Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

EdK

Forumguru
Ik snap het probleem niet geheel !?
Als die wijzer leeg aangeeft of de maxidot nog zoveel km of het lampje gaat branden
Dan word er simpelweg aangegeven dat je tijdig brandstof in die tank moet gooien want anders kom je stil te staan.

En dit word aangegeven door een drietal indicators en geen ( ge ijkte ) meters.

En fijne is dat er ook nog een dagteller is die je elke keer na tanken reset, en als je die stand nu eens de aankomende tankbeurten in de gaten houd krijg je een redelijk gemiddelde van wat je kunt rijden met een tank brandstof.

En met al die variabelen kun je dan zelf bepalen van ik rij nog ff een stukkie door naar de goedkopere brandstof leverancier of ik moet nu bij de eerste de beste stoppen anders moet ik vrouw en kind vragen om te duwen.

En doordat de meters niet ge ijkt zijn blijven er altijd afwijkingen in zitten. En zijn deze instrumenten puur als indicatie ingebouwd.
Maxidot geeft indicatie van hoeveel km je nog ongeveer kunt rijden met de rijstijl die je op dat moment hanteerd.
Benzinemeter is een indicatie van hoeveel er nog ongeveer in de tank zit.
En benzinelampje is als je de kleine benzine meter niet af kunt lezen en je dus een visueel signaal als extra geeft.
 

O3-Rider

Senior Member
Blijkbaar snap je het probleem inderdaad niet helemaal.
Met een 50 liter tank kan het niet zo zijn dat je 10 liter reserve hebt.
Dat zou een liter of 5 moeten zijn, maar ook dat verschilt. De Megane pompte ik zoals eerder gemeld met bijna 0 actieradius 49 liter. Bij de O3 met nof 30 op de teller met moeite 41 liter.
 

Remakil

Forumguru
Blijkbaar snap je het probleem inderdaad niet helemaal.
Met een 50 liter tank kan het niet zo zijn dat je 10 liter reserve hebt.
Dat zou een liter of 5 moeten zijn, maar ook dat verschilt. De Megane pompte ik zoals eerder gemeld met bijna 0 actieradius 49 liter. Bij de O3 met nof 30 op de teller met moeite 41 liter.
Als jij er maar 41 liter in krijgt, dan heb je dus nog grofweg 9 liter over kennelijk...
Dus rij je nog 150-200 km door en wie weet snapt Maxidot dat na een keer of wat... ;)
 

MeneerB

Forumguru
Geijkt of niet, als ze teveel afwijken heb je er geen :tongue: aan en kun je ze net zo goed weglaten.

Onze snelheids meters en toerentellers zijn ook niet geijkt en werken nauwkeurig genoeg.
Voor een brandstofmeter, en aanverwante indicaties moet hetzelfde gelden.

Dat er bij een resterende afstand indicator een bepaalde afwijking zit omdat deze niet zo helderziend is dat hij je rijstijl kan voorspellen vind ik volstrekt logisch. Maar als deze indicatie frequent geupdate wordt is dit nauwkeurig genoeg.

Maar bij enkele forumleden wijkt de boel zodanig af dat het niet acceptabel is. Simpel.............
Ik zeg "back to the drawing board"
 

Arnoldotje

Forumguru
Goh, is het echt een probleem dan? :sterretjes:
Ja dat is het wel.

Als ik in mijn vorige 2 octavia's dit verschijnsel niet had, oftewel, daarin werd er wel nauwkeurig aangegeven wat je actieradius tot echt leeg was, en een nieuwe auto die 7000 euro duurder is maakt er een potje van dan ervaar ik dat als probleem ja.

Daarbij heb ik voor een zuinige diesel gekozen zodat ik niet 2 á 3 keer in de week bij de pomp sta maar gewoon na een kilometer of 900 pas hoef te tanken. En dat kan nu niet zonder dat je met zweet in de bilnaad en kabbelende oksels de tank "op gevoel" leegrijdt. En geef geen smak geld aan een auto met techische snufjes tot en met, waarbij ik de tank "op gevoel" leeg moet rijden.
 

EdK

Forumguru
Tsja nu kan ik heel lullig doen en zeggen koop weer een renault.
Maar de fabriek in deze bepaalt de aantal liters als reserve om bepaalde redenen.
En tsja dan kun je dat minder prettig vinden maar zodra je hiermee op de hoogte bent (en dat ben je) dan kun je hiermee toch verder leven?
Op moment dat al die indicators aangeven dat je moet tanken dan weet jij dus dat er nog 10 liter inzit en dat je met de op dat moment gehanteerde rijstijl je nog zoveel kilometers kunt doortuffen.
 

O3-Rider

Senior Member
Ja dat is het wel.

Als ik in mijn vorige 2 octavia's dit verschijnsel niet had, oftewel, daarin werd er wel nauwkeurig aangegeven wat je actieradius tot echt leeg was, en een nieuwe auto die 7000 euro duurder is maakt er een potje van dan ervaar ik dat als probleem ja.

Daarbij heb ik voor een zuinige diesel gekozen zodat ik niet 2 á 3 keer in de week bij de pomp sta maar gewoon na een kilometer of 900 pas hoef te tanken. En dat kan nu niet zonder dat je met zweet in de bilnaad en kabbelende oksels de tank "op gevoel" leegrijdt. En geef geen smak geld aan een auto met techische snufjes tot en met, waarbij ik de tank "op gevoel" leeg moet rijden.

Precies!
 

Arnoldotje

Forumguru
En die ***smoes over reserve in de tank kwam de dealer ook al mee.
Maar daar trap ik dus ff niet in, want:
Waarom doen ze het bij de andere VAG auto's wel zoals iedereen gewend is?
Waarom doen de benzineversies van de Octavia3 wel wat ervan verwacht wordt?

Ergo, niet af lopen vragen of dit wel een probleem is, want dat is het wel gewoon.
 

EdK

Forumguru
Misschien dan 2 keer massel gehad, of eens met leden die met vcds overweg kunnen gaan praten.
Bij mijn Yeti die ook hetzelfde probleem heeft als jouw octi maar wat ik niet als probleem zie kan ik in een bepaalt menu wat klooien met procenten mbt de fueltank.

Misschien dat dit ook mogelijk is met de jouwe.

Maar verder blijft het allemaal indicatie zolang het niet geijkte meters zijn, en zal je er mee moeten leren leven of een tweede hands octa 2 aanschaffen. Scheelt je wel 7000 eurie
 

Arnoldotje

Forumguru
En verder zou ik willen voorstellen om dit topic voort te zetten met mogelijke oplossingen en waarschijnlijke analyses van dit probleem en de ervaringen die men heeft aangaande de behandeling van dealers ten aanzien van deze klacht, in plaats van oeverloos te soebatten of het überhaupt een probleem is of de klacht te bagatelliseren.
 
Laatst bewerkt:

Sparkie

Forumguru
Dit zal ik eens gaan testen om te kijken wat er dan afgetankt kan worden. Dit wel met een reserve tankje diesel in de kofferbak. Stilstaan is niet mijn favorite hobby :)
Is dat wel zo verstandig? Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat je een diesel NOOIT helemaal leeg moet rijden, omdat anders het systeem ontlucht moet worden.
 

Tom RS

Forumguru
Dat is nog uit de tijd van de dieselpompen, daar moest je de leiding ontluchten tot aan de pomp. Sinds ze overgeschakeld zijn op common rail werkt het eigenlijk hetzelfde als bij een benzine.
 
Bovenaan Onderaan