het mengsel wordt vervolgens simpelweg teruggepompt in de landtank waarvan de brandstof overeenkomt met het grootste deel van het mengsel. Die landtank bevat vaak ettelijke duizenden kubieke meters, en dan heeft een klusje van pakweg 15 kuub diesel in de benzine of andersom geen meetbare invloed op de kwaliteit.
@Canon-Eye klopt, en ik kan beamen na 4 jaar op een tanker gevaren te hebben dat het op een tanker in het groot gebeurd.
daar blijft dus zo 5 kub of meer in de tanks leidingen en pompen zitten. tegenwoordig word er wel beter leeggezogen, maar er blijft altijd een aantal kub achter. dit op 2,6 miljoen liter benzine is dan ook wel verwaarloosbaar maar toch.
ook heb ik zelf de gasolie rood gemaakt en andere toevoegingen in de tanks gegooid, ook daar worden fouten gemaakt.
ik wil alleen maar zeggen dat naar mijn mening alles 1 pot nat is, benzine, diesel of het nou van de shell of bp komt. en met de tankauto's gebeurt dus het zelfde , alleen zijn die wat makkelijker schoon te maken. wij deden na een reisje rooie gasolie bv nafta of hf 1800 laden dan waren de tanks weer schoon, maar dan zat dat weer door de benzine ..
 

MQB80

Nieuw lid
Vanochtend getankt met de O3 GL BL, actieradius was nog 15km en er ging met moeite maar 41 liter in.
Tellerstand na vorige tankbeurt was 780 km.
Ik had wel gehoopt dat de actieradius toch wel rond de 900 zou liggen.
 

Tom RS

Forumguru
Wat mij opvalt is dat de brandstofmeter van bij de eerste kilometers begint te zakken. Bij vorige auto's duurde het altijd een honderdtal km eer de meter begon te zakken als ik hem helemaal vol gooide. Bij de Rs is de meter al duidelijk gezakt na een twintigtal km.
 

VWim

Forumguru
Klopt, heb ik ook.

Tank leeg volgens BC en tankmeter is max 45 liter bijtanken. Ik baal er ook wel van.
 
Bovenaan Onderaan